on Kyrön vallesmannin Ilmari Turjan käsikirjoitukseen perustuva vanha elokuva. Turjan Tuula-tyttären tunsin hyvin kun hän kävi usein "appelassaan".
Muistan hyvin toki Ilmari T:n ja hänen teoksensa kaikki luin jo nuorena.
Hilja Valtosen kanssa keskustelin ja sain häneltä omakätisen kirjoituksen - hän toimi nuorena opettajattarena
samassa pitääjässä kuin itse tuohon aikaan kun keskustelimme.
Hilja ja Ilmari olivat tuotteliaita kirjailijoita, mutta Valtosella eivät tuomarit juuri olleet mukana.
TUOMARI MARTTA
6
97
Vastaukset
- tuo.mari
NYT SE ALKAA
13.25 Tuomari Martta ELOKUVA
(Suomi 1943, 89') O: Hannu Leminen. N: Helena Kara, Uuno Laakso, Elsa Rantalainen, Aku Korhonen, Mervi Järventaus. Ilmari Turjan näytelmään perustuva draama tragedian uhriksi joutuvasta virkanaisesta. Ohjelmatekstitys (suomi) Kuvasuhde 4:3 - Anonyymi
Äsken katsoin, kylläpä oli hyvä elokuva, inhoan työntekoa ja mielellään olisin kotiäitinä, mutta nykyään naisetkin joutuvat raatamaan töissä niin, että lapset ja kodinhoito jää toiselle sijalle. Parasta oli elokuvanloppu lause, jossa todettiin, että naiset älkää jättäkö lapsianne, vaan hoitakaa heidät kotona.
- Anonyymi
Ja millä perheellä varaa?
- Anonyymi
Tässä Kyrö tarkoittaa Isokyröä Pohjanmaalla
Ihana Helena Kara oli tavisperheen älykköylioppilas eliittikoulusta ja oli lipunmyyjäjänä Eerikinkadulla Kinopalatsissa Turussa jossa hän unelmoi Valentinosta
ja sieltä hänet löydettiin ja myöhemmin
Leminen hänet tietty iski nai sekseen sikseen
Hän ei ollut teatterinäyttelijä ja pienen tapaturman jälkeen lopetti elokuvat. Asui vanhana vielä Linnankadulla jonkin aikaa - Anonyymi
Aikansa kutakin.
- Anonyymi
Joku käy ongella ja saa vanhoja kaloja....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685