Kumpi näistä oikein?

kyselijä

Onko mitään eroa Haltialla,Haltijalla?
Kumpi oikea suomennus? Onko väliä sanooko Haltija tai Haltia? Menen jo ihan sekaisin...

12

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisin..

      Korjatkoon joku viisaampi jos olen väärässä!

      Luullakseni se on näin:

      Haltija : joku henkilö jonka hallussa on jotain

      Haltia : taruolento

    • zäp

      Haltija tarkoittaa, että sinulla on hallussa jotakin.

    • Luna-fani

      Kuten jo tuossa muut sanoivat, Haltia on taruolento ja Haltija on henkilö jolla on jotain hallussaan.

      • Iluvatar

        aivan samaa mieltä asiasta.


      • Hiippari

        Yleensä haltija voi olla myös "haltijakummi", näin ei mikään jonkun tavaran omistaja. Mutta haltijoitahan ei yleensä missään fantasiassa ole, liittyvät enemmän satuihin. Haltiat ovat sitten haltiota, tyyliin legolas.

        Esimerkiksi sana elf viodaan suomentaa haltiaksi, haltijaksi, tontuksi tms. Riipuu asiayhteydestä. Ei tuo haltija/haltiakaan asia ole niin yksiselitteinen. Kirjailija voi aivan vapaasti päättää mistä öklömönkiäisistä puhuu.

        "...Haltia on taruolento ja Haltija...."

        tähän korjaus; haltija kirjoitetaan pienellä, kuten substantiivit suomenkilessä yleensä. Siitä en ole varma, kirjoitetaanko haltia isolla vai pienellä alkukirjaimella.


    • zack

      Haltija voi tarkoittaa tavaran haltijaa, mutta myös samaa taruhahmoa kuin "haltia". Esimerkiksi muinaissuomalaisen uskomusjärjestelmän kohdalla on tullut tavaksi puhua "haltijoista". Fantasiakirjallisuudessa lienee kuitenkin "haltia" oikeampi. Kersti Juva käytti Hobitin, Silmarillionin ja Tarun suomennoksessa johdonmukaisesti haltia-muotoa.

      • ja vielä...

        Oikeastaan myös haltija-sana taruolennon kuvaajana luultavasti juontuu sanan merkityksestä jonkun omistajana. Esimerkiksi saunatonttu = saunan haltija = hän, jolla on sauna hallussaan. Myöhemmin alkuperäinen tarkoitus on jäänyt pois, ja haltija tarkoittanut taruolentoa/tonttua yleensä. J:n jätti haltijasta pois ilmeisesti ensimmäisen kerran Kersti Juva.


      • Atha
        ja vielä... kirjoitti:

        Oikeastaan myös haltija-sana taruolennon kuvaajana luultavasti juontuu sanan merkityksestä jonkun omistajana. Esimerkiksi saunatonttu = saunan haltija = hän, jolla on sauna hallussaan. Myöhemmin alkuperäinen tarkoitus on jäänyt pois, ja haltija tarkoittanut taruolentoa/tonttua yleensä. J:n jätti haltijasta pois ilmeisesti ensimmäisen kerran Kersti Juva.

        Nykyään ei enää suomen virallisessa kielessä eikä näin myöskään sanakirjassa tunneta sanaa haltia. On siis vain haltijoita ja haltijoita, kaikissa teksteissä käytetään haltiasta sanaa haljtija, mikä on minun mielestäni erittäin tyhmää...


      • Lalaith
        Atha kirjoitti:

        Nykyään ei enää suomen virallisessa kielessä eikä näin myöskään sanakirjassa tunneta sanaa haltia. On siis vain haltijoita ja haltijoita, kaikissa teksteissä käytetään haltiasta sanaa haljtija, mikä on minun mielestäni erittäin tyhmää...

        Miksi kummassa ei? Tosin onko haltia koskaan ollutkaan sanakirjasana? Täytyy heti tarkistaa kun taas pyörin yliopistola kirjastossa... Ilman muuta noilla pitäisi olla eri kirjoitusasu, nehän ovat kaksi aivan eri asiaa. Taidampa kysellä Kotuksesta mikä on homman nimi :) Sanakirjoista kyllä puuttuu vaikka mitä. sanoja, jotka ovat olleet vuosikymmeniä käytössä ei löydy sanakirjoista, ellei sanakirjan laatia ole niihin itse tutustunut tai joku muu erikseen ehdottanut sanaa sanakirjaan. (Itse huomasin opiskelun yhteydessä, että hevosalan sanasto sanakirjoissa on kokonaan sotaa edeltävältä ajalta - niitä sanoja ei enää juurikaan käytetä, mutta uusia on vaikka kuinka.)


    • Nykysuomi vs vanhempi kieli

      Mikäli muistan oikein, kielenhuoltotoimisto on viime vuonna virallisesti pudottanut haltia-sanan suomen kielen sanavarastosta. Ennen tätä oli erikseen taruolento haltia ja omistaja eli haltija. Nykyisin kumpaakin siis kuvataan virallisesti sanalla haltija.

      Mikä minua suunnattomasti v-uttaa... kieli köyhtyy ihan omillaan, ei khh:n tarvitsisi sitä edesauttaa...

    • Inga

      minusta haltija on enemmän pieni keijukainen kun taa hatia on isompi ja ehkä enemmän ihmisen kaltainen.

    • asiantuntija nimeltä Joakim

      se ero niillä on, että jos vaikka puhutaan passin haltijasta, niin sillä tarkoitetaan sen passin omistajaa, eli yleensäkin jonkun esineen omistajaa, kun taas haltia on rotu jota käytetään fantasia tarinoissa. esim. Taru Sormusten Herrasta ja Silmarrillion.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe