Moi,
Mitä tarkoitetaan sanalla go with that tai let's go with that. Onks se sarkastinen?
Ja milloin käytetään a ja the artikkeleita, oisko jollakulla hyvä muistisääntö. Joskus niitä voidaan käyttää abstrakteissa käsitteissä, kuten the time has come. Tämä vaikeuttaa asioita...
Käännösapua ja a, the -artikkelit
4
161
Vastaukset
- Ysiluokkalainen
A tai an artikkeliä käytetään, kun esineestä/asiasta tms kerrotaan ensimmäistä kertaa, the vasta kun se on esitelty. Esim. "I have a dog. The dog is brown. "
- Herätäpannu
Niin, mutta mitkä kaikki sanat vaativat a, an ja the artikkelin? Esim sana tea ei tarvitse artikkelia. Yleensä kai ruoat eivät tarvitse noita, ja kaikki laskettavissa olevat tarttee. Mutta kun joskus tarvitaan the artikkelia abstrakteihin käsitteisiin, mutta milloin?
- mutsismamma
kouluun takaisin tai kielikurssille, jos ei noin triviaa osaa, toisaalta puhuen pärjää vaikkei artikkelit ihan oikein menisi
- Setä.neuvoo
Ainesanojen käytöstä usein puuttuu artikkeli. Mutta poikkeuksena esim. jos sanotaan vaikkapa "the milk", jolla tarkoitetaan tiettyä maitokattilallista, joka kuohui keitettäessä hellalle. Eli ainetta oli joku tietty satsi, josta yhdessä tiedettiin, kuin sisäpiirin ilmiöstä, että niin juu, ikimuistoinen ilta oli kun se ja se meni pieleen keittiössä.
Raha, money, on ainesanan kaltainen, yleensä ilman artikkelia. Mutta jos raha on esim. politiikalla jotenkin korvamerkitty tiettyyn tarkoitukseen, voidaan käyttää artikkelia, the money that was meant for.... Eli oli kyse jostain satsista, rajatusta määrästä, osasta, viipaleesta, jotain ainetta, jotain kautta määritelty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308378Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4358224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1561091Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17746Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57702Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28653Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?58633En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36607Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa
No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte5579