Kaikenlaiset hevostallit

mitenvoiollatotta

Juuri äsken oli kukkaron herraksi ohjelmassa tällainen hevostalli harrastaja pariskunta. (Mies rekkakuski ja muija maatalouslomittaja) Valittivat kun ei saa laskuja maksettua kun ei rahat riitä.
Tämä muija kirkkain silmin selitteli että jos sais kolme hehtaaria(nykyisin vähintään 5ha) peltoa vuokralle niin sais eu-tuet ja sitten talousongelmat olis poissa ja vois suurinpiirtein alkaa täys päiväiseksi maatalousyrittäjäksi ilman raha huolia.
Olis nyt luullut että maatalouslomittajana toimiva nainen tajuaisi edes vähän tukipolitiikastakin, ja ymmärtäisi ettei reilun 1500€ pinta-alatuet vuodessa auta ketään yhtään, varsinkaan kun siitäkin lähtee viljelykulut ja vuokrat pois, niin siitä ei jää käytännössä mitään jäljelle. Eikä sekään aikuisesta suomenhevosesta maksettava alkuperäiskarjan 300€/ey tuki paljoa vaikuttaisi kokonaisuuteen.

Muutenkin kuvitelmat olivat jotain käsittämätöntä toisesta maailmasta. Nainen sanoi että maneesin saisi rakennettua 30000€ - 70000 eurolla! No huh huh, eiköhän pitäisi ottaa pikkuisen selvää ennen kuin häpäisee itsensä televisiossa. Maneesin rakentaminen kun maksaa vähintään 130000€. Eikä se maneesi tuskin mitään auttaisi, kun muuten paikka... Mutta yleensä tiedoksi, että maneesin rakentamiseen voi saada investointitukea vaikka hallinnassa ei olisi noita hehtaareja. Tosin investointituen edellytys on vähintään 25000€ ansiotulo(ansiotulo= tulot - kaikki menot mukaanlukien lainat korot)vuodessa, joka on tuollaisenaan todella vaikea saaavuttaa varsinkin etelä-suomessa missä maatalouden lainatkin pääasiassa max 10v.

Olen törmännyt useampiin vastaaviin haihattelijoihin, jotka ovat kuvitelleet että maatalous on helppoa ja tuet on ylimääräistä rahaa taskuun. Muutamasta vuodesta useanpaan ovat rämpineet, mutta ilman paksumpaa rahapussia useimmilta toiminta loppunut joko vapaaehtoisesti tai jollain muulla tavalla.
Monella yhtenä syynä kuten tässäkin aivan järkyttävässä kunnossa olevat paikat kuten kukkaron herraksi ohjelmassa oleella tilalla - lisäksi hevosten tarha kurapaskassa ja nurkat muutenkin romua täynnä. Ei tosiaankaan houkuttele asiakkaita. Itse tallin karsinatkin no huhhuh mitähän eläinsuojelutarkastaja sanoisi.

Jos hakemalla haetaan, niin hyvä puoli tuki uudistuksessa on ollut hevostukien loppuminen eteläsuomessa alkuperäistukea lukuun ottamatta, ja pinta-alan minimi vaatimuksen nouseminen 5 hehtaariin. Perusteena ihan se, että harrastukset kaikki maksaa itse - ammattimainen toiminta sitten eriasia.

24

3745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylläontotta

Hevoshullut naiset kannattaa kiertää kaukaa.

Tiedän myös tapauksen lähisuvusta jossa hevoshullu akka tuhosi perheen konkurssiin, sääliksi käy vieläkin miestä joka pitkään joutuu maksamaan akan järjettömän harrastuksen tuhoja, rakennettiin parille kolmelle hevoselle 60000€ talli, sairaita ja viallisia hevosia osteltiin kun ei terveisiin rahat riittäneet.

Yritti ostaa multakin naurettavalla hintaa peltoa muutaman hehtaarin että olisi tuet saanut, kieltäydyin heti koska tiesin että maksun saaminen oli hyvin epävarmaa persaukisilta, pankkista tuskin lainaa olisivat saaneet. Nyt kaikki omaisuus hävitetty, siinä meni talo ja kaikki muu kiinteä omaisuus jonka mies aikoinaan sai hankittua.

Nämä hevoshullut akat on pahasti sairaita.

• päätösolihelppotehdä

Muutenkin käsittämätöntä että yhteiskunta tukee jonkin hevostallin/maneesin rakentamista, kun sen loppu tulema on yleensä maximi 20 taalipaikkaa, jolla ei kukaan pelkästään voi elantoaan hankkia.
      Pikaisella katsauksella näillä nurkilla oli hevosen täysihoito keskimäärin 350€/kk ja ratsastus tunnit näyttää keskimäärin olevan 23€/h. Yleensä näyttää olevan maximi ratsastaja määrä 6 kerrallaan ja pääasiassa arkena. Myöskin näyttää olevan keskimäärin kuusi hevosta ratsastukseen ja lisäksi neljästä kahteentoista täyshoitopaikkaa keskimäärin 6 hoitohevosta.
      Talli ja maneesi näyttää maksavan keskimäärin 280000€, niin kyllä siihen todellakin saa töitä tehdä että sen saa edes maksettua saati sitten palkan edes itselle.
      Jos sitten sitä alkaa laskea niin 6x2x23€x5dx4=5520€ - alv10% =4968€/kk (6x350€)=2100€/kk-alv24%=1596€/kk on bruttona 6564€/kk. Eli vuodessa 78768€ ja tämä edellyttää että koko ajan on tunnit ja hoitopaikat täynnä. Lisäksi monen kerran ratsastus korteilla tunti hinnat putoaa pari euroa tunti, joten todelliset tulot on helposti viisi kuusi tonnia pienemmät vuodessa.
      Kulu puolta taas kertyy paljon. Pelkästään vakuutukset noin 350€/hevonen, eläinlääkäri kulut noin 500€/hevonen, kengitys noin 400€/hevonen, kauraa 330€/hevonen, heinää 475€/hevonen lisäksi muut kulut noin 200€/hevonen. Pelkästään näistä kertyy 2250€/hevonen vuodessa. 6x2250€=13530€ 4830€ hoitohevosista. Suorat kullut 18360€ vuodessa. Lisäksi työntekijän palkka kaikkinensa noin 30000€ vuodessa. Lisäksi kiinteistön sähköt, jätehuolto, ylläpito kulut, kiinteistöverot, kiinteistön vakuutukset, yllättävät menot on noin 16000€ vuodessa. Lisäksi vielä lainan hoito ja korot 26264€ vuodessa. Menot vuodessa 90624€, eli tappiota 11856€ vuodessa, joka pitäisi vielä muilla töillä kattaa. Varsinkin kun todelliset tulot ovat pienemmät ja nämä käytetyt menot ovat omakustanne hintaisia, eli jos joutuu ulkoa ostamaan niin menot vielä paljon korkeammat. Lisäksi yleensä hevostilat joutuvat ostamaan kaiken ruuan ja kuivikkeet, sekä maksavat lannan käsittelystä. Harvalla hevostilalla on peltoja käytössä laitumien lisäksi.

Tämä laskelma on siis tehty muutama vuosi sitten omalle tilallemme jossa on viljelyksessä reilu 90ha.
      Likwin tunkinnan jälkeen ilmoitin vaimolle, että saa tyytyä omaan harraste hevoseensa.
      Tiedossa myöskin pari talliyrittäjää jotka menettäneet kaiken lisäksi terveytensäkin, kun eivät ole pystyneet pitämään työntekijöitä ja ovat joutuneet olemaan lisäksi vieraalla töissä jotenkin selvitäkseen.

Taaskin täytyy muistaa, että on eri asia ne joilla on raha-asiat kunnossa ja ammattitaito kunnossa.

• pysyykaukanahevosista

Meillä myös vaimo haikailee hevosia tänne farmille, ei ole yhtään jalat maassa hänellä, eikä ole pystynyt esittämään mitään laskelmaa, jolla homma olisi kannattavaa.
        Olen sanonut, että pelkällä hevosen kengityksen hinnalla käyt jossain tallilla ratsastamassa hevosilla vaikka kuinka ja yhtään hevosta ei ole kotona tuottamassa tappiota ja sairastumassa.
        Olen monta vuotta myynnyt heinää hevostalleille, että on pientä näppituntumaan niiden laskujen maksuista. On ollut isompaan ja pienempää hevostallia tässä vuosien varrella heinää ostamassa, niin usein jää heinälaskut roikkumaan, viimein menee ihan käteiskauppaan. Ja kummasti menee homma siihen, että lapsilisän maksupäivänä saa sitten heinistä rahat!
        Monta olen nähnyt, kun koko perheen omaisuus on mennyt näissä hevosissa ja talleissa, velkaa on vielä jäännytkin.

• päätösolihelppotehdä

Rakennuksen jälkeiset alvi palautukset jäi kirjoituksestani mainitsematta, jotka useimmat unelmoijat mieltävät tuloksi ennen kuin totuus paljastuu. Mutta tosin nykyisinhän käytössä käännetty alvi jota ei meidän laskelmien aikaan vielä ollut käytössä.
      Lisäksi poistot jäi mainitsematta, kun niitä itsellä tulee muualtakin. Mutta kuitenkin sekin on vaan alku vuosien huumaa, varsinkin kun niitä huonosti kannattavassa liiketoiminnassa käytetään jatkuvasti täysimääräisesti eikä järkevästi. Investointivarauksiahan ei pahemmin voi tehdä kun ei tulojakaan pahemmin ole.

Lisäksi itse eläin aines jäi mainitsematta, joka on helposti neljästä tuhannesta ylöspäin. Eihän sitä sairaalla ikä lopulla tonnin kaakilla tee mitään ratsutilalla. Ja jos.. niin silloin menee viimeistään asiakkaat.

Ennemmin suosittelisin marjanviljelyä näille muutaman hehtaarin tiloille. Varmasti paljon kannattavampaa hommaa. Oikein hoidettuna 2ha tuottaa elannon toiselle pariskunnasta. Eikä työllistä talvella juurikaan, joten voi tehdä jotain tuottavaa siinä sivussa talvella ja on mahdollisuus harrastella niitä hevosia halujen ja jaksamisen mukaan.

• unelmaakullasta

No, kai se myel-in piirii joutunee kans?

• metwursti

Ei 2 ha pinta-alalla myelin piiriin joudu eikä edes pääse, vähintäin 5 ha pitää olla ellei alarajaa ole hiljattain korotettu.

• pysyykaukanahevosista

Ne on tuollaiset hevostalli ja maneesihommat täyttä haihattelua. Vähän googlettaen niitä löytyy myynnissä valmiina vaikka kuinka, ei paljon kannata alkaa enää rakentelemaan, kun löytyy valmista, joista edelliset luopuu elämäntilanteen vuoksi (avioero, toinen osapuoli saa tarpeekseen) tai allergian vuoksi (talous tulehtui tai täysin kuralla tai aviopuoliso sai tarpeekseen joko minä tai hevoset jne.), paikakunnalta poismuuton vuoksi (pankki painostaa tai peräti vouti) tai sitten joukossa on vain muuten järkiintyneitä, jotka yrittävät luopu, kun vielä ei kaikki ole menetetty.
      Vuokratalleista usein vuokrarästejä niin pitkä lista kuin Itämeri ja viimein omistajan mitta täyttyy, lopputulos omistajalle siirtyvät hevoset maksamattomista vuokrista ja omistaja on taas samassa kierteessä, kun mistä lähdettiin eli joku nainen on rakennuttanut sänkypalkalla hevostallit ja maneesit, on hankittu siihen hevoset ja jossain vaiheessa sukset menevät ristiin ja talli vuokrataan jollekin uudelle yrittäjälle... Ympyrä on loputon!

• Toiolihyvä

Pitkästä aikaa hymyilytti oikein kunnolla! Noi syiden selitykset iski kun nyrkki silmään ja ne pitää niin paikkansa ettei oo tosikaan.

• kylläontotta

Jep hyvä kirjoitus, hevosenkuselle haisevalle pinpille tulee kova hinta.
        Järkevämpi käydä maksullisella, tulee paljon halvemmaksi ja saa puhtaampaa tavaraa.

• näinhänsemenee

Eipä tuohon ole lisättävää, niin tuttua, kun on seurannut noiden hevostallien puuhia.

• niinpäniinjoo

Hevostilalliset on tosiaan jotain käsittämätöntä. Ennemmin hevoshullu antaa lapsiensa kulkea hajonneissa paikatuissa rytkyissä toisten lapsien kiusattavana koulussa, ja jättää lapsensa ruokkimatta kotona kuin luopuu hevosistaan.

Olen sitä mieltä, että hevosten pakkohuostaanotto pelastaisi monta perhettä helvetiltä. Ehkä silloin äitikin tajuaisi sen että harrastuksen pitää olla sellainen johon rahat riittää, ja sen että lapset ovat tärkeämpiä kuin hevoset.

• liiankallisharrastus

Tässäkin on varmasti totuuden siemen! Jos lapsilisät ja mahdolliset lasten elatusmaksut menevät äidin hevosharrastukseen tai hevosten heinien maksamiseen, niin homman mielekkyyttä voi alkaa koettelemaan.
        Ei kait nuo hevoshommat mitään kannattavia ole, usein tiemaksut on maksamatta tiekunnille, heinät on monasti ostettu piikkiin useammasta paikasta. Näin käy, kun tunteella pelataan, eikä ymmärretä tosiasioita. Eniten ottaa luonnolle, kun lapset ja eläimet joutuu kärsimään näistä hevoshöynötyksistä.
        Eihän näitä voi tietty yleistää kaikkien kohdalle, mutta aika paljon näin vaan menee, kun olen seurannut lasten ratsastusharrastusten myötä näiden hevostallien elämää. Joistakin paikkaa on viranomaiset hakeneet hevoset pois huonojen olojen vuoksi.

• sitäettä

Lasten lisäksi retuperälle jää kaikki muukin, akka ei viihdy keittiössä, ei siivoa kämppää, pyykinpesu ei kiinnosta, tontti eteistä myöden heinien ja hevospaskan peitossa, likaiset hevosenkuselle haisevat vaatteet aina päällä.
        Ryysyrannan Joosepin perhe kuvastaa hyvin persaukisten hevostelijoitten elämää.

• eimullamuuta

Aloituksen tilan ongelma. Se vähän siinä ohjelmassa ihmetytti, että miten ja miksi miehen pitkä sairasloma tuhosi talouden. Varsinkin kun sairasloma-ajan palkkakin on korkeampi kuin normaali palkka, ja kun työnantajan maksama sairasloma loppuu, niin kela maksaa tarvittaessa vielä vuoden.
      Itse olin jokunen vuosi sitten 6kk sairaslomalla onnettomuuden seurauksena, ja tuloni eivät ainakaan pudonneet tuona aikana normaalista palkkatasostani, vaan käteen jäi huomattavasti enemmän, kun ei tarvinnut maksaa normaaleja 450€/kk työmatkakuluja, eikä 200€/kk työpaikkaruokailua.
      Ei mulla muuta!

• totuustoisenlainen

Kuka menee huutelemaan todellista syytä, kun talous menee hörpömpsis. Jokainen tietää näitä astmasta ihmeparantuneita ja koskas kenenkään autoa on rahoitusyhtiö hakenut pois, aina siihen on tullut jotain muuta vikaa, sähkö tai vaihteistovikaa, että piti myydä pois.

• kuolokorahdus

Hullumpaa tai yhtä tolokutoonta löytyy vain koira- osastolta. Pahin on vissiin, ku koiruus jäi auton alle ja hoitoon saatiin menemääm 10k€ , eikä Hänestä sittenkään tullu kunnollista. Mutku on perheen jäsenestä kysymys, nii ei raha merkkaa mitää.

• kuivattuaheinää

Itse en enää vuosiin ole juuri myynyt heiniä enkä kauroja hevos ihmisille muuta kuin etukäteismaksulla, ja maksu pitää saada ennen kuorman vientiä tallille kokonaisuudessaan.
      Yhden kohdalla olen tehnyt poikkeuksen, ja olen myynyt säälistä heiniä ja kauroja velaksi silloin tällöin tietäen että tuskin saan niistä koskaan senttiäkään.

• pysyykaukanahevosista

Joku kaiken kokenut on joskus aforismissaan sanonut, että; "tila on luottokelvoton, jos metrin pätkäkin löytyy hevosaitaa" ja omalla kohdallani voin sanoa, että monasti on ollut vaikeuksia saada heinistä rahat hevostallien omistajilta. Yleensä ensimmäisen kuorman rahat tulee helposti, sitten alkaa piikki kasvamaan ja lopuksi mennään käteiskauppaan. Näin se on aina mennyt!

• pysyykaukanahevosista

Kyllä lehmätiloilta saa rahansa, kun niille myy rehuja, yleensä maksavat maitotilipäivänä laskunsa. Kyllä lehmätiloilla on luottoa!

• oonkuullut
        pysyykaukanahevosista kirjoitti:

Kyllä lehmätiloilta saa rahansa, kun niille myy rehuja, yleensä maksavat maitotilipäivänä laskunsa. Kyllä lehmätiloilla on luottoa!

kyllä yks nimeltä mainittematon suomen suuriimpiin kuuluva tila jättää maksamatta säilörehunsa
        ostaa vaan joka kerta uudesta paikasta

• Tallikaksi

Onhan noita vähän rahakkampien harrastaja tallejakin olemassa. Tallipaikka 650 - 1000€ kuukaudessa ja ratsastus tunti 50€ valmennukset eräälläkin tallilla. Asiakkaina parempaa kansan osaa joilla parhaimmillaan palkattu vielä hevoselle oma täysipäiväinen ratsuttaja.

Kyseiset tallit sitten pikkusen tasokkaampia isolla rahalla rakennettuja paikkoja.
      Mutta eikös se niin ole, että raha tulee rahan luo, ja näin ollen tallin pitokin on hyvä bisnes joillekin.

• rahanluo

onhan suomen rikkain ihminen sonnitilallinen 200 sonnia ja omaisuun pari miljardia
        hemiläkin oppinu suuruudehulluutensa juurikin kyseisellä tilalla
        ja se muute kannatti
        teki hyvät kaupat juuri hemilän ansiosta
        koko suomen tappioksi

• pysyykaukanahevosista

No joo, raha ja raha... Onhan näitäkin nähty tasokkaita paikkoja, kun olen heillekin heinää myynnyt. Maita myivät kaikessa hiljaisuudessa, että saivat sen hevostelun maksettua.
        Se on niin marginaalinen poppoo, jotka saa tuon hevostelun pysymään "aisoissa", että omaisuus riittää menoihin. Ja tuo sonnitilallinen 200 sonnia ja omaisuun pari miljardia on taasen ihan toinen juttu, tunnen sitä porukkaa ihan riittävästi, kun olin opiskelemassa samoihin aikoihin heidän kanssaan aikoinaan.

• aikamielenkiintoista

Mitenkähän menee aloituksen kertomalla hevostallilla tällä hetkellä? Onko paikka vielä olemassa?

Kiinnostaisi myös tietää miksi miehen sairasloma aiheutti "kaikki ongelmat"? Totuushan kuitenkin on se, että voit sairastaa vuoden täydellä palkalla ja kulut taas on paljon pienemmät kuin työssä käydessä.
      Eli mikä on selitys?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2642
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      65
      2586
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2310
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1599
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1462
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1260
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe