Rupesin miettimään että miten ilmajouset toimivat käytännössä. Itse en ole ilmajousitettuja autoja koskaan nähnyt ja alkoi mietittyttämään mitä jousien sisällä on ja miten "lowrider" kärryt saadaan pomppimaan? kiitos jo etukäteen vastauksista:D
Ilmajouset
3
249
Vastaukset
- ilman.jousitusta
No ilmajousitus on sama asia kuin ilman jousitusta, noin ihan karrikoiden sanottuna.
- Vieterismies
Ilmajousitus perustuu kaasun (ilman) joustavaan kokoonpuristuvuuteen. Teräsjouset on korvattu umpinaisella palkeella, jonka sisällä on paineistettua ilmaa, Palje on tavallisimmin tekstiilivahvisteista kumia. Järjestelmään kuuluu tietenkin myös paineilmaa tuottava kompressori. Kun autoon lisätään kuormaa, voidaan auton korin painuminen eliminoida antamalla järjestelmän korottaa automaattisesti ilmajousen sisällä vallitsevaa painetta. Maavara säilyy näin vakiona eivätkä ajo-ominaisuudet muutu kuormasta johtuen niin ratkaisevasti.
Ilmajousitus on nykyisin aika yleinen kuorma-autoissa ja yleistymään päin (lähinnä edustustason) henkilöautoissa.
Itse olen ajanut kahdella ilmajousitetulla kalliimman luokan herrasmiesmaasturilla (Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz ML). Kokemus on ollut miellyttävä, kyyti tuntuu todellakin tasaisemmalta kuin teräsjousitetussa autossa!
Oma autoni, viime vuonna uutena hankittu M-B C 180 on pienimpiä ja halvimpia henkilöautoja, johon ilmajousitus on saatavissa lisähintaan. Hankintahinnassa ero on (lähes) kohtuullinen, mutta aion pitää autoani pitkään ja minua pelottavat ilmajousituksen mahdolliset tulevat korjauskustannukset. Ilmajousituksen olennaisten osien uusiminen "ympäri auton" merkitsee tyypillisesti 5 000–10 000 euron menoerää. Niinpä minun oli helppo tyytyä "rautajousitukseen". - ertcawerc
""""Ilmajousituksen olennaisten osien uusiminen "ympäri auton" merkitsee tyypillisesti 5 000–10 000 euron menoerää. """"
Joo, mutta kun rakentaa kokonaan uudet ilmajouset vaikka vanhaan Mustangiin, hintaa tulee 2000-3000 dollaria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938676
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264838- 504288
- 623857
- 513236
- 503040
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.512607- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422345