Omistusasunnon vaikutus opintotukeen

Tomperon

Moi!
Ajateltiin ostaa tyttöystävän kanssa ensiasunto meille valmiiksi vaikka minulla on vielä opiskelut kesken. Ottaisimme lainan yhdessä, mutta tyttöystäväni maksaa sitä pois kunnes pääsen töihin. Asunnon ottaisimme 49%/51% jotta jää se leimaverottomuus seuraavaan isompaan asuntoon. Minulle todennäköisesti tuo 49%. Aion kuitenkin asua vuokralla opiskelupaikkakunnallani joka on siis eri kun mistä asunto ostetaan. Ajattelin varmistaa, että eihän se 49% omistus voi vaikuttaa asumistukeni tai opintotukeni määrään millään tavalla? Ei vissiin voi olla edes mitään epävarmuutta? Jos on niin menen sitten kysymään tarkemmin kelalta.

Kiitos vastauksista, Tom

3

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omistuksellaeivaikutusta

Minä omistan mieheni kanssa yhdessä asunnon. Opiskelen toisella paikkakunnalla ja saan täydet opintotuet asumistukineen. Asun opiskelupaikkakunnalla vuokralla.

Tosin en suurin surminkaan suosittelisi tyttöystävällesi kuvailemaasi järjestelyä, jossa sinä omistat ja hän maksaa...

• Tomperon

Kiitos vastauksesta!
        Voin sen verran avata tilannetta, että minulla on säästöjä jolla mahdollistamme lainan ottamisen ja tyttöystävälläni taas vakituinen paikka kaupungilla jolla lyhentää lainaa. Tietysti parin vuoden päästä kun opiskelut loppuvat alan myös lyhentämään yhteistä lainaamme.

Vai millainen on syysi miksi et tällaista järjestelyä suosittele?

• Omistuksellaeivaikutusta

Särähti vaan korvaan mahdollista eroa ajatellen... Mutta asiahan on ok, jos sinulla on säästöjä, jotka sijoitat tähän asuntoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      101
      2180
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      302
      1980
    3. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      111
      1950
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      344
      1781
    5. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      1637
    6. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      34
      1415
    7. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      29
      1225
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1143
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      70
      1130
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1077
    Aihe