Moi!
Ajateltiin ostaa tyttöystävän kanssa ensiasunto meille valmiiksi vaikka minulla on vielä opiskelut kesken. Ottaisimme lainan yhdessä, mutta tyttöystäväni maksaa sitä pois kunnes pääsen töihin. Asunnon ottaisimme 49%/51% jotta jää se leimaverottomuus seuraavaan isompaan asuntoon. Minulle todennäköisesti tuo 49%. Aion kuitenkin asua vuokralla opiskelupaikkakunnallani joka on siis eri kun mistä asunto ostetaan. Ajattelin varmistaa, että eihän se 49% omistus voi vaikuttaa asumistukeni tai opintotukeni määrään millään tavalla? Ei vissiin voi olla edes mitään epävarmuutta? Jos on niin menen sitten kysymään tarkemmin kelalta.
Kiitos vastauksista, Tom
Omistusasunnon vaikutus opintotukeen
3
76
Vastaukset
- Omistuksellaeivaikutusta
Minä omistan mieheni kanssa yhdessä asunnon. Opiskelen toisella paikkakunnalla ja saan täydet opintotuet asumistukineen. Asun opiskelupaikkakunnalla vuokralla.
Tosin en suurin surminkaan suosittelisi tyttöystävällesi kuvailemaasi järjestelyä, jossa sinä omistat ja hän maksaa...- Tomperon
Kiitos vastauksesta!
Voin sen verran avata tilannetta, että minulla on säästöjä jolla mahdollistamme lainan ottamisen ja tyttöystävälläni taas vakituinen paikka kaupungilla jolla lyhentää lainaa. Tietysti parin vuoden päästä kun opiskelut loppuvat alan myös lyhentämään yhteistä lainaamme.
Vai millainen on syysi miksi et tällaista järjestelyä suosittele? - Omistuksellaeivaikutusta
Särähti vaan korvaan mahdollista eroa ajatellen... Mutta asiahan on ok, jos sinulla on säästöjä, jotka sijoitat tähän asuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1042210En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222201- 482053
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2131462Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361382- 301376
- 951151
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201056- 261026