Mac ja tietoturva

Maccimies

Millaisia tietoturva ratkaisuja käytätte macin kanssa? Itse en uskalla olla ilman niitä koska tietoturvasiantuntijat niitä suosittelevat.
Netti tulee meille rautamuurin läpi ja macissa on sen oma palomuuri käytössä häivetoiminnolla. Lisäksi asensin avastin, joka ei vastoin yleisiä väitteitä vaikuta mitenkään negatiivisesti koneen toimintaan.

7

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Millaisia tietoturva ratkaisuja käytätte macin kanssa?"

      Ei tarvitse mitään kummallisia ratkaisuja. Riittää kun on kaikki tietoturvapäivitykset asennettu ja on turvalliset salasanat.

      Applen käyttäjien yleisin tietoturvamoka on ohjelmistopäivitysten laiminlyönti ja on usein käytössä vanhentuneita OS X versioita. Vanhin turvallinen OS X versio on esimerkiksi 10.9, kaikilla päivityksillä.

    • vanhempihakkeri

      Yleensä sitä ratkaisua että en käytä Mac tietokoneita ollenkaan. Siinä se tietoturva paranee.

      Jos foliohattua päähän asentaa, niin sitten pitää opetella hieman tuota UNIX maailmaa, johon tämän palstan nimi viittaa.

      Se vaan valitettavasti vaatii useiden vuosien osaamista ja opiskelua.

      Teknisesti esimerkiksi iOS ja Android ovat BSD järjestelmiä, Android pohjautuu Linux ytimeen. Varsinainen userland on BSD pohjainen molemmissa. Applen järjestelmät käännetään Clang kääntäjällä, kun taas Android ja Linux käännetään GCC kääntäjällä.

      Tietoturva on sellainen asia että jos siitä haluaa jotain ymmärtää niin pitää seurata paljon BSD ja Linux sivustoja jotka keskittyvät tietoturvaan. Aukkoja eli bugeja löytyy kaikista ohjelmista, avoimessa koodissa niihin vain puututaan todella nopeasti, ennen kuin niitä ehtii olennaisesti hyödyntää. TIetysti esim. Heartbleed ja vastaavat ovat harvinaisia poikkeuksia.

      Kansankielellä, osta PC ja asenna siihen LInux Mint. Jos käytät jo Macia niin et huomaa eroa. Kummassakaan ei toimi pelit eikä tietyt muutkaan ohjelmat. Nettiä voi käyttää, musiikkia kuunnella ja elokuvia katsoa. Sitten vaatii jo osaamista.

      • asfsdfsdfds

        Miksi joku käyttäisi jotain ehkä tuettua Ubuntu-kloonia, kun voi käyttää suoraan taatusti tuettua Ubuntua?


    • Seseonns

      Hei.
      Osaisiko joku auttaa minua?
      Kun käynnistän koneeni näytölle ilmestyy normaalisti omena, mutta sen jälkeen siihen ilmestyy omenan tilalle ympyrä jossa on viiva.

    • tietoturvasta

      Olen ollut jo 3 vuotta Macin käyttäjä, mutta nyt olen kiinnostunut tietoturvastani yhä enemmän ja enemmän. Millä tavalla pitäisi asetuksia muuttaa, että nettimokkula (Huawei Mobile Wi-Fi) pystyisi näyttämään koneestani ulospäin operaattorille mahdollisimman vähän?

      Entä millä tavalla asetuksia täytyisi OS X:stä muuttaa tietyin väliajoin, että pysyisin mahdollisimman anonyyminä? Tuon nettimokkulan MAC-osoitetta ei taida pystyä spooffaamaan? Jollain rootkitillä laitteeseen sisälle?

      Olen kiinnostunut kaikenlaisista tiedonjyväsistä ja kiitos jo etukäteen :)

    • dfsdfsdfsdfsdf

      En käytä mitään. Päivitän koneeni sen pyytäessä.

    • vaihtotulossa

      Pidä sen oma palomuuri päällä ja päivitykset ajan tasalla

      Olen testaillut pari vuotta McAfee (3v ostos),
      eka 1,5 meni ok ja nyt on ongelmaa joka pv.

      Ilmoittaa mm. että kone on vaarassa,
      toisella sivulla lukee, että palomuuri ei ole päällä ja
      toisella sivulla, että on. Se pomppuuttaa itseään näytille
      "päivitys ei onnistunut" ja avaa selaimen
      lupaa pyytämättä kun avaan koneen jne.

      Olen jo tsekannut mihin vaihdan kun aika tulee.

      Ei mikään suuri rakkaus
      en tiedä missä on vika, enkä ehdi tutkimaan/ hoitamaan
      sitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe