Arisaka

JML

Mahtaako kukaan tietää, mistä löytyisi Arisakan 6,5 x 50 patruunaa inhimillisellä hinnalla? Mukavan tuntuinen pyssy, olisi hauska ampua enemmänkin mutta jouduin maksamaan 1,85€/kpl.
Ei oikein lompsa kestä...

15

3157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PAV

      Meni jälleenlataamisen puolelle. Se on noilla harvinaisemmilla kalipereilla sellaista. Latausohjeita löytyy netistä (ei ole vihtavuoren taulukossa). Lataustarvikkeita löytyy ihmismoiseen hintaan. Vanhoilla aseilla saa latauspaineita pitää kohtuullisen alhaalla, ettei tule raudat otsaan.

      • JML

        Näinhän se taitaa olla, onneksi kaverilta löytyy kaikki tarvittavat vehkeet. Kauppias onnistui hankkimaan vain 60 kpl Norman patruunaa, joten luotienkaan saaminen ei varmaan ole helppoa. Näille paukuille on ilmoitettu lähtönopeutta 630 m/s 10,1 g luodilla. 3,5 kiloisessa aseessa lataus tuntui melko kevyeltä.Alkuperäiselle sotilaspatruunalle on ilmoitettu 880m/s 8g luodilla, olisi mielenkiintoista kokeilla. Minulle on parissakin eri yhteydessä mainittu erikseen Arisakan(siis m05)lukosta, että se on todella lujaa tekoa. En silti kokeile sen kestävyyttä... :)


      • Pedu
        JML kirjoitti:

        Näinhän se taitaa olla, onneksi kaverilta löytyy kaikki tarvittavat vehkeet. Kauppias onnistui hankkimaan vain 60 kpl Norman patruunaa, joten luotienkaan saaminen ei varmaan ole helppoa. Näille paukuille on ilmoitettu lähtönopeutta 630 m/s 10,1 g luodilla. 3,5 kiloisessa aseessa lataus tuntui melko kevyeltä.Alkuperäiselle sotilaspatruunalle on ilmoitettu 880m/s 8g luodilla, olisi mielenkiintoista kokeilla. Minulle on parissakin eri yhteydessä mainittu erikseen Arisakan(siis m05)lukosta, että se on todella lujaa tekoa. En silti kokeile sen kestävyyttä... :)

        Arisakan lukko todella on lujaa tekoa, kestää verrata moneen uuteenkin vehkeeseen. Kyllä ne japskit osaa jotain sentään tehä kunnolla.

        T: Arisaka 38:in tyytyväinen omistaja ( 7x54 )


    • Arska

      Arisaka 6,5x50:ssä G1 eli reiän läpimitta rihlan pohjasta mitattuna on 6,71 mm eli sama kuin Ruotsalaisessa sotilaskivärissä, samat luodit käy.Kun hylsyt loppuu käy asesepällä kalvauttamassa patruunapesä 6,5x55se patruunalle.Sakon Range ko. kaliperille maksaa 30-35 e 50 kpl laatikko. Asisakan lukko kyllä kestää.

      • JML

        Norman paukuilla oli 100:ta metristä ja 10:tä laukauksesta 2 oli tullut poikittain tauluun. Voisiko todella jyrkkä rihlannousu tehdä sen, että luoti ei seuraa rihloja ja menee "raakana" läpi? Piipun pituus on vain 490mm. Alkuperäisen sotilaspatruunan luoti on ainakin 3-4mm pidempi, kuin Norman.Luodin halkaisija on lähes sama. Latauspituudessakin on n. 3mm ero. Oma Arisakani on M38 Carbine, ratsuväkimalli. Midway myy ko kaliiperiin sopivaa luotia, myös hylsyjä saa sieltä 28€ 20 kpl. Kallista on.


      • Furuholmin Johannes
        JML kirjoitti:

        Norman paukuilla oli 100:ta metristä ja 10:tä laukauksesta 2 oli tullut poikittain tauluun. Voisiko todella jyrkkä rihlannousu tehdä sen, että luoti ei seuraa rihloja ja menee "raakana" läpi? Piipun pituus on vain 490mm. Alkuperäisen sotilaspatruunan luoti on ainakin 3-4mm pidempi, kuin Norman.Luodin halkaisija on lähes sama. Latauspituudessakin on n. 3mm ero. Oma Arisakani on M38 Carbine, ratsuväkimalli. Midway myy ko kaliiperiin sopivaa luotia, myös hylsyjä saa sieltä 28€ 20 kpl. Kallista on.

        Liian loiva rihlannousu syynä luotien vakautumattomuuteen.


      • Anonyymi

        Japanilaisen sotilaspatruunan (tyyppi 38) spesifikaation mukaan luoti on 6,65 mm, toleranssiväli +0,01 -0,03, eli amerikkalaisissa mitoissa .262.

        Maailmalla tosin käytännössä kaikki lataavat patruunoita 6,71 mm (.264) luodeilla, ja latausoppaatkin käyttävät niitä, joten ihan hyvin kelpaavat.

        Hylsyjä saa vielä suomalaisistakin kaupoista, vaikka patruuna onkin kiven alla.

        Alkuperäisen kaliiperin kalvauttaminen toiseksi tekee aseesta nollan euron arvoisen, jota kukaan ei halua enää ostaa.


    • Anonyymi

      Mitä metallia on Arisakan patruunan pyöreäkärkinen luoti, joka on väriltään harmaa?

      Haluaisin puhdistaa / kiillottaa hopeoidun pokaalin, 150 m ammunnan kiertopalkinnon vuosilta 1925 – 31. Sen jalustaan Arisakan patruunoita on kiinnitetty 12 kpl, ja niiden luodit ovat pinnalta ruosteessa.

      • Anonyymi

        Olisiko nikkelivaippaisia, ottaako mangneetti kiinni yhtään? jos ottaa silleen heikosti, niin nikkeliä. Tuskin ne kuitenkaan on rautavaippaisia, jolloin mangneetti ottaa ihan eri tavalla kiinni..


      • Anonyymi

        Kiillottunee samalla aineella kuin pokaalikin, luodit voivat tummentua pian uudestaan vrt. hopea.


      • Anonyymi

        Nikkelipronssia, voi olla eurooppalaiseen tapaan myös kaksikerrosvaippa, jossa on taottu yhteen levy nikkelipronssia ja pehmeää terästä. Japanilaisetkin kyllä käyttivät myös myöhemmissä patruunoissaan vaippamateriaalina tompakkia (punamessinkiä), koska nikkelipronssivaippa nikkelöi piipun, ja aiheuttaa sinne piippua ruostuttavan sähköparin.


    • Anonyymi

      Ainoa tehdaspatruuna, jota enää kyseiseen kaliiperiin ladataan, on juuri tuo Norman kallis metsästyspatruuna. Jos jotain muuta haluaa, pitää ostaa joltain jotain vanhoja varastoja tai ladata itse.

      Valitettavasti Leen vasaralataussarjaakaan ei enää tehdä kyseisessä kaliiperissa, niin itselataus vaatii kunnon laitteet, tai vähintään sen Leen käsipuristimen.

      Hylsyjä valmistavat Norma ja PPU, ja PPU tekee myös tyypin 38 patruunan kokovaippaluodin mukaista 9 gramman luotia.

      • Anonyymi00013

        Sorvasin itse kaulasupistavan vasaralataussarjan. Hyvin toimii! Hylsyt ppu saksasta 0,84€/kpl. Luodiksi 9grammainen scenar. Ruuti N150 2,45 grammaa. (Nopeus 760-780m/s) latauspituus 76mm-77mm). Norman metsästyspatruunan luodit tulee poikittain tauluun siksi, että vauhti ei riitä(630m/s) pitkälle luodille, eli luoti ei vakaudu.


      • Anonyymi00014

        Onko sulla aseenkanto lupaa,koska täällä kyselet!


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Onko sulla aseenkanto lupaa,koska täällä kyselet!

        Myin aseen pois jo 20 vuotta sitten, koska patruunoita oli vaikea löytää sopu hinnalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe