Yliopistoon lukemaan kieliä

ahdistunuttyttö

Hei, olen lukion puolivälissä ja alkanut miettimään mitä tekisin seuraavaksi. Kielet ovat suurin intohimoni, varsinkin englanti, mutta reaaliaineet eivät suju oikein millään ja keskiarvo on pysynyt tuossa 7,0 kohdalla vain englannin ja ruotsin arvosanojen avulla. Haluaisin yliopistoon lukemaan englantia ja ehkä myös ruotsia(japanikin kiinnostaa), mutta riittääkö jos päättötodistukseen ja yo-kirjoituksista tulee 9-10 noissa kielissä ja sitten äidinkieli sekä reaalit olisivat noin 6-7? Vaikuttavatko reaaliaineet edes yliopistoon hakiessa, jos siis on tähtäimessä vaikka englannin kielen opettaja? Nuo reaaliaineet ovat pitkään aiheuttaneet kovaa ahdistusta kun ne vaan eivät onnistu minulta, opiskelen parhaani jotta saisin edes kutosen ja edessä on vain yhä vaikeampia kursseja.
Äiti on yrittänyt parhaansa lohduttaa ja sanoo, etteivät muut aineet tule vaikuttamaan siihen yliopistohakuun, mutta itse epäilen asiaa.
Voiko joku jolla on tietoa/kokemusta aiheesta valaista asiaa?

3

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opox

Äiti on oikeassa, käy oposi juttusilla.

• Ylioppilas

Yliopistojen nettisivuilta löytää usein taulukoita, jotka kertovat mitkä aineet vaikuttavat mihinkäkin ja paljonko. Yleensä esim kieliä lukemaan hakiessa kielten yo-arvosanoja painotetaan enemmän, ja pitkän kielen eximiasta saattaa saada enemmän pisteitä kuin reaalin laudaturista.

• kylhnä

Lukion päättötodistusta ei katsota yliopistoon haettaessa. Mutta englantia tai/ja ruotsia opiskelemaan pääsevillä on kyllä yleensä näistä kielistä 9 tai 10. Toisaalta nämä arvosanat eivät takaa opiskelemaan pääsyä, vaan sen ratkaisee pääsykoe tai tasokoe. Reaaliaineiden arvosanat eivät ratkaise. Silti jonkinlainen historian osaaminen on ihan hyvä jossain kohdassa kieltenkin opintoja ja yleensä elämässä.

Osa opiskelijoista valitaan pelkän pääsykokeen perusteella eli arvosanat eivät ratkaise. Kuitenkin pääsykokeissa parhaiten menestyvillä yleensä on myös hyvät arvosanat sekä lukion päättötodistuksessa että yo-todistuksessa. Sama toisin päin: Se, jolla on heikot arvosanat, harvoin menestyy myöskään pääsykokeissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      65
      5440
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2770
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      274
      2551
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2409
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1914
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      234
      1606
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      56
      1231
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1133
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1115
    10. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90