Uudehko, hyvä näytönohjain Linuxissa

Bubba2

Kerro mikä näytönohjain ja malli joka toimii yleensä parhaiten Linux ympäristössä. Uusi tai uudehko malli.
Tarkotus on asentaa se ehkä Mint distroon ja siinä pyörittää Oraclen virtuaaliboxia jossa voi olla sekä winkkari että eri linux distroja.

11

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cccpleaner

Yleensä virualboxissa pyöritellyt käyttikset ovat sahtautuneet muistin määrään ja prosessorin huonouteen.

• Nvidian näytönohjaimet toimivat yleensä AMD:n vastaavia paremmin Linux-ympäristössä - edellyttäen, että käytössä on Nvidian viralliset (suljetut) ajurit. Esim. kaikki 8xx ja 9xx -sarjojen mallit ovat hyviä vaihtoehtoja.

• linux_ja_tupla-amd

Paskapuhetta, tai pikemminkin, "toistanpa tätä samaa saarnaa kuin miljoona muutakin kärpästä".

Catalyst on toiminut aivan täydellisesti versiosta 15.7 eteenpäin.

• Bubba2

Ok. Kiitos vastauksesta, täytyy katsella niitä ohjaimia tarkemmin.

• NVIDIA_graphics

NVIDIA graphics.

• seppo_on_sekaisin

mulla on ubuntussa nvidia geforce 960 ja suljetuilla ajureilla toimii hyvin ja pelitkin pyörivät :)

• suljettu.on.parempi

Jos suljettu ajuri löytyy, niin menee vähän paremmin. Muuten unohda koko juttu tai palaa windowsiin.

• pääsi_ms_perseessä

Jaa niinkö muka. Minulla muutama vanha mutta toimiva ATI Radeon, joihin ei saa enää valmistajan suljettuja ajureita(mikä on vain plussaa). Toimii erittäin hyvin(täysin) avoimilla ajureilla. Huomaa kyllä että olet "neitsyt", ehkäpä lopun ikääsi, jollet ota itseäsi niskasta kiinni. Windowsissa moiset ovat riesakkeita, jotka microsoft haluaisi vaihtaa uusiin, rahan takia, rahan takia.

• pääsi_vaan_perseessä
        pääsi_ms_perseessä kirjoitti:

Jaa niinkö muka. Minulla muutama vanha mutta toimiva ATI Radeon, joihin ei saa enää valmistajan suljettuja ajureita(mikä on vain plussaa). Toimii erittäin hyvin(täysin) avoimilla ajureilla. Huomaa kyllä että olet "neitsyt", ehkäpä lopun ikääsi, jollet ota itseäsi niskasta kiinni. Windowsissa moiset ovat riesakkeita, jotka microsoft haluaisi vaihtaa uusiin, rahan takia, rahan takia.

Käytä sinä vaan niitä dyykattuja kierrätyskoneitasi ja jätä oikeat hommat ammattilaisille.

• amdllävuosia

Amd:llä on hyvät avoimet ajurit, Nvidialla suljetut.

• mahdollisimman-hankala

Miksi joku haluaa tehdä tuollaisen mahdollisimman hankalan asennuksen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      121
      7266
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      501
      5424
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      151
      3335
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      216
      2641
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      49
      2350
    6. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1298
    7. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1282
    8. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1262
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1169
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1153
    Aihe