Ostin pihtimittarin ja siinäpä ei ollut mitään neuvoa miten pihtiosaa käytetään. tarkoitus olis sillä löytää Vika noin 50 metrisestä kaapelista. miten mittaus tapahtuu ?
pihtimittari
10
1157
Vastaukset
- hohtimilla_vesilintua
Eipä taida pihtimittarista olla mitään apua kaapelin vian etsinnässä.
- 3or2
Tarvitset skoopin ja signaaligeneraattorin. Sitten tunget kaapeliin pulssin ja katot koska se tulee takaisin. Aikaerosta voi laskea kohdan, josta kaapeli on rikki. Valon nopeus c kertoimella, hmm. mitäs ainetta kaapelisi on? Ihan v=s/t, mutta tuo nopeuskerroin pitää huomioida.
Voit myös yrittää mitata kaapelin resistanssin, jos se on oikosulussa - vaan ei anna kovin luotettavaa tulosta.. - pihti_pihtaaja
Kapasitanssimittarilla voi mitata, jos kaapeli on poikki. Induktanssimittarilla, jos se on oikosulussa. Tietysti pitää tietää kyseisen kaapelin kapasitanssi/ metri tai induktanssi/ metri
- aloittajatäs
Ok, jätän homman ammattilaiselle. Pitänee keksiä mitä tuolla pihtimittarilla voi yleensä tehdä.
- vai_mikä
Mikä kaapeli se on? Maakaapeli joka on maan alla?
- arkasika
Voit mitata esim latausvirtaa amppeereina...aseta se akun pluskaapelin ympärille, siis siten että se leuat suljettuina ympäröi kaapelin, kun käynnistät auton mittari kertoo montako amppeeria latausta toteutuu. Muuta virkaa ei pihtimittarilla olekaan, se mittaa vain johdossa kulkevaa virtaa, ei jännitettä. Pitää olla se johto mikä tulee laturilta akulle. Järkevämpi hankinta olisi ollut muutaman kympin yleismittari...sillä saa jo mitatuksi auton sähkölaitteista lähes kaiken tarvittavan.
- DC_AC
Pitää vielä tarkistaa mittaako se pihtimittari edes tasavirtaa, jotkut toimii vain vahtovirralla.
- 14V
DC_AC kirjoitti:
Pitää vielä tarkistaa mittaako se pihtimittari edes tasavirtaa, jotkut toimii vain vahtovirralla.
Sillä tiedolla ei kyllä mitään tee, paljonko latausvirta on. Jännite kertoo tarpeeksi ja sen voi mitata yleismittarilla.
- arkasika
kun on noin pitkä kaapeli niin se on ilmeisesti "jatkoroikka". Vastusmittarilla mittaat yksitellen mikä johdoista on poikki. Katkos ilmaantuu yleensä lähelle jompaa kumpaa päätä. Ruuvaat päät vapaiksi ja vetelet niitä yksitellen. Jos katkos on jossain keskemmällä etsit, johdosta ulkoisia "vammoja". Jos katkeama on keskellä niin ulkoinen vamma kaapelissa on aina. Muutaman kympin yleismittarilla selviät. Jos mittari näyttää nollaa niin johto on ehjä.
- VaihtovirtaPihtiMitari
Minulla on vaihtovirtapihtimittari. Kun mittaa jonkun laitteen virrankulutuksen, se näytää kaapelin päältä nollaa, koska myös paluujohdin jää pihdin sisään, ratkaisu on erottaa kaapelin johtimet esimerkiksi kytkentärasiasta ja mitata johdin kerrallaan. Kolmivaiheisen kuormituksen virrat täytyy mitata siis joka vaihejohtimesta erikseen, elleivät virrat ole yhtäsuuria. Pihtivirtamittari perustuu sähkövirran magneettiseen ominaisuuteen. Myös tasavirralle on olemassa pihtimittareita, mutta ne eivät taida olla erityisen tarkkoja, ainakin akkuliikkeesä taisi näyttää "mitä sattuu", kun vaihdatin auton akun ja myyjä tarkasti auton sähköjärjestelmää mittarillaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244