Ostin pihtimittarin ja siinäpä ei ollut mitään neuvoa miten pihtiosaa käytetään. tarkoitus olis sillä löytää Vika noin 50 metrisestä kaapelista. miten mittaus tapahtuu ?
pihtimittari
10
1180
Vastaukset
- hohtimilla_vesilintua
Eipä taida pihtimittarista olla mitään apua kaapelin vian etsinnässä.
- 3or2
Tarvitset skoopin ja signaaligeneraattorin. Sitten tunget kaapeliin pulssin ja katot koska se tulee takaisin. Aikaerosta voi laskea kohdan, josta kaapeli on rikki. Valon nopeus c kertoimella, hmm. mitäs ainetta kaapelisi on? Ihan v=s/t, mutta tuo nopeuskerroin pitää huomioida.
Voit myös yrittää mitata kaapelin resistanssin, jos se on oikosulussa - vaan ei anna kovin luotettavaa tulosta.. - pihti_pihtaaja
Kapasitanssimittarilla voi mitata, jos kaapeli on poikki. Induktanssimittarilla, jos se on oikosulussa. Tietysti pitää tietää kyseisen kaapelin kapasitanssi/ metri tai induktanssi/ metri
- aloittajatäs
Ok, jätän homman ammattilaiselle. Pitänee keksiä mitä tuolla pihtimittarilla voi yleensä tehdä.
- vai_mikä
Mikä kaapeli se on? Maakaapeli joka on maan alla?
- arkasika
Voit mitata esim latausvirtaa amppeereina...aseta se akun pluskaapelin ympärille, siis siten että se leuat suljettuina ympäröi kaapelin, kun käynnistät auton mittari kertoo montako amppeeria latausta toteutuu. Muuta virkaa ei pihtimittarilla olekaan, se mittaa vain johdossa kulkevaa virtaa, ei jännitettä. Pitää olla se johto mikä tulee laturilta akulle. Järkevämpi hankinta olisi ollut muutaman kympin yleismittari...sillä saa jo mitatuksi auton sähkölaitteista lähes kaiken tarvittavan.
- DC_AC
Pitää vielä tarkistaa mittaako se pihtimittari edes tasavirtaa, jotkut toimii vain vahtovirralla.
- 14V
DC_AC kirjoitti:
Pitää vielä tarkistaa mittaako se pihtimittari edes tasavirtaa, jotkut toimii vain vahtovirralla.
Sillä tiedolla ei kyllä mitään tee, paljonko latausvirta on. Jännite kertoo tarpeeksi ja sen voi mitata yleismittarilla.
- arkasika
kun on noin pitkä kaapeli niin se on ilmeisesti "jatkoroikka". Vastusmittarilla mittaat yksitellen mikä johdoista on poikki. Katkos ilmaantuu yleensä lähelle jompaa kumpaa päätä. Ruuvaat päät vapaiksi ja vetelet niitä yksitellen. Jos katkos on jossain keskemmällä etsit, johdosta ulkoisia "vammoja". Jos katkeama on keskellä niin ulkoinen vamma kaapelissa on aina. Muutaman kympin yleismittarilla selviät. Jos mittari näyttää nollaa niin johto on ehjä.
- VaihtovirtaPihtiMitari
Minulla on vaihtovirtapihtimittari. Kun mittaa jonkun laitteen virrankulutuksen, se näytää kaapelin päältä nollaa, koska myös paluujohdin jää pihdin sisään, ratkaisu on erottaa kaapelin johtimet esimerkiksi kytkentärasiasta ja mitata johdin kerrallaan. Kolmivaiheisen kuormituksen virrat täytyy mitata siis joka vaihejohtimesta erikseen, elleivät virrat ole yhtäsuuria. Pihtivirtamittari perustuu sähkövirran magneettiseen ominaisuuteen. Myös tasavirralle on olemassa pihtimittareita, mutta ne eivät taida olla erityisen tarkkoja, ainakin akkuliikkeesä taisi näyttää "mitä sattuu", kun vaihdatin auton akun ja myyjä tarkasti auton sähköjärjestelmää mittarillaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713