...sybtymästään asti kuuroja? minua kiinnostaa että miten olette oppinut kirjoittamaan/lukemaan suomea? siis itelläni ei ole mitään kokemusta kuuroista, joten antakaa anteeksi tietämättömyyteni ja kysymykseni, jos se jotakuta loukkaa!
onko täällä...
4
546
Vastaukset
- äiti25
meillä lapsi syntymäkuuro,mutta olemme käyttäneet alusta asti viitottua suomea eli sana järjestys suomen mukaan(eri kuin viittomakieli)joten eiköhän tämä lapsi opi kirjoittamaan ja lukemaan suomea hyvin :)on siis suomenkielinen...
nyt joku viittomakielinen voisi rohkaistua ja vastata omalta osaltaan... - Taurus_74
vaatii kovaa työtä ja harjoittelua puheen opettelu on samanlaista. Itse olen lukenut paljon kirjoja ja puhunut kuulevien kavereiden kanssa. Siitä minä ainakin olen oppinut puhumaan ihan normaalisti kuten muut ja ei ole ainakaan tuottanut hankaluuksia. Jos haluaa ihan opetella puhumaan ja lukemaan kirjoittamaan oikein niin harjoitus tekee mestarin. Minä olen koko suvun ainoa huonokuuloinen ja olen itse vain puhumalla jutellut sukulaisten kanssa. Siitä ainakin olen oppinut suomen kieltä .Itse olen ihan pienestä lähtien ollut huonokuuloinen. Mut nämä ihan kuurot ei välttämättä osaa täydellistä suomenkieltä mikä johtuneen jatkuvasta viittomankielen käytöstä.
- toinen kuuro
On pötypuhetta, että viittominen haittais suomen kielen oppimista. Suurin syyllinen on kouluopetus, kun opettajien viittomakielen taito on ollut vähän niin ja näin ja he ovat viittoneet enimmäkseen viitottua suomea.
Viitottu suomi ei ole oikeaa kieltä vaan ns. tukikieltä. Siinähän on kaksi eri kieltä päällekkäin kuten ns. pirginkielessä.
- Yksi tyttö
Puhumaan oppinen on vaikeaa, sillä en kuule miten toiset ääntävät. Kaikki eivät ymmärrä viittamakieltä, mutta onneksi lähimmät ystävät osaavat. Puhuminen takeltelee, koska en kuule mitä äännän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802025
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1611758Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461696- 1231473
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1561248Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia541155Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen581010- 70929
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26907- 15899