...sybtymästään asti kuuroja? minua kiinnostaa että miten olette oppinut kirjoittamaan/lukemaan suomea? siis itelläni ei ole mitään kokemusta kuuroista, joten antakaa anteeksi tietämättömyyteni ja kysymykseni, jos se jotakuta loukkaa!
onko täällä...
4
531
Vastaukset
- äiti25
meillä lapsi syntymäkuuro,mutta olemme käyttäneet alusta asti viitottua suomea eli sana järjestys suomen mukaan(eri kuin viittomakieli)joten eiköhän tämä lapsi opi kirjoittamaan ja lukemaan suomea hyvin :)on siis suomenkielinen...
nyt joku viittomakielinen voisi rohkaistua ja vastata omalta osaltaan... - Taurus_74
vaatii kovaa työtä ja harjoittelua puheen opettelu on samanlaista. Itse olen lukenut paljon kirjoja ja puhunut kuulevien kavereiden kanssa. Siitä minä ainakin olen oppinut puhumaan ihan normaalisti kuten muut ja ei ole ainakaan tuottanut hankaluuksia. Jos haluaa ihan opetella puhumaan ja lukemaan kirjoittamaan oikein niin harjoitus tekee mestarin. Minä olen koko suvun ainoa huonokuuloinen ja olen itse vain puhumalla jutellut sukulaisten kanssa. Siitä ainakin olen oppinut suomen kieltä .Itse olen ihan pienestä lähtien ollut huonokuuloinen. Mut nämä ihan kuurot ei välttämättä osaa täydellistä suomenkieltä mikä johtuneen jatkuvasta viittomankielen käytöstä.
- toinen kuuro
On pötypuhetta, että viittominen haittais suomen kielen oppimista. Suurin syyllinen on kouluopetus, kun opettajien viittomakielen taito on ollut vähän niin ja näin ja he ovat viittoneet enimmäkseen viitottua suomea.
Viitottu suomi ei ole oikeaa kieltä vaan ns. tukikieltä. Siinähän on kaksi eri kieltä päällekkäin kuten ns. pirginkielessä.
- Yksi tyttö
Puhumaan oppinen on vaikeaa, sillä en kuule miten toiset ääntävät. Kaikki eivät ymmärrä viittamakieltä, mutta onneksi lähimmät ystävät osaavat. Puhuminen takeltelee, koska en kuule mitä äännän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086