onko täällä...

kuulen

...sybtymästään asti kuuroja? minua kiinnostaa että miten olette oppinut kirjoittamaan/lukemaan suomea? siis itelläni ei ole mitään kokemusta kuuroista, joten antakaa anteeksi tietämättömyyteni ja kysymykseni, jos se jotakuta loukkaa!

4

606

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti25

meillä lapsi syntymäkuuro,mutta olemme käyttäneet alusta asti viitottua suomea eli sana järjestys suomen mukaan(eri kuin viittomakieli)joten eiköhän tämä lapsi opi kirjoittamaan ja lukemaan suomea hyvin :)on siis suomenkielinen...
      nyt joku viittomakielinen voisi rohkaistua ja vastata omalta osaltaan...

• Taurus_74

vaatii kovaa työtä ja harjoittelua puheen opettelu on samanlaista. Itse olen lukenut paljon kirjoja ja puhunut kuulevien kavereiden kanssa. Siitä minä ainakin olen oppinut puhumaan ihan normaalisti kuten muut ja ei ole ainakaan tuottanut hankaluuksia. Jos haluaa ihan opetella puhumaan ja lukemaan kirjoittamaan oikein niin harjoitus tekee mestarin. Minä olen koko suvun ainoa huonokuuloinen ja olen itse vain puhumalla jutellut sukulaisten kanssa. Siitä ainakin olen oppinut suomen kieltä .Itse olen ihan pienestä lähtien ollut huonokuuloinen. Mut nämä ihan kuurot ei välttämättä osaa täydellistä suomenkieltä mikä johtuneen jatkuvasta viittomankielen käytöstä.

• toinen kuuro

On pötypuhetta, että viittominen haittais suomen kielen oppimista. Suurin syyllinen on kouluopetus, kun opettajien viittomakielen taito on ollut vähän niin ja näin ja he ovat viittoneet enimmäkseen viitottua suomea.
        Viitottu suomi ei ole oikeaa kieltä vaan ns. tukikieltä. Siinähän on kaksi eri kieltä päällekkäin kuten ns. pirginkielessä.

• Yksi tyttö

Puhumaan oppinen on vaikeaa, sillä en kuule miten toiset ääntävät. Kaikki eivät ymmärrä viittamakieltä, mutta onneksi lähimmät ystävät osaavat. Puhuminen takeltelee, koska en kuule mitä äännän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      162
      1558
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      138
      1218
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      216
      889
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      69
      831
    5. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      63
      727
    6. 53
      722
    7. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      46
      705
    8. 81
      617
    9. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      190
      592
    10. Annan aikaa jos sitä vielä tarvit

mutta loputonta odottamista en kestä. Naiselle
      Ikävä
      52
      582
    Aihe