Sandman - Neil Gaiman

darksidejewel

En ollut uskoa silmiäni,kun en löytänyt juttua tästä,yhdestä parhaasta sarjakuvasta/-kuvista mitä maa päällään kantaa. Saattaa olla,että tähän aikaan yöstä silmäni pettävät.
Mitä mieltä te olette Sandmanistä? Mun omat suosikki hahmot on ehdottomasti Kuolema ja Morpheus elikkäs Uni. Gaimanin tyylissä on jotain viettelevää...siis onhan siinä monta piirtäjää mukana ja niin eespäin,mutta minuun iski kuin kakkosnelonen kuuppaan. Mutta entäs teille?

9

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susanne

      Siitä on jo aikaa kun luin noi läpi, mut olihan ne hyviä. Kuuluu sarjiksien parhaimistoon mitkä olen lukenut. :)

      Olen pitänyt kovasti myös Gaimanin kirjoista. Oletko jo lukenut?

      • darksidejewel

        Olen lukenut neverwhere-kirjan. Oli muuten aivan loistava. Muut ei ole oikeen iskeny,mut ostin tänään Corallinen ja ajattelin et se vois olla mielenkiintoinen.


    • zack

      Ei taida kyllä Gaiman piirtänyt Sandmania ruutuakaan, vaan on pelkkä käsikirjoittaja. Sandmanien taso, sekä tarinallinen että kuvallinen, vaihtelee suhteellisen paljon. Parhaat ovat kyllä erinomaisia.

    • Chihiro

      En oo varsinaisista Sandmaneista lukenu muita ku "Game of you"n, mutta muista Gaimanin käsikirjoittamista 'kuvaromaaneista' olen ahminut D3ATHin ja muutamia opuksia "Books of Magic"-sarjasta(Timothy Hunterissa on huomattavasti enemmän munaa kuin eräässä toisessa rillipäämaagikossa).Murphy on kaunis mies ja itse haluaisin omistaa samanlaisen garderoobin kuin Kuolemalla...
      Neverwhere-maanalainen Lontoo on myös aivan loistava kirja. Lukemisesta on tosin vuosia aikaa, mutta muistan tuon kirjan silti kuin eilisen päivän...

    • Sandman on sattumoisin sarjakuvan keinoin kerrottua raskasta kirjallista taidetta äärimmäisen fantasiapainotteisessa miljöössä.

      Hienoa se silti ja ehkä paras pläjäys on World's End. Viisi tarinaa kehyskertomuksen avulla kerrottuna. Mahtava piirrosjälki ja vielä hienommat tarinat.

      • häh?

        mikä sarjis sandman on? voissikos joku elventää?
        mistä se kertoo jne. katoin googlesta kuvii, ja hianoja oli. mistä sandmania saa??


      • Patrick Bateman
        häh? kirjoitti:

        mikä sarjis sandman on? voissikos joku elventää?
        mistä se kertoo jne. katoin googlesta kuvii, ja hianoja oli. mistä sandmania saa??

        Kokeile kirjastoista ainakin. Pk-seudulla ainakin löytyy.


    • Patrick Bateman

      Loistaviahan nuo. Tosin nyt tulee vähän sellainen "sata kärpästä ei voi olla väärässä"fiilis. Tosin muistan kun ensimmäisen kerran noita aloin lukea, niin eipä oikein iskenyt, koska tyhmänä lapsena aloitin ihan väärässä järjestyksessä (luin mitä käsiini sain). Sitten kun luin kaikki kronologisessa järjestyksessä, innostuin.

      Eniten varmaan pidin Kuolemasta, Unesta ja... tuota, miten se Delirium on käännetty? Ihan miten vaan, nuo kolme kuitenkin. Unessa ehkä miellytti se, että siinä on niin jumalattomasti vikoja. Jätkä on ihan täynnä itseään :D

      Silti välillä tuntuu, että pidän enemmän Gaimanin kirjoista. Vaikea sanoa, molemmilla on omat vankat puolensa.

    • Lalaith

      Sandman ei jotenkin minusta ole sarjakuva, ei ainakaan ollenkaan samassa mielessä kuin vaikka Asterix tai Aku Ankka. Enemmän siinä on kyse kirjallisuudesta. Oli mikä oli, sen parissa on mukavaa :) Sandman on sekä kaunis että todella pelottava, olen saanut siitä muutaman mielenkiintoisen idean ja tietysti on hauska bongata intertekstuaalisia viitteitä ;) Tutustuin sarjaan ensin suomeksi kirjastossa, mutta tajusin, että kannattaa ilman muuta lukea englanniksi ja hommasin kokoelmat itselleni - tosin edelleen puuttuu The Wake, vielä sen hankin... Dream on tietenkin ylivoimaisesti paras hahmo, hänen varassaanhan koko juttu riippuu kasasssa. Pidän myös Mathewsta ja siitä kuolemattomasta miehestä (jonka nimeä en nyt millään muista). Paras albumi on minusta Brief Lives, siinä on monta tarinaa, jotka kiteyttävät olennaisen koko sarjasta. Mutta sitä ei kannata lukea ellei ole lukenut aiempia, sillä lailla menettää paljon.
      Olen lukenut myös Gaimanin kirjoja, mutta minusta hän ei ole sillä saralla läheskään yhtä hyvä. Gaimanilla on kyky näyttää lyhyitä väläyksiä juuri oikeista kulmista niin, että lukijalle yhtäkkiä valkenee mistä oli kyse (mitä sarjakuvissa juuri tarvitaan), mutta häneltä puuttuu (IMHO) sellaista pitkäjänteisen ja koko ajan lause lauseelta etenevän tekstin kirjoittamisen kykyä, jota taas romaaneissa vaadittaisiin. Gaimanin tyyli perustuu irrallisiin, sellaisinaan täydellisiksi hiottuihin lauseisiin - puolet Sandmanin tekstistä kävisi oikeastaan ihan hyvin aforismeista eikä sellainen toimi romaanissa. Neverwhere on kyllä kiva kirja ja olen lukenut sen monta kertaa, mutta ei siinä silti ole samaa hohtoa kuin Sandmanissa. American Gods taas oli minusta suorastaan huono - hänen olisi pitänyt tehdä samasta aiheesta mielummin sarjakuvakäsikirjoitus. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe