Shelttien omistajat!!

ShelttiköMeille

Voisitteko kertoa omista shelteistänne hyviä ja huonoja puolia, luonnekuvauksia ym?

Kaikki tieto tulee tarpeeseen!

2

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmuk

      Kannattaa perehtyä rotumääritelmään ja sen tulkintaan. Sähän sen koiran pennusta kasvatat eli aika pitkält itestäs kiinni millainen siitä tulee :P

    • ikäväedellistäshelttiä

      Tervehdys !
      Olen itse omistanut vain yhden sheltin joten kommentoin lähinnä häntä. Sheltit voi hyvin karkeasti jakaa kahteen eri tyyliseen kaveriin. On vieraita kohtaan pidättäytyviä joka on rotumääritelmän mukainen luonne eikä tarkoita samaa kuin arka, ja sitten on toinen ääripää eli erittäin avoimet ja ihmisistä kiinnostuneet sheltit. Samoin aika useasti avoimet koirat ovat myös vilkkaita ja energisiä, joskus jopa adhd- tyyppisiä ja pidättyväiset saattavat olla hieman rauhallisempia. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa jokaisen koiran kohdalla, mutta erittäin karkeasti sanottuna näin. Oma koirani saateltiin sateenkaarisillalle loppuvuodesta 2015 14-vuoden ikäisenä ja minulla on häntä edelleen päivittäin valtava ikävä. Koira oli koko ikänsä terve, erittäin elämäniloinen, rakasti kaikkia ihmisiä ja eläimiä ja nautti yhdessäolosta valtavasti. Se oli kyllä energinen ja touho kohko, mutta hyväntahtoinen sellainen. Se oli luonteeltaan myös erittäin rohkea, ei pelännyt ukkosta, raketteja tms ja rakasti kaikenlaista toimintaa. Tämän koiran ainoa huonompi ominaisuus oli haukkuherkkyys, jota en osannut heti alussa kitkeä tarpeeksi, mutta tämähän ei tietenkään ollut koiran vika. Kyllä kaveri oli päivät yksin ollessaan suht hiljainen, mutta esim postin liikkuminen, ovikellon soiminen yms aiheutti kyllä hetkellisen älämölyn. Koira oli myös kova vinkumaan, mutta se oli vain hänelle tyypillinen tapa jonka olisi varmasti kouluttamalla heti alussa saanut kitketyksi pois. Muutoin siis vallan mainio tapaus ja elämäni ilopilleri. Shelttiä ( kuten tietysti mitä tahansa muutakin rotua) valitessa kannattaa lukea paljon tietoa ja jos mahdollista niin kysellä rohkeasti sheltin omistajilta ja kasvattajilta millainen rotu on kyseessä. Kasvattaja ja koiranpentu kannattaa valita huolella ja erityisesti koiran vanhempien luonteet ja terveystiedot kannattaa selvittää kunnolla ettei tule yllätyksiä. Rekisteröityjen shelttien terveystiedot mm lonkkien ja silmien osalta löytyvät kennelliiton sivuilta koiran omista tiedoista. Jos kyseessä on " vain" kotikoira näillä voi olla hieman vähemmän merkitystä kuin koiralla jonka kanssa haluaa harrastaa esim agilityä tms, mutta kyllä kotikoirankin osalta on kiva tietää että vanhempien selkä ja lonkat/ polvet ovat kunnossa niin omallakin pennulla on silloin todennäköisesti kaikki ok ja monta vuotta iloista yhteistä elämää tiedossa. Ja yksi asia vielä: Vaikka sheltti olisikin vain ns kotikoira, se on monesti aktiivinen ja kaipaa erilaisia pieniä aktiviteettejä elämäänsä ja nauttii yhdessä tekemisestä kuten temppujen opettelusta tms. Vain hyvin harvat sheltit ovat ns "sohvaperunoita" vaikka saattavat kyllä lenkin tai treenien jälkeen tullakin viereesi/syliisi sohvalle torkkumaan jos vain annat luvan.. ;)
      Onnea pennun etsintään ja kerro miten sinun käy..
      Meilläkin uusi sheltti -vauva taas harkinnassa.. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe