Kivitalon kustannusarvio

JNNE1

Tontti on Espoossa ja projekti on vasta siinä vaiheessa, että mietitään millaiseen taloprojektiin on varaa. Mitään ammattilaista ei ole vielä palkattu. Sellainen joka voisi hoitaa kaiken rakentamiseen liittyvän suunnittelun olisi mieleen.

Sähkösuunnittelu ja asennustyöt onnistuu itseltä. Ilmastointisuunnittelu onnistut myös itseltä, vaikka sen varmuuden vuoksi tarkastutan. Ilmastointiasennukset tarkoitus tehdä myös itse mittauksia myöten. Putkisuunnitelmaa ja -työt saan toivottavast myös suhteilla, ei ilmaiseksi mutta ilman ylihinnoitteluriskiä.

Tekniikkatöiden lisäksi omana työnä voisin tehdä keittiön ja muut kiintokalusteasennukset ja maalaukset ja tietysti kaikenlaiset aputyöt ja juoksuhommat. Noissa on jo itselle melko paljon, mutta mahdollisesti lisäsäästöjä sitten lattiapinnoitteiden ja kaakeleiden asennuksesta. Riippuu niin paljon millaisia tekijöitä löytää. Jos tekijöiden kanssa sopimiseen ja vahtimiseen menee yhtä paljon aikaa kun itse tekemällä, niin sitten parempi vaan tehdä itse vaikka aikaa menee. Tasotustöitä en meinaa ryhtyä harjoittelemaan. Aikaa arvioisin pystyväni laittamaan n. 25h/h viikossa, josta 2/3 toivottavasti itse raksalla ja muu aika menee hankintoihin ja erilaisiin selvittelyihin. Lisäksi tietysti kesälomat ja muutama kuukausi rakennusvapaata töistä.

Talo voisi olla rinnemalli, siten että kellari johon tulisi sauna, pesuhuone, takkahuone, khh, tekninen tila ja mahdollinen autotalli tai varasto olisi 60-70m2.

Päällä tuleva asuinkerros n. 130m2. Runkomateriaali voisi olla valuharkko tai massiiviharkko. Välipohja ontelolaatta. Yläpohja voisi olla puusta. Kattomateriaali tiili ja auma tai ihan perus harjakatto. Sauna tulee puukiukaalla ja hommissa pitää olla lisäksi kaksi muuta kanavaa.

Millainen hintahaarukka vesikattoon asti teetettynä ilman tekniikkatöitä ja pintarappausta/-verhoilua? Ikkunat ja ovet tietysti pitää olla paikalla, ennen kun voi pitää tuumaustauon. Onko ikkunoiden ja ovien asennus tehokasta ottaa myyjien asennuskumppaneilta, joilta luulisi rutiinia löytyvän juuri siihen.

Paljon vaikuttavia asioita varmasti unohtui, mutta toivottavasti saisin tuon perusteella vähän hintanäkemystä.

113

1208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melko_varma

      2000-2500 Euroa neliö.

      • BauHerr

        Ei taida onnistua. Laskennallisesti 3.500 euroa per m2. Perustelu: ARA:n tilasto. Talotekniikka vastaa 1/3 kustannuksista. Itse tekemällä säästää työn, joka on 2/3. LVIS-asentajalle oma talotekniikka maksaa 400 euroa per m2, säästöä 800 euro per m2. Teoriassa 2700 per m2 MUTTA vain teoriassa.

        Tässä näitä muttia:

        V-mainen lupa-arkkitehti pystyy halutessaan nostamaan kustannuksia 1/3.

        Vain SAFA saa kuvansa läpi, joten taiteellisten kuvien raapusteluun menee 20.000, rakennesuunnitteluun uppoaaa 10.000 - 3.000. Pelkkään paperin pyörittelyyn uppoaa noin 35.000. Sen päälle tulevat liittymät ja Carunan hinnoittelu on yleisesti tunnettua. HSY ei ole paljon edullisempi. Laske 10.000. Paperit ja monopolit vievät siis noin 45.000.

        jne., jne.

        Laskisin 4600 per m2 ja vähentäisin siitä sitten oman työn.

        Nyrkkisäännön mukaan kivitalo Espoossa maksaa puoli miljoonaa plus tontin.


      • melko_varma
        BauHerr kirjoitti:

        Ei taida onnistua. Laskennallisesti 3.500 euroa per m2. Perustelu: ARA:n tilasto. Talotekniikka vastaa 1/3 kustannuksista. Itse tekemällä säästää työn, joka on 2/3. LVIS-asentajalle oma talotekniikka maksaa 400 euroa per m2, säästöä 800 euro per m2. Teoriassa 2700 per m2 MUTTA vain teoriassa.

        Tässä näitä muttia:

        V-mainen lupa-arkkitehti pystyy halutessaan nostamaan kustannuksia 1/3.

        Vain SAFA saa kuvansa läpi, joten taiteellisten kuvien raapusteluun menee 20.000, rakennesuunnitteluun uppoaaa 10.000 - 3.000. Pelkkään paperin pyörittelyyn uppoaa noin 35.000. Sen päälle tulevat liittymät ja Carunan hinnoittelu on yleisesti tunnettua. HSY ei ole paljon edullisempi. Laske 10.000. Paperit ja monopolit vievät siis noin 45.000.

        jne., jne.

        Laskisin 4600 per m2 ja vähentäisin siitä sitten oman työn.

        Nyrkkisäännön mukaan kivitalo Espoossa maksaa puoli miljoonaa plus tontin.

        Tuostahan tulee yhteensä parisataa neliötä ja se kertaa 2500= 500 000€.
        Ei se kovin paljoa siitä heitä. Itse jos tekee paljon niin menee vähemmän.


      • talontehnyt
        melko_varma kirjoitti:

        Tuostahan tulee yhteensä parisataa neliötä ja se kertaa 2500= 500 000€.
        Ei se kovin paljoa siitä heitä. Itse jos tekee paljon niin menee vähemmän.

        Jos tekee 25h/viikko, niin ei se paljoa halpene. Vuodessa 1 250 h x 25,- = 30 000e., Todellisuudessa vähemmän.


      • Tietopankki
        BauHerr kirjoitti:

        Ei taida onnistua. Laskennallisesti 3.500 euroa per m2. Perustelu: ARA:n tilasto. Talotekniikka vastaa 1/3 kustannuksista. Itse tekemällä säästää työn, joka on 2/3. LVIS-asentajalle oma talotekniikka maksaa 400 euroa per m2, säästöä 800 euro per m2. Teoriassa 2700 per m2 MUTTA vain teoriassa.

        Tässä näitä muttia:

        V-mainen lupa-arkkitehti pystyy halutessaan nostamaan kustannuksia 1/3.

        Vain SAFA saa kuvansa läpi, joten taiteellisten kuvien raapusteluun menee 20.000, rakennesuunnitteluun uppoaaa 10.000 - 3.000. Pelkkään paperin pyörittelyyn uppoaa noin 35.000. Sen päälle tulevat liittymät ja Carunan hinnoittelu on yleisesti tunnettua. HSY ei ole paljon edullisempi. Laske 10.000. Paperit ja monopolit vievät siis noin 45.000.

        jne., jne.

        Laskisin 4600 per m2 ja vähentäisin siitä sitten oman työn.

        Nyrkkisäännön mukaan kivitalo Espoossa maksaa puoli miljoonaa plus tontin.

        liittymät on HSY/HELEN 3800 2200 ei siis 10000 taas ei tiedetä yhtään mitään mistään...


      • onnellinenSipokki
        Tietopankki kirjoitti:

        liittymät on HSY/HELEN 3800 2200 ei siis 10000 taas ei tiedetä yhtään mitään mistään...

        HSY:n hinnat ovat talon koosta riippuen 5-12k€. Tuo 5k€ on 100m2:n raja, jota pienempää kivitaloa tuskin kukaan rakentaa.

        Löytyy sivulta 5
        https://www.hsy.fi/sites/Esitteet/EsitteetKatalogi/HSYn_vesihuollon_taksa_2016.pdf

        Kaukolämpö 6k€
        https://www.helen.fi/lampo/kodit/hinnat/

        Sähköliittymä 2k€ hieman ampeereista riippuen
        https://www.helen.fi/globalassets/hinnastot-ja-sopimusehdot/hsv/pysyvat-liittymatpdf

        Eli kyllä tuo 10k€ paukkuu helposti, jopa tuplasti.


    • onnellinenSipokki

      Kustannukset hankkeeseen lähtijälle ovat iso kysymys.

      Näistä keskustellut monen kanssa. Kustannusarvio voi olla joko realistinen, jolloin tarkoituksena on arvioida paljonko aikuisten oikeasti palaa rahaa, tai vaihtoehtoisesti kustannusarvion voi tehdä ei- realistisesti, jolloin tarkoitus on huijata, vain ja ainoastaan itseä.

      Itselläni raksalla paloi n. 4000h. Liikaa näin jälkikäteen, mutta jotenkin jäi vaihde päälle. Kysymys ei ole aina siitä paljonko osaa tehdä, vaan siitä paljonko haluaa/voi polttaa aikaa ja minkä kustannuksella tuo tapahtuu.

      Jos haluat realistista kustannusarviota, niin suosittelen lämpimästi Kotioptimia ja OP:n kustannuslaskuria. Ensimmäinen kustantaa muutaman kympin (monelle rakentajalle iso investointi, jossa kannattaa säästää) ja jälkimäinen on ilmainen.

      Molemmissa on se hyvä puoli, että eri valintoja voi helposti muuttaa ja ne näyttävät muutosten hinnan/säästön. Kotioptimissa ei aikoinaan ollut maanmöyrimistöitä, vaan vain itse talo. Toivottavasti tilanne muuttunut, koska tuo oli iso puute (lue kustannus).

      Suosittelen lämpimästi myös tekemään budjetin niin, että et tee itse mitään. Kaikki mitä pystyt tekemään itse on positiivinen yllätys lopussa.

      Kannattaa myös kysyä itseltä mitä haluaa. Jos tarkoitus on rakentaa halvalla neliöitä, niin se linja pitää myös pitää. Jos kuitenkin päivittelee sinne tänne pikkaisen parempaa, niin näin voi huijata itseä heti alussa. Haluaako lätkiä riittävästi hilloa taloon, että voi asua pelkistetyssä lopputuloksessa on jo itsessään hyvä kysymys.

      Suunnittelussa lyödään budjetti kiinni. Säästäminen jälkeenpäin on aika epätoivoista. Ottaako perusparkettia 25€/m2, vai sitä ökyä 100€/m2. Aivan sama kustantaako loppuneliö 2025, vai 2100€/m2. Jos niitä neliöitä on 260, muutaman neliön poisjättäminen kuittaa jo eron.

      Mitä itse opin nopeasti: Kuuntele niitä jotka ovat rakentaneet viimeisen 10v aikana. Jokaisella on oma tarinansa. Ne jotka eivät ole rakentaneet, tai ovat rakentaneet vuosikymmeniä aikaisemmin, voi ja kannattaa unohtaa.

      Niin. Ota sekä aikataulussa, että budjetissa huomioon rakennusvalvonta. Kyseisestä lafkasta tarpeeksi ns. kokemusta.

      Ja kun tontti on, niin ei kuin rohkeasti eteenpäin, mutta järkeä käyttäen!

    • Faktatietoa

      Runko sepelipediltä vesikattoon asennettuna n. 800-1000€/bruttoneliö. Se on n. 40-45% kokonaiskustannuksista.

    • TeeItseEnemmän

      Noi iv-kuvat, jotka väännät itse on täysin merkityksetön kokonaisuudessa. Mikset vedä niitä putkia itse, siitä saat muutaman tonnin säästöä oikeasti?

      Rakentaminen ei ole vaikeaa, harkkotalon kasaa itse jos aikaa piisaa. Yleensäkkin sellaiselle, joka kyselee hintoja palstalla, olisi järkevämpää ottaa hieman vapaata töistä ja vääntää taloa itselle kuin palkata ketään muuta kuin pakollisiin töihin. Pitää liksan olla aika hyvä, että nettona voittaa palkkatyötä tekemällä.

      Kivitalon kustannukset voi räjähtää missä vaiheessa tahansa kustannusarviosta etenkin teetetyn työn osalta. Myös materiaaleissa on hintaeroja, valmiit paketit tuppaa olemaan hyvinkin kalliita verratuna rautakaupasta tilattuihin harkkoihin.

      Itse ei kannata yleensä tehdä
      - kaivinkonetöitä
      - sähkötöitä (pl. antennityöt)
      - putkitöitä (pl. esim. viemärivedot rossipohjaan)
      - suunnittelua
      - betonilattiapintoja
      - ehkä takan tai hormin muurausta

      Melkeinpä kaiken muun voikin sitten tehdä itse säästäen huomattavat rahat. Omasta mielestäni nyt ei edes kannata rakenuttaa, koska voi ostaa valmiin talon halvemmalla. Vain itse vääntämällä raksalla voi jotain säästää.

      • 1nss1

        Pitää ola vähän ammattitaitoakin. Kun täytyy paljoa kysellä, se kuvastaa osaamattomuutta.


    • JNNE1

      Kiitos asiallisista vastauksista!
      Onnellisellasipokilla todella hyvää pohdintaa noista ei rahassa mitattavista menetyksistä. Se kieltämättä vähän jännittää. Ne on asioita joita ei kalkulaattorilla pysty etukäteen kovin hyvin ennustamaan.

      Jos 4000h meni niin paljon on varmaan tehty itse ja kun itselle tekee niin se kerroin 1,5 koska ei fuskata ja kerroin 2 koska ei ole kokemusta ja rutiinia. Nuokin voi olla liian pienet.

      Toki ajattelin ne IV-kanavat ja eristeet laittaa itse. Harkkojen muuraamiseen en kyllä ryhdy siihen ei ajankäyttö riitä, eikä kokemus. Olen joskus pohtinut, että voisin mennä ilmaiseksi jonkun vastaavalle työmaalle appariksi. En riesaksi, mutta idea, että rakentaja saa aitoa hyötyä ja minä näen ne asiat jotka myöhemmin kohtasin omalla työmaalla. Sähköjä olen ollut tekemässä, mutta en kivitaloon, vaikka siihen suunnitellut.

      Onneksi noi sähköt sentään sujuu. Se on sähköillä hieman ikävä työmaa, joka kestää useamman vuoden ja hiacefirman kun ottaa, niin riski on että tekijä ei ole käytettävissä enää kun talo pitäisi saada valmiiksi.

      Bauherr pamautti oikeen isosti realismia, kiitos siitäkin.
      Aika rajulta kuullostaa, että pitää olla SAFA että saa läpi, tai joutuu rakennusvalvonnan "koulutettavaksi". Ei kai tuo suunnittelu voi yli 30.000 maksaa? Lupakuvien jälkeenkeenkö aletaan lypsämään? Ainakin Fortumin aikaan oli liittymishinnasto ja tonttiosuus tietysti asiakkaan kulu, mutta sen saa tilata mistä haluaa kunhan on speksien mukaan. Ei nyt kovin paha kaivaa lapiolla joitain kymmeniä metrejä alumiinikaapelia maahan joka maksaa muutamia euroja /m.

      Joudun tietysti miettimään kuinka isosti on varaa rakentaa. Se on selvää, että realistinen budjetti pitää olla ja kurinalaisuutta hankintoihin. On selvää että jokin erä tulee ylittymään, mutta jos jokaisessa erässä tulee 20% ylitys niin persiilleen menee.

      Aika paljosta joutuu varmasti tinkimään, mutta ei ole varaa tehdä kahteen kertaan. Ne kellarin tilat voisin yrittää jättää tavallaan vastaavan tilaan kun ne rakentamattomat 1/2 yläkerran. Eli mahdollisimman raakapintaiseksi. Teknine tila tietysti kuntoon ja varasto siihen kuntoon että voi säilytellä työkaluja ja tarvikkeita.

      Jostain luin aiemmin että se kellari ei tietenkään tule ilmaiseksi siinä sivussa , mutta ei kai nyt siihen vois soveltaa tuota samaa 3.500€ /m2 !?

      Sen perusteella mitä BauHerrin juttuja olen täällä lukenut niin voisin palkata projektiin ostajaksi. Olisi materiaalit työmaalla oikeaan hintaan ja aikaan. Taitaa vaan BauHerrin aika mennä vähän isompiin kuvioihin. Moni varmaan nauraa, mutta vakavasti ottaen hankintaosaamisella voisi saada hyvinkin säästöä. Lähinnä tuo ajatus että materiaali tulee muualta kuin Suomesta. Suomen sisällä osaa kuka tahansa mestari kilpailuttaa ja vertailla, mutta tuo tuotteiden vastaavuuksia ulkomailta ja että täyttä standardit ja on suomen olosuhteisiin soveltuvaa. Harrastajalle hieman riskistä hommaa tilata jostain Tallinasta kun tuotteen alkuperästä ei voi olla lainkaan varma. Toinen juttu on sitten miten löytää tekijät jotka myy vain työtä, niitä eteläsuomalaista varmaan.

      • yliviistehnytite

        Vesikattoon tehdyn rungonosuus on n. 40%, 15-20% menee tekniikkaan ja loput jakautuvat maatöihin, pinnoituksiin ja kalustuksiin. Hyvälle tontille tekee tyylillä: vesikattovalmis runko muualta, itse kaikki aputyöt projektinveto, sellaisen perus 150-170m2 kivitalon n. 2000€-2300€/m2. Teettämällä menee väkisin tuo 3000€/m2.. ja joo... Kellarin neliöissä ei säästä kuin ikkunoiden hinnan jos neliöt tulevat käyttöön. Itse olen tehnyt sekä leca-harkosta, valuharkosta, että kevytbetonista taloja itselleni viimeisen 20 vuoden aikana. Siporex on näistä helpoin toteuttaa ja Lecasora ehkä halvin. Valuharkoista en enää lähtisi kokeilemaan.


    • BauHerr

      "Olen joskus pohtinut, että voisin mennä ilmaiseksi jonkun vastaavalle työmaalle appariksi."

      Järjestyy. Laita yhteystiedot.

      Pyydä suunnittelusta tarjous sellaiselta arkkitehdiltä, joka on saanut aiemmin kuviaan läpi, niin saat tarkan käsityksen siitä, mistä lypsy alkaa. Iltalypsy tulee sitten rakennusvalvonnan avustuksella muutoskuvina. Saman teet rakennesuunnittelijalle.

      Arkkitehdeistä voisi kokeilla Pet Michaelin toimistoa. Saat ainakin tarjouksen.

      Fortum myy sähköä, Caruna liittymiä. Caruna laskuttaa tonttijohdon liittämisestä, mikä on noin 15 min homma, suurinpiirtein 3.500. Tonttijohdon saat kaivaa itse, mikäli luvat löytyy.

      Tallinnassa myydään esimerkiksi ihan niitä samoja Weberin Puolan tehtaan tavaroita, joita saat ostaa Suomesta noin kolminkertaiseen hintaan. OK, pieniä eroja on. Esimerkiksi Leca 88 on Suomessa 30 cm korkea ja Baltian maissa 20cm. Päätypontti on myös sellainen, että "suomalaiseen" Lecaan ei voi ilman ylimääräistä massaa työntää balttimallia, koska väliin jää 10 mm kolo suorien pintojen välille.

      • SAFAllameneeöveriksi

        En koskisi noihin SAFA arkkitehteihin laisinkaan normaalin pientalon ollessa kyseessä (en myöskään tuohon yllä mainittuun toimistoon). Eivät osaa lainkaan ottaa kantaa rakenteisiin, mistä johtuen SAFA-luomuksien pohjalta rakennetut talot ovat juurikin tuon BauHerran hintakäsityksen mukaisia. On totta, että SAFAn suunnittelema talo maksaa sen 3000-4000€ / m2 toteuttaa. Kunnon rakennuspiirtäjä, jolla on kokemusta erilaisista rakennusjärjestelmistä ja niiden mahdollisuuksista, on kullan arvoinen ja yleensä säästää ainakin tuon 1000€/m2 siinä kohtaa. SAFAt voisivat karkeasti yleistäen pysyä poissa perus pientalotyömailta. Julkisiin monumentteihin ja erittäin vaativiin pientalotontteihin, joiden rakennuttajilta ei rahat ihan heti lopu, sopii kyllä SAFA-arkkitehtikin.


      • BauHerr
        SAFAllameneeöveriksi kirjoitti:

        En koskisi noihin SAFA arkkitehteihin laisinkaan normaalin pientalon ollessa kyseessä (en myöskään tuohon yllä mainittuun toimistoon). Eivät osaa lainkaan ottaa kantaa rakenteisiin, mistä johtuen SAFA-luomuksien pohjalta rakennetut talot ovat juurikin tuon BauHerran hintakäsityksen mukaisia. On totta, että SAFAn suunnittelema talo maksaa sen 3000-4000€ / m2 toteuttaa. Kunnon rakennuspiirtäjä, jolla on kokemusta erilaisista rakennusjärjestelmistä ja niiden mahdollisuuksista, on kullan arvoinen ja yleensä säästää ainakin tuon 1000€/m2 siinä kohtaa. SAFAt voisivat karkeasti yleistäen pysyä poissa perus pientalotyömailta. Julkisiin monumentteihin ja erittäin vaativiin pientalotontteihin, joiden rakennuttajilta ei rahat ihan heti lopu, sopii kyllä SAFA-arkkitehtikin.

        Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä. Rakennuspiirtäjä ei saa edes audienssia rakennusvalvontaan. Katsos, kun se rakennusvalvonta päättää kenet se hyväksyy ja kenet ei. Pahin tilanne on se, ettei valvonta sano suoraan, vaan roikut muutoksien kanssa löysässä hirressä ja mittari raksuttaa euroja.

        Väitän, että se "rakennuspiirtäjä" tulee loppupeleissä kalliimaksi kuin esim. Pet Michael, koska se rakennuspiirtäjä ei saa koskaan rakennuslupaa eikä sellaista edes voi hyväksyä pääsuunnittelijaksi.

        Jos yrität rakentaa, tai paremminkin saada rakennuslupaa, PKS-rakennusvalvonnoissa, niin kokemusperäisesti arkkitehti on SAFA. Ainoa poikkeus on Vantaa, josta saatta vielä löytyä joku inhimillinenkin virkamies.

        On tosin turha pelätä, että SAFA osallistuisi projektiin muuten kuin allekirjoittamalla. Pientalot piirtää toimiston nuorin tai piirreskely ulkoistetaan noin suurin piirtein Saku Valdin tienoille. Baltian arkkitehdit taas, ... no annetaan olla.


      • BauHerr

        Tuossa "aiheeseen liittyvät pykälät"

        4.1.4 Määräys
        Pääsuunnittelijan kelpoisuuden tulee tavanomaisessa rakennushankkeessa yleensä olla vähintään samaa tasoa kuin hankkeen vaativimpaan suunnittelutehtävään tarvittava kelpoisuus. Pääsuunnittelijalla tulee olla eri toimialojen suunnitelmien yhteensovittamisen kokemus ja taito. Erikoisalan kokonaisuudesta vastaavan erityissuunnittelijan kelpoisuuden tulee olla vähintään samaa tasoa kuin erityissuunnitelman vaativimpaan suunnittelutehtävään tarvittava kelpoisuus.
        4.1.5 Määräys
        Rakennusvalvontaviranomainen tekee pyydettäessä erillisen päätöksen henkilön kelpoisuudesta toimia suunnittelijana kyseessä olevassa hankkeessa.

        KÄYTÄNNÖSSÄ PKS rakennusvalvonnat tekevät tuon päätöksen aina, mikä arkkitehti ei ole aiemmin "rakentanut" kyseiseen kuntaan tai PKS-alueelle.

        Kokemusperäisesti helpoin tapa hoitaa ongelma on palkata vain sellaisia, jotka ovat jo muutenkin rakennusvalvonnan tuttuja. Ja koska kyseessä on oligopoli, siitä joutuu maksamaan. JA yleensä tuollainen sopiva henkilö sattuu olemaan SAFA.

        Sama muuten koskee myös muita suunnitelmia ja suunnittelijoita pois lukien sähkösuunnitelma.

        Suunnittelijan on esiteltävä suunnitelmansa perskohtaisesti paikan päällä, joten "serkun-kaiman.kummi" Oulusta ei käy.


      • näinsesorivaannytmenee

        Haist BauHerra home... Ei tarvitse olla SAFA... turha pelotella. Ei ole sellaista pykälää olemassakaan, jossa pätevyysvaatimuksena olisi SAFA... eikä tulekaan olemaan. Olen nähnyt mainitsemasi arkkitehtitoimiston tekeleitä ja voin sanalla sanoen todeta, ettei niissä ole rakennusteknisesti tai kustannusten säästämisen kannalta mitään järkeä. Tiedän PK-seudulta n. 10 rakennusarkkitehtia/rakennuspiirtäjää, jotka hoitavat suunnittelukuvion hallitusti... jos jostain syystä joku näistä ei saisi allekirjoittaa papereita, niin aina sellainen "kolmas osapuoli" on löytynyt. Kyllähän noi SAFAt yrittävät itseään brändätä ja on niiden joukossa välillä ihan asiallisiakin tyyppejä jotka ovat ymmärtäneet kupletin juonen ja tekevät järkevillä hinnoilla järkevää suunnittelua. Luonnoksista, lupakuvista ja pääsuunnittelusta ei kannata maksaa latiakaan enempää kuin 7000-8000€... mutta ei myöskään vähempää... jos maksaa vähemmän, saa köpöstä leikkaa-liimaa suunnittelua ja jos maksaa enemmän... no saa toteutuskelvottoman taideteoksen. Erikoiset jauhot bauherralla näyttää olevan kierrossa.


      • BauHerr
        näinsesorivaannytmenee kirjoitti:

        Haist BauHerra home... Ei tarvitse olla SAFA... turha pelotella. Ei ole sellaista pykälää olemassakaan, jossa pätevyysvaatimuksena olisi SAFA... eikä tulekaan olemaan. Olen nähnyt mainitsemasi arkkitehtitoimiston tekeleitä ja voin sanalla sanoen todeta, ettei niissä ole rakennusteknisesti tai kustannusten säästämisen kannalta mitään järkeä. Tiedän PK-seudulta n. 10 rakennusarkkitehtia/rakennuspiirtäjää, jotka hoitavat suunnittelukuvion hallitusti... jos jostain syystä joku näistä ei saisi allekirjoittaa papereita, niin aina sellainen "kolmas osapuoli" on löytynyt. Kyllähän noi SAFAt yrittävät itseään brändätä ja on niiden joukossa välillä ihan asiallisiakin tyyppejä jotka ovat ymmärtäneet kupletin juonen ja tekevät järkevillä hinnoilla järkevää suunnittelua. Luonnoksista, lupakuvista ja pääsuunnittelusta ei kannata maksaa latiakaan enempää kuin 7000-8000€... mutta ei myöskään vähempää... jos maksaa vähemmän, saa köpöstä leikkaa-liimaa suunnittelua ja jos maksaa enemmän... no saa toteutuskelvottoman taideteoksen. Erikoiset jauhot bauherralla näyttää olevan kierrossa.

        HOMETTA ei tarvitse itse rakennetuissa rakennuksissa haistella.

        Voisit nimetä ne rakennuspiirtäjät, jotka saavat omilla allekirjoituksillaan uudisrakennukset hyväksyttyä. Yhden piirustuksia Espoossa helposti läpi saavan edesmenneen rakennusinsinöörin tunsin, mutta siitä on aikaa.

        Tuossa on copy-paste www.rakentajat.fi -sivulta. Ja huom. minulla ei ole tuon tekstin kanssa mitään tekemistä muuta kuin se, että pidän sitä osuvana.

        "Jos rakennatte Espooseen, kannattaa ehdottomasti ottaa sellainen arkkitehti joka on suunnitellut Espooseen ennenkin. pääsuunnitelijan ja vast. työnjohtajan suhteen sama juttu. Espoon rakennusvalvonta on ollut alan julkisuudessa esillä erityisen tarkkojen menettelytapojensa ja poikkeuksellisen pitkän lupien käsittelyajan vuoksi. Jos aikaa ja vaivaa haluatte säästää, niin ottakaa asioita hoitamaan sellaiset ihmiset, jotka tuntevat paikalliset menettelytavat. Pari-kolme tuhatta euroa eroa palkkioissa ei ole suuri summa jos sillä saa projektia nopeutettua jopa muutaman kuukauden.

        ....

        ."


    • onnellinenSipokki

      Taloja on erilaisia. Tämän takia käyttäisin noita kustannuslaskureita. Niissä on kuitenkin paljon muuttujia, jotka vaikuttavat loppuhintaan, ja paljon.

      Kellarin tekeminen on pääsääntöisesti kalliimpaa kuin maanpäälliset neliöt. Maatyöt maksavat paljon. Tontit ovat pieniä, eikä korkoja saa nostaa alkuperäisestä paljoakaan. Melkein ainoa paikka kipata talon alta kaivettava maa on kaatopaikka, jonne kertyy matkaa ja jätemaksut päälle.

      Se, että taloa ei tee kerralla valmiiksi ei alenna kustannuksia, vaan vain siirtää niitä. Rakentamisen hinta kun tuppaa nousemaan, niin kerralla tehtynä lopputulos on halvempi. Lisäksi rakentamisessa syntyy paljon likaa, pölyä ja ääntä, jolloin rakentaminen hankaloituu ja venyy entisestään.

      Mitä rakennuslupaa tulee, niin kannattaa varautua kuukausien, tai yli vuoden odotteluun. Voit miettiä kustannuksia rakennusvalvonnan taholta yli vuoden odottelusta jona aikana rakennuskustannukset nousevat 6%. 0,06 x 500 000€ = 30 000€ jo pelkästään kohonneina rakennuskuluina. Tuohon päälle useat käynnit arkkitehdin kanssa jne.

      Ja mitä Bauherr tuossa edellä kirjoitti, niin arkkitehti kannattaa valita hyvin. Ehdoton edellytys on, että taho on suunnitellut yli pari kymmentä taloa Espooseen.

      Rakennusvalvontaan kannattaa suhtautua välttämättömänä pahana. Ilman tuota ei pysty rakentamaan ja hyväksyy sen.

      Jos oikeasti tarkoituksena on rakentaa paljon itse, niin se kannattaa aloittaa heti alussa.

    • Mulqqqqu

      Jaa. Hieman on erilaista täällä Keskisessä Suomessa. Talo järven rantaan 2km keskustasta. Ainoa mikä ei mennyt suoraan läpi oli eukon lyijykynällä piirtämä pihasuunnitelma. Aloituspalaverissa nostettiin mökkiä puol metriä. 50m2 varasto lisää suullisella luvalla, paperit sisään jälkikäteen ja avot läpi.

    • JNNE1

      BauHerr
      Kiitos tarjouksesta! Pidetään mielessä.

      On varmasti totta ja selvää, että prosessi on jouhevaa kun nimekkäät tutut arkkitehdit hoitaa. Rakennusvalvonta ei pikkuasioihin puutu, vaan käyttää sen ajan sitten niiden harjoittelijoiden kouluttamiseen.

      Mitään ihmeellistä palatsia ei ole tarkoitus tehdä. Aikalailla peruslaatikko ja mahdollisesti aumakatto. Eiköhän ne suunnitelmat tehdä valmiiksi ennen kun lapio lyödään maahan. Kaikki kuvat hyväksytty ennen rakentamista. Kesken rakentamisen jos alkaa esittelemään ratkaisuja, niin takuulla tulee odotuskustannuksia. Olen ymmärtänyt että nykyään tarkastus ja valvonta tarkoittaa lähinnä tuotetusta tekevän orkesterin arviointia, jolloin virkamiehille tietysti helppoa asioida tuttujen kanssa.

      Aikaa on varattava. Jos nyt aloitan arkkitehdin kanssa lupakuvien tekemisen, niin vuoden päästä luulisi olevan lupa asiat kunnossa. Siihen sitten ne kaikki suunnitelmat ja erilaisten ratkaisujen valinta, hinnoittelu ja budjetointi, jolloin näyttää epätodennäköistä että perustuksia tehtäisiin jo syksyllä 2017. Tai voi ne varmaan tehdä jos päälinjat ratkaistu ja pinkka kunnossa. Puoli vuotta jää sitten siihen suunnitteluun jos runkoa aletaan tekemään näihin aikoihin 2018.

      Yliviisitehnytite
      Menee hieman sivuraiteelle, mutta miksi tuo valuharkko ei miellyttänyt? Itse haluun liittyvät hankaluudet?

      onnellinenSipokki
      Aika on rahaa. Uskon että Suomessa on vielä paljon kipua ennen kun OKT rakentaminen ja raaka-aineet kallistuu 6% /a. Aloitukset n. puolet vuoden 2007 tasosta. Kun ollaan noususuhdanteessa tuo on merkittävä riski. Kustannukset nousussa ja tekijöitä vaikea saada ja toimitusajat ei pidä.

      • yliviistehnytite

        Olen tosiaan tehnyt yhden taloistani valuharkkoratkaisulla ja talosta sinänsä tuli ihan hyvä, mitä nyt jouduin siihen puuyläpohjan tekemään. Miksi se sitten oli hankalampi kuin muurattavat harkot, löydän useampiakin syitä. Ensinnäkin teen aika paljon itse ja kyllähän ne murikat melko paljon painoivat suhteessa Siporexiin tai Lecasoraan. Toisaalta minut yllätti tuo valutouhun työmäärä (ei todellakaan ole vain että valetaan... valmistelut, telineet aikataulutukset, kuivumisen odottelut, raudoitukset, tekniikan vedot jne. samassa nipussa) sekä kustannukset. Valuihin varaamani budjetti tuplaantui vaikka menekin/harkko osasin kyllä laskea. Sitten kun olin ekaa kertaa tekemässä, en oikein osannut tukkia tekniikkareikiä (rasioita) riittävän tiiviisti, joten piikattavaa tuli paljon. Sähkösuunnitelmissa oli myös lapsuksia, joten jälkiroilotukset olivat kyllä tuskaa verrattaessa esim. siporexin roilottamiseen. Valuharkkojen mittatarkkuus ei myöskään miellyttänyt minua, joten oikaistavaa oli huomattavasti enemmän. Lisäksi rakennusaika oli n. 1,5 kertainen rungon osalta suhteessa muurattaviin harkkoihin, mutta tähän vaikutti varmaankin se, että valuharkkojärjestelmässä eri toimijoiden aikataulujen yhteensovittaminen on aa ja oo, ja kun tein paljon itse, ei tuo aikatauluttaminen ollut kovinkaan hallitua muun työn ohessa. Muurattavissa harkoissa on se hyvä puoli, että voi tehdä silloin kun ehtii riippumatta muista (vaikka laastiämpäri ja muuttama harkko kerrallaan). Se mikä valuharkkorakenteessa oli parempaa, oli rakenteen lujuus, mikä ehkä korostui raskaissa kiinnityksissä. Kyllä ne Siporexissa ja Lecassakin onnistuivat, mutta järeämmillä kiinnikkeillä kun betoniin riittää perus proput... tosin siinä tarvitaan iskukonetta kun kevyissä harkoissa ei. Esim. listojen tai muiden kevyiden juttujen kiinnittäminen Sipoon tai Lecaan on taas mielekkäämpää, kun ei tarvitse propata vaan voi käyttää naulaa tai harvaruuvia... puolensa kaikessa.

        Jos vielä teen talon, niin se on kyllä Siposta, vai onko se nykyään sitä virolaista Aerocia vai mitä, mutta kuitenkin kevytbetonia. Se on näistä minun kokemuksistani kaikista helpoin rakenne toteuttaa ja tulee varmasti hyvä ja tiivis runko jossa myös energiatehokkuus on ollut kohdallaan. Tälläkin kertaa osaisin itse materiaalipaketin joko suoraan viron rautakaupasta (kun tehdas oli vielä Suomessa, ostin Ikaalisista suoraan kivet, palkit ja elementit) tai sitten maahantuojalta (Jämeräkö sitä nyt sitten myy?)


      • BauHerr

        Kommentit tikkukirjaimilla, ts. tuskaista huutoa.

        "Rakennusvalvonta ei pikkuasioihin puutu, vaan käyttää sen ajan sitten niiden harjoittelijoiden kouluttamiseen."

        OLET YMMÄRTÄNYT PERUSTEELLISEN VÄÄRIN!

        OTA HUOMIOON, ETTÄ RAKENNUSLUVAN SAAMINEN EI OLE SUBJEKTIIVINEN OIKEUS. ESIMERKIKSI HÄMEESSÄ YKSI RAKENNUSHANKE JÄI TOTEUTTAMATTA, KUN RAKENNUSVALVONTA VIHJAISI, ETTÄ LUPA TULEE ARKKITEHTIÄ VAIHTAMALLA. SE OLI RAKENNUTTAJALLE UPONNEIDEN KUSTANNUSTEN VUOKSI LIIAN KALLIS TIKKI.

        "Eiköhän ne suunnitelmat tehdä valmiiksi ennen kun lapio lyödään maahan."

        TUO ON UTOPIAA. JOS LÖYDÄT ESIM. SELLAISEN RAKENNESUUNNITTELIJAN, JOKA TEKEE ENNEN KUIN RAKENNE ON JO TEHTY, VOIT ONNITELLA ITSEÄSI. JOS TEKISIN, KUTEN ON PIIRRETTY, RAKENNUS EI PYSYISI PYSTYSSÄ. RAKENTAJAN TÄYTII TIETÄÄ JA TULKITA USEIN VARSINKIN YLIMALKAISIA JA PUUTTEELLISIA KUVIA.

        "Olen ymmärtänyt että nykyään tarkastus ja valvonta tarkoittaa lähinnä tuotetusta tekevän orkesterin arviointia, jolloin virkamiehille tietysti helppoa asioida tuttujen kanssa."

        TUOSSA ON HYVÄN VIRKAMIEHEN MÄÄRITELMÄ. TODELLISUUS VOI OLLA AIVAN TOISTA. ANNA RAKENNUSPAIKAN POSTINUMERO, NIIN KERRON OLETKO K-SESSA VAI ET.

        "Jos nyt aloitan arkkitehdin kanssa lupakuvien tekemisen, niin vuoden päästä luulisi olevan lupa asiat kunnossa. "

        RIIPPUU KOKONAAN LUPA-ARKKITEHDISTÄ, TS. POSTINUMEROSTA JA SIITÄ, MITEN VIRKAMIES TULEE TOIMEEN PÄÄSUUNNITTELIJASI KANSSA. KATSO OIKEUSASIAMIEHEN UKAASEJA RAKENNUSVALVONNALLE JA AVAA SILMÄSI. JOS NAAMASI EI MIELLYTÄ MUUTAMA VUOSI KULUU VARSIN MUKAVASTI.


      • oletaivansekaisin

        Otahan Bauherra pillerisi. Puhut ihan höpöjä... tai siis huudat. Olet todennäköisesti pahasti irtaantunut todellisuudesta ja kommentointiherkkyyteesi tällä palstalla ja muilla viitaten, aikasi kuluu todennäköisesti kotikonetta ja itseäsi räpläten... mutta ei ainakaan työmailla niin kuin koitat väittää.


      • BauHerr

        Arvoisa oletaivansekaisin

        Voisit lopettaa kommentoinnin, koska et selvästikään ymmärrä rakentamisesta yhtään mitään.


      • onnellinenSipokki
        oletaivansekaisin kirjoitti:

        Otahan Bauherra pillerisi. Puhut ihan höpöjä... tai siis huudat. Olet todennäköisesti pahasti irtaantunut todellisuudesta ja kommentointiherkkyyteesi tällä palstalla ja muilla viitaten, aikasi kuluu todennäköisesti kotikonetta ja itseäsi räpläten... mutta ei ainakaan työmailla niin kuin koitat väittää.

        Mitenkään kantaa ottamatta BauHerran muihin kirjoituksiin voin tässä tapauksessa todeta, että oma kokemukseni asiasta on erittäin vastaava.

        Lähtötilanne on se, että nykytilanne on ihanne. Rakentaminen aiheuttaa muutoksen nykytilaan, eli on pahasta. Tämä paha yritetään minimoida kaikin keinoin.

        Jos vuoden odottelusta ei katso mitään kuluja tulevaksi, eli arkkitehdin käynnit ovat ilmaisia (joita aina tarvitaan, koska rakennusvalvonta ei keskustele rakentajan kanssa asiasta), uudet versiot "virallisine" papereineen ovat ilmaisia, vuokrat jne., niin voi kyllä hämätä tuota budjettia, mutta joku nuo laskut kuitenkin lopussa maksaa. Ja noita maksajia ei ole kuin yksi taho.

        Aikataulussa kannattaa myös huomioida, että se koska lupa tippuu ei ole tiedossa. Eli mahdollisten tekijöiden, kuten kaivuutöiden tilausta ei voi tehdä jne.

        Ja rakentaminen ei voi alkaa ennen kuin lupa tippuu. Voihan sitä tietenkin aloittaa, mutta lopusta tulee tällöin vieläkin mielenkiintoisempi. Rakentamisen voi aloittaa kun luvan saa, mutta se ei ole vielä virallinen, eli valitusaika ei ole umpeutunut. Hoituu maksamalla joitakin tonneja pantiksi kaupungille.

        Tuota lupa- asiaa ei kannata liikaa hypettää, mutta hyvä ottaa joka tapauksessa huomioon. Joillekkin onnistunut 4kk sisällä, joillakin kestänyt muutaman vuoden, joillekkin ei ole onnistunut ollenkaan. Toisaalta lupaa odotellessa on hyvin aikaa perehtyä muihin rakentamisen saloihin.

        Kukaan ei ole ikinä mitään ihmeellistä palatsia rakentamassa, mutta kun rahaa kaataa 1/2 miltsiä, niin aika harva kuitenkaan viitsii aivan perusteita silloin rustailla. Määritelmä keskinkertainen on jo muuta kuin halpa.

        Yksittäisissä hankinnoissa kannattaa suhteuttaa hieman hintaa. Jos jostakin 10k poreamme on luksusta, niin 200m2 talossa se nostaa kustanuksia 2000€/m2 => 2050€/m2. Aika mitätön nousu, mutta sen 10k se kuitenkin kustantaa siinä lopussa.

        Ja oikeasti ne ovenkahvat ovat lopussa kalliita, kun niitä pitää ostella...

        Kehoitan ottamaan yhteyttä tuohon arkkitehtiin, kertomaan hänelle mitä haluatte, pyytää referenssit mitä suunnitellut ja käydä katsomassa noita miellyttävätkö ja eteenpäin. Jos ei miellytä, niin toista arkkitehtiä. Kun näkökanta sopii, niin toiveet arkkitehdille ja sen mukaan muokkaamaan taloa. Kerralla ei tule valmista.

        Rakennekuviin amatööri ei kovinkaan paljoa osaa ottaa kantaa, eli minkä kokoinen palkki kestää missäkin. Kalliita ratkaisuja voi tietenkin haastaa kunhan ymmärtää mitkä ovat kalliita, nehän voivat olla omien toivomusten seurausta. LVIS- kuvat ovatkin sitten eri asia. Mitä itse haluaa ja mistä on halukas maksamaan, ovatko ne rasiat oikeassa paikassa, kun terassille kantaa aamusta tarjoitinta, vai joutuuko mennessä juoksemaan taloa edestakaisin eri katkaisimia räpsytellen ja minne sen tarjoittimen laittaa välillä. Eli pitäisi käydä läpi mielikuvitusharjoittelua mitenkä talossa elää, että lopputulokseen osaa ottaa kantaa.

        Tuo sama mielikuvaharjoittelu tarpeen, haluaako avaraa tilaa, vai niin, että teinit voivat mekkaloida illalla kun vanhukset harrastavat omiaan, tai kaverin kanssa saunoessa jo löylynheitto kuuluu koko taloon jne.

        Voiko kotiteatterissa katsella leffoja samaan aikaan kun joku on talossa, mitenkä sen ilmanvaihto ja lämpökuorma, kulkevatko piuhat lattialla keräämäsä pölyä seuraavat vuodet jne.

        Meneekö pyykkihuolto kantamalla eri lumppuja tiloista toiseeen. Ensin likaiset jonnekkin säilöön, tuolta kanto KHH:seen, kuivaus, silitys ja lopulta talon poikki jonnekkin säilytykseen jne.

        Kun suunnitelmat on lyöty luukkoon (ja ne kannattaa lyödä lukkoon) on muutosten tekeminen joko kallista, tai mahdotonta. Ja ne muutoksetkin tarvitsevat aika usein luvat. Eli taas virallisia kuvia, leimoja niille, jo valmiin muuttamista/purkamista jne.

        => Suunnitelmiin kannataa aidosti panostaa. Ne määrittelevät tulevat kustannukset ja ennen kaikkea lopputuloksen.

        Monesta tuntuvat aika merkityksettömiltä asioilta, mutta lopputulokseen aika vaikea päästä jos ei tiedä mitä haluaa (eikä kukaan tiedä sitä puolestasi). Eli varaa suunnitteluun riittävästi aikaa.


      • JNNE1

        ... yritin kirjoittaa [Itse valuun liittyvät hankaluudet?] , mutta päätelaitteen asetukset vaihtaa sanat mieleisekseen


    • BauHerr

      Tässä hieman noista rakennusluvan käsittelyajoista, joihin on syytä varautua:

      Asia on tullut viranomaiseen 28.4.2004 ja hylkäävä päätös on annettu 8.5.2006

      Viranomainen on hautonut asiaa yli 2 vuotta.

      Eikä tämäkään ole mikään ennätys.

      Lähde: http://www.okv.fi/media/uploads/ratkaisut/arkisto_1997-2011/okv_699_1_2006.pdf

      Oikeuskansleri ei tykkää, lakeja ei noudateta, mutta mikään ei muutu!

      Olisko ollut "väärä arkkitehti"? Tietääkö joku?

    • JNNE1

      BauHerr
      Aika rankkaa tekstiä. Varsinkin tuo koskien rakentamisen subjektiivista oikeutta ja kommentti koskien arkkitehdin vaihtoa. En kiistä etteikö todellisuus voisi olla näin. Aika pelottavaa valtaa...
      On se nyt mielestäni päivän selvää, että kriittiset rakennedetaljit pitää olla paperilla mietitty toteutuskelpoiseksi. Onko tämä ongelma raha vai osaamiskysymys? Erikoiset talot tietysti erikseen. Sellaista en halua rakentaa mitä ei ole koskaan ennen kokeiltu. Kyllä kai rakennusvalvonta tarkastaa asian kuvien perusteella, eikä työmaalle tule esittämään mielivaltaisia muutoksia?
      Voisitko kommentoida alueita 02360 ja 02380?

      Yliviisitehnytite
      Kiitos kattavasta kuvauksesta koskien runkorakenteita. Lienee paras pyrkiä käyttämään sellaisia materiaaleja ja menetelmiä, jotka sisältää mahdollisimman vähän yllätysmomenttinsa ja riskejä joita ei voi itse täysin hallita.

      OnnellinenSipokki
      Kiitos kokemusperäisistä näkemyksistä.
      Arvelen että osaamme suunnitella tilat toimivaksi, ovien aukeamissuuntia myöten. Emmekä varsinkaan ala siirtelemään seiniä. Mielestäni on käsittämätöntä, että ei edes ovia ole mietitty, vaan sitten ihmetellään kun valokatkaisijaan on päin peetä. On tietysti oltava tarkka joka asiassa eikä saa syyllistyä ylimielisyyteen. Sen vuoden olen valmis odottamaan, mutta kuvittelin sen vain olevan rakennusvalvonnan käsittelyaika. Toiki jotain voi joutua muuttamaan jos esittää sellaista mikä ei ole kaavan mukaista tai jotain muuta sopimatonta. Olet ilmeisesti myös sitä mieltä, että pidät merkittävänä riskinä, että valitsee väärän arkkitehdin?

      • Partajaakko

        Vinkki! Päätä ensin minkälaisen talon haluat ja millä rakennusärjestelmällä toteutettuna. Vasta sitten päätä arkkitehti, joka hallitee ko. rakennujärjestelmän:

        1. Puu- vai kivitalo?
        2. Yksiaineinen (siporex tai hirsi) vai lisäeristerakenne (eristeharkot, elementit, pitkästä)
        3. Jos puu, niin hirrestä (lamelli, pyörö, pilaripalkki, painumaton...), pitkästä (precut, vai jm-tavara), elementti (pien, suur, tila jne)?
        4. Jos kivi, niin harkko (sipo vai kevytsora), tiili, valuharkko (betonimuotti vai eps-muotti), betonielementti?

        Tutustu kaikkiin eniten miellyttäviin rakennussysteemeihin ja päätä mikä kiinnostaa eniten. Tutustu ko järjestelmän toimittajiin ja pyydä mielestäsi parhaalta suosituksia arkkitehdiksi... Siitä se sitten lähtee. Tällä tavalla onnistuu varmiten ja tod. näk säästää pitkän pennin.

        Isoimmat ongelmat syntyvät, kun valitsee ensin arkkitehdin, suunnittelee talon ja vasta sitten miettii mitenköhän ja mistä materiaalista talon tekisi. Silloin suunnitelmat harvoin ovat optimaalisia millekään systeemille ja sinä maksat viulut.


      • Arkkitehdeistä
        Partajaakko kirjoitti:

        Vinkki! Päätä ensin minkälaisen talon haluat ja millä rakennusärjestelmällä toteutettuna. Vasta sitten päätä arkkitehti, joka hallitee ko. rakennujärjestelmän:

        1. Puu- vai kivitalo?
        2. Yksiaineinen (siporex tai hirsi) vai lisäeristerakenne (eristeharkot, elementit, pitkästä)
        3. Jos puu, niin hirrestä (lamelli, pyörö, pilaripalkki, painumaton...), pitkästä (precut, vai jm-tavara), elementti (pien, suur, tila jne)?
        4. Jos kivi, niin harkko (sipo vai kevytsora), tiili, valuharkko (betonimuotti vai eps-muotti), betonielementti?

        Tutustu kaikkiin eniten miellyttäviin rakennussysteemeihin ja päätä mikä kiinnostaa eniten. Tutustu ko järjestelmän toimittajiin ja pyydä mielestäsi parhaalta suosituksia arkkitehdiksi... Siitä se sitten lähtee. Tällä tavalla onnistuu varmiten ja tod. näk säästää pitkän pennin.

        Isoimmat ongelmat syntyvät, kun valitsee ensin arkkitehdin, suunnittelee talon ja vasta sitten miettii mitenköhän ja mistä materiaalista talon tekisi. Silloin suunnitelmat harvoin ovat optimaalisia millekään systeemille ja sinä maksat viulut.

        Jos tarkoitus on tehdä normi talo, neljä kulmaa ja harjakatto, niin arkkitehtiähän tarvitaan lähinnä vain siellä espoossa. Muualla suoraan rak. inssin puheille, joka tekee lupakuvat parilla tonnilla. Sama mies rakennnesuunnittelijaksi ja vastaavaksi ja siihen kokonaispakettihinta. Jos haluat erkkereitä, art decoa, modernismia, enemmän kulmia kuin mäntyniemessä tai vaikkapa kokeellisen kokonaan päreistä veistetyn simpukan, niin ota jokin tunnettu huippuarkkitehti.


      • BauHerr

        "On se nyt mielestäni päivän selvää, että kriittiset rakennedetaljit pitää olla paperilla mietitty toteutuskelpoiseksi. Onko tämä ongelma raha vai osaamiskysymys? "

        Tuollainen oletus käy kalliiksi. Viimeksi detaljikuvat tulivat sen jälkeen, kun ne olin jo teetättänyt. Yhden detaljin virityksen arvasin väärin, mutta korjaus meni muiden piikkiin. Nuo piirustukset ovat kuin pikakirjoitusta, jota sitten montussa sovelletaan. Suunnitelmat ovat vähän sinne päin.

        Enpä taida kommentoida postinumeroasi. Kun tiskin toisella puolella on pitkän linjan SAFA, niin minkälaista kokoonpanoa ajattelit tiimiisi? Joku rakennuspiirtäjä, vai?

        Arkkitehti on strateginen valinta. "Tehtaan arkkitehti" on kuin allekirjoitettu blanco shekki palikkatehtalijan taskuun. Järjestelmien topimittajien arkkinikkarit olen kantapään kautta oppinut kiertämään kaukaa. Kumman etua arkkitehti valvoo: sen, joka työllistää muutaman kerran vuodessa vai sen, jolla on ehkä vain yksi projekti elämänsä aikana?

        "Kyllä kai rakennusvalvonta tarkastaa asian kuvien perusteella, eikä työmaalle tule esittämään mielivaltaisia muutoksia?"

        Yleensä tarkastetaan sekä että. Mielivallasta ei rakennusvaiheissa ole juurikaan tullut omakohtaisia kokemuksia. Kerran yksi pieni talotekniikan vaatimus ei minun mielestäni ollut perusteltu ja olisin voinut se riitauttaa EU lainsäädännön vastaisena, vaan tein senkin sitten vaaditulla tavalla (maksoi muistaakseni ylimääräisinä osina noin 250 - 300 euroa ja taisi vaatia 2 tunnin asennustyöt).

        Jos lupavaihe on se ruoskintavaihe, niin katselmukset ovat sitten sokeria pohjalla. Näin sillä ehdolla, että tietää, mitä tekee. Rakennusvalvonta on rakennusvaiheessa enempi sellaista insinöörimeinikiä. Insinöörien kanssa ei tule vastaan maisema-arvoja ja muita subjektiivisia hömpötyksiä, joiden varjolla voi luvanhakijaa pomputtaa rajatta.


      • onnellinenSipokki

        BauHerran kirjoittaman teksti on rankkaa, mutta valitettavasti halutessasi löydät googlella samoja kertomuksia tosielämästä aivan niin paljoin kuin viitsit lukea.

        Rakennusvalvontahan ei vastoin käsitystäsi mitenkään tarkista suunnitelmia, vaan joku vie ne sinne, jolla on pätevyys, juttelevat ja leimat lyödään päälle sen merkiksi, että suunnitelmat ovat olemassa. Se oli siinä.

        Katselmointien (muistaakseni 13kpl) aikana sitten tehdään huomioita kaikista "tärkeistä" jo tehdyistä asioista. Katselmoinnissa lähinnä katsotaan se, että toteutus vastaa suunnitelmia, siis noita joita ei ole avattu, vaan ainoastaan lyöty leima päälle. Ja siinä sivussa kettuillaan sitä sun tätä, joka kannattaa antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

        Ei noille alueillesi mitenkään pari hankalinta tyyppiä osunut.

        Nuo googlettamalla löytämät kertomuksesi on suunniteltu kaavan ja määräysten mukaan. Muutenhan bumerangi olisi aivan hyväksyttävä, ainakin omasta mielestäni. Ei meilläkään ollut mitään kaavan ym. vastaista.

        Maassahan on ns. maan tapa. Rakennusvalvontaahan ei kukaan oikeasti valvo ja rakentajan kynnys valittaa on iso, ja sen jälkeen kun syyllinen tiedetään, niin kyllä niitä syitäkin keksitään. Huomioitavaa myös se, että arkkitehdit ja mestarit tulevat jatkossakin olemaan tekemisissä rakennusvalvonnan kanssa vaikka sinä et. Vaikka olet asiakas, niin heillä ei ole töitä jatkossa, jos eivät rakennusvalvontaa miellytä.


        Välillä jostain muusta.

        Arkkitehdin yksi tarkoitushan on venyttää rakennusoikeusneliöitä. Säästää hintansa jo tuolla. Kun tällaisia ns. b- luokan tiloja sitten otetaan asuinkäyttöön, niin niissä voi hyvinkin tulla mieleen muuttaa jotain seinää. Kevytseinän muuttaminen nyt on aika pikkujuttu useimmiten. Ja kun seinää muuttaa, niin suattaapi se katkaisimen paikka jäädä muuttamatta ;)

        Aivan varmasti kaikki kuvittelevat käyneensä suunnitelmat huolellisesti läpi, niin minäkin, mutta niin sitä muutama jäi huomaamatta. Jos rakentaisin saman talon, niin osaisin kyllä tehdä muutokset, mutta uutta taloa tehdessä todennäköisesti taas jotain jäisi. Paljonko noista sitten on haittaa ja paljonko niiden antaa häiritä on eri juttu. Itse kun pyrkimystä jonkinlaiseen perfektionismiin, niin häiritseehän nuo ;)

        Jaa. Mikä on väärä arkkitehti. Ainakin se on sellainen, joka ei onnistu piirtämään sellaista taloa joka teitä miellyttää. Osa on erikoistunut ns. moderneihin, osa perinteisiin, osa loft- tyyppisiin, monimuotisiin, rakennus pitää olla oman aikansa kuva jne. Osa arkkitehdeistä piirtää kustannuksista välittämättä, eikä osaa neuvoa mitä mikin kustantaa. Osa sitten ei ole tuttu rakennusvalvonnassa, eikä saa lupiaan läpi, tai osa on tuttu, eikä saa sen takia. Joo, vääriä riittää.

        Mitä eri harkkoihin tulee, niin uskon, että kaikista harkoista (sipo, leca, valu) saa aivan hyvän talon. Jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa. Se kannattaa ottaa huomioon, että jokaisella harkkotyypillä on myyjien omat pystyttäjät. Kun teet sopimusta harkoista, niin tee sopimus pystytyksestä samalla. Muuten vedetään kuin pässiä narussa. (Ymmärsin, että pystytystä et tee itse).

        Jos joku harkko miellyttää, niin tee siitä.

        Suositeltavaa on myös palkata yksi henkilö käytännössä koko ajaksi tuntipalkalla. Näin eri urakkojen väliin ei jää aukkoja ja mikä tärkeintä kyseinen henkilö miettii jo niitä muitakin vaiheita, eikä vain sitä mitä parhaillaan tekee. Kun kyseinen henkilö on pätevä, niin korvaa ns. mestarin tietotaidollaan ja siinä sivussa rakentaa sitä taloasikin. Kaupunkihan vaatii ns. virallisen mestarin jonka kanssa asioi rakennusvaiheessa, eikä sinun.

        Tekniikkaan hurahtaminen on aika vaarallista, joka näkyy monilla. Jotkut tohottavat lämmitysjärjestelmästä, jotkut ilmanvaihdosta, toiset älytalosta ja ne niin ihqut ledit. Talohan se kuitenkin vain on. En sitä tarkoita, että noilla ei ole merkitystä, vaan sitä, että niitä ei saa ylikorostaa.

        Pinnoilla aika vähän merkitystä hintaan (siis hintaeroon), jos nuo pitää kohtuullisena. Parketti 25€/m2 vs. laminaatti 10€/m2 tekee taas 2010€/m2 vs. 2025€/m2. Aivan sama. Tietenkin ylärajaa ei löydy, jos sellaista haluaa jostain syystä.

        Talon lisäksi kannattaa huomioida ulkopuoli. Pimeä ja liukas kulkuväylä on ikävä. Kaikki ulkotilat missä oleskellaan esim. terassit on hyvä olla katettuja, samoin rappusten päällä ehdottomasti katto, kuten ulko -ovien edessäkin.

        Auto olisi hyvä saada kääntymään kivuttomasti, ettei tarvitse moneen kertaan hinkata edestakaisin. Ja auto katokseen ilman, että peilit meinaa lähteä irti, kun siellä sivussa on kuitenkin nuorison polkupyöriä sekaisin.

        Tarinat kilpailutuksesta voi unohtaa. Eiköhän jokainen tuon tajua, eikä osta heti ensimmäiseltä. Ei mitään ihmeellistä. Eri asia on, jos isoissa ostoksissa ostelee ulkomailta isoja eriä. (Noppakivet Suomesta 150€/m2, Kiinasta 50€/m2).

        Kyllä näitä neuvoja riittää varmaan aika pitkälle jokaisella. Hyvä muistaa yksi kuulemani neuvo rakentaessa. Ei niin tyhmää olekkaan, etteikö se rakentajaa neuvoisi ;)


    • Eiseniinvaikeataole

      Aivan turhaa hössötystä ja asioiden tekemistä vaikeaksi täällä. bauherr ja sipokki kirjoittavat kuten tietäisivät jotakin, ja vaikka osa onkin noin, on tekstin sävy turhan negatiivista. Jos on rahaa ja halu rakentaa itselle talo, tontti löytyy ja tiedossa on suurin piirtein minkälaisen talon tekee, niin ei se vaikeata ole. Yksinkertaisten tyyppien hommaa. Jos teet puutalon, osta valmiista mallitosta mieleinen. Jos teet kivitalon, päätä millä rakenteella, suunnitteluta, lasketa ja pienen tinkauksen jälkeen tilaa runko asennettuna sieltä joka luotettavimmalta tuntuu. Palkkaa pääsuunnittelija ja mestari ja teetä mesulla hankinnat, joihin et itse kykene. Talo sitten maksaa mitä maksaa ja selitä se pankille. Jos maksukykysi riittää, ala hommiin.

      Lupiin menee se aika mitä menee. Harvemmin ne luvat jäävät saamatta jos määräysten mukaan suunnittelee. Turha kikkailu pois ja hommiin. Ala on niin kilpailtu, että kellään ei ole varaa ryöstää. Kilpailuttaa toki voi, mutta "säästetty" raha menee aina jollekin jotain kautta (jotain jätetään pois tai sanomatta). Toki voi olla itsekäs mulkku ja huudattaa hintoja jos oma etiikka kestää syödä jonkun toisen leipää... Tai siten epäisänmaallisesti viedä rahat ulkomaille ja tilata sieltä.

    • romahtaalisää

      Tällä hetkellä kannattaa ostaa vuoden pari ikäinen valmis kivitalo. Saat paljon halvemmalla kuin rakentamalla. Hyviä on myynnissä pilvin pimein.

    • JNNE1

      Hyvää settiä taas onnelliseltasipokilta ja sparria myös muilta. Valmista uudenveroista talokin ehdotettiin, ostajan markkina jne. mutta se olisi liian yksinkertainen ja tylsä ratkaisu. Homma on vielä niin alussa, että voihan sen tontin myydä jos hinta kohdallaan.

      Kilpailuttamisesta
      En omaa sellaista harhakäsitystä että voisin teettää talon ilmaiseksi jonkun muun selkänahasta. Kilpailuttamalla rajataan pois ne jotka antaa liian kovan hinnan koska ei ole sillä hetkellä kapasiteettia, hanke ei sovi skuuppiin, ei ole kykyä tms. Ja tuleehan sitä eroa myös yrityksen kustannusakenteesta, tuottovaatimuksista, innovatiivisuudesta, hankintaosaamisesta jne. Voihan hinnoitteluvirheitäki ja unohduksiakin tulla. Jos tarjous 20% alle kaikkien muiden on syytä arvioida asiaa erittäin kriittisesti, ellei muut ole kartelleissa. Riitaa ja lisätyötä siitä vaan tulee jos urakoitsijalla alkaa tulemaan turskaa.

      • BauHerr

        ". Jos tarjous 20% alle kaikkien muiden "

        Et vieläkään ymmärrä rakennuslaa!

        Pysähdy hekeksi ja mieti esim sitä, kuinka paljon rakentaja saa tukkualennusta ja kuinka paljon vuosialennusta sen päälle!

        Jos joku yrittäjä haluaa projektisi, saat tarvikkeet sisäänostohintaan kohtuullinen provika ja tajous on automaattisesti paljon alle 20 % muita halvempi. Tai virolainen yrittäjä ottaa tarvikkeet mukaan Tallinnasta työmaalle tullessaan. Hinta putoaa.

        Muiden selkänahka on muiden ongelma. Elä siitä huolta kanna. Rakentaminen on yksi rikollisuuden muoto, oli yhden sukulaiseni motto. Rakennusmestarina hänellä oli siitä puolen vuosisadan kokemus.

        Siinä ei ole mitään epäisänmaallista, että ostaa kansainvälisen konsernin rakennustarvikkeita sieltä misä halvimmalla saa. Se on rikos isänmaata ja itseä kohtaan, jos ostaa ylihintaan Suomesta.

        Minä en ole koskaan ostanut mitää rautakaupan hintalapun mukaan, paitsi kerran pari ruuvipussia Starkista (ja vieläkin kaduttaa). Oli matkan varrella, enkä ole sen puljun asiakas, koska siellä pannaan hinnat tappiin ja sitten ollaan antavinaan alennusprosentteja. Euroilla maksetaan, ei prosenteilla. .

        Aina pitää epäillä, tarkistaa, kilpailuttaa ja siltikään ei voi olla varma, että saa parhaaseen hintaan. Reklamoi ja vaadi!

        Tuon kun opit, niin hankintatoimi on hallussa.


      • voibolla

        Toinen puoli asiasta on se, että jollakin voi olla jo riittävästi töitä ja hän tekee vähintään 20% korkeamman tarjouksen ihan kokeillakseen kepillä jäätä, josko se kestäisi. Joku taas ottaisi vähän halvemmallakin, että saisi töitä.


      • onnellinenSipokki
        BauHerr kirjoitti:

        ". Jos tarjous 20% alle kaikkien muiden "

        Et vieläkään ymmärrä rakennuslaa!

        Pysähdy hekeksi ja mieti esim sitä, kuinka paljon rakentaja saa tukkualennusta ja kuinka paljon vuosialennusta sen päälle!

        Jos joku yrittäjä haluaa projektisi, saat tarvikkeet sisäänostohintaan kohtuullinen provika ja tajous on automaattisesti paljon alle 20 % muita halvempi. Tai virolainen yrittäjä ottaa tarvikkeet mukaan Tallinnasta työmaalle tullessaan. Hinta putoaa.

        Muiden selkänahka on muiden ongelma. Elä siitä huolta kanna. Rakentaminen on yksi rikollisuuden muoto, oli yhden sukulaiseni motto. Rakennusmestarina hänellä oli siitä puolen vuosisadan kokemus.

        Siinä ei ole mitään epäisänmaallista, että ostaa kansainvälisen konsernin rakennustarvikkeita sieltä misä halvimmalla saa. Se on rikos isänmaata ja itseä kohtaan, jos ostaa ylihintaan Suomesta.

        Minä en ole koskaan ostanut mitää rautakaupan hintalapun mukaan, paitsi kerran pari ruuvipussia Starkista (ja vieläkin kaduttaa). Oli matkan varrella, enkä ole sen puljun asiakas, koska siellä pannaan hinnat tappiin ja sitten ollaan antavinaan alennusprosentteja. Euroilla maksetaan, ei prosenteilla. .

        Aina pitää epäillä, tarkistaa, kilpailuttaa ja siltikään ei voi olla varma, että saa parhaaseen hintaan. Reklamoi ja vaadi!

        Tuon kun opit, niin hankintatoimi on hallussa.

        Useimpien rautakauppojen linja on perin ikävä. Pyydetty tarjous on helposti 40% halvempi kuin hyllyhinnat. Ei siinä muutaman prosentin alennuskortti paljoa hyödytä.

        Se, että rautakaupassa juoksee hakemassa yksittäisiä ruuveja on ajanhukkaa ja lisäksi niistä maksaa liikaa, koska sille ruuvipaketille ei välttämättä viitsi sitä tarjousta mennä vinkumaan. Sen ruuvipaketin hakeminen tosiaan ottaa pattiin.

        Ainoa paikka josta kamoja voi hakea hyllyhinnoilla pihalle on tukku, mutta niissäkin on usein ilmaa tosin ei niin paljoa.

        Käytäntö on, että illalla miettii seuraavia töitä valmiiksi, väsyneenä pää on kirkkaimmillaan, ja lähettelee tarjouspyynnön kauppaa, josta sitten rojut hakee pihalle.

        Hyvä mieltää se, että rakentamisesta 2/3 tulee materiaaleista ja tarvikkeista ja 1/3 työstä. Ryssimällä hankinnat saa tehdä sen työn ilmaiseksi, että pääsee tasoihin.

        Niin. Aika kun useimmilla on rajallista, niin pelkkä hinta ei ratkaise, vaan myös se paljonko eri menetelmin, tai materiaalein siihen palaa aikaa.

        Ja ehdottomana. Älä missään nimessä rakenna runkoa talvella. Turhia riskejä, kuluja ja aikaa.


      • Eijärjenhäivää

        Jos kerran bauherran mielestä kaikki rakennusalan ihmiset ovat rikollisia ja rakennusala itsessän mätä, niin mikäköhän bauherran itse on kun rakennusalan ammattilaiseksi itseään tituleeraa. Tähän oletettuun vastaukseen perustuen kiertäisin ko. Herran kaukaa ja kyseenalaistaisin kaiken hänen sanomansa...


    • BauHerr

      "Ainoa paikka josta kamoja voi hakea hyllyhinnoilla pihalle on tukku"

      EI EI ja vielä kerran EI!

      Tukkuhinnasta pitää saada 50 - 75 % pois.

      Tukkujen listahinnat ovat muutenkin puhdasta fiktiota. Vain amatööri maksaa sellaista.

      Tukku pitää käsittää basaarina, jossa juodaan ilmaista kahvia ja tingitään. Meno ei hirveän paljon eroa marokkolaisesta soukista.

      Onnisen OVH on meillä aiheeseen liityvä hyberbola. Se käy myös solvauksesta tai hauskasta vitsistä.

      • onnellinenSipokki

        No joo. "Hyllyhinnoin" hieman harhaanjohtava nimi tässä tapaukessa. Eihän siellä tukussa tyypillisesti hyllyssä ole noita hintoja. Alennukset lasketaan kassalla suoraan. Hyllyhinnalla en siis tarkoittanut SVH:tä, joka on ryöstöä ja tuosta tippuu paljon pois. Tuo SVH on tarkoitettu niille tietämättömille, joilta sitten voidaan veloittaa se 15% alennus, että saavat alennusta ja ovat tyytyväisiä. Putkimies pitää loput 45% siitä välistä.


    • BauHerr

      "Ja ehdottomana. Älä missään nimessä rakenna runkoa talvella. Turhia riskejä, kuluja ja aikaa."

      Totta.

    • JNNE1

      Talotekniikkatarvikkeiden nettohintatasosta on aika hyvä käsitys. Tukun ovh hinnoilla ei missään nimessä voi ostaa. Yksityishenkilöille melko hyvät tatetarvikehinnat on ta...oon.com :lla. Siis jos ei ole yritystä tai suhteita tukun ja meinaa ottaa kotiinkutsuna listahinnoilla. Siellä aika hyvä valikoima myös.

      On selvää, että hinta on materiaalin ja työn kombinaatio. Useimmiten se helpommin asennettava materiaali on hinnoiteltu juuri niin paljon kalliimmaksi, että joutuu tarkkaan puntaroimaan valintaa. Valmistaja siis hinnoittelee tuotetta arvoperusteisesti pelkän kustannusperusteen lisäksi. Eikä tietenkään vain ajankäyttöä vaan myös hyvän lopputuloksen todennäköisyyttä :) Jos itse tekee työt niin halvempi vaan jos pääsee hyvään lopputulokseen.

      Puurunkoinen on hyvä pystyttää kevättalvella kun ei kaikki kastu. Legojen liimaamiseen ilmeisesti parempi olla lämpöasteita vuorokauden ympäri vai milloin olette niitä pystytelleet? Vesisateesta ei niin suurta väliä?

      • Baukusettaja

        Hei oikeesti... Tuon bauherran höpinöitä ei todellakaan kannata ottaa kovin vakavasti. Kuten itse hän toteaa... Rakennusalan ihmiset kusettava


      • OnTottakin
        Baukusettaja kirjoitti:

        Hei oikeesti... Tuon bauherran höpinöitä ei todellakaan kannata ottaa kovin vakavasti. Kuten itse hän toteaa... Rakennusalan ihmiset kusettava

        Kyllä ainakin sen verran kannattaa kuunnella, että ÄLÄ OSTA MITÄÄN RAUTAKAUPPATAVARAA IKINÄ ENNEN KUIN TIEDÄT TALLINNAN HINNAN! Näin sua ei kuseteta ihan joka asiassa kybällä. Tuossa yksi hinnasto, mutta huomatkaa: ISOISSA ERISSÄ AINA TINKIVARAA! Eli noistakin putoo vielä parikytpinnaa, vaikka yleensä ollaankin jo lähtökohtaisesti -50% starkin hyllyhinnan alapuolella.

        http://puumarket.ee/?op=body&id=2


    • R.Unkkari

      Lammia voi kasata järki päässä läpi vuoden.

      • raksaaja

        Henk. koht en suosittele. Ei ainakaan taivasalla tehtäväksi.
        On mission impossible estää lumen ja jään paantaminen harkkojen sisään ja eristekohdan tiivistämisen esteeksi. Lämmitetyllä pakkasbetonilla valaminen ei auta. Toki talon saa pystyyn mutta lopputulos on mitä sattuu.


      • R.Unkkari
        raksaaja kirjoitti:

        Henk. koht en suosittele. Ei ainakaan taivasalla tehtäväksi.
        On mission impossible estää lumen ja jään paantaminen harkkojen sisään ja eristekohdan tiivistämisen esteeksi. Lämmitetyllä pakkasbetonilla valaminen ei auta. Toki talon saa pystyyn mutta lopputulos on mitä sattuu.

        Kyllä se onnistuu kun tekee "suojat" styroxista harkkojen päälle. Valamista ei kannata tehdä alle 5. Toki jotkut antaa lumen, jään ja lehtien jäädä siihen jatkoskohtaan -> ei järjen häivää. Toki jos talossa on enemmän nurkkia kuin suoraa seinää niin hankalaksi menee.


    • KainoKuuga

      Bauherralla ei kyllä ole pelisilmää lainkaan, noilla opeilla kaikilta menevät työhalut ja talosta tulee älyttömän kallis, huono ja rakentaminen kestää ikuisuuden.
      Työntekijöiden motivoiminen on ehdottoman tärkeää ja sama homma toimii tavarahankinnoissakin. Pahin viuru ei saa parhaita hintoja, eikä sitä varmasti huvikseen autea. Metsä vastaa kuinka sille huudetaan.
      Rakentamisessa on huomioitava paljon muitakin asioita, kuin pelkkä hinta, jotta saadaan kestävää lopputulosta. Hyvästä palvelustakin varmasti kannattaa aina hieman maksaa.

      • BauHerr

        Kokemusperäisesti tiedän, ettei tuo pidä paikkaansa. Minä tingin mutta maksan eräpäivänä. Jälkimmäisellä ei moni voi kehua. Lisäksi meillä ei ole negatiivista omaa pääomaa kuten esim. R.... kivitaloilla ja lähes kaikilla muilla. Minä en maksa nylkyhintaa, kun ei tarvitse. Negatiivisen pääoman puljuille ei luottoa anneta ja hinnoissakin otetaan huomioon mahdolliset maksuhäiriöt. Minä saan kaiken tilaamalla ilman etukäteimaksua ja netoo-netto-netto -ehdoilla. Negatiivisen pääoman puljut voivat vain uneksia tästä.

        Kaverin konkurssipesän papereita tutkiessani tulin siihen johtopäätökseen, että hänen firmansa meni nurin, koska ostotoiminnassa ei ollut järjen häivääkään. Herrat yrittäjät olivat maksaneet rautakaupan hintalappujen mukaan. Eihän sellaista kestä mikään talous!

        Ostotoiminta on se make or break -piste. Joka muuta väittää, puhuu muuteltua totuutta.

        Esimerkki: Siinä on julmettu ero, ostatko Knaufin konekipsiä talotarvikkeesta 19,90 euro säkki vai viidellä eurolla, kuten minä. Jos jatkat tuolla hintatasolla ja rakennat koko talon kiskontahintaan, niin Sinun talosi on vähintään 4 kertaa kalliimpi kuin minun.

        Enkä minä tällä hetkellä myy mitään. Minulta ei voi ostaa muu kuin jo sopimussuhteessa oleva. Pieni poikkeus: JNNE1 on kutsuttu talkooehdoilla rakennushommiin imersioitumaan alan syövereihin. Väitän, että jos tulee, niin tienaa alan opeilla enemmän kuin palkkatyöllään.

        Ja tarkasti ottaen rakennusalaa piti rikollisuuden muotona noin 50 vuotta alalla toiminut rakennusmestari-sukulaiseni.


      • RKM59
        BauHerr kirjoitti:

        Kokemusperäisesti tiedän, ettei tuo pidä paikkaansa. Minä tingin mutta maksan eräpäivänä. Jälkimmäisellä ei moni voi kehua. Lisäksi meillä ei ole negatiivista omaa pääomaa kuten esim. R.... kivitaloilla ja lähes kaikilla muilla. Minä en maksa nylkyhintaa, kun ei tarvitse. Negatiivisen pääoman puljuille ei luottoa anneta ja hinnoissakin otetaan huomioon mahdolliset maksuhäiriöt. Minä saan kaiken tilaamalla ilman etukäteimaksua ja netoo-netto-netto -ehdoilla. Negatiivisen pääoman puljut voivat vain uneksia tästä.

        Kaverin konkurssipesän papereita tutkiessani tulin siihen johtopäätökseen, että hänen firmansa meni nurin, koska ostotoiminnassa ei ollut järjen häivääkään. Herrat yrittäjät olivat maksaneet rautakaupan hintalappujen mukaan. Eihän sellaista kestä mikään talous!

        Ostotoiminta on se make or break -piste. Joka muuta väittää, puhuu muuteltua totuutta.

        Esimerkki: Siinä on julmettu ero, ostatko Knaufin konekipsiä talotarvikkeesta 19,90 euro säkki vai viidellä eurolla, kuten minä. Jos jatkat tuolla hintatasolla ja rakennat koko talon kiskontahintaan, niin Sinun talosi on vähintään 4 kertaa kalliimpi kuin minun.

        Enkä minä tällä hetkellä myy mitään. Minulta ei voi ostaa muu kuin jo sopimussuhteessa oleva. Pieni poikkeus: JNNE1 on kutsuttu talkooehdoilla rakennushommiin imersioitumaan alan syövereihin. Väitän, että jos tulee, niin tienaa alan opeilla enemmän kuin palkkatyöllään.

        Ja tarkasti ottaen rakennusalaa piti rikollisuuden muotona noin 50 vuotta alalla toiminut rakennusmestari-sukulaiseni.

        Ettei vaan ollut oma firmasi, joka konkkaan meni ja nyt purat täällä katkeruuttasi päivät pitkät.
        Oliko tässä Bau kivitaloissa , jotain tuttua ?
        Tyylisi käsitellä ihmisiä on todella törkeää, leuhkit täällä kuinka paljon ihmisiä olet irtisanonut.
        Isän olisi pitänyt aikoinaan opettaa sinulle tapoja, kuinka ihmisten kanssa käyttäydytään.


      • BauHerr

        "Isän olisi pitänyt aikoinaan opettaa sinulle tapoja, kuinka ihmisten kanssa käyttäydytään."

        Niinhän tuo teki. Sanoi, että häijyn miehen maine on arvokkain omaisuus. Harva tulee v-tuilemaan.

        Ensimmäinen käynti isän kanssa rakennustyömaalla jäi mielee. Faijan nyrkkeilykaveri oli työnjohtajana ja moikkasimme parakissa. Työnjohtaja sanoi, että odottakaat hetki, veti hanskat käteen ja kävi pieksemässä pari juopottelevaa duunaria, tuli koppiin takaisin, otti hakkaushanskansa ja tarjosi muina miehinä kahvit faijalle. Sitten tuli selitys: "ei noihin sodan pehmentämiin juoppoihin pure muu kuin rystynen".

        Jos odotat hempeilyä ja empatiaa, vaihda alaa.

        Yhtään hyvää rakentajaa en ole irtisanonut. Enkä irtisano.


      • normaalikuolevainen

        Juuri tämän Bauherran tyylisten tyyppien syytä on iso osa rakentamisen ahdingosta... vain omaa etuaan ajavat kusipäät vaikuttavat isosti rakennusalan maineeseen, eikä näiden "häijyjen miesten" kanssa "normaali kuolevainen" halua missään nimessä olla tekemisissä.


      • BauHerr
        normaalikuolevainen kirjoitti:

        Juuri tämän Bauherran tyylisten tyyppien syytä on iso osa rakentamisen ahdingosta... vain omaa etuaan ajavat kusipäät vaikuttavat isosti rakennusalan maineeseen, eikä näiden "häijyjen miesten" kanssa "normaali kuolevainen" halua missään nimessä olla tekemisissä.

        Mikä ahdinko?

        Rinnastus kuolemattomiin, ts. Ranskan Akatemian jäseniin, on merkitty muistiin. Perin huvittava kommentti. LOL


      • HuuhaatyybitoiBau
        BauHerr kirjoitti:

        Mikä ahdinko?

        Rinnastus kuolemattomiin, ts. Ranskan Akatemian jäseniin, on merkitty muistiin. Perin huvittava kommentti. LOL

        Tämä kommentti "mikä ahdinko?" Kuvaa hyvin mite. Bauherr on irtaantunut todellisuudesta


    • Juujoojaa

      Bauherran höpöjä taas. Paras lopputulos tulee, kun on oikeatammattilaiset hommissa ja heille maksetaan palkka jolla he tienaavat elantonsa. sama koskee rakennustarvikkeita... Hintatietoinen pitää olla mutta ei sitä överiksi kannata vetää. Joku kipsivertaus viron tms. rautakaupasta ei saa minua rikkomaan hyvää palvelusuhdetta rautakauppiaaseeni.

      • BauHerr

        Jos haluat hyvän palvelusuhteen, osta koira.

        Voin lyödä vetoa siitä, että minun rautakauppa-alennukseni on merkittävästi parempi kuin Juujoojaan.

        Otetaan konekipsi esimerkiksi: miksi helvetissä ostaisin kenenkään "kaupallista ystävyyttä" merkittävästi yli 10.000 eurolla vuodessa?

        "Rakennuslan oikea ammattilainen" on usein hyvä vitsi. Olen irtisanonut ihan riittävän monta puolitaitoista tai taidotonta pitääkseni koko termiä mustana huumorina. Asia menee oikeasti näin: 1/3 alan porukasta on rejektiä, 1/3 tekee tarkasti ohjattuna ja valvottuna työt, kun taas itsenäiseen työhön kykenee vain kolmasosa.

        Siinä on JNNE1 tekemistä pitää liipasinsormensa ja sopimuksensa siinä tilassa, että osaa irtisanoa ennen kuin vahinkoa alkaa tulla. Joka kolmannesta duunarista on syytä päästä eroon per heti. Loppuja 2/3 on valvottava, jotta löytää sen kolmannen, joka on oikeasti hyvä. Kun sen on tehnyt, kannattaa hyvälle antaa riittävästi toimintavapautta ja kesittyä siihen valvontaa vaativaan.

        "Rakennusalan ammattilaiseksi" tullaan nykyään kahdessa tunnissa. Se on se aika, joka menee siihen, kun Tulikan takso astuu Tallinkkiin, reisii Soomeen ja nousee Tallinkista Jätkäsaaressa "rakennusalan ammattilaisena". Näitä on nähty ja irtisanottu.


      • BauHerr

        Ai niin, unohdin mainita, että olen irtisanonut peräti 8 arkkitehtiä (joista 1 alan professori). Siinä porukassa on sellaisia taiteijoita, joita ei auta projekteihin ottaa.


      • mulkkendekkeri

        mulkku mikä mulkku... ja nyt jaat "viisauttasi" nettien palstoilla. Jos oikeasti olisit noin kova, ei sinulla riittäisi aikaa täällä pyöriä ja jakaa rikastuttavaa olemustasi. Tältä pohjalta sanoisinkin, että olet menneen talven lumia, sinulla ei ole juurikaan hommia ja syytät siitä välillä Suomen verottajaa, yrittäjää, työntekijää, virkamiestä tai ylipäätänsä ketä tahansa muuta kuin itseäsi. Narsistinen luonteesi pakottaa varmaankin vastaamaan tähänkin viestiin itseäsi ja toimiasi puolustellen, niitä harhaluuloisesti jopa uskoen. Voinet myös yrittää kieltää tämän kirjoitukseni vaikutuksen itseesi, vaikka tuo kommentti kirjoitettuna nimenomaan päinvastaista tarkoittaisikin. Paras apu sinulle olisi kallonkutistaja, joka irtisanoisi hairahtaneen mielesi ja kehottaisi jatkamaan tätä "koiramaista" asiantuntija-kuluttaja -pohjaista palvelusuhdetta vähintään vuoden ajan, jolloin sinulle tehtäisiin koiran hännän nostava tarkistusluonteinen kysymys: "Onko fiksua miettiä konekipsin säkkihintaa, vai sitä, miten kaikista tehokkaimmin saa seinät sellaisiksi, ettei niissä ole reklamaation aihetta?" Jos edelleen liputat tämän valkoisen jauheen kilohinnan selvittämisen perään, niin diagnoosiksi tullee joko lobotomian akuutti tarve tai vähintäänkin lääkityksen merkittävä lisääminen.


    • Vironveljet

      Äijä on täysi mulkeri, selviää jo ylimielisestä nimimerkistäkin BauHerr .

      • Eivaanolis

        Joskus oli sellainen paskaputiikki kuin baukivitalot... Onkohän tämä se bau-säheltäjä... Kaksi yllä olevaa kuvausta kyllä tukevat sitä asia


      • kanssarakentaja7253

        Näin voi veli virosta puolustautua. Täällä kävi juuri maamiehesi vähän hommissa ja ryösti uhkaamalla kolminkertaiset tunnit työstään kun en älynnyt urakaksi pistää. Enkä viitsinyt perheen katsellessa puukkohippasille niin alistuin ja annoin rahat. Että allekirjoitan täysin bauherran kommentit, rikollisuuden muotohan tämä on, em. Projektistakin 1/3 oli rakentamista ja 2/3 omaisuusrikosta. Ja tämähän oli yksi pieni osaprojekti, muut tarinat jätän tässä kertomatta.


      • Jokamiesrakentaja2

        Rakennusprojekti kusee tässä maassa lähes sata varmasti, jos vetäjänä on joku joka kirjoittaa blogiin mielummin kuin tarttuu itse vasaraan. "Työmaalle tilattiin 53m3 puhallusvillaan, kun olisi tarvittu 74m3? Kuka vastaa?" Mennäänkö käräjille?

        Ei saatana, tuonkin homman (jonka siis osaa kuka vain ilman mitään kokemusta kunhan on edes joku kotiäiti "apumiehenä") olisi hoitanut parissa tunnissa sillä, että olisi hakenut sen viiskytpussia lisää tavaraa peräkärryllä rautakaupasta. Mut kun on tilattu "kokonaistoimitus" kusettajilta ylihintaan, niin sittenhän ei jää mitään muuta vaihtoehtoa kuin kirjoitella romaaneja nettiin.


      • BauHerr
        Jokamiesrakentaja2 kirjoitti:

        Rakennusprojekti kusee tässä maassa lähes sata varmasti, jos vetäjänä on joku joka kirjoittaa blogiin mielummin kuin tarttuu itse vasaraan. "Työmaalle tilattiin 53m3 puhallusvillaan, kun olisi tarvittu 74m3? Kuka vastaa?" Mennäänkö käräjille?

        Ei saatana, tuonkin homman (jonka siis osaa kuka vain ilman mitään kokemusta kunhan on edes joku kotiäiti "apumiehenä") olisi hoitanut parissa tunnissa sillä, että olisi hakenut sen viiskytpussia lisää tavaraa peräkärryllä rautakaupasta. Mut kun on tilattu "kokonaistoimitus" kusettajilta ylihintaan, niin sittenhän ei jää mitään muuta vaihtoehtoa kuin kirjoitella romaaneja nettiin.

        Nopea kommentti tuohon: olen osittain samaa mieltä siitä, että kuluttaja ottaa valtavan riskin rakennushankkeeseen ryhtymällä.

        Peruskysymys on siinä tekeekö itse vai ostaako palvelun. Jälkimmäisessä mennään sitten kuluttajansuoja- ja sopimusoikeuden mukaan.

        Minä pidän sokeaa luottamista erilaisiin rakennuskonsultteihin hyvin erikoisena, koska itse lähden siitä, että tallä alalla on käännetty todistustaakka, eli on syyllinen ellei voi todistaa toisin.

        Minulla on nollatoleranssi sopimusoikeuden rikkomisiin. Parhaillaan pistän yhtä tavarantoimittajaa nurin (konkurssi 90 - 95 % varmuudella), koska jätti sitoumuksensa suoritamatta. Summa on mitätön, mutta kelmit tulee postaa kiertokulusta.


    • Mökkirakentaja

      Laskin ennen rakentamista kovastikkin kustannuksia. Aina sama tulos, itse tekemällä ei säästä mitään (joitain %:tteja). Ennemmin kannattaa olla töissä ja hoitaa mahdollisuuksien mukaan rakentamiseen liittyviä toimintoja. Itselle riitti hyvin logistiikka (ostot, kuljetus) ja siivous, sekä roskan kuljettaminen pois työmaalta (saari). Lopputulos oli hyvä, pysyttiin budjetissa (paitsi putkityöt), saatiin hyvää laatua ja nopeasti. Omaa työtä oli riittävästi / liikaa.

      • Jokamiesrakentaja2

        Ilman mitään rakennuskokemusta voi toki toki laskeskella mitä vain väärin. Mutta totuushan on, että materiaalit on aika halpoja verratuna työhön. Etenkin jos ostaa raaka-aineita, eikä valmiselementtejä. Varsinkin, jos tsekkaat todella mitä noi materiaalit maksaa esim. siellä Virossa ja jätät kaiken suomalaisen työn pois siitä rakentamisen ketjusta (sitä omaa työtä lukuunottamatta).


      • Oikeatapa

        Miksi te ette samantien tutkaile vaikka timbuktun hintoja... Sieltä voisi saada vaikka 20 senttiä halvemmalla? Tuo on kyllä ehkä typerintä ajattelutapa, mitä voi olla, sillä kilpailuttamalla joku tarjoaa aina halvemmalla. Itse katson paikkakuntani kolmesta rautakaupasta hinnat ja ostan sitten sen mukaan missä peräkärryllinen erilaisia tarvikkeita vähiten maksaa. Jos siellä rautakaupassa joku vielä laskee ja pakkaa valmiiksi, niin tästä palvelusta johtuen en seuraavaa keikkaa edes muilla kilpailuta. Pärjään hyvin taloudellisesti, asiakkaani ovat tyytyväisiä ja rautakauppiaat kutsuvat pelaamaan golffia kesäisin. Minulla menee siis hyvin eikä minun tarvitse näillä palstoilla valittaa muiden toiminnasta täi käyttäytyä kuin kusipää, kuten esim. Tämä Bauherra


      • BauHerr
        Oikeatapa kirjoitti:

        Miksi te ette samantien tutkaile vaikka timbuktun hintoja... Sieltä voisi saada vaikka 20 senttiä halvemmalla? Tuo on kyllä ehkä typerintä ajattelutapa, mitä voi olla, sillä kilpailuttamalla joku tarjoaa aina halvemmalla. Itse katson paikkakuntani kolmesta rautakaupasta hinnat ja ostan sitten sen mukaan missä peräkärryllinen erilaisia tarvikkeita vähiten maksaa. Jos siellä rautakaupassa joku vielä laskee ja pakkaa valmiiksi, niin tästä palvelusta johtuen en seuraavaa keikkaa edes muilla kilpailuta. Pärjään hyvin taloudellisesti, asiakkaani ovat tyytyväisiä ja rautakauppiaat kutsuvat pelaamaan golffia kesäisin. Minulla menee siis hyvin eikä minun tarvitse näillä palstoilla valittaa muiden toiminnasta täi käyttäytyä kuin kusipää, kuten esim. Tämä Bauherra

        Ostanhan minä EU:n ulkopuoleltakin, esimerkiksi Pakistanista ja Intiasta. Ovat siellä luotettavampia kuin suomalaiset verkkokaupat. Maksu menee PayPalilla ja kaikki ovat tyytyväisiä. Ostaisin enemmän, mutta siellä ei joka tavarassa ole EC-merkkiä tai suoritustasoilmoitusta.

        Ymmärrän hyvin, että käytät muiden rahoja rautakaupassa. Rautakauppiaan golf-kutsu on tyypillistä korruptiota, jota Sinä rahoitat - muiden rahoilla.

        Tuossa oikeusministeriön sivulta: "Yleisesti epäillään, että korruption riskisektoreita Suomessa ovat julkiset hankinnat, rakentaminen ja kaavoitus".

        Viitsitkö laittaa yhteystietosi om:n virkamiehille, niin saadaan yleselle epäilylle yksilöitydynpää sisältöä. Katsotaan sen jälkeen, kuinka hyvin Sinulla menee.


      • nrnr

        BauHerr

        Kiitos useista hyvistä vinkeistä! Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa (liikaa) ;-)

        Osaisitko suositella muitakin hyviä arkkitehtejä pääkaupunkiseudulla Pet Michaelin lisäksi?

        Haluaisin kokeneen kaverin järkevään hintaan pääsuunnitelijaksi harkkorakenteiseen taloon. Talo on arkkitehtuuriltaan yksinkertainen / minimalistinen. Hänen tulisi osata suunnitella siten, että myös rakenteista tulee mahdollisimman yksinkertaiset, kohtuuhintaiset ja helposti toteutettvat.

        Kiitos!


      • bullsittiä

        Olipas huonoja vaihtoehtoja... :/... oikeita ammattilaisiakin löytyy ja tuplasti halvempia.


    • JNNE1

      Kyllä kilpailutuksessa pitää sen verran tietysti katsoa, että määrät vastaa tarvetta ja materiaalit ovat muutenkin vastaavia. Liittyen noihin hankintoihin niin juuri noita Benchmark hintoja pitää olla. Siis se netto netto kannattaa katsoa vaikka Tallinnasta, vaikka ei sieltä osaisikaan. Kolmesta paikallisesta rautakaupasta kysymällä saattaa saada kohtalaiset hinnat, mutta 10-20% voi helposti jäädä ilmaa.

      Mitä liittyy BauHerran kertomuksiin niin ei siitä mielestäni pidä pillastuta. Ihan mielenkiintoista kuulla menestystekijöistä. Kokemusta on ja selkeät periaatteet. Ei tuota urakoitiin hiottua konseptia voi käyttää hartiapankkirakentamiseen, enkä edes onko että tuota kovin moni pystyy kopioimaan. Varmaan pitää olla enemmän tai vähemmän mulqvist, että alalla pärjää. On varmaan saanut luotua tietyn verkoston ja yhdinryhmän tehokkaisa tekijöistä. Kyllä varmaan joutuu maksamaan kunnon kompensaatioita, mutta jos ovat tuottavaa porukkaa niin homma toimii.

      Nyt on eräs arkkitehti jonka juttusille meinaan mennä. On tehnyt Espooseen ennenkin.

      Olen aloittanut muiden rakentajien blogien lukemisen, erittäin opettavaista. Mahdollisuudet ottaa selvää asioista on muuttunut huikeasti viimeisen 20 vuoden aikana.

      Pitää myös vähän perehtyä noihin harkkovaihtoehtoihin. Niistä riittänee noissa muissa ketjuissa. Jossain esitteessä taisi olla Siporexistä maininta että tyyliin [Suunniteltu käyttöikä 50v eli koko rakennuksen käyttöiän]
      Mitä helv. tuo mahtaa tarkoittaa? Kyllä kai nyt rungon lähtökohdaksi pitää olla vähintään 100 vuotta, muutenhan tässä joutuu vielä toisenkin talon rakentamaan.

      • BauHerr

        "[Suunniteltu käyttöikä 50v eli koko rakennuksen käyttöiän]"

        50 v tulee lainsäädännöstä. Teknisellä käyttöiällä ei ole mitään tekemistä talon todellisen käyttöiän kanssa. Paitsi se, että on lainvastaista rakentaa rakennusta, joka kestää vähemmän kuin 50 v.

        Esimerkki: Suomessa on käytössä 1800-luvulla rakennettuja peltikattoja. Tekninen käyttöikä on ylitetty moninkertaisesti.

        Esimerkki omalta alaltasi: hyvälaatuinen PEX kestää luultavasti minimissäänkin ja oikein asennettuna n. 100 - 120 vuotta.

        Osa käyttöikälaskelmista on silkkaa sumutusta. Esimerkiksi paalutukseen myydään paaluja, jotka kestävät laskennallisesti 100 vuotta ja "luksuspaaluja", jotka kestävävät laskennallisesti 200 vuotta. Terästehtaan linjalta tulee luotettavan lähteen mukaan kuitenkin vain yhdenlaista paaluterästä. Se on sitten itsetuntokysymys, maksaako lume-luksuksesta vai ei.


    • onnellinenSipokki

      Suunnitelmat hyvä käydä moneen kertaan läpi. Erityisesti "pääsuunnittelijan" tehtävistä se, että kaikki suunnitelmat sopivat yhteen.

      IV- kanavien veto erityisesti vaatii pähkäilyä. Kattojen alaslasku on aina helppo ratkaisu, mutta sillä menetetään sisäkorkeutta turhaan helposti 30cm.

      Hyvä jättää riittävä aukko kaikkea tekniikkaa varten kerrosten välille. Ahdas siitä tulee kuitenkin.


      IV:stä:
      -------

      IV- kanavat ja kone olisi hyvä olla lämpimässä, jos vain mahdollista.

      IV- kone hyvä sijoittaa yläkertaan, jolloin raitis- ja jäteilman kanavista tulee lyhyet. Näin eivät vie paljoa tilaa ja eristysmatka aivan toista luokkaa.

      IV- kone tuppaa metelöimään, eli sijoitettava komeroon, tai oven taakse.

      Koneeseen tupla määrä äänenvaimentimia. Eivät maksa juurikaan ja meteliä ei voi olla liian vähän.

      Äänet kuuluvat kanavistossa ilman toimenpiteitä helposti.

      Lämpökin on jätettä johon IV:llä pystyy vaikuttamaan.

      Hommaa kone jossa pussisuodattimet, mielellään kiekkokone.


      Lämpö:
      --------

      Lattialämmitys lienee selviö.

      Itse termareiden kannalla. Lattalattioihin ehdottomasti anturit lattiaan, jolloin eivät ole (niin) kylmiä.

      Suihkuun voi harkita _lisäksi_ kaapeleita lattiaan. Voi lämmittää ilman, että lämpö talossa on päällä. Kulutus luokkaa 100W. Asennuskustannus olematon.

      Jäähdytys mietintään. Kellarillisessa talossa lattiassa kiertävä vesi tasaa lämpötilaeroja kesällä.


      Vesi & viemäri:
      ------------------

      Ei kai mitään ihmeellistä.

      Itse lämpimän käyttöveden kierron kannalla.

      Itse asentaisin (mitä ei ole) astianpesukoneen alle kuivakaivon. Pesualtaan viemäri kuitenkin vieressä ja haara tuohon. Kustannus olematon. Vuotava astianpesukone lienee yleisin vesivahinkojen aiheuttaja. Miksiköhän tämä ei ole jopa pakollinen.

      Lämmöntuotto melkein aivan sama. Eri järjestelmien välillä ei ole oleellista eroa kustannusmielessä.

      Tiloista:
      ----------

      Erillinen WC ja suihku helpottaa arkea. Ja tarpeeksi monta kpl.

      Tee huoneista riittävän isoja, eikä koppeja.

      Huonekorkeus tuo avaruutta, ja paljon.

      Tilat niin, ettei elo ole kerrosten välillä ramppaamista.

      Sähköt:
      ---------

      Riittävästi pistokkeita joka huoneeseen.

      Ulkovaloja riittävästi, myös pihalle, eikä vain talon seinään. Niihin esim. yhteinen valotunnistin.

      Unohda "äly"- kotkotukset.

      Vedä kaikki 2,5m2 johdoilla. Kustannus olematon. Jos jotkut tarvitset kytkeä jotain isompaa, niin saattaa olla helpompi esim. valoihin menevistä rasioilta ryöstää sähköt. Harkkotalossa kun muutokset muutenkin vaikeita.

      Tuossapa jotain jatkoa näin lauantaina illan ratoksi.

      • JNNE1

        IV kanavissa tosiaan pohtimista. Koitan miettiä ne yläpohjan sisäpuolelle. Jos sitten koittaa tehdä sellaiset mahdollisimman huomaamattoman kotelorakenteet, koka koko kattoa en kyllä halua lakea. Hyvä pointti tuo kone ylös, säästyy pystykuilutilaa kanavaa, painehäviöitä ja energiaa :) Kiekkokone toki!

        Kaivo apk:lle hyvä myös! Apk:lle ja pykärille myös lämminvesiputki, tai ehkä parempi, että se oma sekoitusventtiili on teknisessä tilassa. Käyttövesi kun todennäköisesti maalämmölllä, niin menee hieman vähemmän sähköä. Meillä kun pestään pyykkiä ihan urakalla. Meneehän tuossa joitain vuosia että viritys maksaa itsensä. Ja kyllähän kehitys on selkeästi sellainen, on otettava kaikki keinot, käyttöön että sitä menee mahdollisimman vähän. Laitteet ja valaisimet ovat energiatehokkaita, niitä ohjataan järkevästi ja aurinkopaneleilla leikataan peruskuormaa.

        Sähköpuolelle saattaa tulla KNX. Kyllä se vaan aika paljon helpottaa kun voi halutessaan ohjata kaikkia yhdeltä näytöltä. Tai vähintään varaa putkituksiin tilaa väyläkaapelille, niin kojeet voi sitten myöhemmin päivittää väyläohjaukseen. Lisäksi ne perus turvallisuuteen liittyvät jutut ja kotona pois. Valaisimilla ja Ledeillä pitää koittaa saada jotain fiksua aikaiseksi, sen perus kruunuvalopisteen sijaan.

        Miten keskuspölynimuri tehdään kivitaloon. Siihen tekniikkakuilun kylkeen kerroskohtaiset luukut? Ei taida letku riittää joka paikkaan? Vai laitatteko keskuspölkkäriä lainkaan?


      • BauHerr
        JNNE1 kirjoitti:

        IV kanavissa tosiaan pohtimista. Koitan miettiä ne yläpohjan sisäpuolelle. Jos sitten koittaa tehdä sellaiset mahdollisimman huomaamattoman kotelorakenteet, koka koko kattoa en kyllä halua lakea. Hyvä pointti tuo kone ylös, säästyy pystykuilutilaa kanavaa, painehäviöitä ja energiaa :) Kiekkokone toki!

        Kaivo apk:lle hyvä myös! Apk:lle ja pykärille myös lämminvesiputki, tai ehkä parempi, että se oma sekoitusventtiili on teknisessä tilassa. Käyttövesi kun todennäköisesti maalämmölllä, niin menee hieman vähemmän sähköä. Meillä kun pestään pyykkiä ihan urakalla. Meneehän tuossa joitain vuosia että viritys maksaa itsensä. Ja kyllähän kehitys on selkeästi sellainen, on otettava kaikki keinot, käyttöön että sitä menee mahdollisimman vähän. Laitteet ja valaisimet ovat energiatehokkaita, niitä ohjataan järkevästi ja aurinkopaneleilla leikataan peruskuormaa.

        Sähköpuolelle saattaa tulla KNX. Kyllä se vaan aika paljon helpottaa kun voi halutessaan ohjata kaikkia yhdeltä näytöltä. Tai vähintään varaa putkituksiin tilaa väyläkaapelille, niin kojeet voi sitten myöhemmin päivittää väyläohjaukseen. Lisäksi ne perus turvallisuuteen liittyvät jutut ja kotona pois. Valaisimilla ja Ledeillä pitää koittaa saada jotain fiksua aikaiseksi, sen perus kruunuvalopisteen sijaan.

        Miten keskuspölynimuri tehdään kivitaloon. Siihen tekniikkakuilun kylkeen kerroskohtaiset luukut? Ei taida letku riittää joka paikkaan? Vai laitatteko keskuspölkkäriä lainkaan?

        Älä laita KNXää. Jätkät k-settavat asennushinnoissa ja maksat kolminkertaisesti. Lisäksi KNX käy vain, jos olet koodari. KNX vaatii päivystävän koodarin. KNX on teknisesti vanhentunut jo asennushetkellä. Mitä sillä teet? Nostelet verhoja? Kotona pois onnistuu kontaktoreilla ja ne maksavat muutaman kympin per kpl.

        Jos KNX on pakkomielle, niin Saksasta saa osia 85 % suomalaisia hintoja halvemmalla ja niitä samoja releitä ne ovat.

        onnellinenSipokki on mielestäni oikeassa 2,5 mm2 johtojensa kanssa. 1,5 mm2 maksaa 1/3 vähemmän, mutta rajoittaa tulevaisuudessa. Autopistokkeelle menevä kaapeli on syytä ylimitoittaa sähköautojen yleistymisen varalta. 2,5 mm2 ei riitä, ja pistorasiakin menee uusiksi, sillä "suko" ei niitä latausvirtoja kestä.

        LEDit ovat Suomessa 3 - 10 kertaa kalliimpia kuin muualla Euroopassa. Tukkuhintakin on sikatasoa.

        Espoo on tunnetusti hankala IV-asennuksille. Joustavat äänenvaimentimet eivät mene läpi, kuten arvattavasti jo tiedätkin. Jäähdyttävät systeemit on pakko eristää, laskit mitä laskit. Keskuspölynimurin poisto on katon kautta, kuten myös liesituulettimen ja muista se palovilla! jne jne.

        Jos laitat AP:lle kaivon, niin keittiö muuttuu märkätilaksi. Tosin AP:n ja tiskialtaa alusta on jo muutenkin kosteuseristettävä. Kuivakaivo tuppaa haisemaan, ellei se liity märkäkaivoon, joka on "raskaassa" käytössä.

        onnellinenSipokki on väärässä "tappelun" suhteen. Blogien ulkopuolella on valtavasti tapauksia, jossa asiallisista reklamaatioista on saatu merkittäviä vahingonkorvauksia. Jopa sellainen ihme, että rakennuskonsultin virheistä on saatu vakuutusyhtiöltä kunnon korvaus, on nähty. Osasssa tapauksista on kyse eloonjäämisestä talouden suhteen. Kuluttaja on ajatettu virheellisellä rakentamisella nurkkaan ja ainoa ulospääsytie kulkee käräjäoikeuden kautta.


        Blogeista sanoisin, että jokainen taaplaa tavallaan. Minulle ne ovat sikäli tärkeitä, että näen muiden virheitä. Suurin osa niistä ei voi koskea minua, mutta aina löydän blogeista uusia vedätystapoja, joita sopimuksiin ujutetaan. Minua ei esimerkiksi k-seteta sopimsuehdolla "tilaaja toimittaa sähkölinjan", mutta ymmärrän kyllä sen tuskan, mitä tilaaja kokee, kun urakoitsija tuo työmaalle 3* 32 A voimaa vaativan "tehdaslaitoksen". Siinä tulee kokemattomalle helposti viikko venttaa ja ylimääräiset maksut sen mukaan.


      • JNNE1

        Onhan ne KNX mokkulat kalliita. Kiitos Saksa vinkistä. Sähköt asennan kaikki itse ja oletuksena että tuo ohjelmointikin hoituu kunhan asiaan hieman perehtyy. Mitään sellaista järjestelmää en laita, joka alistaa kokonaisuuden jonkun monopolin armoille. Kuten aiemmin totesin, on todennäköistä, että pelkkä varaus väyläkaapeloinnille.


      • onnellinenSipokki
        BauHerr kirjoitti:

        Älä laita KNXää. Jätkät k-settavat asennushinnoissa ja maksat kolminkertaisesti. Lisäksi KNX käy vain, jos olet koodari. KNX vaatii päivystävän koodarin. KNX on teknisesti vanhentunut jo asennushetkellä. Mitä sillä teet? Nostelet verhoja? Kotona pois onnistuu kontaktoreilla ja ne maksavat muutaman kympin per kpl.

        Jos KNX on pakkomielle, niin Saksasta saa osia 85 % suomalaisia hintoja halvemmalla ja niitä samoja releitä ne ovat.

        onnellinenSipokki on mielestäni oikeassa 2,5 mm2 johtojensa kanssa. 1,5 mm2 maksaa 1/3 vähemmän, mutta rajoittaa tulevaisuudessa. Autopistokkeelle menevä kaapeli on syytä ylimitoittaa sähköautojen yleistymisen varalta. 2,5 mm2 ei riitä, ja pistorasiakin menee uusiksi, sillä "suko" ei niitä latausvirtoja kestä.

        LEDit ovat Suomessa 3 - 10 kertaa kalliimpia kuin muualla Euroopassa. Tukkuhintakin on sikatasoa.

        Espoo on tunnetusti hankala IV-asennuksille. Joustavat äänenvaimentimet eivät mene läpi, kuten arvattavasti jo tiedätkin. Jäähdyttävät systeemit on pakko eristää, laskit mitä laskit. Keskuspölynimurin poisto on katon kautta, kuten myös liesituulettimen ja muista se palovilla! jne jne.

        Jos laitat AP:lle kaivon, niin keittiö muuttuu märkätilaksi. Tosin AP:n ja tiskialtaa alusta on jo muutenkin kosteuseristettävä. Kuivakaivo tuppaa haisemaan, ellei se liity märkäkaivoon, joka on "raskaassa" käytössä.

        onnellinenSipokki on väärässä "tappelun" suhteen. Blogien ulkopuolella on valtavasti tapauksia, jossa asiallisista reklamaatioista on saatu merkittäviä vahingonkorvauksia. Jopa sellainen ihme, että rakennuskonsultin virheistä on saatu vakuutusyhtiöltä kunnon korvaus, on nähty. Osasssa tapauksista on kyse eloonjäämisestä talouden suhteen. Kuluttaja on ajatettu virheellisellä rakentamisella nurkkaan ja ainoa ulospääsytie kulkee käräjäoikeuden kautta.


        Blogeista sanoisin, että jokainen taaplaa tavallaan. Minulle ne ovat sikäli tärkeitä, että näen muiden virheitä. Suurin osa niistä ei voi koskea minua, mutta aina löydän blogeista uusia vedätystapoja, joita sopimuksiin ujutetaan. Minua ei esimerkiksi k-seteta sopimsuehdolla "tilaaja toimittaa sähkölinjan", mutta ymmärrän kyllä sen tuskan, mitä tilaaja kokee, kun urakoitsija tuo työmaalle 3* 32 A voimaa vaativan "tehdaslaitoksen". Siinä tulee kokemattomalle helposti viikko venttaa ja ylimääräiset maksut sen mukaan.

        Totta. En tiedä henk. koht yhtäkään kyseistä bloggaajaa, joten en voi tietää tarkemmin. Yhden noissa mainituista urakoitsijoista tiedän. Surullinen kohtalo tuollakin. Noista blogeista vain monesta jää sellainen kuva, että asioiden hankaloittaminen tuntuu olevan pääasia, eikä ongelmien ratkaisu ja eteenpäin pääsy.

        Blogien ehdoton paras puoli on, että epäkurantti aines poistuisi. Pienellä paikkakunnalla sana leviää suusta suuhun, mutta isoilla uusia höynäytettäviä riittää.

        Toinen blogien hyvä puoli on, että toimivat varoituksena (toivottavasti) tuleville rakentajille. Kaikki ei mene aina onnellisesti. Aina ei tarvitse olla omia virheitä mistä oppii, vaan muidenkin virheistä tuota voi tehdä.


      • onnellinenSipokki
        JNNE1 kirjoitti:

        IV kanavissa tosiaan pohtimista. Koitan miettiä ne yläpohjan sisäpuolelle. Jos sitten koittaa tehdä sellaiset mahdollisimman huomaamattoman kotelorakenteet, koka koko kattoa en kyllä halua lakea. Hyvä pointti tuo kone ylös, säästyy pystykuilutilaa kanavaa, painehäviöitä ja energiaa :) Kiekkokone toki!

        Kaivo apk:lle hyvä myös! Apk:lle ja pykärille myös lämminvesiputki, tai ehkä parempi, että se oma sekoitusventtiili on teknisessä tilassa. Käyttövesi kun todennäköisesti maalämmölllä, niin menee hieman vähemmän sähköä. Meillä kun pestään pyykkiä ihan urakalla. Meneehän tuossa joitain vuosia että viritys maksaa itsensä. Ja kyllähän kehitys on selkeästi sellainen, on otettava kaikki keinot, käyttöön että sitä menee mahdollisimman vähän. Laitteet ja valaisimet ovat energiatehokkaita, niitä ohjataan järkevästi ja aurinkopaneleilla leikataan peruskuormaa.

        Sähköpuolelle saattaa tulla KNX. Kyllä se vaan aika paljon helpottaa kun voi halutessaan ohjata kaikkia yhdeltä näytöltä. Tai vähintään varaa putkituksiin tilaa väyläkaapelille, niin kojeet voi sitten myöhemmin päivittää väyläohjaukseen. Lisäksi ne perus turvallisuuteen liittyvät jutut ja kotona pois. Valaisimilla ja Ledeillä pitää koittaa saada jotain fiksua aikaiseksi, sen perus kruunuvalopisteen sijaan.

        Miten keskuspölynimuri tehdään kivitaloon. Siihen tekniikkakuilun kylkeen kerroskohtaiset luukut? Ei taida letku riittää joka paikkaan? Vai laitatteko keskuspölkkäriä lainkaan?

        "Miten keskuspölynimuri tehdään kivitaloon. Siihen tekniikkakuilun kylkeen kerroskohtaiset luukut? Ei taida letku riittää joka paikkaan? Vai laitatteko keskuspölkkäriä lainkaan?"

        Keskuspölynimuri hyvä kysymys. Osa liputtaa sen puolesta, jotkut eivät näe mitään eroa imuriin verrattuna.

        Niin. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään. Jotenkin tuntuu, että imureita mollaavat käyttävät halpisimureita ja niissä käytetään paperisia pölypusseja ja suodattimia ei ole ikinä vaihdettu, tai ne on poistettu. Imurihan käydessään keskellä olkkaria poistaa pölyä enemmän kuin tuottaa. Imuri kyllä alkaa tuottaa hajuja, jos pölypussi on täynnä, mutta saahan niitä vaihtaa.

        Keskuspölynimuri on hintava, vaatii tekniikan taloon upotettavaksi ja itse kone johonkin lämpimään tilaan. Takka ei kannata olla tulilla imuroidessa. Plussana on pölypussi on kooltaan ns. riittävän iso, ei puske ikinä hajua sisään ja varsin äänetön, jos keskusyksikkö jossain ovien takana, kuten pitää olla.

        Aika usein keskusimurissa on kerrosta kohden yksi, tai pari kohtaa mihinkä letkun liittää. Ei hirveä ongelma. Usein kanavakuilu on keskellä taloa, johonka yhteyteen asennus on helppoa.

        Meillä keskusimurin hinnalla on jälkikasvu imuroinut talon jo monta vuotta kerran viikossa ja vuosikausia saa kulua ennen kuin tasoihin päästää kustannuksissa. Helppoa, vaivatonta ja teini saa viikkorahansa ;)


      • edullisesti
        onnellinenSipokki kirjoitti:

        "Miten keskuspölynimuri tehdään kivitaloon. Siihen tekniikkakuilun kylkeen kerroskohtaiset luukut? Ei taida letku riittää joka paikkaan? Vai laitatteko keskuspölkkäriä lainkaan?"

        Keskuspölynimuri hyvä kysymys. Osa liputtaa sen puolesta, jotkut eivät näe mitään eroa imuriin verrattuna.

        Niin. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään. Jotenkin tuntuu, että imureita mollaavat käyttävät halpisimureita ja niissä käytetään paperisia pölypusseja ja suodattimia ei ole ikinä vaihdettu, tai ne on poistettu. Imurihan käydessään keskellä olkkaria poistaa pölyä enemmän kuin tuottaa. Imuri kyllä alkaa tuottaa hajuja, jos pölypussi on täynnä, mutta saahan niitä vaihtaa.

        Keskuspölynimuri on hintava, vaatii tekniikan taloon upotettavaksi ja itse kone johonkin lämpimään tilaan. Takka ei kannata olla tulilla imuroidessa. Plussana on pölypussi on kooltaan ns. riittävän iso, ei puske ikinä hajua sisään ja varsin äänetön, jos keskusyksikkö jossain ovien takana, kuten pitää olla.

        Aika usein keskusimurissa on kerrosta kohden yksi, tai pari kohtaa mihinkä letkun liittää. Ei hirveä ongelma. Usein kanavakuilu on keskellä taloa, johonka yhteyteen asennus on helppoa.

        Meillä keskusimurin hinnalla on jälkikasvu imuroinut talon jo monta vuotta kerran viikossa ja vuosikausia saa kulua ennen kuin tasoihin päästää kustannuksissa. Helppoa, vaivatonta ja teini saa viikkorahansa ;)

        meidän keskuspölyimuri maksoi 700 e asennukseen meni 5-6 tuntia. En kyllä jättäisi sitä pois uudesta talosta. Putket vedettiin yläkautta ja seinistä alas.


    • onnellinenSipokki

      Unohtui kommentoida noita blogeja. Niitä lukiessa hyvä miettiä kuinka asiat voivat mennä. Joitakin tuntuu kiinnostavan enemmän tappelu, kuin talon valmiiksi saattaminen. Ei näin.

      Käytännössä rakentamisessa aina jokin menee niin kuin ole tullut suunniteltua. Fakta. Tämän jälkeen sitten miettiä kuinka eteenpäin. Tappelu on huomattavasti hankalampi tie kuin sovinto. Asiaa on turha ottaa henkilökohtaisesti. Katsoa vain viileästi kuinka eteenpäin ja mitä mahdollisuuksia on. Tuli itsekin annettua mm. ekalle putkarille kenkää, mutta ei tuo mitenkään positiivinen asia ollut. Suotavaa olisi ollut, että se ensimmäinen jo olisi ollut ns. OK.

      Hyvät tekijät ovat harvassa. Mitä aikaisemmin kirjoitin yhden tekijän palkkaamisesta pitkälle ajalle on hyvä vaihtoehto. Pystyy katsomaan silloin perään, kun et itse ole paikalla ja varmistaa jatkumon.

      Urakat tulee olla selkeitä ja tarkoin rajattuja. Jos näin ei ole niin urakka = vedätys.

      • Tuplaperseerkki

        Itekun tekee niin saa semmosen kun tulee. Kaivinkonekuski, nosturikuski ja n. 1000€ edestä muita työlaskuja. Loput ite. Ei ole tarvinnut tapella. Mutta ei ole valmistakaan. Valuharkkoa, sitä tietää nostelleensa. Blogit on jäänyt kirjoittelematta. En voi ymmärtää kuka nykypäivänä haluaa kertoa asioistaan, blogissa, facessa tai jossain muualla.


    • Jämsänäijä

      Tämän osion tekstit ovat suoraan pääkaupunkiseudun rakentamisesta. Kukaan ei osaa mitään ja kaikki huijaa tai vedättää.
      Jo rakentajakin lähtökohtanakin on kiikuttaa rahaa mahdollisimman paljon ulos ja saada voitto maksimoitua , vaikka laadun kustannuksella.
      Siten rehennellään kuinka monelle Virolaisraukalle annettiin kenkää tai kuinka vittuiltiin kaikille vastaantulijoille.
      Kyllä on kovia poikia ja mukavia työnantajia. Onneksi muualla Suomessa sentään tunnetaan inhimillisyyttä ja naapureitakin tervehditään. Apua on saatavissa aina ja omakotialueilla viihdytään meilläpäin. Helsingissä majailee tunneköyhää porukkaa, kylmää sakkia joka lyö lyötyä surutta, siltä vaikuttaa.
      Tuollaista Bauherr tyyppiä en ikinä naapuriini haluaisi !

      • BauHerr

        Olet ymmärtänyt aivan väärin. Peruslähtökohta on se, että kaikkea ja kaikkia pitää epäillä. Tämä on ennakoivaa rakentamista, vertaa ennakoitiin auton ratissa.

        Huono työn laatu on yleisesti tunnettua.

        Minä en vittuile kenellekkään, mutta irtisanon asiaperusteilla varsin nopeasti. Tämä ala ei sovi herkkähipiäisille. Otetaan esimerkki: jos äijä tulee rakennukselle hitsarina ja ryhtyy kolvaamaan ilman naamaria tuottaen metalliplönttejä sinne tänne, niin mitä itse teet? Entä sitten syrjäytynyt nuori, joka keskittyy 100 % työajasta tupakointiin heittäen tumppeja palovaarallisessa tilassa sinne tänne? Tai mamu, joka sattuu ensimmäisenä työpäivänä leikkaamaan rälläkällä jalkaansa? Tuleeko kenties mieleen, että motiivina on KELA eikä työstä saatu pallka?

        Eivät ole minun naapurini valittaneet. Jos naapuristossa on ongelma, niin arvaappas mihin osoitteeseen he tulevat! Korjaan hätätilassa LVIS-ongelmat, autot jne. palkatta ja neuvon rempoissa. Tuovat siloin tällöin laatuviinipullon tai ovat tuomatta, minulle ihan sama. Rakentaminen on raakaa peliä, eikä sitä pidä sekoittaa naapurisuhteisiin. Se on ihan eri asia.


    • salaistaon

      Tänne on vastannut monikin henkilö joka on rakentanut kivitalon.
      Miksi ette voi kertoa talon kokoa ja paljonko rakennus maksoi. Osa on varmasti kirjannut kaikki ylös.
      Miksi niiden toteutuneiden kustannusten kertominen on niin vaikeaa. Eihän ne ole mitään valtiosalaisuuksia, eikä sinua henkilönä voida yhdistää niihin. Ja vaikka voitaisiinkin, niin mitä merkitystä, kysymys on vain rakennuskustannuksista.

      • onnellinenSipokki

        Noilla toteutuneilla ei ole paljoakaan merkitystä, koska talot ja laskutavat ovat erilaisia.

        Lasketaanko mukaan vuokrallaolon kustannukset rakentamisen aikana? Jos vaihdan nokkahihnan itse ja timpurin päiväksi, tai toisinpäin, niin onko toisella tavalla talon rakentaminen kallista ja toisella auton ylläpito?

        Suosittelen jälleen käyttämään noita laskureita. Ovat helppoja ja antavat huomattavasti parempia arvauksia kustannuksista kuin täällä kerrotut.


      • Koittaatalopeliä

        Www.talopeli.fi... On hyvä ja erilaisten valintojen suhteet se laskee melko hyvin oikein. Kun laittaa rakennuskustannus- ja paikkakuntaindeksit kohdalleen, jopa hinta tulee oikein. Minulla ei heittänyt kuin pari prosenttia kokonaiskustannus talopelin laskelmasta. Toki laskelmaa pitää myös seurata ja ohjata hankintoja sen mukaisesti. Muuten menee pieleen, niinkuin aina jos ei seuraa budjettia.


      • Jokamiesrakentaja2

        Mitään neliöhintaa ei voi antaa, koska projektit ovat niin erilaisia. Iso talo on neliöhinnaltaan halvempi kuin pieni. Oman työn osuus voi olla erittäin ratkaiseva. Oman työn osuutta voi kasvattaa lisää jopa enemmän kuin mitä kukaan ammattirakentaja yleensä on itse tottunut tekemään omaan taloonsa. Voit esim. veivata betonia itse työmaalla. Jos runkoaineet ja sementti ostetaan halvalla, niin betonikaan ei juuri maksa mitään. Muutaman kympin kutio. Parhaiten veivaa traktorilla, jopa isot valut kerralla kunhan on sopivasti talkooporukkaa.

        Helpoiten pääsee liikkeelle kun selvittää materiaalien menekit ja sitten kaivaa hinnat materiaaleille. Ostetun työn osuus menee aina vähän arpapeliksi pl. selkeät tilaukset, esim. vaikka IV-kuvat, joista suunnittelija sanoo yleensä heti hinnan.


      • Edullisesti

        Tässä yksi talo: Talo rinteessä, osittain 2 kerroksinen, huoneistoala 160 m2 10 m2 lasikuisti 10 m2 kylmä varasto 2 auton autokatos n.40 m2. Pihatöitä vielä hiukan tekemättä. Suunnittelu valvonta rakennustyöt tehty itse (omalla perheellä). Putkityöt sähkötyöt tuntitöinä.
        Tähän mennessä on mennyt rahaa 170 000 €. Talossa asuttu reilu vuosi. Tiedän että ei tätä kukaan kumminkaan usko, mutta minkä minä sille voin. Tämä talo on rakennettu Keski-Suomeen. Se vielä on todettava, että olen insinööri, joten olen pystynyt hyödyntämään 30 vuoden kokemustani rakentamisesta. Eikä tämä ole ensimmäinen talo jonka olen rakentanut.
        Sen voin sanoa, että töitäja osaamista tällainen vaatii, eikä yleensä tule onnistumaan kuin muutamilta tässä maassa. Jos laittaisin tämän myyntiin, saisin todennäköisesti tästä talosta n. 300 000 -350 000€.


      • onnellinenSipokki
        Edullisesti kirjoitti:

        Tässä yksi talo: Talo rinteessä, osittain 2 kerroksinen, huoneistoala 160 m2 10 m2 lasikuisti 10 m2 kylmä varasto 2 auton autokatos n.40 m2. Pihatöitä vielä hiukan tekemättä. Suunnittelu valvonta rakennustyöt tehty itse (omalla perheellä). Putkityöt sähkötyöt tuntitöinä.
        Tähän mennessä on mennyt rahaa 170 000 €. Talossa asuttu reilu vuosi. Tiedän että ei tätä kukaan kumminkaan usko, mutta minkä minä sille voin. Tämä talo on rakennettu Keski-Suomeen. Se vielä on todettava, että olen insinööri, joten olen pystynyt hyödyntämään 30 vuoden kokemustani rakentamisesta. Eikä tämä ole ensimmäinen talo jonka olen rakentanut.
        Sen voin sanoa, että töitäja osaamista tällainen vaatii, eikä yleensä tule onnistumaan kuin muutamilta tässä maassa. Jos laittaisin tämän myyntiin, saisin todennäköisesti tästä talosta n. 300 000 -350 000€.

        Kuten näkee, niin tällaisilla hinnoilla ei tee yhtään mitään. Parempi käyttää noita laskureita.


      • kukkokune
        Edullisesti kirjoitti:

        Tässä yksi talo: Talo rinteessä, osittain 2 kerroksinen, huoneistoala 160 m2 10 m2 lasikuisti 10 m2 kylmä varasto 2 auton autokatos n.40 m2. Pihatöitä vielä hiukan tekemättä. Suunnittelu valvonta rakennustyöt tehty itse (omalla perheellä). Putkityöt sähkötyöt tuntitöinä.
        Tähän mennessä on mennyt rahaa 170 000 €. Talossa asuttu reilu vuosi. Tiedän että ei tätä kukaan kumminkaan usko, mutta minkä minä sille voin. Tämä talo on rakennettu Keski-Suomeen. Se vielä on todettava, että olen insinööri, joten olen pystynyt hyödyntämään 30 vuoden kokemustani rakentamisesta. Eikä tämä ole ensimmäinen talo jonka olen rakentanut.
        Sen voin sanoa, että töitäja osaamista tällainen vaatii, eikä yleensä tule onnistumaan kuin muutamilta tässä maassa. Jos laittaisin tämän myyntiin, saisin todennäköisesti tästä talosta n. 300 000 -350 000€.

        Minä uskon kyllä tuohon jos talossasi ei ole mitään "kummallista" tai kallista eikä tontti ole ollut vaikea. Oman mökin loppuhinta menee tuosta yli n. 100000€, taitaa mökkisi olla n. 200m2 kerrosalaltaan? Eli samankokoinen kuin meidän. Poikkeavuutena 50m2 lämmin autotalli ja 50m2 varasto, lämmin sekin. Kakskerroksista ei alle 200m2 kerrosalan alle voi oikein tehdä. Pientä lisäkivaa saa louhimisesta, pumppaamosta ja muista mukavuuksista. En ole käyttänyt jokakohdassa kaikista halvinta materiaalia, siis rungossa, vesikatossa, ikkunoissa. Toki olen hintaa huudattanut.

        Onko talosi rappaus tuossa hinnassa? Koska jos on niin sitten ollaan "kinthaalla".


      • Edullisesti
        onnellinenSipokki kirjoitti:

        Kuten näkee, niin tällaisilla hinnoilla ei tee yhtään mitään. Parempi käyttää noita laskureita.

        Aivan oikein, kädetön ja ammattitaidoton kaveri maksaa talostaan huomattavasti enempi. Nuo laskurit ovat aivan oikeassa silloin, kun talon urakoi yritys, tai sen tekee hidas tuntimies. Eikä edes riitäkkään, kun emäntä pääsee valitsemaan sisustustarvikkeet.

        Pitää muistaa että valtio ja eläkevakuutusyhtiöt vie talosi hinnasta n. 30-40 % kun sen tekee rakennusliike.
        kun itse tekee, säästää valtavasti noita valtiolle meneviä veroja.

        Kuten jo aiemmin sanoin, vain harvat pystyvät tekemään talonsa edullisesti.


      • Edullisesti
        kukkokune kirjoitti:

        Minä uskon kyllä tuohon jos talossasi ei ole mitään "kummallista" tai kallista eikä tontti ole ollut vaikea. Oman mökin loppuhinta menee tuosta yli n. 100000€, taitaa mökkisi olla n. 200m2 kerrosalaltaan? Eli samankokoinen kuin meidän. Poikkeavuutena 50m2 lämmin autotalli ja 50m2 varasto, lämmin sekin. Kakskerroksista ei alle 200m2 kerrosalan alle voi oikein tehdä. Pientä lisäkivaa saa louhimisesta, pumppaamosta ja muista mukavuuksista. En ole käyttänyt jokakohdassa kaikista halvinta materiaalia, siis rungossa, vesikatossa, ikkunoissa. Toki olen hintaa huudattanut.

        Onko talosi rappaus tuossa hinnassa? Koska jos on niin sitten ollaan "kinthaalla".

        Tonntti oli kantava moreenirinne, jolloin ei tarvinnut louhia eikä paaluttaa. Osittain tuli vastaan soraa. Kerrosala 203 m2 autokatos 40 m2 katos siksi, kun rakennusoikeus olisi mennyt kaikki. Myöhemmin olis tarkoitus rakentaa vielä varastoja yms.

        Hinnassa on talon ulkopuolen rappaus, jonka tein itse. Tarvikkeisiin meni n. 6000€ ja muutama viikko työtä. Hitainta työssä oli telineiden kanssa värkkääminen, osittain piti olla 6m korkeat telineet.


      • onnellinenSipokki
        Edullisesti kirjoitti:

        Tonntti oli kantava moreenirinne, jolloin ei tarvinnut louhia eikä paaluttaa. Osittain tuli vastaan soraa. Kerrosala 203 m2 autokatos 40 m2 katos siksi, kun rakennusoikeus olisi mennyt kaikki. Myöhemmin olis tarkoitus rakentaa vielä varastoja yms.

        Hinnassa on talon ulkopuolen rappaus, jonka tein itse. Tarvikkeisiin meni n. 6000€ ja muutama viikko työtä. Hitainta työssä oli telineiden kanssa värkkääminen, osittain piti olla 6m korkeat telineet.

        Niin. Nythän oli kysessä Espooseen rakentaminen. Kantava moreenirinne ei ole vaihtoehto. Vaihtoehtoina on joko paalutus, tai louhinta. Ilmeisesti täysin uusi asia sinne. Hyvät rakennuspaikat on rakennettu jo vuosikymmeniä sitten. Kyllä, ei ne aikoinaan suolle rakentaneet, kun vieressä oli hyvää maata.

        Tietenkin voi purkaa jonkun toimivan talon ja saada rakentamisen kulut halvemmaksi. Tontin osto ja talon purkaminen on vain harrastus, joita ei lasketa mukaan rakentamiseen.

        Itsellä kolme mökkiä. Kolmanteen tehtiin lopputarkastus hyväksytysti. Hintaa tuli luville aikoinaan tyyliin 50markkaa. Siinä kaikki kulut. Rakennuskulut joitakin senttejä/m2. Aivan yhtä hyödyllnen tieto kuin sinunkin kertomasi hinnat. Ai niin. Kyseessä oli jokin muu paikka kuin Espoo ja mökkiä en ole edes rakentanut, mutta lopputarkastus suoritettu ilman moitteita.

        Kun et selvästi tiedä, niin kyseisissä laskureissa on vaihtoehtoja millä tavoin talonsa tekee, eli kaikki itse, vain hankinnat itse, avaimet käteen jne.

        Jokainen aikuinen yleensä ymmärtää, että Suomessa maksetaan veroja paljon. Ehkä ei ole syytä kertoa, että rakentamisesakin maksetaan.

        Emäntä kannattaa ottaa mukaan tekemään noita valintoja. Ainakin, jos sellainen on ja tarkoitus asua samassa talossa. Toisaalta jos toisen mielipiteellä ei ole väliä, niin se voi vaikka sekoitella sementistä betonia, valaa raparperinlehdistä pihalaatat autotallin eteen, keräillä noita betonilautoja ja poltella sitten niitä jälkikäteen takassa, niin saa lämmityksenkin ilmaiseksi. Itselläni oli valintoja tehdessä mukana, mutta jokainen tyylillään.


    • BauHerr

      "eikä yleensä tule onnistumaan kuin muutamilta tässä maassa. "

      No, onhan meitä. Ainakin minä ja suurin osa miespuolista osaa suvustani. Yksi rakensi jopa yksikätisenä invalidinä, mille nostan rakennuskypärää.

      Lisäksi teen LVIS, jos työt eivät estä harrastamasta. Kun on joskus tullut luvat hankkineeksi, niin niitähän voi käyttää myös omissa jutuissa.

      Itse tehden säästää 60 euroa per h netto, siis 100 brutto. Teoreettinen "kuukausipalkka" on luokkaa 20.000.

      Kysymys hinnasta on naurettava. Alan mies ei maksa kaikesta rautakaupan hintaa, vaan ihan jotain muuta. Alan mies tekee itse sen tarvittavan 4000 työtuntia. Se on rahassa 240.000. Jos kivitalo maksaisi 500.000, olisi teoreettinen hinta tarvikkeille 260.000 - miinus alennukset. Alan miehelle 1/2 miljoonan talo maksaa noin 155.000.

      Tuo 170.000 on ihan uskottava, kun on LVIS teetetty eikä tehty. Minä uskon, että alan mies pääsee tuohon 170.000 summaan. Muut maksavat sen 500.000 plus tontin.

      • Edullisesti

        Olitko tosissasi, vai luinko "irvailua" rivien välistä?


      • BauHerr

        En kettuile.

        Meidän suvussa v-ttuillaan ainoastaan sille rakennusalan DI:lle, joka teki talostaan kaiken muun, mutta ei julkisivun puhtaaksimuurausta. Kertakaikkisen puolitaitoinen mies.


      • Edullisesti
        BauHerr kirjoitti:

        En kettuile.

        Meidän suvussa v-ttuillaan ainoastaan sille rakennusalan DI:lle, joka teki talostaan kaiken muun, mutta ei julkisivun puhtaaksimuurausta. Kertakaikkisen puolitaitoinen mies.

        Olen kyllä muuraillut savupiippuja ja väliseiniä, mutta en puhtaaksimuurausta. Sekin varmaan onnistuisi, kun hiukan harjoittelisi. En tosin ymmärrä miksi tehdä taloon muurattua julkisivua. Muurasin ensimmäisen kerran savupiippua 6-vuotiaana eräällä isän työmaalla, noin puolen metrin pätkän välipohjan kohdalle tulitiilistä sisäpiippua. Nuorena se on "vitsa väännettävä".

        Nykyaikana työmaalle ei saa alaikäistä edes päästää. Työturvallisuus niin hyvä kun se onkin, estää lapsia oppimasta työntekoon. Nykyisin ei saa edes roskia kerätä tienpenkasta ilman tietyöturvallisuuskorttia. Kumma että tienpenkassa saa edes kulkea.


      • Jokamiesrakentaja2

        Kyllä on mahdollista päästä tonniin neliö isossa talossa ihan hyvin. Itse asiassa jos puhutaan nimenomaan kivitalosta, niin itse tekemällä AIVAN KAIKEN ja tunteja säästelemättä sen saa aivan törkeän halvalla.

        Kuka sanoo, että sun pitäisi esim. ostaa edes niitä harkkoja. Teet seiniä varten lautamuotin ja valat seinät betonista. Sementin tilaat tonnin säkeissä ja teet betonit itse. Liimaa EPS-eriste ulkopuolelle ja pinnoita eristerappauksella. Jos et osaa rapata, niin vedä koolaus ja siihen lautaverhoilu. Sen osaa jo tehdä kuka vain. Näin sulla ei mene edes niitä lavamaksuja ja rahteja ziljoonasta harkkolavasta. Laudat muotteihin haet ilmaiseksi toiselta työmaalta, sieltä jossa kukaan ei viitsi niitä putsailla. Hirveästi lautaa ei edes tarvitse kun valaa vain puolimetriä kerrallaan. Sisäpinnat oikaiset itse, tai maalaat ne betonipinnat lautojen antamiin kuvioihin.

        Tätä rataa kun jatkat koko projektin, niin ei maksa taloa paljoakaan. Tai voit käyttää säästyneet rahat aitoon laatutason nostoon, eli betoniseen rossipohjaan, vesikiertoiseen lattialämmitykseen, lisäeristämiseen, maalämpöön....


      • Hullujenhuonekko

        Vi..u te ootte sekaisin. Onneksi ette taida olla projektiakaan itse tehneet vaan kuulopuheiden ja haaveilun tasolla pienessä mielessä asiaanne työstäneet. Onneksi juttunne ovat niin poskettomia, ettei niitä usko erkkikään


      • BauHerr
        Hullujenhuonekko kirjoitti:

        Vi..u te ootte sekaisin. Onneksi ette taida olla projektiakaan itse tehneet vaan kuulopuheiden ja haaveilun tasolla pienessä mielessä asiaanne työstäneet. Onneksi juttunne ovat niin poskettomia, ettei niitä usko erkkikään

        Kiitos, tuo piristi. Juu, me olemme uskomattomia!

        "säästyneet rahat aitoon laatutason nostoon, eli betoniseen rossipohjaan, vesikiertoiseen lattialämmitykseen, lisäeristämiseen, maalämpöön"

        LOL 10 pistettä ;) LOL ( jep jep ja tietysti invertteriohjattuna)

        => Jokamiesrakentaja2: I takes one to know one. :)


      • Edullisesti
        Jokamiesrakentaja2 kirjoitti:

        Kyllä on mahdollista päästä tonniin neliö isossa talossa ihan hyvin. Itse asiassa jos puhutaan nimenomaan kivitalosta, niin itse tekemällä AIVAN KAIKEN ja tunteja säästelemättä sen saa aivan törkeän halvalla.

        Kuka sanoo, että sun pitäisi esim. ostaa edes niitä harkkoja. Teet seiniä varten lautamuotin ja valat seinät betonista. Sementin tilaat tonnin säkeissä ja teet betonit itse. Liimaa EPS-eriste ulkopuolelle ja pinnoita eristerappauksella. Jos et osaa rapata, niin vedä koolaus ja siihen lautaverhoilu. Sen osaa jo tehdä kuka vain. Näin sulla ei mene edes niitä lavamaksuja ja rahteja ziljoonasta harkkolavasta. Laudat muotteihin haet ilmaiseksi toiselta työmaalta, sieltä jossa kukaan ei viitsi niitä putsailla. Hirveästi lautaa ei edes tarvitse kun valaa vain puolimetriä kerrallaan. Sisäpinnat oikaiset itse, tai maalaat ne betonipinnat lautojen antamiin kuvioihin.

        Tätä rataa kun jatkat koko projektin, niin ei maksa taloa paljoakaan. Tai voit käyttää säästyneet rahat aitoon laatutason nostoon, eli betoniseen rossipohjaan, vesikiertoiseen lattialämmitykseen, lisäeristämiseen, maalämpöön....

        Harkot on kyllä halvempia tontille tuotuna kuin betoni säkeissä. 150 mm harkko noin 25€/m2 kun 100 mm betoni maksaa 28 €/m2 ja vielä pitää tehdä muotti. 200 mm EPS eriste maksaa noin 13-15€/ m2 joten seinän materiaalikustannukseksi jää alle 50€/m2 ilman rappausta. Ulkorappaustarvikkeet maksavat noin 20-25 €/m2 sisälle riittää noin 10.


      • Jokamiesrakentaja2
        Edullisesti kirjoitti:

        Harkot on kyllä halvempia tontille tuotuna kuin betoni säkeissä. 150 mm harkko noin 25€/m2 kun 100 mm betoni maksaa 28 €/m2 ja vielä pitää tehdä muotti. 200 mm EPS eriste maksaa noin 13-15€/ m2 joten seinän materiaalikustannukseksi jää alle 50€/m2 ilman rappausta. Ulkorappaustarvikkeet maksavat noin 20-25 €/m2 sisälle riittää noin 10.

        En puhunut betonista säkeissä, vaan sementistä säkeissä. Tuossa vähän sementille hintaa, eli kuorma-autolla täysinä nuppeina ostettu runkoaine tuohon sekaan niin ei maksa paljoakaan. Tilaat noi siis tuolta pihaan.

        http://puumarket.ee/?op=body&id=2&prod=269&sid=4519

        Valmisbetoni tonnin säkeissä tulee kalliimmaksi/samaan hintaan kuin betoniautolla ränniä pitkin valutettu tavara suuressa tilauksessa.

        Laskit muuten harkkoseinän hinnan ERISTÄMÄTTÖMÄN harkon hinnan mukaan, laskeppas uudelleen eristeharkon mukaan, jossa on 200mm EPSiä mukana. Näin puhutaan vertailukelpoisista seinistä, jotka on molemmat eristetty. Tulee selkeesti halvemmaksi jättää harkot kauppaan.


      • Edullisesti
        Hullujenhuonekko kirjoitti:

        Vi..u te ootte sekaisin. Onneksi ette taida olla projektiakaan itse tehneet vaan kuulopuheiden ja haaveilun tasolla pienessä mielessä asiaanne työstäneet. Onneksi juttunne ovat niin poskettomia, ettei niitä usko erkkikään

        Muista en tiedä, mutta minä olen ollut rakennusalalla vuodesta 1978 asti, ja urakoinut ja suunnitelllut paljon eri rakennuksia. Teidän pääkaupunkiseudulla asuvien on ymmärrettävä, että rakentaminen maaseudulla on huomattavasti edullisempaa. Täällä palkkataso on niin matala, että se ei riitä edes Helsingin vuokriin. Meillä rakennetaan talot asumista varten, eikä senvuoksi että naapuri olisi kateellinen. Miksi laittaa rahaa esim. keittiöön 30 000 € kun samankokoisen voi rakentaa alle 6000 €.

        Me rakensimme sellaisen talon, jossa pystymme asumaan. Palkasta on jäätävä muuhunkin kuin lainanmaksuun.

        Ps ensimmäisen oman talon rakensin 1990,omaa rahaa ei ollut yhtään, lisäksi oli noin 3000 mk opintolainaa. Maksoimme sen 14 vuodessa, tai siis inflaatio sen maksoi. Nyt inflaatio ei maksa pääomaa, vaan se pitää maksaa itse.


      • Edullisesti
        Jokamiesrakentaja2 kirjoitti:

        En puhunut betonista säkeissä, vaan sementistä säkeissä. Tuossa vähän sementille hintaa, eli kuorma-autolla täysinä nuppeina ostettu runkoaine tuohon sekaan niin ei maksa paljoakaan. Tilaat noi siis tuolta pihaan.

        http://puumarket.ee/?op=body&id=2&prod=269&sid=4519

        Valmisbetoni tonnin säkeissä tulee kalliimmaksi/samaan hintaan kuin betoniautolla ränniä pitkin valutettu tavara suuressa tilauksessa.

        Laskit muuten harkkoseinän hinnan ERISTÄMÄTTÖMÄN harkon hinnan mukaan, laskeppas uudelleen eristeharkon mukaan, jossa on 200mm EPSiä mukana. Näin puhutaan vertailukelpoisista seinistä, jotka on molemmat eristetty. Tulee selkeesti halvemmaksi jättää harkot kauppaan.

        Miksi pitäisi käyttää noita eristeharkkoja, kun seinän voi tehdä eristämättömästä harkosta ja eristää ulkopuolelta 200 mm EPS-levyllä? Tulee huomattavasti lämpimämpi ja edullisempi seinä näin tehden. Vain puolet eristeharkon hinnasta.


      • Näinonnäreet

        Hei eiku jos ostaa savitontin ja tekee siitä savesta itse polttamalla tiilet... Olkikatto ja avot. Ei muuta kuin asumaan. Fuckin hörhöt... Kivitalo tehdään harkoista ja elementeistä muuraamalla. Runko muurataan ammattilaisen toimesta... jos olet sellainen, eikä sinulla ole muuta tekemistä, muuraa itse. Muussa tapauksessa älä koske, vaan osta runkopaketti ja asennus siihen jostain (Jämerä, Lammi, Lakka mitä näitä nyt on). Säästöä tulee kun hoidat kaikki aputyöt tekniikan, pinnoitusten ja kalustuksen osalta. Pihalla heiluu lapio ja siivoat, kuskaat, suojaat, lämmität whatever fiksua nyt keksitkin. Ammattityöt ammattilaisille!!


      • onnellinenSipokki
        Edullisesti kirjoitti:

        Muista en tiedä, mutta minä olen ollut rakennusalalla vuodesta 1978 asti, ja urakoinut ja suunnitelllut paljon eri rakennuksia. Teidän pääkaupunkiseudulla asuvien on ymmärrettävä, että rakentaminen maaseudulla on huomattavasti edullisempaa. Täällä palkkataso on niin matala, että se ei riitä edes Helsingin vuokriin. Meillä rakennetaan talot asumista varten, eikä senvuoksi että naapuri olisi kateellinen. Miksi laittaa rahaa esim. keittiöön 30 000 € kun samankokoisen voi rakentaa alle 6000 €.

        Me rakensimme sellaisen talon, jossa pystymme asumaan. Palkasta on jäätävä muuhunkin kuin lainanmaksuun.

        Ps ensimmäisen oman talon rakensin 1990,omaa rahaa ei ollut yhtään, lisäksi oli noin 3000 mk opintolainaa. Maksoimme sen 14 vuodessa, tai siis inflaatio sen maksoi. Nyt inflaatio ei maksa pääomaa, vaan se pitää maksaa itse.

        Eiköhän pääkaupunkiseudulla asuvat ymmärrä, että muualla rakentaminen on halvempaa. Isoin ero tulee perutustamiskustannuksissa ja lupabyrokratiasta.

        Työ monasti pääkaupunkiseudulla jopa halvempaa jahka se virolainen timpuri on havempi kuin korhonen, joita Savo on täynnä. Materiaaleisssa ei iso eroa. Laitteet aika usein pääkaupukiseudulla halvempia.

        Ymmärrätkö sinä, että pääkaupunkiseudulle rakentaminen on kalliimpaa?

        Jos jollakin on rahaa laittaa 30k€ keittiöön, niin miksei sitä saisi tehdä sitä? Tuossa vieressä nököttää talo, jonka keittiö maksoi 60k€. Auto pihassa maksaa yli 200k€. Vaihtelee 2-3 vuoden välein, joten tuohon vaihtoon mennee jo tuon keittiön hinta. Joillakin on ja elä on.

        Keskustelun taso alkaa mennä aika huonoksi. Jollakin on rahaa, joku haluaa rakentaa mahdollisimman halvalla jne. Eiköhän nämä ole jokaisen omia valintoja onko rahaa ja jos on mihinkä sitä halua kaataa.

        Kaikki eivät osaa, tai uskalla. Ei siinä mitään pahaa. Jokaisen pitää tiedostaa mitä osaa ja paljonko aikaa on valmis laittamaan, jos haluaa laittaa. Useimmilla elämässään on aikaa vain tietty määrä, aika monella rahaakin.

        Itsellä rakentaminen jäi ns. päälle ja tuli tehtyä itse suurin osa. Jälkikäteen ajateltuna olisi voinut tehdä toisinkin.

        Jos nyt yritettäisiin pitää kesksutelu asiallisella linjalla, joka voisi auttaa alkavaa rakentajaa. Ei elvistelyä sillä mitä on tehnyt, kuinka halvalla on rakentanut jne. Tämä on tietoa josta oikeati ei ole aloittajalle hyötyä. Ainoa motivaatio pönkittää huonoa egoa anonyymisti keskustelupalstoilla?


      • Edullisesti

        Tuolla aiemmin joku kysyi kustannuksista. Joten vastasin siihen. En tosin arvannut, että kysyjä tarkoitti kehäkolmosen kustannuksista. Jokainen saa käyttää rahansa juuri niin kuin haluaa. Tehdä hyviä ja myös huonoja valintoja.

        Kiitän keskustelusta ja poistun takavasemmalle.


      • BauHerr
        Edullisesti kirjoitti:

        Tuolla aiemmin joku kysyi kustannuksista. Joten vastasin siihen. En tosin arvannut, että kysyjä tarkoitti kehäkolmosen kustannuksista. Jokainen saa käyttää rahansa juuri niin kuin haluaa. Tehdä hyviä ja myös huonoja valintoja.

        Kiitän keskustelusta ja poistun takavasemmalle.

        Kolmos Ringin sisällä rakentaminen on keskimäärin 45 % muuta maata kalliimpaa.
        Se on remonttitilastoihin perustuva luku. Senkään vuoksi rakennuskustannuksien vertailussa ei ole järkeä muute kuin saman alueen sisällä ja samalla tavalla rakennetujen talojen välillä.

        Laskelmia löytyy esimerkiksi asuntomessuilta. Vantaa on muutamin poikkeuksin aika lähellä kysyjän aluetta, joten asuntomessujen hintatiedot ovat valideja kysyjälle. Siellä tosin käytettiin arviointii Talopeliä. Vantaan lukujen valossa alkuperäisen kysyjän rakennuskustannukset ovat lievästi yli 500.000 euroa. (Katso esim Vantaan Jämerä-Leija -talo 513.993 euroa.

        Tämän ja muiden kokemusten perusteella vastasin, että kivitalo Espooseen maksaa puoli miljoonaa. Oman työn osuus (25 viikkotuntia) ei hintaa oleellisesti laske. Ja muistan aina mainita, että puoli miljoonaa onnistuu vain, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Mitään ylärajaa ei ole. On niitä miljoonankin maksaneita varsin vaatimattomia kivitaloja nähty.

        170.000 on sitten alan ammattilaisen oma hinta, kun ei oteta huomioon oman työn vaihtoehtoiskustannuksia. "Ammattilainen" ei tarkoita KNX-koodaria, vaan muuraamaan, kaivamaan jne jne. kykenevää. KNX-koodaus säästää vain noin 15.000.


    • RakentanutEspooseen

      Neljä v sitten valmistui meille 185 m2 hyötyneliöitä ja 240 m2 kokonaisalaa oleva kaksi kerroksinen kivitalo. Oman työnosuus samaa luokkaa kuin sinä kuvasit (sähköt itse). Lisäksi 40 m2 lämmin autotalli kivirakenteisena. Kaksi vuotta kaikki oma vapaa aika ja liikenevä raha rakentamiseen. Nyt talo ja piha valmiit ja fyrkkaa mennyt vähän alta puoli miljoonaa eli ehkä 2300-2500 per neliö riippuen vähän siitä laskeeko netto vai bruttoneliölle. Tontin hinta ei ole tuossa mukana.

      Suosittelen satsaamaan hyvään suunnitteluun sekä rahaa että aikaa. Samoin rakentamisen aikana jatkuva valvonta joko omasta tai palkatun asiantuntijan toimesta.

      Tinkiä voi usein talon koosta ja monimuotoisuusesta jotka lisäävät kustannuksia. Iv kanava-asennukset kannattaa tosiaan tehdä itse jos ymmärtää mitä tekee. Paitsi jos tietää hyvän iv asentajan jonka laatuun voi luottaa (ja pystyy itse valvomaan).

      • BauHerr

        BauHerr: "Nyrkkisäännön mukaan kivitalo Espoossa maksaa puoli miljoonaa plus tontin."

        RakentanutEspooseen: " ja fyrkkaa mennyt vähän alta puoli miljoonaa Tontin hinta ei ole tuossa mukana. "

        :. 1/2 miljoonaa tontti

        M.O.T.


      • Eskonen67

        Rakenson puutalon 200m2 helsinkiin. Rahaa meni 700te ilman tonttia. Rappaus oli kallis, mutta muuten mentiin ihan budjetissa


    • Pettynyturakoitsijaan

      Urakoitsijoilla suuret hintaerot. Halvinta en ottais enää. Rakensin Sipooseen ja käytin paikallista urakoitsijaa joka teki sutta ja ei vastannut virheistään. Persaukinen yritys muutenki. Äijä oli kuin nikkilän omistaja itse vaikka asuukin purkukuntoisessa maatalossa. Toivottavasti muut eivät haksahda näihin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe