Kuukautisten siirto

Ellimarianna

Olen 55-vuotias ja kierto on vielä säännöllinen ei siis merkkiäkään kuukautisten loppumisesta. Kysymys on nyt siitä että olen lähdössä matkalle ja haluaisin siirtää kuukautisia viikolla. Onko kenelläkään kokemusta tästä. Onko hormonihoidoista joilla siirto tehdään esim. veritulppariski tms jotain muuta haittaa terveydelle. Tiedä että resepti pitää pyytää lääkäriltä mutta tietääkö lääkärit näistä riskeistä tarpeeksi.

8

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TurboN

      Olen suunnilleen ikäisesi nainen ja viime kesänä siirsin kuukautisia matkan takia. Keltarauhashormoonilääkkeillä siirto tapahtui. Ensinnäkin vuotoa tuli vähän matkan aikana vaikka ei pitänyt tulla. Sain hirveitä itkukohtauksia ja se turvotus, pahinta se oli jaloissa. Päätin etten ikinä siirrä menkkoja matkan takia. Reissu meni vähintäänkin pilalle tämän takia.
      Tällainen kokemus minulla. En suosittele.

    • kuukautiset

      Itse olen siirtänyt vastikään parikin kertaa kuukautisia matkojen takia. Ei ollut mitään oireita, eikä tarvinnut kärsiä runsaista, kivuliaista kuukautisista. Niiden takia matkat olisi ollut vaivalloista.

      • Ellimarianna

        Oletko samaa ikää kanssani, eniten huolestuttaa tuo ikä ja se että on suonikohjun alkuja jaloissa


      • kuukautiset

        Kyllä olen myös 5-kymppinen.


    • menkkis

      Mulla suonikohjut jaloissa,olen 2,5 vuotta syönyt primoja vaivaani,ei ole mitään itkupotkuraivareita eikä turvotusta aiheuttanut,jalat terveenä kun lenkkeilen päivittäin ja ei saa istua tuntikaupalla muutenkaan.Tukisukat jalkaan vaikka,,,liioiteltuja nuo keltarauahshormonien jutut,,,,,

      • TurboN

        Ne kun vaikuttaa yksilöllisesti nuo lääkkeet. Jokainen ollaan erilaisia, toinen voi saada haittavaikutuksia, toinen ei. Näin se vaan on.


    • kohdutonn

      En kyllä enää 55v jaksais yhtään kuukautisia,,Minulta poistettiin jo 40v kohtu runsaitten vuotojen ja myomien takia-luojan kiitos! Hormonit eivät sovi kaikille mutta lääkäri tietää enmmän kuin me maallikot palstalla. Mene gynelle ja pohtikaa yhdessä mikä olisi järkevintä.

    • keltah

      Kuten yllä olevista viesteistäkin näkee, vaikutus on tosiaan yksilöllinen, joillekin voi tulle tosi ikäviä sivuvaikutuksia ja joillekin ei tule mitään. Eli jos kuukautisten siirrolle on itsellä tarvetta, kannattaa harkita noita keltarauhashormonivalmisteita, niin sittenhän sen näkee sopiiko ne itselle. Ja kyllä varmasti lääkäri tietää noista veritulppa- yms. riskeistä, kyllä ne on sen verran olleet viime aikoina esillä. Kannattaa muistaa, että veritulpan riski lisääntyy, jos on paljon liikkumatta ( lähde https://www.euroclinix.net/fi/kuukautisten-siirtaminen/noretisteroni ) joten jos esim. lomalle lähtiessä siirtää kuukautisia, niin kannattaa lentokoneessa muistaa jonkun verran jaloitella koneen käytävällä, varsinkin jos on pitkä lento edessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe