Kuka saa asentaa astianpesukoneen?

mouidsks

Kuka saa asentaa astianpesukoneen keittiöön jossa ei ole lattiakaivoa?

Saahan sen siis asentaa vaikka Pena, mutta vakuutus ei korvaa itse asennettuja missä on työvirhe.

Yleisin syy on tulovesiletkun ylikiristys ja tiiviste ei enää pidäkkään.

Kysymys kuuluukin mikä se käytäntö näissä oikein on, sen saa siis asentaa huoltomies, joku jokapaikan höylä yrittäjä jne, mutta et itse jos mielit korvauksia mahdollisen vuodon satuttua.

29

7467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • if.sanoo.näin

      Netti on pullollaan ristiriitaista tietoa siitä, saako tiskikoneen asentaa itse vai pitääkö paikalle tilata putkimies kytkemään letkut.

      Ifillä vastaus on yksinkertainen: astianpesukoneen voi asentaa itse, mutta vakuutus ei korvaa asennusvirheistä johtuvia vahinkoja.

      Mieti siis tarkkaan, osaatko tehdä työn varmasti oikein. Virheitä on todella vaikea nähdä päällisin puolin, ja iso osa vuodoista johtuu huonosti asennetusta koneesta. Vesivahingoissa puhutaan usein kymmenien tuhansien eurojen laskuista. Putkimiehen saa paikalle muutamalla kymmenellä eurolla, etkä ole itse vastuussa ammattilaisen mahdollisesti tekemistä virheistä.
      Lue lisää Ifin kotivakuutuksestasi

      ......................................................................................................................

      Aina olen asentanut pesukoneeni itse. Ei se mitään rakettitiedettä ole, mutta nykyään on niin paljon kädetöntä porukkaa, että täytyy ihmetellä.. Ihmisiltä katoaa ja on kadonnut se pieninkin oman käden taito, maalaisjärjestä puhumattakaan.

    • kysyyjäeksyy

      Astoanpesukoneessa voi ajan kuluessa tapahtua vesivahinko vaikka olisi asennettu kaikkien sääntöjen mukaan
      Kuka toteaa on tai ei ole asennusvirhettä?

    • Wifi-

      Yleisin vahinko on tulovesiletkun halkeaminen. Tämä johtuu liian vanhan letkun käyttämisestä. Asennuksella ei ole tämän kanssa muuta tekemistä kuin että pitää käyttää uutta letkua.

      • ei-vahinkoa

        Ei tulovesiletkun halkeaminen mitään vesivahinkoa aiheuta, kun pesukoneventtiili on aina kiinni kun konetta ei käytetä. Jos letku pettää pesuohjelman aikana, ei sieltä vesivahingon verran vettä ehdi valua. Ja konettahan ei jätetä käyntiin kun kotoa poistutaan.


    • itseainaasentanut

      samalla tavalla, tai jopa enemmän hapertuu poistoletku, joka murtuu, jos konetta vaikka joutuu siirtämään, tai allaskaapissa, jonne se yleensä tulee, tehdään jotain hommia.
      Siis, olkaa sen kansa todella tarkkoja!

    • Päljältäkuulostaa

      Vuodesta 1964- alkaen olen itse asentanut pesukoneet elleivät ole olleet valmiina.
      Nyt tuli isännöitsijältä postissa tieto poistoletkun varmasta kestävyydestä, joka on 5 vuotta. Tuloletku tiskikoneeseen vastaavasti 10 vuotta.

      Sitten on tämä keskustelu http://www.tiede.fi/keskustelu/56955/ketju/omituisuus_pesukoneissa
      Onko poistoletkun ikä todella vain 5 v.?
      Onko tuloletkun ikä todella vain 10 vuotta?

    • Anonyymi

      OP:n vakuutus ei korvaa väärän asennuksen aiheuttamaa vahinkoa. Asentajalla ei ole väliä onko ammattilainen vain asukas itse ollut asialla.

      Toki asennusfirmalla voi olla vastuuvakuutus.

      Mutta eipä sitä nyt hirveän vaikea ole asentaa väärin ja maalaisjärkikin sanoo, että liitoksia pitää aluksi tarkkailla vuodon varalta ja muutenkin tsekata ne ajoittain ettei ole vuotanut.

      • Anonyymi

        Asennustyövakuutus korvaa. Samoin vastuuvakuutus.


    • Anonyymi

      Minä en tiedä kuka nykyisen asuntomme astianpesukoneen on asentanut. En tiedä myöskään kuka asensi edellisen asunomme pesukoneen. Jos sattuisi vahinko, niin kuinka kaukaa ja kuka alkaisi metsästää koneen asentajaa?

      • Anonyymi

        Ei kukaan. Vakuutusyhtiö vaan ilmoittaa että asennusvirhe eli ei kuulu korvattavien vahinkojen piiriin. Case closed.


    • Anonyymi

      Tuskinpa pesukoneen asentanutta firmaakaan saa vastuseen, jos letku pettää joskus vuosien perästä. Paras itse vahtia ja olla kotona silloin kun kone on päällä.

    • Anonyymi

      Jos käytät jotain jobbaria, ne on yhden hengen firmoja, et tule saamaan asentajalta mitään korvauksia. Vaikka firma olisi pystyssä, jopa heidän omavastuu ko firman vastuuvakuutuksessa on kymmeniätuhansia euroja, ja vastuuvakuuttaja tulee siis ko firman hakemaan konkurssiin. Jos se ei ole ensiasennus, eli paikassa on jo ollut tiskikone ja paikat on valmiina, on kaksi letkua mitkä pitää laittaa kiinni ja kiristää ne, se on tehtävä jonka voit tehdä itse. Seuraat vaan säännöllisesti ettei vuoda ja niin sinun tulee seurata vaikka presidentti kävisi sen asentamassa.

      Vakuutusyhtiön pitää näyttää asennusvirhe, ei sitä voi vain todeta. Ja nalkutus todenäköisesti vahinkotapauksessa alkaa, jos pelkästään se vuotanut kone on yli 5 vuotta vanha, eli myös johdot ja tiivisteet yli 5 vuotta vanhoja. Jos huomaat vahingon niin tietysti teet näin: 1) katkaiset veden 2) soitat putkimiehen paikalle tsekkaamaan tilanteen ja hoitamaan homman kotiin vakuutusyhtiötä varten 3) soitto vakuutysyhtiölle ja tämän soiton ei tarvi olla minuutin sisään, tietenkään. Sieltähän alkaa tulla syytöksiä jo ensimmäisellä soitolla. Huomioi, että tuossa tilanteessa vakuutusyhtiö yrittää kaikin tavoin küst@ linssiisi, älä jätä tekemättä samoin. Vakuutusyhtiö tulee väittämään kaikkea, prosessin jossain vaiheessa ymmärrät, että vakuutusyhtiö ei ole vakuutusyhtiö vaan huijausfirma joka vie vain sinulta vuosittain vakuutusmaksut ja vahinkotapauksia eivät [tietenkään] halua korvata.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään halua korvata kun on miinus kassavirtaa. Ja vaikka maksaisi keksivät lukemat ihan hatusta jotka ei ole missään tekemisissä todellisuuden kanssa. Voit lähteä oikeuteen jos koet pärjääväsi yhtiön lakimiehiä vastaan.


    • Anonyymi

      Penaa suosittelen minäkin.

    • Anonyymi

      Ei tulovesiletkun halkeaminen mitään aiheuta. Se on suojaputkessa ja letkun päässä on waterstop-magneettiventtiili. Letkussa ei ole painetta, vaikka hana unohtuisi auki. Edes ohjelman aikana tuloletkussa ei ole painetta koko aikaa. Kone aukoo waterstop-venttiiliä ohjelman aikana sen mukaan milloin tarvitsee vettä.

      • Anonyymi

        Kaikissa koneissa tulovesiletku ei ole suojaputkessa. Ei meidänkään uudehkossa Askossa, joka ei ole edes halpistuote. Letku on oikeammin muoviputki, se on samaa tavaraa kuin kiinteät vesijohtoputketkin.


      • Anonyymi

        Vähänpä tunnut tietävän -läheskään kaikissa koneissa ei noita järjestelmiä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähänpä tunnut tietävän -läheskään kaikissa koneissa ei noita järjestelmiä ole.

        Niin, no niistä sinun osaamisalaasi kuuluvista 90-luvun koneista tosiaan kaikista ei löydy waterstop-venttiiliä. Kaikista alle 20 vuotta vanhoista koneista löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa koneissa tulovesiletku ei ole suojaputkessa. Ei meidänkään uudehkossa Askossa, joka ei ole edes halpistuote. Letku on oikeammin muoviputki, se on samaa tavaraa kuin kiinteät vesijohtoputketkin.

        Eihän se silloin tarvitse ollakkaan, jos letku ei ole letku, vaan putki. Waterstop löytyy siitäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa koneissa tulovesiletku ei ole suojaputkessa. Ei meidänkään uudehkossa Askossa, joka ei ole edes halpistuote. Letku on oikeammin muoviputki, se on samaa tavaraa kuin kiinteät vesijohtoputketkin.

        Tai sitten, et ymmärrä, että se suojaputki on samaa tavaraa, kuin kiinteiden asennusten suojaputket (toki eri väristä) ja et vain ymmärrä, että se on suojaputki, jonka sisällä varsinainen putki menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten, et ymmärrä, että se suojaputki on samaa tavaraa, kuin kiinteiden asennusten suojaputket (toki eri väristä) ja et vain ymmärrä, että se on suojaputki, jonka sisällä varsinainen putki menee.

        Ei ole suojaputkea, tulovesi"letku" on vaalea PEX putki. Kone on kolmisen vuotta vanha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole suojaputkea, tulovesi"letku" on vaalea PEX putki. Kone on kolmisen vuotta vanha.

        Lisäys: Tässä putkessa ei todellakaan ole mitään waterstoppia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Nyrkkisääntönä voi sanoa tee-se-itse asennuksista, että voi tehdä jos osaa ja ymmärtää. Jos ei, niin kannattaa käyttää vaikka sitä kodinkoneliikkeen asennuspalvelua.
      Astianpesukoneen, pyykinpesukoneen, jääkaapin ja pakastimen asennukset ovat sen verran helppoja, että kovin montaa asiaa niissä ei saa menemään pieleen. Eikä pienet pieleenmenot yleensä edes aiheuta vahinkoa, kunhan asennuksen jälkeen katsoo, että kone pelittää.
      Astianpesukoneessa ja pyykinpesukoneessa kannatta seurata sen ensimmäisen pesun aikana, että vesihelmiä ei ilmesty täyttöletkun liittimiin, eikä poistoletkun liitokseen. Ja tietty kannattaa muutaman kuukauden välein vilkaista niitä liitoksia, että mitään yllätyksiä ei ole kehittymässä.
      Vakuutusyhtiön kanta siihen, että asennusvirheitä ei korvata, on aivan turha pelote jos ei ole aivan pihalla siitä mitä on asennuksessa tehtävä, jotta homma pelaa ilman vahinkoja.

      • Anonyymi

        Asennusvirheitä ja niiden vahinkoja ei korvata. Se ja sama kuka virheen on tehnyt. Yläkerran pentti vai asennusliikkeen pentti.


    • Anonyymi

      Ainoastaan astianpesukoneenasentaja saa asentaa astianpesukoneen, eihän automekaanikkokaan saa korjata lentokonetta vaan siihen tarvitaan lentokonemekaanikko.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Tosin astianpesukoneen asentajaksi saa ryhtyä kuka vaan. Asiasta ei ole mitään pätevyysvaatimuksia tai muitakaan vaatimuksia.


    • Anonyymi

      Mietin tässä montako astianpesukonetta meillä on vuosien varrella ollut.... Taitaa olla kahdeksan, joista kuusi olen asentanut itse. Sen ensimmäisen 1986 ja viimeisimmän 2023. Jälkikasvullekin olen pari konetta asennellut.
      Ei ole apk-asentajan pätevyyttä, eikä sellaista ole kukaan kysellyt.

      Aloittajalle: Mistä keittiön lattiakaivo tuli mieleen? Meinaan, että on harvinaistakin harvempi kotikeittiö, josta sellainen löytyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe