http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2016020520882057_ma.shtml
1. Hanki tietoa matkakohteesta.
Jonkin verran on tullut hankittua :). Ensimmäiselle matkalle khao lakin valikoitumiseen, oli rauhallisuus, ja lieveilmiöiden vähyys.
2. Matkusta huippusesongin ulkopuolella.
Jos se vain on mahdollista. Nytkin toukokuussa.
3. Valitse vastuuntuntoinen matkanjärjestäjä
Järjestän matkani itse. Pyrin olemaan vastuuntuntoinen. En kuitenkaan lue code tms. raportteja.
4. Suosi paikallista
Aina kun se vain on mahdollista. Etenkin, ruoan, juoman, illanviettojen, pesuloiden, kuljetusten, vuokraus ja hyvinvointipalveluiden, osalta. Hotellit on tosin useinmiten kansainvälisiä. Paikallisiakin olen kokeillut, mut aina en ole ollut tyytyväinen. Tosin sijainti ratkaisee paljon.
5. Säästä energiaa ja vettä.
pidän ilmastointia mahdollisimman vähän päällä. tykkään lämpimäästä. usein ilmastointi ei ole huoneeseen tultaessa kuin max vartin päällä. huoneesta sammuu valot, telkkarit, yms sähkölaitteet automaattisesti poistuessa.
Vedentuhlaus lienee mun suurin kompastuskivi.
6. Minimoi jätteet
Kyllä. usein joutuu Thaimaassa sanomaan etten halua muovipussia. Tosin suomessakin joutuu nykyisin sanomaan etenkin pakasteiden kohdalla.
7. Kunnioita paikallista kulttuuria
Kyllä. Kaiken parhaan kykyni ja oppimiseni mukaan.
kyllä sitä on yritetty mulle opettaakin :). Tosin paikalliseen kulttuuriin kuuluu myös roskaaminen, jota en ehkä haluakkaan oppia.
8. Suojele ihmisiä, eläimiä ja luontoa
Olen kyllä antanut lapselle rahaa, ja ostanut alaikäisiltä esim. ananasliipaleita ravintolassa. Olen syönyt perheravintoloissa, jossa myös lapset osallistuvat askareisiin.
En osallistu norsusafareihin tms. tosin perhospuistossa olen käynyt. ja kilpparilaitoksella, mutta sen tehtävä onkin auttaa, vaikkei se siltä aina näytä .
9. Kerro näkemästäsi ja kokemastasi
Parhaan kykyni mukaan.
Miten muilla meni?
reilu matkaajako
0
171
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al962325Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/161802Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1241582Perussuomalaisten onnistunut vappumarssi nostaa kannatusta
Rauhanmarssilla olleiden kimppuun hyökänneiden vassareiden kannatus sen sijaan romahtaa. Kaikki näyttää hyvältä vuoden161270- 771181
- 1271159
Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?
Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka135899Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su80806Yhä pyörit mielessä,
ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa29797"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!43743