Sairauspäivärahan omavastuut 9 pv, miten se käytännössä menee? Vaikuttaako vuodenvaihtuminen ,eli onko tuo 9 pv kalenteri vuodessa vai erikseen aina eri sairautta kohden? Entä jos sairausloma on ollut pätkissä jo 2015 ja jatkuu taas 28.12-15 - 14.3.2016?
Päivärahasta omavastuu uudelleen joka sairaudesta?
2
218
Vastaukset
- Petu_
Veikkaan, että menisi samaan tapaan kuin mm. työmarkkinatuki. Eli ei se vaikuta jos sairaus muuttuu, ja silloin jos olet sairaspäivärahalla 31.12.-1.1. niin ei vuoden vaihtumisen johdosta mene uutta omavastuuaikaa. Mutta jos olet "terveenä" joko 31.12., 1.1., tai molempina, niin uusi omavastuuaika menee.
- EnTajuaMiten
Kiitos Petu.
Minulla meni vuonna 2015 -2016 yht 3 omavastuuaikaa eli yht. 23pv.
1./ Ensimmäinen sairausloma 2vk josta 9pv omavastuu ja 1pv sairauspäivärahaa
2. / Viikko työssä ja sen jälkeen viikko sairauslomaa, kun edellisen sairauteen liittyen tuli liitännäis sairaus. Sairauspäiväraha hylätään, koska kyseessä uusi sairaus ja siitä syystä uusi omavastuu aika, nyt omavastuuseen menee 5pv. Todellisuudessa sairaus liittyi ensimmäiseen sairauslomaan. En alkanut tekemään asiasta valitusta, sillä sain palkan, mutta työnantaja hävisi.
3./ Vajaan kuukauden sinnittelin työssä, kunnes tilani heikkeni edelleen ja jouduin kuukaudeksi sairauslomalle. 28.12-15 - 31.1.-16 ja jälleen uusi 9 pv:n omavastuu, vaikka nyt lääkäri kirjoitti sairaustodistukseen molemmat diagnoosit jotka aiemmissa sairauslomissa aiheuttivat sairauslomat.
Hämmennystä lisää se kun olen ennestään osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja sairauspäiväraha päätöksissä mainittiin päivärahan laskennan perustuneen vuoden 2013 ansioihin, ja tiesin tietenkin siitä vähennettävän tuon osatyökyvyttömyyseläkkeen määrän. Mutta päiväraha ilman vähennystä oli päätöksissä sama, mutta kun vähennettiin osatyökyvyttömyyseläke niin kahden päätöksen päivärahassa oli eroa peräti 3.20€ pv ja 80 €/kk.
Ansiot oli samat, ja osatyökyvyttömyyseläke sama ja silti päiväraha heitti, osaako joku minua viisaampi selittää asian minulle.
Sairauteni on valitettavasti pitkittynyt ja jatkuu edelleen ja nyt sairauspäiväraha maksetaan minulle, joten saan nyt n.80€ kk vähemmän kuin ensimmäisessä päätöksessä olevan sairauspäiväpäätöksen mukaan olisin saanut, ja joka silloin maksettiin työnanatajalle.
Kiitos mielenkiinnosta. Hyvää Kevättä Kaikille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522165
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3401391Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.941345- 1681265
- 681051
- 35968
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31919Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59910Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta27862Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46839