Chihu pennun ulkoilun pituus

khkjglg

Minulla on tosi energinen 4 kk vanha chihun pentu. Ollaan ulkona pari kertaa päivässä n. 15 min. Joskus on mennyt vähän pidempäänkin. Kävellään lähes koko ajan, mitä nyt pentu välillä jää nuuskimaan jotakin, mutta muuten kipittää mun vierellä ja useasti edellä. Onkohan tuo sopiva aika kävelyyn? Ajattelin vaan kun yleensä sanotaan ettei pentua saisi viedä kovin pitkälle lenkille, vasta yli vuoden ikäisenä voi lenkkeillä 20 - 30 min. ja välillä vähän pidempään.

Eräs tuttu Chihun omistaja ihmetteli tänään ulkona että kuinka vien niin pitkille kävelyille, mutta tällä minun pennullani tosiaan virtaa riittää. Ei ole lenkin jälkeen yhtään väsynyt vaan leikkii ja juoksentelee kotona vielä tunnin tai pari ulkoilun jälkeen. Siitä voisi päätellä etten kävelytä liikaa, mutta entäs luusto ja nivelet? Etteivät ne rasitu liikaa? Vai miksei voi kävelyttää pidempäänkin jos pentu selvästi pitää siitä?
Mennään myös rappuja kun niitä sattuu kävelyreitille, mutta se kai on hyvästä että on erilaisia maastoja.

20

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heichihu

      Pentu pitää viedä noin 2 tunnin välein ulos joka päivä aamusta Iltaan! Ei rappuja sillä luusto on kääpiöillä lasia vielä. Eri maasto pinnat ok.

    • enempiparempi

      Eli koira saa elämänsä aikana 40 min lenkkejä per päivä? Ookoo :D

      Ulkoilu ja lenkkeily ovat kaksi eri asiaa. Koirasta on varmaankin mukavampi oikoa sääriään ja seurailla sinua pihalla, kuin vauhkoilla sisätiloissa. Saman verran askeleita sille kertyy joka tapauksessa.

      Täysin absurdia kieltää pennuilta ulkona oleminen! Lenkityskiellolla on tarkoitus rajoittaa raskasta _urheilua_ (rivakka kävely, juoksulenkit, isommilla roduilla pyöräily jne.). Omaan tahtiinsa tepsuttelevaa koiraa ei voi uuvuttaa, vaikka olisitte pihalla 24/7!

      Minusta lenkitysmäärä on aivan liian vähäinen, ja edesauttaa esimerkiksi polvien löysyyttä ja muiden nivelvikojen syntymistä!

    • jandekka

      Siitä hetkestä lähtien kun pentu alkaa ryömimään eteenpäin, kaikki omaehtoinen liikunta vahvistaa sitä ja sen myötä siitä kehittyy terve ja kestävä koira aikuisena. Täysin käsittämätöntä nuo väitteet, että pennun liikuntaa pitäisi rajoittaa! Vähäinen liikunta tuottaa heikkoutta lihaksissa, luissa, nivelissä, koordinaatiosa, ihan kaikessa! Pentu kertoo itse jos se ei jaksa, silloinhan se pysähtyy. Portaat eivät ole mitään ihmeellistä, ne ovat todellakin vain erilaisia pinnanmuotoja. Liikuntaa runsaasti, mutta pennun ehdoilla, ts. jos pentu osoittaa väsymistä, sen on annettava levätä eikä väkisten raahata narun päässä paikasta toiseen.
      Minä käyttäisin useammin, mutta lenkit pitäisin sopivan lyhyinä.

    • drgfdgdgr

      "Siitä voisi päätellä etten kävelytä liikaa, mutta entäs luusto ja nivelet? Etteivät ne rasitu liikaa? Vai miksei voi kävelyttää pidempäänkin jos pentu selvästi pitää siitä?"

      Koira ei voi ylirasittua, jos se saa kulkea omaan tahtiinsa. Chihu on niin pieni koira, että voit kantaa sen takaisin, vaikka se uuvahtaisikin kesken lenkin. Luusto ja nivelet vain hyötyvät siitä, että niitä käytetään. Chihujen tyypillisimpiä ongelmia ovat löysät nivelet. Löysät nivelet johtuvat johtuvat löysistä nivelsiteistä, ja löysät nivelsiteet johtuvat puutteellisesta kasvuvaiheen liikunnasta. Sattumaako? En usko. Varsinkaan sinulle "suositelluilla" liikuntamäärillä...

      Liikkumattomuus altistaa löysille nivelille (jotka voivat johtaa mm. nivelrikkoon), osteoporoosille, masennukselle ja heikentää sinun ja lemmikkisi suhdetta verrattuna koirakkoihin, jotka liikkuvat 2-3 tuntia päivässä.

      On paljon todennäköisempää pilata koira liian vähällä kuin liian paljolla liikunnalla. 40 minuuttia päivässä ei täytä edes sinun, ihmisen, minimiliikuntasuosituksia. Saati sitten minkääntyyppisen koiran.

      • drgfdgdgr

        Korjaus: 30 minuuttia päivässä ei täytä edes sinun, ihmisen, minimiliikuntasuosituksia. Saati sitten minkääntyyppisen koiran. Peltomyyräkin liikkuu enemmän kuin te yhteensä...


      • apkirjoittaja

        Niin no kyseessä on 4 kk vanha pentu, toki kun kasvaa niin alan liikkumaan sen kanssa enemmänkin. Tosiaan Tuire Kaimion kirjassa sanottiin ettei saisi viedä kovin pitkille kävelyille alla vuoden vanhana vaan lähellä kotia liikuskella. Kai kirjoittajakin jotain koirista tietää.. Olen kuitenkin huomannut ettei ainakaan minun koiralleni riitä. Mutta kiitos vastauksista!


      • kissasulle

        Yksikään koira edes pentu ei puolessa tunnissa saa mitään ulkoa.


    • sisäpuppi

      Ole onnellinen, että koirasi haluaa ulos. Jostakin syystä minun pentuni pelkää ulkoilua niin, että haroo vastaan jo, kun otan syliini kotona (rivikoti) ikkunan vieressä ja selitän, että katsellaan rauhassa ulos. Pentu, 4kk on muuten muualla huoneistossa tosi reipas. leikkii aktiivisti leluilla, hyppii sohvalle, jopa lelu suussa, kun senkin pitää päästä minun viereeni sohvalle, hakee palloa ja tuo minulle ja haluaa aina olla lähelläni. MInä en tiedä mitä pitäisi tehdä, pentu ei ole ensimmäiseni, vaan kokemustakin on, joten en usko kasvatusvirheeseeni.

      • sfszfzsefszef

        Jos koira ei ole muuten arka, niin kasvattaja ei kaiketi ole koskaan päästänyt pentuja pihalle. Eli tärkeä osa kasvattajan työstä on jätetty kokonaan tekemättä... Miltä kasvattajalta koira on? Vai onko ns. pentutehdaspentu?


      • sisapuppi
        sfszfzsefszef kirjoitti:

        Jos koira ei ole muuten arka, niin kasvattaja ei kaiketi ole koskaan päästänyt pentuja pihalle. Eli tärkeä osa kasvattajan työstä on jätetty kokonaan tekemättä... Miltä kasvattajalta koira on? Vai onko ns. pentutehdaspentu?

        Tai koiralle on sattunut jotain ikävää. Tämän talven pitkä kovien pakkasten kausi esti sosialistamisen ja rotu on kyllä kylmänarkaa. Vierastaa pentu myös kotiin tulevia ihmisiä, menee sohvan alle piiloon, mutta suurin pelko on itse ulkoilma, vaikka olisi käyttää oma rivikotipiha. Itse päätin että en aiheuta ainakaan itse tälle pennulle mitään traumoja, kun takana on sitä koirakokemusta ja päätin kasvattaa sosiaalisen psyykkisesti vahvan pennun. En tunnu oikein onnistuvan. Tänään istuimme jo pelotta hetken yhdessä ikkunan vieressä, eteneminen on vaan tosi hidasta.


    • voikoiraparkaa

      Herramunjee...kaksi kertaa päivässä ulkona ? Meidän koiran kanssa ei tuossa iässä juuri muuta tehtykään kuin oltiin ulkona, sai reihua rauhassa ja väliin harjoiteltiin kävelimistä hihnassa. Nykyisin kolme vuotiaana menee pari -kolme tuntia ulkoilessa joka päivä, pakkasilla vähemmän.

    • Epäreilumaailma

      Liiku koiran ehdoilla, jos energiaa riittää niin antaa mennä vaan, koiran luuston kasvulle parasta liikuntaa on olla vapaana erilaisissa maastoissa, tämä vahvistaa myös koiran tasapainoa ja koordinaatiota. Eli en siis suosittele mitään parin kilometrin hihnalenkkiä asfaltilla, vaan menkää vaikka metsään, pellolle yms ja pitäkää vapaana. Jääkää vaikka jonnekkin hillumaan jos siltä tuntuu. Puolivuotiaana voi sitten pikkuhiljaa ruveta käymään vähän pidempiä hihnalenkkejä jos siltä tuntuu. Ja sun on niin helppo ottaa koira sylkkyyn jos tuntuu että vauhti hidastuu.

    • sisäpuppi

      Niin siis jos koira tuntuu onnelliselta ja terveeltä, mikä estää liikkumasta ulkona. Kovat pakkaset voivat kyllä koitua jopa kohtaloksi ja kaikkiin tauteihin ei ole rokotetta, täysi rokotussuojakin alkaa vasta tehosteen jälkeen parin viikon päästä. Tuohon täydelliseen vapauteen suhtaudun kyllä varoen, sillä koira on to pieni eikä ympäristö ole tuttu. Katoamisriski on suuri.

    • meillä_näin

      Itse olin chihuni kanssa pihalla alussa varmaan parin tunnin välein. Oleiltiin omassa pihassa ja kadulla harjoiteltiin hihnassa kulkemista. Tämän ansiosta koira oppikin sisäsiistiksi todella nopeasti. Vähitellen pidennettiin lenkkiä. Alkuun niin, että kannettiin menomatka ja koira tuli paluumatkan innoissaan kotiin päin. Nykyään käydään pihalla kolme kertaa päivässä ja lenkit on puolesta tunnista tuntiin.

    • touholiini

      Meillä chihu, nyt 3v, tekee kaksi 1.5 tunnin lenkkiä päivässä ja n.4 pissalenkkiä n. 15 min. kerralla.

      • muisti_hoi

        Teillä on sitten nuo vartin lenkit lisääntyneet.


      • minelan
        muisti_hoi kirjoitti:

        Teillä on sitten nuo vartin lenkit lisääntyneet.

        Mitä tarkoitat^? Eivät lenkkien pituudet ole miksikään muuttuneet, niiden kesto kokonaisuudessaan on pysynyt samana, mutta jos sataa kaatamalla,niin pissalenkit ovat lyhentyneet, kun taas lenkki, lenkit ovat pidentyneet. Kokonaismäärä on jopa hieman lisääntynyt.

        Minuakin huolestutti sama asia, saako koirani liikaa lenkkeilyä, itse se ei ainakaan vaikuta siltä, on reipas ja iloinen nuori mies,


    • Kylläteidänkelpaa

      Homma toimii kun koirulilla on oma henkilökohtainen avustaja!

      • minelan

        Totta. EIole valittamista. Mieluiten tekisin lenkit itse, mutta olen halvaantunut ja istun pyörätuolissa,
        Kun jouduin pyyörätuoliin n.3 vuoutta sitten, jouduin luopumaan 5 mäyräkoirrastani, joita kasvatin kennelnimellä Minelan, tiedot löytyvät esim, koira-netistä KK-mäyräkoira MINELAN BALSAMI. Tilalle otin chihun ja kissan, vaikka olenkin koiraihminen, kasvattanut kk-mäyräkoiria yli 30 vuotta, Mutta chihu on aivan ihana, samoin kun kissani.


    • touholiini

      Sama ongelma oli minullakin silloin, kun hankin ensimmäisen chihun 3.6 vuotta tuli mielipiteitä laidasta ´laitaan. MIinusta koirasi saa liian vähän liikuntaa, koska tarvitseehan se myös lihaksia nivelten ja luuston suojelemiksi.
      Nyt chiuni tekee 2 puolentoista tunnin lenkkiä ja pissalenkit tarpeen mukaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1743
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      212
      821
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe