Sääliksi käyvät nuo nykyajan torpparit. Maataloudessa niistä päästiin jo viime vuosisadan alkupuoliskolla. Kuljetusalalla niitä sen sijaan vielä löytyy.
Kun firmalla ajot eivät kannata, otetaan "yrittäjäksi" haluava kuski ja vuokrataan pelit ja rensselit JA RISKIT hänelle. Halukkaita riittää. Näennäisesti pääsee "herraksi" ilman alkupääomia.
Sitten pitää vain ajaa melkein vuorokauden ympäri saadakseen muutaman euron lisää kuskin kuukausiliksaan. Tuntipalkaksi tulee reilut puolet kuskin palkasta. Ja poliisin pysäyttäessä hikoillaan esitettäessä joka toista kiekkoa tai omaa kuljettajakorttia ja yritettäessä selittää niitä ilman korttia ajoja. Tai selitellä miten toinen kuljettaja on lentänyt eri puolille Suomea ajelemaan noita oman tauon mittaisia ajoja jne.
Sitten poliisisetä kirjoittaa viikon tienestin suuruisen sakon ja määrää pitämään vuorokausilevon.
Sääliksi käy. Lisäksi se käy pumpun päälle kun stressaantunut torppari huutaa ja rähjää, paiskoo tavaroita ja välillä haukkoo henkeä. Ei todellakaan kannattavaa.
Kuljetusyrityksen torppari ajaa niska limassa
25
638
Vastaukset
- Ylikonstu
No joo, myennetään, että toi oli provo. Oikeesti kateeksi mua käy. Olen itse tällainen takarivistä huutaja ja aina joka paikassa jonon viimeinen. Haluaisin torppariksi, mutta luuseri on luuseri...
- Ylikonstu
Siksi esiinnyt toisen nimimerkillä. Käyt amista mutta rekan rattiin tekis mieli, mutta rahat ei riitä edes henkilöauton ajokorttiin. Isi ei suostu ostamaan mopoautoa.
Rehellinen rahtari pesee mennen tullen torpparit, vaikka torpparit tykkääkin leikkiä pomoa. - äts-henker
On se torppari kuljetusliikkeessä kuningas. Autot liikkuu satoi tai paistoi ja rahti kulkee. Toista se on niillä omilla autoilla, jos pientä nuhakuumetta lähipaikkakunnilla niin ei se jari-antero tuu viikkoon töihin. Pari päivää pelkää että pöpö iskee ja loppuviikon on pois vain varmuuden vuoksi.
- Paljonkilsojatakana
Olen aina ihmetellyt onko se oman nimen tai itse keksityn nimen saaminen siihen auton oveen niin upea asia. Ymmärrän kyllä,että 1950-1970 luvuilla se oli sellainen joka kuskin unelma oma auto ja nimi ovessa. Silloin hommassa olikin vielä järkeä. Kovalla työllä saattoi päästä ihan hyvään asemaan. Hyvänä esimerkkinä Tuusulainen Tauno Valo joka nuorena yrittäjänä asui auton ohjaamossa siis sellaisessa karussa perusohjaamossa. Lopulta oli tosi menestynyt patruuna. Muistaakseni pyrki eduskuntaankin iskulause oli" soraa sosialismin rattaisiin". Se oli ennen se. 1990-luvun lama ja innostus kilpailuttaa joka asiaa aiheutti sen ettei automiestä arvosteta ollenkaan. Juhlapuheissa kyllä mainitaan kuinka Suomi pyörii kumipyörillä.Miksi lähteä torppariksi kun isot firmat tarjoaa ihan laadukkaita työpaikkoja joissa maksetaan ihan asiallista palkkaa. Autot on karua peruskauraa ei mitään hilavitkuttimia ja kromia ,mutta ansio on varmaa. Sehän se perheelliselle pitäisi olla se tärkein kriteeri. Yrittämisen vapaus on sanonta jolla ei ole nykymaailmassa mitään katetta se täyttä itsensä pettämistä.
- Asialinjoilla
Hyvä ja asiallinen pohtiva kirjoitus. tosiasia on,että kuljettaja joka on töissä vakavaraisessa kuljetusyrityksessä jolla on säännölliset työtehtävät .Hänen ei ole mitään järkeä lähteä "torppariksi".On sama asia kuin hyppäisi mereen joka kuhisee haita.
- tilanteentasalla
Oli paras palkanmaksaja.Hyrylän hävittäjät.Mutta toimari ei ajellu,osti monttuja.Nää uus sukupolvi pitäis kattoa yle areena sorakeisari.Kovaa menoa 1973.
- Torppariksi_kosiskeltu
Eikä kukaan maksa torpparille sairaslomapäivistä. Se on omasta lompakosta kaikki sairastamiset pois.
Eikä lomakorvauksiakaan. - terveyssisar
torparikuski on vaaraksi muulle liikenteele ajetaan niin pikiäpäiviä,että se vastaa 1 promillen humalaa!
- Silestone
Kaikki rekat ovat vaaraksi liikenteelle kesärenkailla.
- nääs
Silestone kirjoitti:
Kaikki rekat ovat vaaraksi liikenteelle kesärenkailla.
Älä kommentoi asioita joista et selvästikään mitään ymmärrä.
- Tiedoksesi
Silestone kirjoitti:
Kaikki rekat ovat vaaraksi liikenteelle kesärenkailla.
Tiedoksesi että raskaankaluston ajoneuvoihin vqihdetaan talveksi nk.talvipinnat eli karkeakuvioiset renkaat joissa m s-merkintä eli ovat tarkoitetut myös talvikäyttöön. Se että kuorma-autoissa ei ole nastarenkaita ei tarkoita sitä että niillä keaärenkaimla ajettaisiin. Kastarenkaat eivät ole pakollisia henkilöautoissakaan. Niissäkin m s-merkintä riittää talvikäyttöön.
- faktaaaaa
Asiakkaalla on kuljetustarve jonka se antaa kiidolle tehtäväksi pitkällä sopimuksella . Kiito antaa sen osakasyritykselleen. Osakasyritys antaa sen torpparille toistaiseksi. Torppari luulee päässeensä kultakaivokselle vaikka välissä on ollut jo kaksi ottajaa. Viikonloppuisin ja öisin kulkee enimmäkseen torpparien autoja , koska se tulee osakasyritykselle halvemmaksi kuin oma henkilökunta. Kiitos torppareille, meille palkansaajille jää vain ne paremmat hommat. Tulokin on vakaampaa ja uskallan väittää että usein parempi kuin torpparilla.
- TorpparienHelvetti
Paras keino päästä sairaseläkkeelle on perustaa oma kuljetusfirma ja alkaa ajamaan toisen firman alihankkijana. Siinä palaa kynttilä molemmista päistä ja hermot menee. Kyllä täytyy olla kova into rautamalmikasan ratin taakse jos torppariksi haluaa. Siinä heität hyvästit vapaa-ajalle, perheelle, harrastuksille jne. Et voi sairastua etkä myöskään voi kuvitella pitäväsi lomia kun kokoajan on oltava menossa että velkaiset pyörät pyörisivät. Rahdot on poljettu ajat sitten jo alle kannattavuusrajan mutta silti on siitäkin ruuvia kiristettävä. Senverran läheltä olen joutunut seuraamaa muutaman kaverin uraa orjahommissa että sääliksi käy. Oltiin niin rekkamiehiä ja elämä pyöri rekka-penojen parissa ettei riittänyt palkollisena oleminen vaan oiti päästä pröystäilemään oman auton kanssa. Asunnot on vaihdettu pienempään, muijat ja lapset on lähteneet kun on elämänlaadusta pitänyt tinkiä että saadaan polttoainetta ostettua. Muuten ei pyörät pyöri. Älkää nyt h***vetti sentään vapaaehtoisesti päätänne hirttosilmukkaan laittako ne jotka haaveilee omalla autolla firmaa pyörittää!
- Iki-liikkuja
On se kumma juttu tuo kuljetusyrittäminen.
Suomesta löytyy tapauksia ettei yksi konkka riitä vaan on jatkettava toisella nimellä. Yleensä kai vaimon nimellä.
Vuoden nettotulos on pienempi kuin auton arvonalenema eli kaikkineen homma pyörii kokoajan miinuksella kokonaiskuluineen.
Eläkemaksut maksetaan pienimmän mukaan eli eläkkeellä jäädessä voi siirtyä suoraan leipäjonoon. - Alihankinta
Mikäs mahtaa olla tämän päivän tilanne alihankinnassa? Millä suoritealalla parhaimmat taksat?
- hemmo86
Purjelentokoneen polttoaineen kuljetuksessa on parhaat taksat.
- EnnenParempi
Eiks nykyään valtaosa kulje itäeurooppalaisilla? Ainakin svenskeissä missä rekkakuskit jo työttöminä :(
- PaljonOlenNähnyt
Jos suomalaisia ei löydy työntekijöiksi kuljetusliikkeisiin jotka maksavat todella hyvää palkkaa säännöllisellä työajalla niin miten sitten jostain löytyy tällaisia " torppareita" joita alkuperäisen kirjoittajan mukaan riittää jonoksi asti. Miksi tämäkin viestiketju piti taas kaivaa esiin. Niin ihan v..ttuilu mielessä kun muutama olut on otettu. Pääkaupunkiseudulle ei saa suomalaista kuljettajaa joka hoitaa särmästi työnsä ihan normaalityöajan puitteissa. Vaikka kaikki asiat olisivat kunnossa yrityksessä. Ja kukaan laadukas kuljetusliike ei käytä näitä "omaanlukuun" tekeviä työntekijöitä eli yhden miehen/naisen henkilöstöpalveluyrittäjiä koska he tulevat tosiasiassa todella kalliiksi yrittäjälle. Ja sitten tälle EnnenParempi kaverille sanon Ruotsissakaan kuljetusalan työt ei kelpaa perusruotsalaiselle. Ei siellä mitään työttömiä ruotsalaisia kuljettajia ole. Tässä oli vuosi sitten juuri Ruotsin TV uutisissa juttu siitä,että Ruotsissa merkittävät yritykset ovat alkaneet vaatimaan kuljetusliikkeiltä ruotsalaisia kuljettajia jotka osaavat myös puhua ruotsia,koska asiakas haluaa,että tavarat toimitetaan asiallisesti perille asti. Voisiko EnnenParempi perustella jotenkin näkemyksensä ,koska se ei perustu mihinkään tosiasioihin. Ainoa pelastus täällä Suomessa on se,että ammattipätevyysvaatimusten jälkeen armeija kouluttaa ammattipäteviä kuljettajia ja ne yrittäjät jotka osaavat poimia sieltä parhaat "alokkaat" myös jatkossa tulevat pärjäämään alalla. Tiedän nämä asiat koska olen molemmissa maissa tehnyt pitkän päivätyön. Kun kirjoitellaan niin pitäisi pysyä aina asialinjalla ja mielipiteet perustua ainoastaan tosiasioihin eikä mihinkään "musta tuntuu"
- MikäVetääPuoleensa
Mikä niihin torpparihommiin porukkaa vetää? Kun millään muulla ei pysty aloitteleva torppari kilpailemaan kuin hinnalla niin pitäisi sen jo kertoa mikä on torpparihommien kannattavuus. Jos niin vitun kova hinku on siirtää oma elämä peltikoppiin pyörien päälle niin kannattaa hankkiutua ihan normaaliksi kuljettajaksi työsopimuksella. Se on aina parempi ja turvallisempi vaihtoehto torpparille. Aina.
- EX-Torppari
Torpparit pitää monen kuljetusliikkeen pystyssä!
- TorppariOttaaVastuun
EX-Torppari kirjoitti:
Torpparit pitää monen kuljetusliikkeen pystyssä!
Kyllä. Hyvä keino varmistaa että kuljetusliike pyörii ja toimii on siirtää vastuu siitä torpparille. Torpparin tekemästä työstä otetaan siivu omaan kassaan ja jos ajoja ei ole niin torpparillekaan ei tarvitse mitään maksaa eli kuluja ei hiljaisena aikana juirikaan ole. Normikuskillehan täytyy hiljaisenakin aikana maksaa 80:n tunnin palkka kahden viikon periodiin. Torpparille ei tarvitse maksaa mitään. Eikä edes kesälomia, sairaslomista puhumattakaan. Samalla periaatteella läpitunti-ja kilometriliksalla ajavillakin vastuu siirretään suorittavalle taholle eli kuljettajalle.
- EgonArvio
Loputtomat vaatimukset kaikensortin imetykselle on SAK:oon rakennelma pitää yrittäjät nälkäänäkevien ryhmissä . Duunari on se joka juhlii kynittyään liikenneyrityksen konkurssiin nostamalla palkkaturvasta jämät . Vastuuttoman ryhmän työllistäjät / elättäjät parjataan ja pilkataan siitä että yrittävät elättää itsensä omalla osaamisellaan , päivastoin kun AKT:een jäsenistö , heille pitää jonkun järjestää duunia et pääsee valittamaan jopa sahaamaan oksaa altaan .
- KusettajatRuotuun
Moni toimiva kuljetusyritys tuottaa voittoa yrittäjälle mutta siitä huolimatta kuljettajia kusetetaan työnantajan toimesta esim. maksamalla palkka väärin. Usein jätetään osa palkan lisistä maksamatta koska ei vaan haluta maksaa koska nehän on pois yrityksen tilipussista. Lomien ja pekkasten kanssa kikkaillaan kun niitäkään ei haluta maksaa.
Yrittäjät kyllä repivät duunarin selkänahasta tuoton firman kassaan ja omiin liiveihin erilaisilla laittomilla keinoilla mutta jos kävisi niin että firma tuottaisikin hyvin niin siitähän ei kuljettajaa päästetä rahallisesti osalliseksi vaikka kuljettaja sen rahan firmaan konkreettisesti tuo omalla työpanoksellaan. Sen takia on hyvä että on jokin taho, kuten Akt, joka edes yrittää laittaa kapuloita kusettavien kuljetusyrittäjien rattaisiin sopimalla yhteiset pelisäännöt ja palkat duunarin ja yrittäjän välille. Duunarithan näitä sääntöjä joutuu noudattamaan mutta osa yrittäjistä katsoo oikeudekseen näistä säännöistä poiketa. - Alan-Mies
Kuljets-yrittäjällä on uskonto 10, laskento 4.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384208- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152021Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi611661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741246
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080