Kirjaston tietokoneet

YleinenKysymys

Olen ainakin täällä Turussa huomannut tällaisen sinänsä aika ikävän jutun kirjastokoneita koskien.
Eli niitä ei käsittääkseni päivitellä sen erikoisemmin henkilökunnan/kaupungin taholta, joiden vastuulla kuitenkin koneiden ajanmukaisuus käsittääkseni on.
Tällä hetkellä ainakin lähikirjastoni koneissa Internet Explorer-palvelin vähän väliä pätkäisee toiminnan tällaisella "Valitsemasi sivusto aiheuttaa turvallisuusriskin, haluatko jatkaa?"-ilmoituksella. Ja kuitenkin valitsemani sivustot ovat mm. sähköpostipalvelimeni sivut ja vastaavat perussivustot. Kaikista "epämääräisin" sivusto on juurikin tämä Suomi24-sivusto. Eli en ole tosiaankaan tällainen epämääräinen riskisurffari. Myöskin osa yhteyksistä on osittain suojaamattomia, virastojen ym tärkeiden tahojen yhteydet/sivustot, vaikka selainten päivitysvastuu on tosiaan laitteen omistajalla.
Mozilla Firefox toimii näillä koneilla hieman paremmin, mutta puutteita on siinäkin.
Harmittaa vaan, vielä kun palautteesta huolimatta koneille ei ole tehty käsittääkseni mitään varmistuspäivityksiä aikoihin.
Tietysti oma kone on se paras vaihtoehto, mutta kaikilla nyt ei ole mahdollisuuksia omaan koneeseen, kenellä mistäkin syystä kuten olen muutaman tuttuni kanssa jutellut asiasta, ja kyllähän koneellisellakin ihmisellä tulee joskus niitä aikoja, kun joutuu turvautumaan julkisen sektorin nettipalveluihin.
Mistäköhän moinen piittaamattomuus johtuu? Säästöistä vai silkasta laiskuudesta? Kun kyllähän hyvät ja turvalliset nettiyhteydet kuuluu kuitenkin kirjaston palveluihin siinä, missä muutkin.

1

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittelevakirjailija

      Johtuu lähinnä siitä, että usein kirjastojen koneet ovat kolmannen tahon omistamia.

      Itse olin muutamia vuosia sitten kirjastossa töissä. Siellä koneet olivat liisattuja, ja kaikki tietotekniikan ylläpito oli ulkoistettu leasingfirmalle. Henkilökunnalla ei ollut valtuuksia tehdä koneille käytännössä yhtään mitään, jotta firma pääsi laskuttamaan kaikesta mahdollisesta lisätyöstä. Edes ohjelmien asennus ei ollut mahdollista muille kuin tuolle firmalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1385
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1096
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      83
      945
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      783
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    8. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      713
    9. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      713
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe