Tavoitearvo silmien laserleikkauksessa

MiinuksestaPlussaan

Kävin n. kuukausi sitten femtolasik -leikkauksessa. Aiemmin kummassakin silmässäni oli -2.25 likinäköä ja hajataittoa -1 ja -1.75. Pääkoppa on hiljalleen tottunut muutokseen. Vielä tuntuu hieman oudolta, mutta näkö kaiken kaikkiaan hyvä. Tietokoneen näytön koen hieman epämiellyttäväksi, mutta sen pystyy nykyisin jo sivuuttamaan melko kivasti. Lisäksi koen, että oikea silmäni olisi jotenkin huonompi kuin vasen. Jälkitarkastuksessa kävin viime viikolla ja kuulemma taittovoimakkuuden tavoitearvoon oli päästy kummassakin silmässä ja silmät näkee niin kuin pitääkin eli visus 1.0 (näen tosin vielä etenkin pimeällä kirkkaissa digitaalisissa näytöissä ym. lievää haamukuvaa).

Tässä koko prosessissa oli jotenkin outoa se etten vielä ennen viime viikolla ollutta jälkitarkastuspäivää tiennyt, mihin tavoitearvoon silmiäni oli lähdetty leikkaamaan. Liekö siksi, kun en ikinä muistanut ääneen kysyä...jotenkin oletin, että se kerrottaisiin oletusarvoisesti ja että siitä jopa keskusteltaisiin.

Noh, nyt kun kävin siellä jälkitarkastuksessa niin muistin poistuessani viimein kysyä, että oliko se taittovoimakkuus nyt sitten - 0, jos kerran silmät näkee niinkuin pitää. Optikko sanoi, että kummassakin silmässä on TAVOITTEEN mukaisesti 0,25 ja vakuutti, että näin pitääkin olla. Olin totaalisen ällistynyt tuosta tiedosta. Olin tähän mennessä lukenut, että yleensä tavoitearvona on 0 ellei sitten olla varautumassa ikänäköön. Kuulemma likinäköinen silmä näkee tarkemmin, jos laitetaan hieman plussalle ja tätä samaa kikkailua käytetään ilmeisesti myös silmälasien kanssa.

Nyt jälkeen päin kovasti tätä kuitenkin edelleen ihmettelen. Mielestäni minun silmälasieni linssimääräys on aina ollut sama kuin mitattu näkö, joten tuo koko plussa-asia tuli aivan puskista. Onko muillakin likinäköisillä leikattu silmät tarkoituksellisesti plussalle?

HUOM! Älkääkä ymmärtäkö tätä viestiä siten, että olisin täydellisen pettynyt johonkin. Ehei, olen oikein tyytyväinen tämänhetkiseen näkööni ja elämän helppouteen ilman laseja. Olen vain utelias ja haluan tietää tästä aiheesta lisää, kun se oli jotain sellaista, mitä en osannut yhtään odottaa.

0

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Kela valvoo lasten tilejä.

        Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
        Yhteiskunta
        237
        2596
      2. Mitä haluaisit sanoa hänelle

        Nyt tällä hetkellä?
        Ikävä
        120
        1559
      3. Nainen, tervetuloa

        Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
        Ikävä
        10
        1494
      4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

        Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
        Maailman menoa
        16
        1412
      5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

        Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
        Maailman menoa
        96
        1305
      6. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

        Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
        Suomalaiset julkkikset
        7
        1160
      7. Väliämme on noin 6 km

        Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
        Ikävä
        9
        903
      8. Odotatko vielä

        Häntä?????
        Ikävä
        61
        878
      9. Mikä biisi

        Kuvaa sinun ja kaivattusi tämänhetkistä tilannetta? Laittakaa biisejä tulemaan ❤️
        Ikävä
        56
        868
      10. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

        Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
        Ensitreffit alttarilla
        1
        825
      Aihe