Tavoitearvo silmien laserleikkauksessa

MiinuksestaPlussaan

Kävin n. kuukausi sitten femtolasik -leikkauksessa. Aiemmin kummassakin silmässäni oli -2.25 likinäköä ja hajataittoa -1 ja -1.75. Pääkoppa on hiljalleen tottunut muutokseen. Vielä tuntuu hieman oudolta, mutta näkö kaiken kaikkiaan hyvä. Tietokoneen näytön koen hieman epämiellyttäväksi, mutta sen pystyy nykyisin jo sivuuttamaan melko kivasti. Lisäksi koen, että oikea silmäni olisi jotenkin huonompi kuin vasen. Jälkitarkastuksessa kävin viime viikolla ja kuulemma taittovoimakkuuden tavoitearvoon oli päästy kummassakin silmässä ja silmät näkee niin kuin pitääkin eli visus 1.0 (näen tosin vielä etenkin pimeällä kirkkaissa digitaalisissa näytöissä ym. lievää haamukuvaa).

Tässä koko prosessissa oli jotenkin outoa se etten vielä ennen viime viikolla ollutta jälkitarkastuspäivää tiennyt, mihin tavoitearvoon silmiäni oli lähdetty leikkaamaan. Liekö siksi, kun en ikinä muistanut ääneen kysyä...jotenkin oletin, että se kerrottaisiin oletusarvoisesti ja että siitä jopa keskusteltaisiin.

Noh, nyt kun kävin siellä jälkitarkastuksessa niin muistin poistuessani viimein kysyä, että oliko se taittovoimakkuus nyt sitten - 0, jos kerran silmät näkee niinkuin pitää. Optikko sanoi, että kummassakin silmässä on TAVOITTEEN mukaisesti 0,25 ja vakuutti, että näin pitääkin olla. Olin totaalisen ällistynyt tuosta tiedosta. Olin tähän mennessä lukenut, että yleensä tavoitearvona on 0 ellei sitten olla varautumassa ikänäköön. Kuulemma likinäköinen silmä näkee tarkemmin, jos laitetaan hieman plussalle ja tätä samaa kikkailua käytetään ilmeisesti myös silmälasien kanssa.

Nyt jälkeen päin kovasti tätä kuitenkin edelleen ihmettelen. Mielestäni minun silmälasieni linssimääräys on aina ollut sama kuin mitattu näkö, joten tuo koko plussa-asia tuli aivan puskista. Onko muillakin likinäköisillä leikattu silmät tarkoituksellisesti plussalle?

HUOM! Älkääkä ymmärtäkö tätä viestiä siten, että olisin täydellisen pettynyt johonkin. Ehei, olen oikein tyytyväinen tämänhetkiseen näkööni ja elämän helppouteen ilman laseja. Olen vain utelias ja haluan tietää tästä aiheesta lisää, kun se oli jotain sellaista, mitä en osannut yhtään odottaa.

0

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Hakulinen on kuollut - YÖ yhtyeen hittien tekijä

https://www.is.fi/viihde/art-2000008994171.html Vielä ei ole kerrottu kuoleman syytä. Jussi Hakulinen loi YÖ yhtyeen kuuluisimmat hit
        Maailman menoa
        206
        4322
      2. Loiri on kuollut.

Poistui kuvioista.
        Maailman menoa
        168
        3009
      3. Kirja: Martina Aitolehti näki narkomaani-siskonsa piikitetyn käsivarren: "Sillä hetkellä tajusin..."

Hyvinvointiyrittäjä ja triatlonisti Martina Aitolehti avautuu rehellisesti mm. pikkusiskonsa-Steffin huumehöyryisestä elämästä uudessa elämäkertakirja
        Kotimaiset julkkisjuorut
        37
        2483
      4. Törkeä ryöstö Hyrynsalmella

Törkeä ryöstö Hyrynsalmella – miehet tunkeutuivat aamuyöllä taloon, otsikoivat lehdet. Kenen sakkija ovat tunkeutujat olleet ja missä??
        Hyrynsalmi
        47
        1597
      5. Yön Jussi Hakulinen on Kuollut

Näin kertoo lehdet, esim satakunnankansa. R.I.P. Jussi. Olit hyvä laulaja ja sanoittaja.
        Pori
        133
        1459
      6. Martinan vastenmielinen menneisyys

Martinan kirjasta julkaistujen otteiden perusteella hän on vastenmielinen sarjapettäjä ja epävakaa persoona. Kukaan normaali ihminen ei huuda kuutta t
        Kotimaiset julkkisjuorut
        180
        1390
      7. Joko kadonnut?

Onko löytynyt jo?
        Hyrynsalmi
        9
        1108
      8. Miksi Martina puhuu kirjassaan

…muunneltua totuutta. Hän ei ole ollut apuvalmentajana hevostallilla nuoruudessaan. Hän on ollut ihan tavallinen tallityttö muiden tallityttöjen jouko
        Kotimaiset julkkisjuorut
        116
        1079
      9. Kiinasta taas uusi virus maailman iloksi

Kiinassa on tunnistettu uusi Langya henipavirus (LayV), johon on sairastunut jo kymmeniä ihmisiä. Tutkijoiden mukaan virus on todennäköisesti tarttun
        Maailman menoa
        38
        1022
      10. Käynköhän mä vielä siellä

lähiaikoina.. 🤔 Jaa-a, siinäpä mietittävää meille molemmille.
        Tunteet
        65
        872
      Aihe