Sarakkeen lisääminen omaan taulukkoon ei onnistu!?

SarakettaEiSaaLisättyä

Hei!

Olen tehnyt itselleni budjettitaulukkopohjan,
jota sitten vuosien saatossa olen tarpeen mukaan korjannut.

Nyt pitäisi saada lisättyä yksi pystysarake,
mutta taulukkopohjaan ei saa lisättyä mitään!

Sarakkeen lisäyspainike on harmaana.

Kopioin koko taulukkopohjan ja liitin aivan puhtaaseen työkirjaan,
oletin että silloin sarakkeen lisääminen onnistuisi, mutta ei!

Poistin myös sarakkeen värillisen pohjan, jossa joka toinen rivi oli selvyyden vuoksi eri värisellä vaalean sinisellä, heti taulukon ulkopuolelle sarakkeen lisäys kyllä onnistuu.

Mikä estää lisäämästä saraketta itse taulukkoon!?

Kyse ei siis ole kenenkään luoma valmis pohja, joka olisi suljettu muutoksilta
vaan itse oman kodin tarpeisiin laatimani pohja, joka on tallennettu .xlsx-muodossa (Excel 2010). Pohjaa ei ole edes tallennettu mallina, vaan sen pitäisi olla aivan muutoksille avoin pohja.

Kiitos avusta! Olen puurtanut toista tuntia ja yrittänyt löytää ratkaisua Excelin ohjeesta ja netistä, löytämättä! En keksi mikä noin perusasian voi sitoa!?

7

4944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Backuppi

      Toimiiko, jos kopioit (paste special) uuteen pohjaan tai sivulle ensin pelkät kaavat?
      Jos on tallella toimiva, katso mikä on muuttunut.

    • Jospa taulukkosi on suojattu. ?? Se voi estää muutokset.
      Kun klikkaat ylhäältä välilehteä 'Tarkista', lukeeko Muutoksissa 'Poista taulukon suojaus' vai 'Suojaa taulukko'.

      • Tai ei kai sittenkään, silloinhan siellä olisi kaikki muukin harmaana.


      • SarakettaEiSaaLisättyä

        Kiitos kommentistasi!

        Ei ole suojattu!
        Epäilin sitä ensin itsekin ja tutkin, löysin kertomasi painikkeet ja
        oli avoin muutoksille.


    • SarakettaEiSaaLisättyä

      Kiitos vastauksestasi!

      Kokeilin uuteen pohjaan kopiointia, mutta sama ongelma.

      Kaavoja on niin vähän, kun olen aika lailla aloittelija..

      Pitäisi tehdä oma taulukko lainoista, korkoista yms, johon kaavoja tarvitsisi.
      Kiva olisi nähdä miten lyhennys esim. vaikuttaa korkoon yms. tärkeää.




      Alkuperäinen ongelma ratkesi yllättäen, kun tulin valinneeksi vain yhden solun,
      jossa on sarakkeen nimi! Ja silloin hiiren oikealla on valittavissa kohta "Lisää" ja siitä "Taulukon sarakkeet vasemmalle". (*)

      Olen aina tottunut lisäämään sarakkeen napsauttamalla hiirellä saraketta ylähäältä kirjaimen päältä ja "Lisää" ja uusi sarake on käsittääkseni tullut tehtyä.

      Muotoillussa taulukossa tuo ei toiminutkaan ja se hämmensi!

      Muotoillussa taulukossa ei myöskään toimi "Aloitus"-välilehden, "Lisää"-painike, "Lisää taulukon sarakkeita".

      Mutta tuo (*) reitti toimi, jonka oletin aivan vastaavaksi kuin kaksi edellä kertomaani, toimimatonta sarakkeen lisäämisreittiä.

      Onko Excel 2010 sitten vain huonosti koodattu, epäjohdonmukainen, vai ovatko nuo kolme erilaista sarakkeen lisäämistapaa jotenkin kuitenkin eri tarkoituksiin!?

    • Mystistä! En ole ikinä törmännyt vastaavaan ja luulisi kaikkien lisäystapojen olevan samanarvoisia. Minäkin olen tottunut lisäämään samalla tavoin valitsemalla sarakkeen kirjaimesta ja hiiren oikealla valinnut Lisää. Ehkäpä siellä oli joku kökkö, mikä ei päällepäin näkynyt. Excel on niin viisas, että joskus on olevinaan käyttäjäänsä viisaampi. Mutta kiva juttu, että sait ongelman ratkaistua.

    • SarakkeenSaikinLisättyä

      Kiitos! :)

      Kyllä tuo Excel* on melkoinen epeli!
      Tosin olen käyttäjänäkin aika alkeissa..
      Mutta silti ei ohjelmisto aina tunnu aivan nimensä* veroiselta! ;)

      * http://www.sanakirja.org/search.php?q=excel&l=3&l2=17

      Jääpä nyt tämäkin ratkaisu tänne yleiseen jakoon!
      Ehkä joku joutuu painimaan saman ongelman kanssa
      ja toivon, että hän löytää silloin tänne! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe