Olisiko kissarotua joka ei allergisoi?

Nuhanenä

Voiko olla mahdollista, että jotkut kissarodut eivät aiheuta allergiaa kissa-allergikolle? Kun menen käymään kyläpaikassa, jossa on ihan tavallinen maatiaiskissa, alkaa heti silmät ja nenä kutista, mutta kun olen käynyt paikassa jossa on lyhytkarvainen harmaa (en muista rotua) rotukissa, niin yhtään ei ruvennut kutisemaan, vaikka palluttelin kissaa. Myöskään paikassa, jossa oli somalikissa, ei tullut mitään oireita. Haluaisin ottaa kissan, onkoon kellään kokemuksia? Voiko kissa-allergikko elää jonkun kissarodun kanssa?

29

14631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissafani nambörrr vannn

      En ole koskaan kuullut että olisi joku kissarotu, josta lähtisi vähemmän allergisoivaa hilsettä tmv. joka ei aiheuttaisi allergisia oireita ihmisille, jotka niistä kärsivät. Jos todellakin on näin, että jokin kissarotu ei aiheuta niin paljoa oireita allergisille ihmisille, niin kertokaa toki! Minä hankin heti sellaisen kotiimme

      • Meerimarimamarjatta

        Luin jostain että Devon Rex olisi sellainen rotu josta ei lähtisi hilsettä.


    • siiri

      Mikään rotu ei ole 100-prosenttisen allergisoimaton, mutta olen kuullut että kiharakarvaiset rex-rodut (joita on useampia muunnoksia) eivät aiheuttaisi yhtä usein oireita kuin muut. En silti uskalla suoralta kädeltä suositella rexiäkään, mutta ehkäpä voisit esim. hoitaa tuota kaverisi kissaa jonkin aikaa jotta näkisit miten reagoit. Lisää tietoa rex-roduista löytyy täältä:
      http://www.surok.fi/

    • Ei ole

      Kyse on ihan puhtaasti sattumista. Karvan pituus ei myöskään vaikuta mitenkään, sillä allergian aiheuttaa eläinten ihosta irtoava hilse ja niiden sylki, ei karvat, joten karvaton kissa/koira aiheuttaa oireita siinä missä persialainen kissa tai vanha englannin lammaskoira.

      Kysymys on ihan yksilöistä ja sattumista. Kaverini äidillä on astma, mutta kaverini koirasta hän ei saa mitään oireita, vaikka koira olisi heillä hoidossa viikonkin yhteen menoon. Muista elukoista saa oireita, joiden voimakkuus vaihtelee, myös samanrotuisista koirista.

      Allergikon on varminta olla ottamatta lemmikkiä, kun kerran TIETÄÄ olevansa allerginen. VOI olla, ettei tule oireita, mutta VOI olla että allergia pahenee pahaksi astmaksi ja mitäs sitten? Lemmikistä eroon, ja kissalle varsinkin on rankkaa erota tutuista paikoista ja ihmisistä.

      Jos olisit suklaalle allerginen, et varmaankaan söisi joka päivä levyllistä? Miksi pelleillä allergian kanssa, jos kyseessä on elävä olento, joka saa kantaa sitten seuraukset?

    • onnellinen omistaja

      käy katsomassa suomen rexkissa yhdistyksen sivuja.
      meillä on devon, emme tosin ole allergisia, mutta työkaverin mies on tavattoman allerginen eläimille, mutta heillä on kaksi cornish rex kissaa eivätkä aiheuta allergiaa. En missään tapauksessa sano, että ota rex kissa, mutta käy kokeilemassa jonkun kasvattajan luona alkaako nenä tuhista =))

    • Eulalia

      Miehelläni on astma, ja hän on allerginen kissoillekin - silloin kun ne ovat pentuja. Hänen mukaansa pentukarva on (hänelle) kaikkein pahin oireiden aiheuttaja, mutta kuitenkin aikuisen kissansa ja myöhemmin minun aikuisten kissojeni kanssa hän pystyi/pystyy elämään suht' ongelmitta. Joskus menee Zyrteciä tai vastaavaa. Tällä hetkellä minulla on keskenkasvuisia kissoja (yhteisestä sopimuksesta) ja hän käyttää astmasuihketta toisinaan. Ei ole vielä näemmä henkeään heittämässä...

      Itselläni on mahdollisesti rasitusastma; kostea ja kylmä aiheuttaa minulla joka vuosi itsepintaisen yskän, joka sattumalta tuntui vain pahenevan sinä aikana kun minulla oli kissaton kausi, joten en kyllä allekirjoita sitä että kissa-allergia on jokin väistämätön lisuke astmaan tai muihin allergioihin. Olen itse allerginen koivun ja lepän siitepölylle sekä useille (keittämättömille) hedelmille, mutta kissoista en ole ikinä kokenut muuta oireilua kuin että runsas kissankusi alkaa aivastuttaa. Kaiketi siihen pissaan erittää jotain proteiineja tai mitä lie...

      Elikä kyllä tämä niin sattumanvaraista on tämä touhu että kuka mitäkin sietää ja kuinka paljon. En minä aina oikein ymmärrä sitä astmalla pelottelua, että se on muka suorastaan kuolema jos on astma, tai että ei voi tehdä mitään kivaa tai pitää eläimiä jos on astma. Höh... Ei se AINA niin mene...

      • oireita on mutta..

        Hei!
        Mulla on kissa allergia ja aikanaan kun otin kissan niin alkuun sain iho ja silmäoireita ne kuitenkin helpotti aika pian ja oireet jatkui aivastelulla nekin on jääneet lähestulkoon pois.

        Olen myös astmaattisuuteen taipuvainen ja rasituksessa joudun turvautumaan avaavaan lääkkeeseen, mutta jos se nyt kissasta johtuukin niin sen kanssa pärjää.

        Aina sitä allergiselle suositellaan, että eläintä ei pitäisi ottaa. Henk kohtasesti olen sitä mieltä, että tänä päivänä allergia ja astma lääkkeet on niin hyviä, että pystyy elämään normaalia elämää varsinkin kun pitää yleiskunnostaan huolta.

        Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta en voisi kuvitellakaan elämääni ilman rakasta kisuani, sillä hän tekee minut tosi onnelliseksi!!!


      • Tai sitten ei
        oireita on mutta.. kirjoitti:

        Hei!
        Mulla on kissa allergia ja aikanaan kun otin kissan niin alkuun sain iho ja silmäoireita ne kuitenkin helpotti aika pian ja oireet jatkui aivastelulla nekin on jääneet lähestulkoon pois.

        Olen myös astmaattisuuteen taipuvainen ja rasituksessa joudun turvautumaan avaavaan lääkkeeseen, mutta jos se nyt kissasta johtuukin niin sen kanssa pärjää.

        Aina sitä allergiselle suositellaan, että eläintä ei pitäisi ottaa. Henk kohtasesti olen sitä mieltä, että tänä päivänä allergia ja astma lääkkeet on niin hyviä, että pystyy elämään normaalia elämää varsinkin kun pitää yleiskunnostaan huolta.

        Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta en voisi kuvitellakaan elämääni ilman rakasta kisuani, sillä hän tekee minut tosi onnelliseksi!!!

        tänä päivänä allergia ja astma lääkkeet on niin hyviä, että pystyy elämään normaalia elämää varsinkin kun pitää yleiskunnostaan huolta.
        -----------------------------------------
        Tuttavallani oli astma. Hänellä oli myös koira. Astma vain paheni ja paheni, lopulta hän vietti pitkiä aikoja sairaalassa. Kun koira kuoli, oireet hellittivät ja nyt hän on melkein oireeton, paitsi jos menee eläinten lähelle.

        Koira kuoli kaksi vuotta sitten, en usko, että astmalääkkeet ovat tuossa ajassa niin paljon kehittyneet... Jokainen tekee, niin kuin parhaaksi näkee ja vastaa seurauksista.


      • Anonyymi
        oireita on mutta.. kirjoitti:

        Hei!
        Mulla on kissa allergia ja aikanaan kun otin kissan niin alkuun sain iho ja silmäoireita ne kuitenkin helpotti aika pian ja oireet jatkui aivastelulla nekin on jääneet lähestulkoon pois.

        Olen myös astmaattisuuteen taipuvainen ja rasituksessa joudun turvautumaan avaavaan lääkkeeseen, mutta jos se nyt kissasta johtuukin niin sen kanssa pärjää.

        Aina sitä allergiselle suositellaan, että eläintä ei pitäisi ottaa. Henk kohtasesti olen sitä mieltä, että tänä päivänä allergia ja astma lääkkeet on niin hyviä, että pystyy elämään normaalia elämää varsinkin kun pitää yleiskunnostaan huolta.

        Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta en voisi kuvitellakaan elämääni ilman rakasta kisuani, sillä hän tekee minut tosi onnelliseksi!!!

        Jos joku on todella allerginen ei siinä välttämättä kaikille auta allergia lääke ja astmalääke,oireet tulevat silti ja pahimmillaan astmaatikolta vie hengen...


    • nukkaliisa

      jotkut yksilöt sopivat jollekin allergiselle, toiselle eivät. täysin yksilökohtaista. ehkä voisit mennä eläinsuojeluyhdistyksiin käymään ja jos voisit viettää kissojen kanssa kahdestaan aikaa jossain huoneessa, missä ei ole muiden kissojen hilsettä. näin saisit (melkoisella varmuudella) tietää mistä yksilöistä saat oireita.

    • Antero..

      Yksinkertainen selitys sille, etteivät rotukissat aiheuta niin pahoja oireita, kuin tuo maatainen sinulle, saattaisi olla se että näitä kissoja on pesty ja niiden turkkia käsitelty näyttelyitä varten. Myös kohdallaan oleva ravinto yms. seikat voivat vähentää allergiaa aiheuttavaa hilseilyä.

    • takuliini

      Etsiskelin kissarotua reilu vuosi sitten ja löysin Rex- rodun; Cornish rex, Devon rex, German rex (harvinainen Suomessa).
      Vanhin poika allerginen kissoille. Kuulin, että jotkut allergikot voisivat sietää tätä rotua. Rodulla samantyylinen ominaisuus kuin villakoiralla ts. yksi karvakerros puuttuu, turkki samettimaisen pehmeä.
      Löysimme kasvattajan, joka suosutui myymään kissan sillä sopimuksella, että kissa palaakasvattajalle jos pojan allergiaoireet ilmenevät!
      Meille kävi niin onnellisesti, että poikamme ei ole saanut oireita, ei ole tarvinnut lääkkeitä tms. ja olemme saaneet olla ihanann kissan omistajia reilun vuoden.
      Mutta; siskoni ja veljeni pojat puolestaan saavat kissastamme allergisia oireita, joten asia hyvin yksilöllinen!

      • kun

        Se karvahan ei sitä allergiaa aiheuta, vaan eläimen hilse (siis kuollut iho) ja sylki...


      • takuliini
        kun kirjoitti:

        Se karvahan ei sitä allergiaa aiheuta, vaan eläimen hilse (siis kuollut iho) ja sylki...

        Oli kyllä tiedossani mainitsemasi asia. Jostakin syystä, poikamme on kuitenkin kyseistä rotua sietänyt, ei kutinaa tms. mitä tavallisesti.
        En voi muuksi kokemustamme muuttaa.
        Anteeksi, kun aukaisin suuni, netissä pitäisi pitää turpansa kiinni, niin pääsisi vähemmällä mielipahalla,olen sen ajan oloon huomannut.


      • kun
        takuliini kirjoitti:

        Oli kyllä tiedossani mainitsemasi asia. Jostakin syystä, poikamme on kuitenkin kyseistä rotua sietänyt, ei kutinaa tms. mitä tavallisesti.
        En voi muuksi kokemustamme muuttaa.
        Anteeksi, kun aukaisin suuni, netissä pitäisi pitää turpansa kiinni, niin pääsisi vähemmällä mielipahalla,olen sen ajan oloon huomannut.

        Niistä karvakerroksista selitit, niin luulin, että luulit, että karvoista tulee allergia.


      • Vastauksistanne!
        takuliini kirjoitti:

        Oli kyllä tiedossani mainitsemasi asia. Jostakin syystä, poikamme on kuitenkin kyseistä rotua sietänyt, ei kutinaa tms. mitä tavallisesti.
        En voi muuksi kokemustamme muuttaa.
        Anteeksi, kun aukaisin suuni, netissä pitäisi pitää turpansa kiinni, niin pääsisi vähemmällä mielipahalla,olen sen ajan oloon huomannut.

        Jospa meidänkin perhe voisi saada kissan sillä varauksella, ettei kukaan ole allerginen! Minusta kyllä se oravan näköinen somalikissa on aivan vastustamaton!


      • ....

        "Rodulla samantyylinen ominaisuus kuin villakoiralla ts. yksi karvakerros puuttuu, turkki samettimaisen pehmeä."

        Cornish rexillä karvakerroksia on vain 1 - tavallisimmin kissoilla on kolme karvakerrosta eli aluskarva, välikarva ja päällikarva. Cornarilla näistä on vain aluskarva.

        Erilainen turkinlaatu saattaa vaikuttaa myös siihen paljonko hilsettä erittyy - hilsekään ei kuitenkaan ole ainut allergisoiva tekijä, sillä toiset voivat saada oireita kissan syljestä ja muista eritteistä (esim. hiekkalaatikkoa siivotessa altistuu).


      • takuliini
        .... kirjoitti:

        "Rodulla samantyylinen ominaisuus kuin villakoiralla ts. yksi karvakerros puuttuu, turkki samettimaisen pehmeä."

        Cornish rexillä karvakerroksia on vain 1 - tavallisimmin kissoilla on kolme karvakerrosta eli aluskarva, välikarva ja päällikarva. Cornarilla näistä on vain aluskarva.

        Erilainen turkinlaatu saattaa vaikuttaa myös siihen paljonko hilsettä erittyy - hilsekään ei kuitenkaan ole ainut allergisoiva tekijä, sillä toiset voivat saada oireita kissan syljestä ja muista eritteistä (esim. hiekkalaatikkoa siivotessa altistuu).

        Kiitos tarkennuksesta!

        Suunnitteilla toisen Cornish rexin ostaminen. Ihana rotu, luonteensankin psta! Suosittelen!


      • Anonyymi
        kun kirjoitti:

        Se karvahan ei sitä allergiaa aiheuta, vaan eläimen hilse (siis kuollut iho) ja sylki...

        Niin näillä kissoilla ei ole aluskarvaa ja täten ei hilsettä muodostu niin kuin muilla kissoilla


    • kira

      että kissan säännöllinen peseminen (esim. viikottain) vähentäisi allergeeneja jopa 80 %. Ei ole omia kokemuksia. Lisäksi monet kissat kuulemma jopa nauttivat suihkuttelusta (taisi olla Burman kissa).

    • RM

      kaljukissa

      • Sfinx 1v.

        Tarkoittanet Sfinx/Sphyx-rotuista kissaa? ;)
        Se saattaa tosiaan olla mahdolinen, kuten jo mainitut Cornarit. Kaikki riippuu kuitenkin ihmisestä ja allergian tasosta! :)


    • Kissankasa

      No tuleeko joillekkin allergikoille edes maatiaiskissoista?

      Maatiaiskissa nuoli kerran siskoni(joka on allerginen) kättä... Olimme yli viikon serkkujen luona joilla on kaksi maatiaiskissaa... Kissat nuolivat melkein koko ajan siskon kättä, mutta ei tullut mitään! :'O

    • kisufani

      Olen kuullut et rotukissat eivät tuottaisi allergiaa mut ei kaikki ole täysin 100%

    • kity

      Sellaista rotua ei ehkä oo..jos on alkerginen niin on.Olen itse kissalle ja koiralle allerginen nykyään.Mutta olen saanut kissani pitää.Allergia siedätyshoidon takia niin kauan kuin kestän..astmalääkkeet auttavat ja on vaikea luopua rakkaista eläimistä noin vaan...

    • olenkissa

      Pyhä Biriitta ei ilmeisesti allergisoi

    • kissaallergikko

      Myös kissan sylki aiheuttaa allergiaa ,itselle ainakin:Joten käyn kylissä joissa kissoja ,mutta ei voisi omaa kissaa ottaa.Tulee vetistä nuhaa,kutinaa iholle,yskää.Voin olla sen muutaman tunnin kylässä,oireet katoaa,kun lähden pois.
      Koiralle en ole allerginen.Ja koira onkin kiva,kun voi ottaa vaikka ihan 3-6kiloisen,ja sen kanssa voi lenkkeillä kaupungilla pitkiäkin matkoa.
      Koira on minulle osoittautunut hyväksi valinnaksi.Kissaa en olis voinut mukana, kuskata samalla lailla ollenkaan.Eli ei mua haittaa etten voinut kissaa ottaakkaan.

    • Anonyymi

      monia rotuja on

    • Anonyymi

      venäjänsininen on kissarotu,joka sopii hyvin allergiselle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe