Utarepöhö

Lypsäjä

Miten saan utarepöhöä vähennettyä lehmältä.
Pitäisi poikia tammikuun aikana . Tahtoo lähtä nahat vetimestä ja vuotaa visvaa , ei mukava hoidettava . Kestää kauan parantua . Poikinut kaksi kertaa molemmilla kerroilla sama homma .
Viimmeksi rajoittui onneksi yhteen vetimeen .

9

2780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha

      eläinlääkäriltä, josko se voisi antaa nesteenpoistolääkityksen. Aspiriinin olen myös kuullut auttavan. Utarepöhöön vaikutti jokin tekijä ruokinnassa, mutta en nyt kuolemaksenikaan muista mikä se oli.

    • Miia

      Utareen takaosan tyvessä on kummallakin puolella imurauhaset, joiden kautta imuneste poistuu utareesta. Pääimusuonet kulkevat kaikkialla utareessa ja vetimissä kohti näitä imurauhasia. Jonkin verran saattaa olla apua, jos hieroo utaretta imusuonituksen mukaisesti, eli alhaalta edestä taakse yläviistoon.

    • Jooseppi

      Moi!

      Millainen on ruokinta ummessaolon aikana...? Onko lehmä yleisesti ottaen lihava...?

      • lehmä

        Meillä ainakin on nyt toista kuukautta kova pöhö laihassa lehmässä. Joutuu lypsämään kahdessa osassa, konetta ei pysty laittamaan neljään vetimeen kerrallaan.
        Olen hieronut utaretta kädet kipeiksi lämmittävillä linimenteillä, eipä juuri tunnu auttavan. Lehmässä oli lievää ketoosia sekä hormonaalisia häiriöitä, kun ne hoidettiin pöhö väheni muutamaksi päiväksi mutta tuli taas takaisin.


      • hieroja
        lehmä kirjoitti:

        Meillä ainakin on nyt toista kuukautta kova pöhö laihassa lehmässä. Joutuu lypsämään kahdessa osassa, konetta ei pysty laittamaan neljään vetimeen kerrallaan.
        Olen hieronut utaretta kädet kipeiksi lämmittävillä linimenteillä, eipä juuri tunnu auttavan. Lehmässä oli lievää ketoosia sekä hormonaalisia häiriöitä, kun ne hoidettiin pöhö väheni muutamaksi päiväksi mutta tuli taas takaisin.

        Hieroa ei saa kuin ihan kevyesti. Ihmisten hirojana sanoisin, että lymfahieronta pitäisi myös eläimellä tehdä tosi kevyesti pyörivin liikkein alhaalta ylöspäin edeten, muttei tiehyeitä lyttyyn painaen. Ihan hyiä tuloksia olen saanut lehmilläni siinä missä ihmisilläkin.


      • Lypsäjä

        Tunnutus on tällä lehmällä matala poikima aikaan n.2 kg väkirehua melkoinen utare jo poikima aika pitäisi olla 17 päivä tätä kuuta . Täytyy koettaa tota hieronta juttua , lämmittäviä voiteita olen aina käyttänyt . Liivit vetimien suojana ja sanomalehti ettei pääse likaa vetimiin , jos luo vetimien nahat taas . Viimeksi onneksi rajoittui yhteen vetimeen .Lehmä ei ole lihava .


      • Lypsäjä
        Lypsäjä kirjoitti:

        Tunnutus on tällä lehmällä matala poikima aikaan n.2 kg väkirehua melkoinen utare jo poikima aika pitäisi olla 17 päivä tätä kuuta . Täytyy koettaa tota hieronta juttua , lämmittäviä voiteita olen aina käyttänyt . Liivit vetimien suojana ja sanomalehti ettei pääse likaa vetimiin , jos luo vetimien nahat taas . Viimeksi onneksi rajoittui yhteen vetimeen .Lehmä ei ole lihava .

        Hyvin meni pokiminen ja pöhöä ei tullut tällä kertaa . Teki komeen sonnivasikan .


      • Anonyymi
        Lypsäjä kirjoitti:

        Tunnutus on tällä lehmällä matala poikima aikaan n.2 kg väkirehua melkoinen utare jo poikima aika pitäisi olla 17 päivä tätä kuuta . Täytyy koettaa tota hieronta juttua , lämmittäviä voiteita olen aina käyttänyt . Liivit vetimien suojana ja sanomalehti ettei pääse likaa vetimiin , jos luo vetimien nahat taas . Viimeksi onneksi rajoittui yhteen vetimeen .Lehmä ei ole lihava .

        Meillä ei ole koskaan ollut utarepöhöä. Itse asiassa nyt siitä kuulin ensimmäisen kerran.

        Eikä meillä ole koskaan tunnutettu lehmiä. En oikein edes ymmärrä mitä hyötyä siitä on? Joku tietenkin voisi valistaa minua mitä hyötyä siitä on.


    • Anonyymi

      Mitä hyötyä tinnituksesta? Sun lehmät varmaan ei lypsä. Oo

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä kokoomuksen naiset?

      Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      1
      3060
    2. Finland is now Petter place

      Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      7
      2103
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

      HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      112
      1722
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

      Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1056
    5. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

      Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      972
    6. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

      Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      129
      946
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

      Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      35
      754
    8. Pidätkö vielä elämäsi

      Rakkautena minua
      Ikävä
      50
      677
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

      Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      66
      675
    10. Toivon että kuulut elämääni

      Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      635
    Aihe