Utarepöhö

Lypsäjä

Miten saan utarepöhöä vähennettyä lehmältä.
Pitäisi poikia tammikuun aikana . Tahtoo lähtä nahat vetimestä ja vuotaa visvaa , ei mukava hoidettava . Kestää kauan parantua . Poikinut kaksi kertaa molemmilla kerroilla sama homma .
Viimmeksi rajoittui onneksi yhteen vetimeen .

9

2786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha

      eläinlääkäriltä, josko se voisi antaa nesteenpoistolääkityksen. Aspiriinin olen myös kuullut auttavan. Utarepöhöön vaikutti jokin tekijä ruokinnassa, mutta en nyt kuolemaksenikaan muista mikä se oli.

    • Miia

      Utareen takaosan tyvessä on kummallakin puolella imurauhaset, joiden kautta imuneste poistuu utareesta. Pääimusuonet kulkevat kaikkialla utareessa ja vetimissä kohti näitä imurauhasia. Jonkin verran saattaa olla apua, jos hieroo utaretta imusuonituksen mukaisesti, eli alhaalta edestä taakse yläviistoon.

    • Jooseppi

      Moi!

      Millainen on ruokinta ummessaolon aikana...? Onko lehmä yleisesti ottaen lihava...?

      • lehmä

        Meillä ainakin on nyt toista kuukautta kova pöhö laihassa lehmässä. Joutuu lypsämään kahdessa osassa, konetta ei pysty laittamaan neljään vetimeen kerrallaan.
        Olen hieronut utaretta kädet kipeiksi lämmittävillä linimenteillä, eipä juuri tunnu auttavan. Lehmässä oli lievää ketoosia sekä hormonaalisia häiriöitä, kun ne hoidettiin pöhö väheni muutamaksi päiväksi mutta tuli taas takaisin.


      • hieroja
        lehmä kirjoitti:

        Meillä ainakin on nyt toista kuukautta kova pöhö laihassa lehmässä. Joutuu lypsämään kahdessa osassa, konetta ei pysty laittamaan neljään vetimeen kerrallaan.
        Olen hieronut utaretta kädet kipeiksi lämmittävillä linimenteillä, eipä juuri tunnu auttavan. Lehmässä oli lievää ketoosia sekä hormonaalisia häiriöitä, kun ne hoidettiin pöhö väheni muutamaksi päiväksi mutta tuli taas takaisin.

        Hieroa ei saa kuin ihan kevyesti. Ihmisten hirojana sanoisin, että lymfahieronta pitäisi myös eläimellä tehdä tosi kevyesti pyörivin liikkein alhaalta ylöspäin edeten, muttei tiehyeitä lyttyyn painaen. Ihan hyiä tuloksia olen saanut lehmilläni siinä missä ihmisilläkin.


      • Lypsäjä

        Tunnutus on tällä lehmällä matala poikima aikaan n.2 kg väkirehua melkoinen utare jo poikima aika pitäisi olla 17 päivä tätä kuuta . Täytyy koettaa tota hieronta juttua , lämmittäviä voiteita olen aina käyttänyt . Liivit vetimien suojana ja sanomalehti ettei pääse likaa vetimiin , jos luo vetimien nahat taas . Viimeksi onneksi rajoittui yhteen vetimeen .Lehmä ei ole lihava .


      • Lypsäjä
        Lypsäjä kirjoitti:

        Tunnutus on tällä lehmällä matala poikima aikaan n.2 kg väkirehua melkoinen utare jo poikima aika pitäisi olla 17 päivä tätä kuuta . Täytyy koettaa tota hieronta juttua , lämmittäviä voiteita olen aina käyttänyt . Liivit vetimien suojana ja sanomalehti ettei pääse likaa vetimiin , jos luo vetimien nahat taas . Viimeksi onneksi rajoittui yhteen vetimeen .Lehmä ei ole lihava .

        Hyvin meni pokiminen ja pöhöä ei tullut tällä kertaa . Teki komeen sonnivasikan .


      • Anonyymi
        Lypsäjä kirjoitti:

        Tunnutus on tällä lehmällä matala poikima aikaan n.2 kg väkirehua melkoinen utare jo poikima aika pitäisi olla 17 päivä tätä kuuta . Täytyy koettaa tota hieronta juttua , lämmittäviä voiteita olen aina käyttänyt . Liivit vetimien suojana ja sanomalehti ettei pääse likaa vetimiin , jos luo vetimien nahat taas . Viimeksi onneksi rajoittui yhteen vetimeen .Lehmä ei ole lihava .

        Meillä ei ole koskaan ollut utarepöhöä. Itse asiassa nyt siitä kuulin ensimmäisen kerran.

        Eikä meillä ole koskaan tunnutettu lehmiä. En oikein edes ymmärrä mitä hyötyä siitä on? Joku tietenkin voisi valistaa minua mitä hyötyä siitä on.


    • Anonyymi

      Mitä hyötyä tinnituksesta? Sun lehmät varmaan ei lypsä. Oo

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1539
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1166
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      49
      992
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      182
      858
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      769
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      730
    7. 59
      640
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      625
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      624
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      75
      554
    Aihe