Saisit valita seuraavista vaihtoehdoista autiolla saarella, avoveneellä, matkaa mantereelle 60 km. Työkaluina kiintoavainsarja, hylsysarja, tulpanavaaja, risti ja tähtipäämeisseli, hiekkapaperia, tiivistepaperia ja rautalankaa. Ei varaosia muita kuin sytytystulppa. Ei airoja vaan ainoastaan mela.
A. Kesken ajon sammunut 2 v. Vanha nelitahtinen 5 hv tohatsu
B. Kesken ajon sammunut alkanut 30 vuotta vanha 2 tahtinen johnson
C. Kesken ajon sammunut 20 vuotta vanha 7 hv diesel
D. Purjevene josta masto katki ja ei apumoottoria
E. Sähköperämoottori jonka akku ja ja aurinkopaneeli rikki
Fakiirinen Tietovisa kysymys
24
86
Vastaukset
- Jurpå
F. Kesken ajon sammunut 70 vuotta vanha Reino. Ja mukana myös Anneli.
- Kerttutäti
Annelista vois keittää rasvaa moottoriöljyksi. Reinon kusi avaa kaasarin kuin kaasarin.
- Huspois
Ei tätä tänne, hakeudu jonnekin juopporemmiin keskustelemaan reinon kusesta.
- Kerttutäti
Sinähän siitä keskustelet. Minä vain vastasin kysymykseen. Runkku.
- TuuliTuoTuuliVie
Ainut järkevä vaihtoehto on tuo kohta D, eli purkkari. Melasta saa tehtyä hätärikatun maston.
Kaikki diesel ja 2t koneet käytännössä korjauskelvottomia, tai polttoaine loppu.
Uusi 4t kone ei noin vain hajoa joten ainut syy sen sammumiseen on polttoaineen loppuminen, joten se ei ole vaihtoehto.
Sähköhärpäke on kenttäolosuhteissa korjauskelvoton. - sail_or
Helppoa: D. Purjevene josta masto katki ja ei apumoottoria.
Se on ainoa vene.
Pelkällä perämoottorilla ilman venettä ei pääse mihinkään, oli kunnossa tai ei. - Dmastovene
Sehän on ainoa vene tuossa tapauksessa. Mastohan on helppo korjata, mutta ei näköjään purjetta.
Sekin on tehtävä palmunlehdistä, ja kalan nahkaliimalla.
Ottaisin sen Johnssonin kyllä matkaan, kun seuraavalta saarelta löytyy siihen kuitenkin osia. - Varmaolo
Ehkäpä tässä nyt kysyjä haki sitä ainoata mahdollista syytä tyytyä vanhaan kakstahtariin.
Onneksi oma nelitahtinen (itse asiassa tohatsun kone vaikka mercuryn kuoressa) aloittaa kautensa ammattimaisesti huollettuna ja hieman alirikatun purjeveneen perässä - on kuin olis vyö ja henkselit. Jos toinen pettää, niin toisella päästään. Lisäksi löytyy katsastusvarusteet ja kajuutassa nukkuu hyvin. Eiköhän matkassa ole vähän evästä ja palanpainikettakin, ja kun köydet on kunnossa ja ankkuri riittävä niin lomailuksi menee.- trikaksitahti
Vähintäänkin mielenkiintoinen potilaan huomautus tuo, että kaksitahtiset vainoaa, jopa tässä viestiketjussa. Ihailtavaa vainoharhaisuutta, ja vielä alkutalvesta. Potilaalle suositellaan 5 Mg tramadolia per Os., kaksi kertaa päivässä viikon ajan, tohatsun rikkinäinen sytytysboksi muistoksi ja johnsonin kollegepaita lämmikkeeksi
- Warreteikelpaa
No on lääkkeet hallussa....kakstahtiset ei mitenkään vainoa kun välttää joutumasta siniseen savupilveen, mutta täällä joitain luukuttajia tuntuu ahdistavan se, ettei vanha romuvarasto mene kaupaksi samaan hintaan kuin ennen. Vanhoista tuuppareista pyydetään muutenkin järjettömiä hintoja ja 2t-koneista erityisesti.
- uudetpuristettuapaskaa
Eikö olekin metkaa ettei niitä kukaan tunnu missään myyvän halvalla...miten se onkin niin...mistä tällainen kummajainen voi johtua, ja vielä 7 vuotisen laman jatkuessa...oliskos se niin että niillä on tervejärkisten keskuudessa kohtalaisen hyvä kysyntä jota ei venelehden mainosliitteet hetkauttele kuin tuuliviiri. Niiden tekniikka on yksinkertaisempaa, luotettavampaa, tehoalue veneilykäytössä johdonmukaisempi, parempi kiihtyvys, varaosien saanti edelleen varmaa vaikkei useimpia ole sitten 2007 edes myyty uutena, osien keskenäänsopivuus...
- Uusionuuso
On kieltämättä erikoista että jengi on intopiukeena ostamassa 20 vuotta vanhoja savuttajia joiden alkuperästä sen paremmin kuin hankintatavasta ei ole varmaa tietoa., ja kuvittelee niitä paremmiksi kuin uusia. Pidä nyt ihmeessä mylly käynnissä ja postaa tänne raivokkaita juttuja vainoharhoista ja salaliitoista ettei vaan kauppa hyydy.
Kyllä minäkin voin kuvitella vajaatahdille käyttöä: jos tarvitaan harvoin käytettävää varalaitetta röpöttelemään esim purkkarin perään, on paino ja yksinkertaisuus ihan jees. Se on sitten että uskaltaakp trokarilta ostettiin luottaa, uusi on uusi. - osaatkonavigoidakaan
Uusionuuso kirjoitti:
On kieltämättä erikoista että jengi on intopiukeena ostamassa 20 vuotta vanhoja savuttajia joiden alkuperästä sen paremmin kuin hankintatavasta ei ole varmaa tietoa., ja kuvittelee niitä paremmiksi kuin uusia. Pidä nyt ihmeessä mylly käynnissä ja postaa tänne raivokkaita juttuja vainoharhoista ja salaliitoista ettei vaan kauppa hyydy.
Kyllä minäkin voin kuvitella vajaatahdille käyttöä: jos tarvitaan harvoin käytettävää varalaitetta röpöttelemään esim purkkarin perään, on paino ja yksinkertaisuus ihan jees. Se on sitten että uskaltaakp trokarilta ostettiin luottaa, uusi on uusi.Olisit heti tuonut esille, että olet myös purjehtija. Se selittäisi noin aluksi ainakin sinulla ilmenevän kaksitahtivainoharhan, muutaman grandioottisen illuusion merenkulkusäännöistä ja sitten tuon krooniselta vaikuttavan epäilyn siitä että käytetyt perämoottorit on rikoksella hankittuja. Onko meillä siellä langanpäässä mahdollisesti ihminen, joka laminoi konevikaisen nelitahtisen ostokuitit ja kehystää hytin seinälle ? sillä voi olla useita käytännön syitä, mm. matalikolle ja veden varaan ajautumisen tuomat vetiset merikokemukset, takuuehtoihin useasti vetoamistarpeet vioista sekä sitten tämä todistelu siitä että tuote on oma.
- Oletetpaljon
Teet paljon hätäisiä johtopäätöksiä hyvin vähillä tiedoilla.
En suinkaan päättele että vanhat perätuupparit ovat kaikki varastettuja. Kyllä niitä kuitenkin katoaa aika monta kesässä,. Niin kauan kun meillä on omat narkkarit ja omat luukuttajat olisi hätäistä olettaa että kaikki varkaat ovat neukkuja ja kaikki myyjien puheet 20 vuotta vanhojen koneiden priimakunnosta ihan tarkastettua faktaa.
Kuitit minulla on laatikossa ainakin nyt takuuajan. Perämoottorini ei ole kiinni purjeveneessä. - Epägrandioottinen
Edelliseen jatkoksi täytyy vielä kysyä että mistä ihmeestä päättelit minulla olevan "grandioottisia illuusioita merenkulkulainsæädännöstä"? Tai runsaasti kokemusta matelijoista ja takuuongelmista...häh?
- purjehtijanpsykiatri
purjehtijat nyt vain on ... sellaisia. Kyllä vähänkin enemmän moottoriveneilleet tietää. Kaikki kumpuaa luultavimmin joistain yksittäisistä etuoikeuksista väistämissääntöjen suhteen. Niiden inflatoimia purjehtijoita sitten tapaan joka kesä merellä eri yhteyksissä satamissa.
Matalikko, ei matelija ;) tiedätkö mikä on matalikko ? Jokos on opittu merimerkit ?
kuitin tärkeys korostuu kun takuuaikana tulee vikoja ja niitähän nelitahtisiin tulee, erityisesti. - Sesiitä
Kyllä, matalikko, puhelin väänsi matelijaksi. Sori siitä. Ja nyt jätän sinut 30 vuotta vanhaa tekniikkaa ropaamaan ja savuja haistelemaan. Heh hei.
- Kaksitahtineninfo
Sesiitä kirjoitti:
Kyllä, matalikko, puhelin väänsi matelijaksi. Sori siitä. Ja nyt jätän sinut 30 vuotta vanhaa tekniikkaa ropaamaan ja savuja haistelemaan. Heh hei.
Ei mitään. Matalikot ja matelijat, kaikki luojan luomia. Ja vielä kerran tsemppiä ja voimia harmitukseen nelarin ostosta, se kun on jonkun ihan muun kuin luojan luoma. Lucifer tulee näin äkkiseltään mieleen, sukua grillivalmistajalle ? Eroon pääsy ja omien saaminen ei luultavimmin onnistu mutta toivottavasti saat höynäytettyä jotain ostajaa sen verran että saat 9 -36 vuotta vanhan kakstahtisen sillä rahalla. Ja jos ei mene ollenkaan kaupaksi niin vanha klassinen keino on myydä varaosina. Aina löytyy uusia veneilijöitä jotka ensimmäiseksi ostaa veneen ja moottorin, sitten vasta korjaamoreissun jälkeen viikon päästä merikartan, karauttaessaan saaren kivikkoon rikin tai potkurin. Toivottavasti sun koneessa on riki vielä ehjä. Hei hei.
- zzzzzzzzzzzzzzz
purjehtijanpsykiatri kirjoitti:
purjehtijat nyt vain on ... sellaisia. Kyllä vähänkin enemmän moottoriveneilleet tietää. Kaikki kumpuaa luultavimmin joistain yksittäisistä etuoikeuksista väistämissääntöjen suhteen. Niiden inflatoimia purjehtijoita sitten tapaan joka kesä merellä eri yhteyksissä satamissa.
Matalikko, ei matelija ;) tiedätkö mikä on matalikko ? Jokos on opittu merimerkit ?
kuitin tärkeys korostuu kun takuuaikana tulee vikoja ja niitähän nelitahtisiin tulee, erityisesti.sä et vaan osaa..
B koska vanhanliiton omssin saa kuntoon kuka tahansa jos tankissa vaan on bensaa.
Ite ajelen 40hv 2t jammulla ja pomminvarma vehje se on!
Terveisin 14v veneilijä Täältä Vihdistä :)- evariforever
Kyllä se toi B vaihtoehto on, eihän 30 vuotias johanssoni ole edes mikään vanha..
- SehänONSelevä
Just vasta huollettu, elikkä käynnistysnaru uusittu, ja toimii taatusti seuraavat vuosikymmenet,-eikäkitise laakerit, eikä syövy pakopuolet ! !
- 35J
Mulla on johnsonin 35 hv seitkytluvun loppupuolelta ja hyvin kulkee. Mitä nyt konekopan vois maalata siistimmäks mut se on sivuseikka
Ei mitään ongelmaa. Kaikilla tullaan sieltä pois. 60km mantereelta tuollaisella kalustuksella liikkeellä ollessa on jokaisella tietenkin katsastusvarusyus kunnossa, joten vhf:ää rakettia ja taevityaessa plb:tä kehiin, ellei rautalankapatentit jeesaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315776- 363791
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833323- 122758
- 292222
- 122167
- 1621906
- 181505
- 1051362
- 251233