Opetuslupa heikentää liikenneturvallisuutta

ajo-opetus

Ajo-opetus pitää ehdottomasti olla luvanvaraista ja seurattua. Mitä enemmän opetuslupalaisia, sitä kirjavampi joukko kuljettajia. Lähitulevaisuudessa voi olla edessä tilanne, ettei opettajakaan ole käynyt autokoulua, vaan opetuslupalainen opettaa opetuslupalaista. Pelottaa jo ne seuraukset, mitä tällaisesta maallikkotyöstä tulee. Ei se, että on joskus itse ollut kuumeessa, tee ihmisestä pätevää hoitamaan muita kuumeisia ihmisiä. Ei se, että on itse istunut koulussa historiantunnilla, tee hänestä pätevää historian opettajaa. Miten ihmeessä kuvitellaan, että se, että osaa ajaa autoa, tekee hänestä pätevän opettamaan ajamista. Opetuslupatoiminta toimii hetken aikaa siksi ja vain siksi, että nämä opetuslupalaiset ovat kaikki saaneet laadukkaan ajo-opetuksen ammattimaisten opettajien toimesta. Pian tilanne on täysin toinen. Suuntaus on erittäin huolestuttava ja pelottava. Siinä vaiheessa sitten kysellään, että mikä hallitus ja kuka ministeri olikaan hyväksymässä tällaista järjetöntä ratkaisua, jossa sokea taluttaa sokeaa.

80

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opettajan-osaaminen

Näinpä. Kukapa meistä lähtisi opettamaan lapselleen esim. peruskoulun suomen kielen osaamista/ kielioppia. Jospa se olisikin sallittua ja skidi saisi vielä opetustunneista vapaata, kaikkihan me osaamme puhua suomea.

• T0tta

Pitäisi lailla kieltää lapselle puhuminen jos ei ole äidinkielenopettaja. Oppii puhumaan ihan väärin, ainoa oikea tapa on olla puhumatta lapselle kunnes hän menee kouluun. Julkisilla paikoilla voi laittaa tulpat korviin niin ei kuule amatöörien puhumaa suomea.

• veio4

"Miten ihmeessä kuvitellaan, että se, että osaa ajaa autoa, tekee hänestä pätevän opettamaan ajamista."

Missä niin sanotaan, että opluopen pitää osata ajaa autoa.?

• Siksi päästäksene opettajaksi pitää läpäistä teoriakoe

Päästäkseen harjoittelemaan itsenäsesti, pitää läpäistä vaativa teoriakoe ja inssi

Näiden jälkeen tulee läpäistä vielä syventävät vaihteet yms

• Kirjallinenkoe

Vaativa teoriakoe? Miltä kohdalta teoriakokeet on vaativia?

• vaativampikoe

Saisi olla kokeet nykyään paljon vaativammat. Voisiko opettajallakin olla ajokoe?

• Kirjallinenkoe kirjoitti:

Vaativa teoriakoe? Miltä kohdalta teoriakokeet on vaativia?

Kiitos kysymyksestä

Teoriakoe on vaativa kuvakokeen osuudelta.

Siinä ei mitata taitoa tai malaaisjärkeä, vaan puhaasti SÄÄNTÖJEN osaamista.

Esim virheiksi lasketaan jos:

- Et lähde ohittamaan ylämäkeen katkoviivan kohdalla

- vaihda kaistaa knu peilistä näkyyvain vetistä sotkua

- Et aja vasemmalta alamäkeen tulevan pyäräilijän päälle

Ja mitä näitä nyt onkaan

• HUHHUHHALOO

Ammatti opettaja opiskelee aihetta noin 2 vuotta ja tämän lisäksi, ainakin ennen vanhaan liikenneopettaja suoritti pedagogiikan perusopinnot, ennen kuin opiskelu liikenneopettajaksi edes alkoi. Ja sinä tuuletat, että teoriakokeessa opettajan ammatti opitaan???

• HUHHUHHALOO kirjoitti:

Ammatti opettaja opiskelee aihetta noin 2 vuotta ja tämän lisäksi, ainakin ennen vanhaan liikenneopettaja suoritti pedagogiikan perusopinnot, ennen kuin opiskelu liikenneopettajaksi edes alkoi. Ja sinä tuuletat, että teoriakokeessa opettajan ammatti opitaan???

Niin???

Ja opetulusvalla opetusta antava on läpäissyt inssin ja teorian että saa itse ajaa, sekä vaativan toeriakokeen että saa itse opettaa, oppilaan pitää läpäistä inssi ja vaativateoriakoe saadakseen "harjoitella itsenäisesti"

Että silleen

• Kielien-opetus-vapaaksi

Mitenkäs se suomenkielen opetus/ ajamisen opetus omalle skidille; siis teoriakoe ja sitten syventä harjoittelua, niinkös se meni?
        Kaikkihan me suomea osaamme ja opettaa, kielioppivirheitä voi tulla pikkaisen, väliäkö sillä, kielioppivirheillähän ei kukaan aiheuta onnettumuuksia, joku voi ehkä loukkaantua, mutta kukaan huonosta suomenkielen opetuksesta ei kuole!
        Suomen kielen opetus vanhemmille!

• kelleonkelleei

Teoriakokeesta on poistunut kysymyskohtaiset aikarajat ja vastauksiakin pääsee vielä jälkikäteen muuttamaan, jos aikaa riittää. Joten toi vaativuus on ihan nollassa.

• veio2

"Miten ihmeessä kuvitellaan, että se, että osaa ajaa autoa, tekee hänestä pätevän opettamaan ajamista. "

Mistä päättelet että osaa ajaa autoa, onko näyttöä.? Opettaa saa vaikkei olisi ajanut autoa kymmenen vuoteen tai kertaakaan kortin saannin jälkeen.
      MAAMME LIIKENNEASIAT ON VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ. Koko paletti on sekaisin.

• ajokoe

Niin pitäisi olla ajokoe myös opettajalla. Sen tulisi olla vaativampi, kuin uudelle oppilaalle järjestettävä ajokoe. Liikenteessä näkee kaikenlaisia "ammattilaisia", jotka eivät osaa ajaa, miten he osaavat opettaa, jos eivät itse aja oikein.

• veio2
        ajokoe kirjoitti:

Niin pitäisi olla ajokoe myös opettajalla. Sen tulisi olla vaativampi, kuin uudelle oppilaalle järjestettävä ajokoe. Liikenteessä näkee kaikenlaisia "ammattilaisia", jotka eivät osaa ajaa, miten he osaavat opettaa, jos eivät itse aja oikein.

Maamme liikenne on varsin epälooginen kokonaisuus. Mitä se kertoo päättäjistä.? Mielestäni he eivät ole päteviä hoitamaan käytännön liikenteen asioita.
        Eikä olisi, edes jotain järkeä siinä, että vaativan teoriakokeen suoritettuaan oplu voisi opettaa teoriaa ja vaativan ajokokeen suoritettuaan voisi aloittaa ajon opetuksen.
        Lisänä voisi olla myös kasvatusopin kysymyksiä.

• veio4
        ajokoe kirjoitti:

Lisäksi vielä, on aivan eri asia opettaa, siirtää taito toiselle, kuin se että osaa itse tehdä jotain.

• ei.sovi.ei
        veio4 kirjoitti:

Lisäksi vielä, on aivan eri asia opettaa, siirtää taito toiselle, kuin se että osaa itse tehdä jotain.

No miksi polttopullo veijo sitten, huonoja ja rikollisia ohjeitasi tuputat kun kaikki tiedämme, omien juttujesi perusteella, kuinka onneton tunari ja liikenteenvaarantaja ajotaidoiltasi/asenteiltasi olet?

• veio4
        ajokoe kirjoitti:

Maassamme on liikaa
        ei.sovi.ei
        tasoisia jotka eivät pääse irti pakkomielteistään ja siksi maamme ei voi kehittyä ja päättäjät voivat tehdä mitä vaan eikä kukaan tee mitään, kaveriensa kanssa käyvät pubeissa puuduttamassa oloaan ja saman tasoisia juttuja levittävät näillä palstoilla.
        ei.sovi.ei
        sivistysvaltioon kummatkaan.

• thsj

JA VITUT::!!

• Aivastus-eli-thsj

Vastasit aika tyhjentävästi aiheeseen:"Opetuslupa heikentää liikenneturvallisuutta"
        Oletkos jo opettanut tai ehkä harkitsetko tätä opetuslupaa?

• ihmesekoilua

Hyvin näyttää sujuvan Äidin ja isän autokoulussa. Vaihdellaan kaistoja miten sattuu katsomatta. Ja opetetaan että pihasta voi ajaa toisten eteen. Ei kaikista ole ajo-opettajaksi, vaikka varmasti jotkut osaavatkin.

• veio2

Vuoden ammatikseen opettanut luulee osaavansa opettaa. Viisi vuotta opettanut saattaa uskaltaa nähdä ettei vuoden jälkeen osannutkaan opettaa. Kymmenen vuotta opettanut on varmaankin jo oppinut näkemään työn vaikeuden ja näkee jo kokonaisuutta, jos on päässyt eroon hyvä opettaja luuloistaan.

• aikuistenoikeestiko

Hei oikeesti. Eikö tätä opetuslupapelleilyä jo kiireesti voisi kieltää. Äidin ja Isän pellekoulussa tänään taas nähtiin se miten isät opettaa. Mielenkiinnolla odotan sitä jaksoa, missä näytetään teoriatunteja. Vai näytetäänkö???

• ViihdeohjelmahanSeOn

Se ohjelma on tehty viihteeksi, ei sillä ole mitään tekemistä oikean opetusluvalla tapahtuvan opetuksen kanssa, itse opetin tyttäreni opetusluvalla ja hyvin meni, kaikkea sitä "ameriikasta" matkitaan televisioon ....

• veio2
        ViihdeohjelmahanSeOn kirjoitti:

Se ohjelma on tehty viihteeksi, ei sillä ole mitään tekemistä oikean opetusluvalla tapahtuvan opetuksen kanssa, itse opetin tyttäreni opetusluvalla ja hyvin meni, kaikkea sitä "ameriikasta" matkitaan televisioon ....

Se on totta, että paljon turhuutta matkitaan.
        Toinen puoli asiaa on sama kuin monen kuskin itsearvio ajotaidoistaan, eivät yksinkertaisesti osaa arvioida omaa toimintaansa ja sen seurauksena tämä pakkopositiivinen yhteiskunta käskee sanomaan kaiken menneen hyvin.

• Ei näytetä koska se on ESITTÄMISTÄ...

Hakulomakkeesta selvisi että kuvausryhmäö on mukana YHDEN päivän ajan ja noin 5 tuntia yhteensä

• Opetuslupa

On hyvä järjestelmä autokoulujen kartellia vastaan.
      Ainoita hyviä asioita mitä maan hallitus on viime vuosina saanut aikaan.

• AutollaliikutaanAstaBhen

Autokoulujen kartelli ? Jos mietitään eri puolella Suomen ajokortti hinnat niin käytännössä perusvaihe 1300-1900eur sis pimeänajon. Riippuen tietenkin sen alueen ns. "Kilpailutilanteesta".

Eli kustannuksia yrityksille tästä muodostuu. Yksi oppilas 18 ajotuntia ja 19 teoriatuntia (teorialla tietenkin enemmän samalla kertaa) mutta joo itse maksoin 1590€ perusvaiheesta plus viranomais maksut. Yrityksellä uudet autot?(Sen takia koska kilpailijoilla on myös uudet autot) Hyvät viihtyisät tilat, huippu palvelu toimistosihteeriltä. Kun lasketaan kaikki auto kulut, toimistokulut, palkat, yrittäjän kaikki kulut verot jne.. Niin en yhtään kadehdi autokoulun yrittäjiä. En nyt osaa sanoa liikenneopettajan palkoista kuin että jotain 2500€ / kk keskipalkka taulukosta. Ja miettii kuinka vastuullinen tehtävä niin ei se ole mitenkään mullistava summa. eli ajo opetuksesta saa 80€/tunti sis alv:n (64€ alv 0%) siihen pitäisi mahtua ylläolevat kulut.

Aloitin 3kk ennen synttäreitä ja luvattiin inssi samana päivänä kun täytän mikäli itse hoidan tietyt asiat myös kuntoon. Ja kaikki lupaukset pidettiin mitä oli sovittu. Sain ajaa 5 erillä autolla mikä näin jälkikäteen oli aivan huippu juttu myös automaatilla koska kotona on sellainen, kolmen erin opettajan kanssa, kaikilta tuli erilaista palautetta mistä sain paljon irti.

Ei ole mitään opetuslupaa vastaan mun mielestä vain erilainen vaihtoehto autokoululle. Opetusluvassa on tietenkin erilaisia opettajia myös, jotenkin uskon kuitenkin että liikennetilanteiden riskit ja niiden välttäminen painotetaan enemmän autokoulussa ja sitä ns. "Vaan ajamista olisi vähemmän". Myös sitä tutkintoon tähtävää opettamista on käsittääkseni huomattavasti enemmän opetusluvassa kuin autokoulussa eli esimerkki : "muista kääntää päätä tutkinnossa niin paljon kuin mahdollista niin saat ajokorttin, päästä kaikki jalankulkijat yli, ole yli sosiaalinen ja aja taloudellisesti" :)

Minun mielestäni aivan väärää kuvaa antaa ajo-opetuksesta kun ei tajuta miksi tehdään tiettyjä asioita näin. Kyllä näistä tulee koulussa keskusteltua vähän väliä osa kavereista on kotona ajanut kortin taloudellisista syistä mitä ymmärrän täysin.

Autokoulussa ei myydä ajokorttia vaan myydään liikenneturvallisuutta edistävää ajotapaa loppuelämälle.

Suoritin harjoittelu ja syventävän vaiheen viime vuonna meidän ryhmässä oli myös opetuslupalaisia (koska jatko-opinnot ei pysty opetuslupa opettaja opettamaan ellei ole liikenneopettaja tausta). Harjoittelu ja syventävä vaihe oli mielenkiintoista ja uutta paitsi opetuslupalaisille se oli "vittu mitä rahastusta" jne.. Eli jos oikein ymmärrän niin jatko opinto on turhaa joidenkin mielestä :). Jos on sellainen asenne valmiina niin tuskin siitä mitään saakaan irti. Liikutaan Turvallisesti

• pyhäjyssäysss

Viime vuosina... :) Salli mun nauraa. Opetuslupa on ollut voimissaan jo varmasti 30 vuotta, eli ei nyt ihan viime hallituksien kunnaiks mee :D :D :D

• ajomiesoon
        pyhäjyssäysss kirjoitti:

Viime vuosina... :) Salli mun nauraa. Opetuslupa on ollut voimissaan jo varmasti 30 vuotta, eli ei nyt ihan viime hallituksien kunnaiks mee :D :D :D

Jos se 30 vuotta tarkoittaa viime vuosikymmeninä....

• Ruiseri

Ajotaidot mitataan inssiajossa ja sääntöjen tuntemus kirjallisessa kokeessa. Jos nämä kummatkin läpäisee, katsotaan taidoiltaan riittäväksi ajamaan autoa. Ei siinä sen kummempaa, tämä näyttö riittää olipa opetellut millä tekniikalla hyvänsä.

Opetuslupaopettajan on lisäksi läpäistävä normaalia kirjallista koetta vaativampi koe. Miksi tällä tavalla laatu pääsisi huononemaan? Jos huononee, niin inssi & kirjallinen edelleen karsivat epäkelvot kuskit.

Aloitus on epätoivoisen ammatiopettajan vuodatusta.

nimim. "6 penskaa itse opettanut, hauskaa ja halvalla".

• veio4

Saatat olla myös väärässä.
        Teoria- sen enempää kuin ajokoe ei aina kerro siitä onko kokelas valmis liikenteeseen.
        Joku oikean opetuksen saanut raivopää saattaa pidätellä oireitaan ajokokeen ajan ja sitten taas jatkaa raivoiluaan kun ajokoe on ohi.

Mitä luulet, pääsisitkö läpi ne kokeet mitä vaaditaan liikenneopettajalta.? Vaikea on opettaa paremmin kuin mitä itse osaa.

• ajomiesoon
        veio4 kirjoitti:

Saatat olla myös väärässä.
        Teoria- sen enempää kuin ajokoe ei aina kerro siitä onko kokelas valmis liikenteeseen.
        Joku oikean opetuksen saanut raivopää saattaa pidätellä oireitaan ajokokeen ajan ja sitten taas jatkaa raivoiluaan kun ajokoe on ohi.

Mitä luulet, pääsisitkö läpi ne kokeet mitä vaaditaan liikenneopettajalta.? Vaikea on opettaa paremmin kuin mitä itse osaa.

Ihan oikeesti..... Onko aamulääkkeet jääny ottamatta !!!

• ajomiesoon

Näin se on.... Itsekkin viisi uutta kortillista opetin..... Ja odottelen uutta satsia, kun vapauttavat tuon " kun isoisä myrskylyhdyn osti ajalta olevan " kolmen ulkopuolisen opetettavan säännön.... Kumma kun kukaan ei ole EU : hun tuota vetänyt, varmaan rajoittamatton määrä sais olla oppilaita...

• Ajomiesseminäkinoon

Harmaa talous musta tulevaisuus!

• ajomiesoon
        Ajomiesseminäkinoon kirjoitti:

Harmaa talous musta tulevaisuus!

Kyllä joutuu maksamaan samalla lailla werot kuin autokoulukkin.
        Ja toisaalta lisää veroja tulee jokaiselta bensalitralta, jonka harjoitusajossa ajaa..Eli melkein euron litra siinäkin on sitä ihteään!!!
        On se kumma, vaikka velvotteensa hoitaa, niin hirveä kitinä, niinkö se ois pois valittajilta toi raha...

• vainotettulääkeauttaa
        ajomiesoon kirjoitti:

Kuten huomaat, polttopullo veijolta jää usein sekä aamu että iltalääkkeet ottamatta.
        Kun aamulääkkeet on ottamatta hemmo raivoaa liikenteessä edessä jarruttelemalla ja muutekin toimimalla sekopään tavoin.
        Iltalääkkeiden ottamattomuus näkyy taas iltamyöhään nettipalstoille kirjoitteluna, jolloin aiheena on muiden ajotaidottomuus, päättäjien osaamattomuus ja huolestuttavan usein vakavia rikoksia ihannoiva ja niihin yllyttävä kirjoittelu.

• veio4
        ajomiesoon kirjoitti:

Tuon vastauksesi perusteella voi päätellä ettei sinulla ole enempää taitoja muillakaan aloilla eli samalla tasolla opetat myös liikenneperiaatteita ja väärät periaatteet ovat maamme liikenteen suurin ongelma.

• ajomiesoon
        veio4 kirjoitti:

Tuon vastauksesi perusteella voi päätellä ettei sinulla ole enempää taitoja muillakaan aloilla eli samalla tasolla opetat myös liikenneperiaatteita ja väärät periaatteet ovat maamme liikenteen suurin ongelma.

Läpimikseenkö kirjoittelet täällä. Pistä näyttöä, miten opetus pitää järjestää vai oletko apparin puolelta ajavaa mallia ....

• veio4
        ajomiesoon kirjoitti:

Läpimikseenkö kirjoittelet täällä. Pistä näyttöä, miten opetus pitää järjestää vai oletko apparin puolelta ajavaa mallia ....

Olen monesti julistanut miten opetus pitäisi järjestää.
        Tässä ja nyt on helpompi kertoa miten opetusta ei tule järjestää eli ei tule järjestää sinun kirjoitustesi tason mukaan.

• näin.on
        veio4 kirjoitti:

Tässä ja nyt on helpompi kertoa miten opetusta ei tule järjestää eli ei tule järjestää sinun kirjoitustesi tason mukaan.

Rakkikoira polttopullo veijo on aikojen saatossa julistanut yhtä sun toista ja aina pelkkää paskaa.

• ajomiesoon
        veio4 kirjoitti:

Montako olet opettanut ?? Ihan itse ...

• ajomiesoon
        ajomiesoon kirjoitti:

Kun on Näkijöitä ja Tekijöitä...... Taidat olla näkijä, joka youtubesta ammentaa tietonsa....

• veio4
        ajomiesoon kirjoitti:

Lähes riittävästi.
        Pyydä jotakuta ammattilaista antamaan arvio siitä monta olen opettanut. Sen voi arvioida kirjoituksieni perusteella.

• tällainen.tapaus
        veio4 kirjoitti:

Lähes riittävästi.
        Pyydä jotakuta ammattilaista antamaan arvio siitä monta olen opettanut. Sen voi arvioida kirjoituksieni perusteella.

On täysin selvää, että polttopullo veijo ei ole opettanut OIKEIN ajamaan ketään.
        Kirjoitustensa perusteella polttopullo idiootti kuvittelee olevansa joku liikenne guru, totuus on, että kyseessä on vakavasti mielenvikainen rikollinen liikenne häirikkö.

• näin.on
        veio4 kirjoitti:

Väärät liikenneperiaatteet joita polttopullo veijo edustaa ja apinanraivolla julistaa ovat todellakin ongelma liikenteessämme.

• ajomiesoon
        veio4 kirjoitti:

Lähes riittävästi.

Lapinlahella veräjä auki....veio4 pääsy nettiin ....

• paljonko

alv on oplu ajossa?? jos hinta on 500-1000€ oppilaille. Entä ennakkopidätys yms. Vain veroja maksamalla, tämä yhteiskunta pyörii.

• ajomiesoon

Alvia maksellaa kaikesta polttoaine, auton varustelu katsastus opetus käyttöön, kirjalliset kokeet, auton kulut. Kulut miinustetaan oplu hinnasta ja vain VOITOSTA maksetaan normi tulovero joka on 30% pintaan.... Oliko muuta kysyttävää ???

Jos tuosta VOITOSTA maksetaan Alv, sen saa vähentää tuloverosta pois...kokonaisuudessaan.!!!... Eli samaan laariin menee kumminkin...

• ajomiesoon

Ennakkopidätys ( vero) ja Tulovero molemmille sama maksun saaja.....

• 6_opetin_ja_hyvin

Inssiajo ja kirjalliset kokeet ovat näyttökokeita. Jos ja kun niistä selviää läpi katsotaan, että on pätevä ajamaan autoa liikenteessä. Tässä valossa on ihan paskan haileaa, millä konstilla on oppinsa hankkinut, autokoulussa, opetusluvalla vai lasten liikennelaulua hyräilemällä. Jos opetusluvalla ei opi kunnolla ajamaan (kuten autokoulujen bulvaanit taas täällä väittävät), pitää ajokoetta muuttaa sellaiseksi että opetuslupalaiset eivät sitä selvitä, eikä solvata opetuslupalaisia (jotka keskimäärin ovat ihan yhtä hyviä kuskeja kuin muutkin, jopa parempia).

• Ajoopeiskä

Minä opetin pojan viime kesänä ajamaan ja hän läpäisi ajokokeen ensimmäisellä kerralla.

MUTTA: ajo-opetuksen päätavoite ei ole ajokokeen hyväksyttävä suorittaminen!

Päätavoite on VASTUULLISEN KULJETTAJAN KASVATTAMINEN.

Eli lopullisesti liikennesäännöt kyllä oppii sitten oikeassa elämässä. Mutta oikeat asenteet pitää olla sisäistettynä kortin saadakseen.

• veio4
        Ajoopeiskä kirjoitti:

Minä opetin pojan viime kesänä ajamaan ja hän läpäisi ajokokeen ensimmäisellä kerralla.

MUTTA: ajo-opetuksen päätavoite ei ole ajokokeen hyväksyttävä suorittaminen!

Päätavoite on VASTUULLISEN KULJETTAJAN KASVATTAMINEN.

Eli lopullisesti liikennesäännöt kyllä oppii sitten oikeassa elämässä. Mutta oikeat asenteet pitää olla sisäistettynä kortin saadakseen.

Nyt puhuit paljon fiksummin kuin yllä.

• änkävänkä

Se on just näin. Ja lisäksi tuntuu että nää opluopet ei ymmärrä sitä, saati vastais rehellisesti: eikö ole totta ettei yksikään oplope ole tehny ns. Valmista kuskia 17 tunnin ajolla. Ette tunnu ymmärtävän edes tätä eroa kun verrataan koulua ja oplua.. jos joku kertoo näin tehneen, valehtelee.

• 6-Opetin_ja_Hyvin

Tuo vastuullisuus on hyvä pointti, aivan erinomainen! Sen saa opetettua omalla esimerkillä ja rauhallisella, ennakoivalla opetustavalla. Mitä taas tuohon tulee että opetuslupaopettaja ei voi olla yhtä hyvä kuin ammattilainen, kun ei voi opettaa oppilasta 17 tunnissa, on ihan irrelevanttia. Totta hemmetissä on paljon perempi, että opettaja, siis opetuslupa-sellainen, voi istua neuvomassa oppilaan vieressä tyypillisesti 50-100 tuntia eikä vain 17. Tämä on aivan ylivoimainen etu opetusluvassa, opetustuntien määrällä ei ole ylärajaa (kun niitä ei ole pakko merkata minnekään), penskaa voi ajattaa kauppaan, mummolaan ja mökille, lapinlomalle, vaikka minne kotimaassa. Laatuaikaa kaikille osapuolille, eikä maksa mitään.

• Oppilas98

Sain ratin kautta kortin ja ihan 18 tuntia oli ajo-opetusta. Ensimäisellä yrittämisellä läpi ajokokeesta!

• veio4
        6-Opetin_ja_Hyvin kirjoitti:

Tuo vastuullisuus on hyvä pointti, aivan erinomainen! Sen saa opetettua omalla esimerkillä ja rauhallisella, ennakoivalla opetustavalla. Mitä taas tuohon tulee että opetuslupaopettaja ei voi olla yhtä hyvä kuin ammattilainen, kun ei voi opettaa oppilasta 17 tunnissa, on ihan irrelevanttia. Totta hemmetissä on paljon perempi, että opettaja, siis opetuslupa-sellainen, voi istua neuvomassa oppilaan vieressä tyypillisesti 50-100 tuntia eikä vain 17. Tämä on aivan ylivoimainen etu opetusluvassa, opetustuntien määrällä ei ole ylärajaa (kun niitä ei ole pakko merkata minnekään), penskaa voi ajattaa kauppaan, mummolaan ja mökille, lapinlomalle, vaikka minne kotimaassa. Laatuaikaa kaikille osapuolille, eikä maksa mitään.

"Mitä taas tuohon tulee että opetuslupaopettaja ei voi olla yhtä hyvä kuin ammattilainen, kun ei voi opettaa oppilasta 17 tunnissa, on ihan irrelevanttia. "

No se on selvä ettei harrastelija voi olla ammattilaisen vertainen. Tosin kaikista ei ole opettajiksi vaikka ovat saaneet opettajan paperit.

Voiko sitten opettaa oppilaan yhtä hyväksi kuskiksi jos käyttää opetukseen paljon enemmän tunteja.?

Ei vaadi paljoa taitoa opettaa tasolle millä pääsee läpi ajokokeesta, jos kokelaassa on ainesta ja voi käyttää opetukseen paljon tunteja.
        Toisaalta on niitä jotka eivät sovi rattiin oli opetus millaista hyvänsä.
        Kyse onkin siitä, opettaako niin, että ajokokeen jälkeen kehitys jatkaa kehittymistä oikeaan suuntaan vai jatkaako kortin saatuaan samojen asioiden toistamsta vailla kehitystä.

Päättäjät katsovat asioita liian kapeasta näkökulmasta, koska yrittävät tehdä päätöksiä, ihan itse keksimiään, ettei vaan muut pääse neuvomaan. Nytkin tekevät muutoksia johon maamme liikenne ei ole valmis.
        MAAMME LIIKENNEASIAT OVAT VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ

• juhavaan1
        Oppilas98 kirjoitti:

Sain ratin kautta kortin ja ihan 18 tuntia oli ajo-opetusta. Ensimäisellä yrittämisellä läpi ajokokeesta!

Niin minunkin tyttö ekalla molemmat läpi..
        Ratin kautta......

• halvallahalvalla
        juhavaan1 kirjoitti:

Niin minunkin tyttö ekalla molemmat läpi..
        Ratin kautta......

Laskit oman lapsesi ammattitaidottoman opetukseen vain ja ainoastaan siksi, että sait halvalla. Etkö rakasta omaa lastasi niin paljon, että luottaisit ammattilaiseen?

• OpetuslupaOpe

Ei tarvi tehdäkään 17 ajotunnissa. Opetan nyt toista poikaa ajamaan ja ekan kahden viikon jälkeen tuntui noin kymmenen ajokerran jälkeen olevan valmis inssiin. Mutta me ajetaan paljon enemmän vielä ja inssi on vasta keväällä. Poika ajaa nykyisin kaikki ajot minne mentäisiin muutenkin ja keväällä koossa on tällä menolla sata tuntia ja muutama tuhat kilometriä. Ei tätä pelkän rahan takia tehdä vaan yhteisen harrastuksen. Ja saahan tässä nuori mahdollisuuden ajaa autoa valvotusti paljon ennen kuin muuten pääsisi rattiin. Ja kun aikanaan saa kortin voi huoletta päästää yksin autonrattiin kun tietää varmasti että osaa ajaa. Ja tuleehan päälle ne kakkos ja kolmos vaiheen pakolliset autokoulutunnit.

• halvallahalvalla
        OpetuslupaOpe kirjoitti:

Ei tarvi tehdäkään 17 ajotunnissa. Opetan nyt toista poikaa ajamaan ja ekan kahden viikon jälkeen tuntui noin kymmenen ajokerran jälkeen olevan valmis inssiin. Mutta me ajetaan paljon enemmän vielä ja inssi on vasta keväällä. Poika ajaa nykyisin kaikki ajot minne mentäisiin muutenkin ja keväällä koossa on tällä menolla sata tuntia ja muutama tuhat kilometriä. Ei tätä pelkän rahan takia tehdä vaan yhteisen harrastuksen. Ja saahan tässä nuori mahdollisuuden ajaa autoa valvotusti paljon ennen kuin muuten pääsisi rattiin. Ja kun aikanaan saa kortin voi huoletta päästää yksin autonrattiin kun tietää varmasti että osaa ajaa. Ja tuleehan päälle ne kakkos ja kolmos vaiheen pakolliset autokoulutunnit.

Se, että isä tai äiti opettaa opetusluvalla, on pääsääntöisesti hieno asia. Ei kukaan halua opettaa omaa lastaan huonosti. Nyt kuitenkin esimerkiksi nimimerkki Juhavaan1 kehuu tyttönsä saaneen ajokortin Ratin kautta. Tämä tuntuu mielestäni sairaalta ajatukselta laskea oma lapsensa ammattitaidottoman ihmisen opetettavaksi vain ja ainoastaan rahan takia.

• vainotettulääkeauttaa
        veio4 kirjoitti:

"Mitä taas tuohon tulee että opetuslupaopettaja ei voi olla yhtä hyvä kuin ammattilainen, kun ei voi opettaa oppilasta 17 tunnissa, on ihan irrelevanttia. "

No se on selvä ettei harrastelija voi olla ammattilaisen vertainen. Tosin kaikista ei ole opettajiksi vaikka ovat saaneet opettajan paperit.

Voiko sitten opettaa oppilaan yhtä hyväksi kuskiksi jos käyttää opetukseen paljon enemmän tunteja.?

Ei vaadi paljoa taitoa opettaa tasolle millä pääsee läpi ajokokeesta, jos kokelaassa on ainesta ja voi käyttää opetukseen paljon tunteja.
        Toisaalta on niitä jotka eivät sovi rattiin oli opetus millaista hyvänsä.
        Kyse onkin siitä, opettaako niin, että ajokokeen jälkeen kehitys jatkaa kehittymistä oikeaan suuntaan vai jatkaako kortin saatuaan samojen asioiden toistamsta vailla kehitystä.

Päättäjät katsovat asioita liian kapeasta näkökulmasta, koska yrittävät tehdä päätöksiä, ihan itse keksimiään, ettei vaan muut pääse neuvomaan. Nytkin tekevät muutoksia johon maamme liikenne ei ole valmis.
        MAAMME LIIKENNEASIAT OVAT VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ

"Toisaalta on niitä jotka eivät sovi rattiin oli opetus millaista hyvänsä."
        Tässä on totuus jota polttopullo veijo ei kohdallaan ole vielä(kään) sisäistänyt.
        Sitä vastoin kaikille nomaaleille kansalaisille on itsestään selvyys, että rikollisen liikenneterroristi veijon ei olisi koskaan pitänyt saada ajolupaa.
        Tosin mikään ei todista, että noin vakavasti mielenvikaisella ajolupa olisi.

Ja tietysti vastauksen loppuun, luuseri veijon täytyy ladata kaunainen ja katkera purkauksensa, itseään paremmin menestyneitä kohtaan.

• ajomiesoon
        OpetuslupaOpe kirjoitti:

Sama periaate minullakin....Ajatin kaikki ajot kärryn kaa mökille opetusluvilla...Kun ajotunneilla ei ole kattoa.....

• Näin.on.näkyleipä
        ajomiesoon kirjoitti:

Sama periaate minullakin....Ajatin kaikki ajot kärryn kaa mökille opetusluvilla...Kun ajotunneilla ei ole kattoa.....

Oppilas ei kylläkään saa vetää kärryä ajotunneilla.

• kolmeopettanut

• ajomiesoon
        halvallahalvalla kirjoitti:

Laskit oman lapsesi ammattitaidottoman opetukseen vain ja ainoastaan siksi, että sait halvalla. Etkö rakasta omaa lastasi niin paljon, että luottaisit ammattilaiseen?

Niin opetin itse omaa tytärtä ja sen kaveria.... Olikos muuta ??

• ajomiesoon

• Huononaesimerkkinä

Jos opetuslupaopettajaksi aikovan omissa liikenneasenteissa on vikaa, jälkikasvulle on turvallisempaa kustantaa autokoulu.

Lapset imevät agressiivisen ajotavan vanhemmiltaan.

• veio4

Mutta, mistä he sen tietäisivät.?
        Liikenteen ongelmakuskit ovat omasta mielestään parhaita kuskeja. Muilta he eivät uskalla ottaa palautetta.

Lisäongelma on siinä ettei usein edes autokoulu pysty poistamaan niitä jo tarttuneita ongelmia, koska autokouluissa ei tietääkseni opeteta opettajia hypnotisoimaan oppilaitaan.

• kysytään.miksi
        veio4 kirjoitti:

Liikenteen ongelmakuskit ovat omasta mielestään parhaita kuskeja. Muilta he eivät uskalla ottaa palautetta.

Lisäongelma on siinä ettei usein edes autokoulu pysty poistamaan niitä jo tarttuneita ongelmia, koska autokouluissa ei tietääkseni opeteta opettajia hypnotisoimaan oppilaitaan.

Oikein polttopullo veijo oikein. Juuri liikenteen ongelmakuskit, kuten sinä, olet mielestäsi hyvä kuski, etkä halua ottaa oppia sinulle monelta taholta annetuista oikeista ohjeista.

• kolmeopettanut

Opetuslupahakemus voidaan hylätä Ajokorttilaki 39 §:n nojalla jos opettaja on sopimaton.

Enpä tiedä, kuinka monta sakkoa tms. pitää olla vyöllä, jotta lupa ei heltiä.

Onko kellään tietoa?

• veio4
        kolmeopettanut kirjoitti:

Opetuslupahakemus voidaan hylätä Ajokorttilaki 39 §:n nojalla jos opettaja on sopimaton.

Onko kellään tietoa?

Opetuslupaan liittyvät asiat ovat vielä niin uutta ettei niistä päättäjillä ole vielä mitään ymmärrystä. Se on kaikki vain sokeaa kokeilua ja eri maiden tapojen matkimista jotta saadaan pakka sekaisin ja sen ohella uusia ideoita menemään läpi.

Näissä keskusteluissa et voi tietää kuka milloinkin puhuu. Autokoulut puolustaa omaansa ja Autoliitto omaansa. Eivät he täällä keskustele omalla intressillään vaan jonkun muun nimissä.
        Eikä heitä kiinnosta edes liikenneturvallisuus vaan ainoastaan omat ideansa josta saavat rahaa.

• OpetuslupaOpe
        kolmeopettanut kirjoitti:

Onko kellään tietoa?

Jos kortti on otettu pois vuoteen ei myönnetä opetuslupaa. Kolme rikesakkoa vuodessa riitti tuttavalla ettei lupaa saanut.

• veio4

Tarkoitus on saada liikenne niin turvattomaksi, että päättäjät saavat menemään läpi mielettömät keksintönsä itseajavasta autosta, jotta tietyt tahot taas saavat miljoonat tileilleen. Ja sitten taas huomataan, että OHO ei toiminutkaan ja lisää miljoonia kerätään.
        MAAMME LIIKENNEASIAT ON VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ.

Liikenteemme on aivan kunnossa kunhan sieltä poistetaan 20% kuskeista eli ne itsestään eksyneet jotka toteuttavat liikenteessä menneisyytensä haamuja.

• näin.on
        veio4 kirjoitti:

Tarkoitus on saada liikenne niin turvattomaksi, että päättäjät saavat menemään läpi mielettömät keksintönsä itseajavasta autosta, jotta tietyt tahot taas saavat miljoonat tileilleen. Ja sitten taas huomataan, että OHO ei toiminutkaan ja lisää miljoonia kerätään.
        MAAMME LIIKENNEASIAT ON VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ.

Liikenteemme on aivan kunnossa kunhan sieltä poistetaan 20% kuskeista eli ne itsestään eksyneet jotka toteuttavat liikenteessä menneisyytensä haamuja.

Jo mielenvikaisen rakkikoira polttopullo veijon poistaminen liikenteestä, olisi iso askel kohti turvallisenpaa liikennettä.

• näin.on
        veio4 kirjoitti:

Opetuslupaan liittyvät asiat ovat vielä niin uutta ettei niistä päättäjillä ole vielä mitään ymmärrystä. Se on kaikki vain sokeaa kokeilua ja eri maiden tapojen matkimista jotta saadaan pakka sekaisin ja sen ohella uusia ideoita menemään läpi.

Näissä keskusteluissa et voi tietää kuka milloinkin puhuu. Autokoulut puolustaa omaansa ja Autoliitto omaansa. Eivät he täällä keskustele omalla intressillään vaan jonkun muun nimissä.
        Eikä heitä kiinnosta edes liikenneturvallisuus vaan ainoastaan omat ideansa josta saavat rahaa.

Vain polttopullo veijolla on pasmat niin sekaisin jotta katsoo parhaimmaksi haukkua kaikki liikenteen osapuolet, ja julistaumalla itse ainoaksi osaajaksi.
        Tyypillistä vakavasti mielenvikaisen houretta.

• näin.on
        veio4 kirjoitti:

"Liikenteen ongelmakuskit ovat omasta mielestään parhaita kuskeja. Muilta he eivät uskalla ottaa palautetta. "
        Tämä on niin totta ja polttopullo veijo on näistä ongelmakuskeista oikein tyyppi esimerkki.

• veio4

Miten kuvittelet liikenteen raivopäiden opettavan oikein jälkikasvulleen, jotka hekin ovat vain raivon kohteita jos toimivat oikein.

Liikenteen raivopäitä ärsyttää kaikki OIKEIN toimiminen. Huomaat sen näillä palstoilla. Täällä lista piilostaan huutelevia nimimerkkejä päivystää yötä päivää päästäkseen heti niiden kimppuun jotka toimivat ja kehottavat toimimaan oikein JA antamaan oikeaa palautetta mieleltään sairaille.

Samalla vimmalla raivopäät toimivat liikenteessä. He pystyvät pidättelemään raivojaan hetken aikaa poliisin ollessa näköpiirissä. MIKSI he opettaisivat muuta kuin omia periaatteitaan.

Olen kertonut selkeästi piilostaan huuteleville heidän ongelmansa mutta eivät vaan ymmärrä. Sama tilanne on liikenteessä. Seuraavassa esimerkki.

En näe mitään tarvetta vastata spurgujen huuteluihin, koska niissä ei ole mitään järkeä, purkavat vain traumojaan ala-arvoisilla sanavalinnoillaan.

Sinä et ole uskaltanut nähdä etkä selvittää mistä ala-arvoinen elämäsi, joka näkyy sanavalinnoissasi, johtuu eikä sinulla näytä olevan ymmärrystä mistä lähtisit syytä hakemaan ja siksi ei ole toivoa että koskaan tulet paranemaan. Tulet elämään turhan elämän vailla mitään tarkoitusta.

Jauhat vain samoja valheitasi, etkä pysty pääsemään niistä eroon. Tähän asti olen kokeillut josko sinussa ja sivupersoonissasi olisi mitään toivoa mutta ei näytä olevan. Elämäsi tarkoitus on tartuttaa sairauksiasi muihin. Annoin sinulle mahdollisuuden lähteä paranemisen tielle mutta et uskalla sitä käyttää.

Jos on vielä jotain sanottavaa, TULE SANOMAAN SE FACETOFACE, mutta silloin varo sanavalintojasi, koska huo lehdin siitä, että joudut niistä vastuuseen.
        Olet raukka pelkuri eli tuskin uskallat muuta kuin huudella piiloistasi.

Muussa tapauksessa, kuten jo sanoin.
        En näe mitään tarvetta vastata spurgujen huuteluihin, koska niissä ei ole mitään järkeä, purkavat vain traumojaan ala-arvoisilla sanavalinnoillaan.

• näin.on
        veio4 kirjoitti:

Miten kuvittelet liikenteen raivopäiden opettavan oikein jälkikasvulleen, jotka hekin ovat vain raivon kohteita jos toimivat oikein.

Liikenteen raivopäitä ärsyttää kaikki OIKEIN toimiminen. Huomaat sen näillä palstoilla. Täällä lista piilostaan huutelevia nimimerkkejä päivystää yötä päivää päästäkseen heti niiden kimppuun jotka toimivat ja kehottavat toimimaan oikein JA antamaan oikeaa palautetta mieleltään sairaille.

Samalla vimmalla raivopäät toimivat liikenteessä. He pystyvät pidättelemään raivojaan hetken aikaa poliisin ollessa näköpiirissä. MIKSI he opettaisivat muuta kuin omia periaatteitaan.

Olen kertonut selkeästi piilostaan huuteleville heidän ongelmansa mutta eivät vaan ymmärrä. Sama tilanne on liikenteessä. Seuraavassa esimerkki.

Sinä et ole uskaltanut nähdä etkä selvittää mistä ala-arvoinen elämäsi, joka näkyy sanavalinnoissasi, johtuu eikä sinulla näytä olevan ymmärrystä mistä lähtisit syytä hakemaan ja siksi ei ole toivoa että koskaan tulet paranemaan. Tulet elämään turhan elämän vailla mitään tarkoitusta.

Jauhat vain samoja valheitasi, etkä pysty pääsemään niistä eroon. Tähän asti olen kokeillut josko sinussa ja sivupersoonissasi olisi mitään toivoa mutta ei näytä olevan. Elämäsi tarkoitus on tartuttaa sairauksiasi muihin. Annoin sinulle mahdollisuuden lähteä paranemisen tielle mutta et uskalla sitä käyttää.

Jos on vielä jotain sanottavaa, TULE SANOMAAN SE FACETOFACE, mutta silloin varo sanavalintojasi, koska huo lehdin siitä, että joudut niistä vastuuseen.
        Olet raukka pelkuri eli tuskin uskallat muuta kuin huudella piiloistasi.

Muussa tapauksessa, kuten jo sanoin.

Rakkikoira polttopullo veijo puolustaa raivokkaasti mielenvikaisia aivopierujaan keksimällään psykopaskalla, eikä ymmärrä ottaa vastaan oikeita neuvoja, joita tälle vähä-älyiselle oliolle on monelta suunnalta tarjottu.
        Liikenteenvaaranta veijolle on aina sanottavaa harjoittamistaan vääristä ajotavoista, rikollisista polttopullojen heittely ohjeista ym. vakavaan rikollisuuteen yllyttämisestä ja sen ihannoinnista.

Huomaan, että polttopullo idiootti vetää hernettä nekkuun ja alkaa uhkailemaan, saadessaan oikeaa palautetta suoltamaansa järjettömään mölinään.
        Joten, jos luetun ymmärtämisessäsi on puutteita, kuten sinun laisilla vakavasti mielenvikaisilla usein on, niin toki samat asiat, samoin sanavalinnoin, uhkauksistasi huolimatta, kuulet halutessasi myös fasetofase.

Toivottavaa tietysti olisi, että suuresta raivonvallassa huutamisestasi ja uhkailuistasi (lääkkeiden avulla?) selvittyäsi, alkaisit ymmärtää kuinka pahoin harhateillä jutuissasi, "menneisyyden varjoissa ajavat, raivojaan purkavat, opetusluvalla opettavien osaamattomuus, päättäjien osaamattomuus, miljoonat vääriin taskuihin, ym." olet ja ymmärtäisit lopettaa nyt huutamasi järjettömän mölinän.

On totta, että spurgujen jutuissa ei aina ole järkeä, josta hakematta nousee mieleen ajatus, että kuinka pahoin veijo on alkoholisoitunut/huumeiden käyttäjä, kun jutuissaan ei ole vähäisintäkään järjen hiventä.

• Sontajo

Onko ajo-opetusta järjestäville mielenterveystestejä tms.
      Tarvetta tuntuisi olevan.

• vain.terveille

Totta. Jos mielenterveystestit on/olisi niin ainakaan polttopullo veijolla ei olisi/ei saisi olla, mitään mahdollisuuksia ajo-opettajaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe