Mulla on aivan hirveet menkkakivut enkä tiedä miten saisin niitä helpotettua (oon 13-14v) ja koulussa tunnilla välillä tuntuu siltä että menee taju kohta. Apuja siis tarttisin tässä.
Menkkakivut!!
9
1140
Vastaukset
- Sibruliina
Ota särkylääkettä pahimpiin kipuihin ja pidä huolta magnesiumin saannistasi. Jos magnesiumia ei tule ruokavaliosta tarpeeksi, ota lisää purkista. Huom. magnesiumsitraattia, ei oksidia, koska oksidi imeytyy huomattavasti huonommin. Muista myös b-vitamiini, koska ilman sitä magnesium ei imeydy.
Pieni, rauhallinen liikkuminen helpottaa hieman. Liiku sen verran, mikä tuntuu hyvältä, mutta älä jämähdä ihan paikoillesi, vaikka kaikki liikkuminen tuntuisi huonolta. Rauhallinen kävely ja venyttely tekee hyvää.
Jos kivut on tosi pahoja, ei välttämättä ole huono idea käydä terkkarilla tai lääkärillä. - NappiaNassuun
Yritä aluksi ibuprofeeni-särkylääkettä (paitsi jos sinulla on astma tai jokin muu sairaus, jonka kanssa ibuprofeeni ei sovi). Sitä saa apteekista ilman reseptiä. Jos se ei auta, niin käy lääkärissä hakemassa muita lääkkeitä.
Nuo magnesiumjutut sun muut ovat ihan huuhaata. Liikkumisen suhteen tee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Jos on kovin oksettava olo, niin todellakaan ei kannata täristää vatsaa yhtään. Jos liikkuminen tuntuu luontevalta, niin sen kuin liikut.
Edelliselle kirjoittajalle: olisitko hyvä, etkä jakelisi täällä pöljiä liikuntaohjeitasi. Varmastikaan kukaan ei ole niin tyhmä, ettei itse osaisi hakeutua sellaiseen asentoon ja tekemiseen, jossa itselle on paras olla.- Sibruliina
En puhunutkaan mistään juoksulenkeistä, vaan esim. rauhallisesta kävelemisestä tai varovaisesta venyttelystä. Mulla ainakin helpottaa, vaikka alkuunsa tuntuukin pahalta nousta sieltä sohvanpohjalta ylös.
Joskus tietty on niin pahoja kipuja, etten pysty kävelemään. Silloin otan särkylääkkeen ja kävelen vasta sitten kun se alkaa vaikuttamaan.
Magnesium ei ole huuhaata, vaan erittäin tärkeä kivennäisaine, jota elimistö tarvitsee. Jos siitä on puutetta, se aiheuttaa mm. lisääntyneitä lihaskramppeja, joita kuukautiskivutkin on.
En väitä, että kivut lähtisivät magnesiumilla pois, mutta lievittyvät vähän. Magnesium edistää myös lihasten palautumista ja sydämen toimintaa.
En ole mikään intomielinen terveystrolli, vaan nämä on ihan omia kokemuksiani pahojen kuukautiskipujen kanssa. En todellakaan kehtaisi kirjoittaa mitään, mistä itselleni ei ole ollut mitään hyötyä. Näillä palstoilla on ihan liikaa miesten kirjoittamia neuvoja hiivatulehduksen tai bakteerivaginoosin hoitoon tai ei-diabeetikkojen vakaita mielipiteitä diabeteksestä. - NappiaNassuun
Kuukautiskivut eivät ole lihaskramppeja vaan kohdun supistuksia. Supistukset aiheuttaa aine nimeltä prostaglandiini. Sitä on toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Sairaudesta ei ole kyse.
Prostaglandiini vastaa supistuksista myös synnytyksessä. Sitä annetaan myös lääkkeenä synnytyksen käynnistyksessä ja abortissa aiheuttamaan supistukset. Jos oikeasti liikunta ja magnesium vähentäisi prostaglandiinin määrää, niin viimeisillään olevilta naisilta olisi ankarasti kiellettävä liikunta ja magnesium.
Sen sijaan liikunta ja lämpö voi auttaa kuukautissupistusten aiheuttamaan verenkierron huononemiseen. Silloin liikunta parantaa oloa. Yleensä ihminen on itse ihan hyvä havaitsemaan, mikä parantaa ja mikä pahentaa vointia.
Sitten on erikseen endometrioosin ja muiden sairauksien aiheuttamat kuukautiskivut. En luule, että niihinkään auttaa, jos liikkuu "vaikka kaikki liikkuminen tuntuisi huonolle". Sehän on kerta kaikkiaan kamala neuvo.
Jos sinä et aina edes viitsi ottaa särkylääkettä, vaikka voisit ottaa ja tiedät sen auttavan, niin sinulla ei silloin ole kovinkaan pahoja kipuja.
- Plööp
Jos ibuprofeeni ei toimi, voit yhdistää sen parasetamoliin. Molempia saa ilman reseptiä. Itellä tuo cocktail ei tosin tee mitään, mutta tuurilla sulla saattaisi. Ibuprofeeni voi auttaa myös vuodon määrään vähän ja sitä kautta vähentää kipua myös (tulehduskipulääke).
Itellä liikkuminen ja seisominen pahentaa 1000 kertaisesti kipuja ja on aina vituttanut kaikkien neuvot "meet lenkille niin kaikki on hyvin". P&skat jos ei edes voi seisoa suorassa.. Terkkarin kautta voit saada parempia kipulääkkeitä/lihasrelaksanttia jos ylläolevat ei toimi. Lämpö voi auttaa eli kotona kylmäpussi jonka voi lämmittää tai jyväpussi ja koulussa käsi. Itellä auttaa pikkasen hetkeksi kun painaa käden krampin kohalle, sen paine ja lämpö siis jelppaa hieman.
Juo ja syö niin hyvin kun kykenet ettei tule lisää huono olo. Yritä rentoutua niin paljon kun kykenet (itse en pysty tähän mutta jos sulla onnistuis ;) ) - Kohtalotoverisi
Minulla oli nuorena ihan samanlaiset painajaismaisesti kivut kuin ketjun aloittajalla. Taju lähti monta kertaa. Apu löytyi Naproxen nimisestä kipulääkkeestä. On tärkeää ottaa lääke heti kun kivut ovat alkamassa. Kun sain kopin kivusta ennenkuin se yltyi sietämättömäksi, niin tilanne rauhoittui saman päivän aikana. Kipu ei tullut takaisin. Komppaan kuitenkin tuota magnesiumsitraattivinkkiä. Ota säännäöllisesti 300-400 Mg päivittäin, se on tosi tehokas aine.
Vaikkei asia ole sinulle vielä ajankohtainen niin lohdutuksena voin sanoa että minulla ja monella muullakin järkyttävistä kuukautiskivuista kärsineillä kivut ovat loppuneet kun synnyttää.
Tällä hetkellä neuvoisin että ei kannata kärsiä vaan hanki resepti kunnolliselle särkylääkkeelle. Olen itse lääkevastainen :-) ja luomuihminen henkeen ja vereen mutta kuukautiskipusi kuulostavat ihan siltä kuin minunkin aikoinaan ja niihin tehoaa vain järeät aseet, aspiriinista ei tässä tapauksessa ole valitettavasti apua. Ihmiset jotka suosittelevat lenkillelähtöä kipujen häätämisessä eivät tiedä mistä puhuvat. Lenkkeily noin muuten on tietysti ihan terveellistä. Tsemppiä kipujen kanssa. Älä kärsi,vaan hanki kunnollinen särkylääke. - Sanosin
Minusta voisi sinä yhtenä päivänä (?) ottaa jopa kunnon unilääkettä särkylääkkeen lisäksi, jos sille ei ole mitään estettä. Voisi nukkua pahimman yli.
Jos kohtu supistelee kuten synnyttäessä, niin onkohan siellä kovasti verta ja hyytymiä, jolloin "synnytysponnistus" auttaisi jonkin verran asiaa? Gynekologi neuvoi myös taivuttamaan ylävartaloa taaksepäin eli vastakkaiseen suuntaan kohdun supistumisen kanssa. Myös nuo lisäravinteet varmaan ovat hyviä, vaikka monivitamiinia ja rautaa ennen ja aikana. Hyvät rasvat ovat ok, mutta muuten silloin kannattaa syödä erityisen terveellisesti, salaattia, smoothieta ja sellaista.
Naisella pitäisi myös olla aina mahdollisuus vetäytyä omiin oloihinsa, kunnes tilanne on ohi. Ei stressiä. - Endo
Onks sulla millaisia ne kivut? Onks tärinäkipua, suolisto ongelmia(ummetus, ripuli), säteileekö se kipu? Jos normi burana jne ei auta niin suosittelen kääntymään terkkarin puoleen. Nimittäin kovat kuukautiskivut voi johtua endometrioosista.
- kolmenteininäiti
Minun vähän vanhemmalla tyttärelläni oli myös useita päiviä hirveitä kipuja eikä Naproxenikaan auttanut. Joutui hommaamaan minipillerit vaikkei niille vielä muuta tarvetta ollut. Mutta se auttoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046