Tässä ikäluokassa törmää

omavastuullinen

silloin tällöin minusta vanhanaikaiseen käsitykseen, että mies elättää. Jos mies sattuu (onnistuu?) kuolemaan ensin, leski saa yleensä oman eläkkeensä lisäksi leskeneläkettä. Tunnen pariskunnan, jossa miehellä on erilaisia velvollisuuksia kuten elatus-, siivousvelvollisuus. Nainen vain on ja valittaa.

16

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuka määrittää, ja millä oikeudella, vanhanaikaisuuden? Onko siinä positiivinen vai negatiivinen sävy?
      Elättäminen on terminä vähemmän onnistunut eikä lainkaan kuvaava. Kyseessä on sovittu työnjako joka perustuu tarkoituksenmukaisuuteen ja mieltymyksiin.

      Avioituessamme 60-luvun lopulla, oli alusta alkaen selvää, että minä vastaan perheemme hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
      Yhtä selvää oli, että jäätyään kotiin lasten kanssa, vaimoni hoiti perheen kaikki arkiset asiat ja minä hoidin vain puutteentorjunnan.
      Oli myös selvää, että lasten vartuttua vaimoni lähti virkistäytymään marketin kassalle osa-aikaiseen työhön.

      Vaimon kotivuosina oli helppo vaihtaa paikkakuntia.

      Välissä oli 12-vuotta jolloin vaimolla oli kaksinkertainen taakka. Olin pois arkiviikot jolloin osa-aikatyön lisäksi hänen hoidossaan olivat taas kaikki kotipuuhat taloustöistä ja maksuliikenteestä aina talvisiin lumitöihin sitten kun työvoima ( =lapset ) oli lähtenyt.

      Laiskistuimme täysin 57 / 52 vuotisina jolloin työn- ja vastuunjako muotoutui uudelleen.

      Elättäminen? Vaimoni eläke on lähempänä 1000€:a kuin 900€:a joten kyllä hän elättää itsensä vaikka kaikki killingit ovat menneet aina samaan kassaan käyttöoikeudella hra TAI rva.
      Tuo "elätti" vaikuttaa varsin tyytyväiseltä elämäänsä ja minä tunnen itseni moderniksi, vastuuntuntoiseksi mieheksi!

      • omavastuullinen

        Te ette kuulukaan kuvaamiini pariskuntiin.


      • tätä-mieltä-

        flegu,,, just noin on käsitys meilläki ollu läpi elämän,,,

        Meillä on ollu myös itsestään selvyys että mies ottaa taloudesta suuremman vastuun hänellä on tasan puolta suurempi palkka kuukaudesa kuin mulla,
        ja eläke myöhemmin myös puolta suurempi,
        kaikki yhteiset rahat meni myös yhteiseen elämään ja lasten koulutukseen ja heidän avustamiseen, kaikki omaisuus on molempien nimissä,
        mutta kotihommat on ollu aina vaimon vastuulla vaikka on käynykki myös palkkatyössä, siinä mies on päässy helpommalla,
        turha vanhojen piikojen, eronneitten tai avo-liitossa olevien on kadehtia avioliitossa olevien elämää,
        suorastaan törkeää tuo kateus,


      • tasavero

        Olette varmaan tietoisia siitä, että tasaisesti tienaavilla pariskunnilla on helpompi verotus kuin heillä, joilla on suuret tuloerot.


      • tasavero kirjoitti:

        Olette varmaan tietoisia siitä, että tasaisesti tienaavilla pariskunnilla on helpompi verotus kuin heillä, joilla on suuret tuloerot.

        Kirosin monta kertaa henkilökohtaisen verotuksen! Niinä vuosina kun vaimoni oli kotona saamatta mistään killinkiäkään maksoin minä pahimmoillaan tuloveroa 47,5% ja lopullisen verotuksen palautus oli nimellistä luokkaa.

        Epätasapaino oli suurta myös vaimon osa-aikavuosina.
        Yksi talous! Yhteisverotus olisi oikeudenmukaista!


      • tasavero

        Enpä kiroillut, mutta totesin meidän perheen vuotuisen etelänmatkan menneen veroihin.


    • kerro-itsestäsi

      Oliko sinun ansioistasi pois ja miksi tuot tänne tuttaviesi asioita ilmi?

      • omavastuullinen

        Mitäpä minä muuta kuin että aikuisikäni ajan olen itsestäni vastannut ja maksanut veroja melkoisesti. Tuttavani lienevät kertomani perusteella helposti tunnistettavissa. Valittajia en yleensäkään sympatisoi.


    • alottja-ÄLÄ-kadehti-

      Alotuksen tekijä on vain kateellinen pariskunnille jotka ei ole pitkän avioliittonsa aikana erooneet,
      ilmeisesti alottja on eronnu tai sitten niisanottu vanhapiika,
      joka koskaa ei ole ollukkaa avioliitossa,
      tai kenties on ollu
      a v o - liitossa miehen kanssa joka on ollu toisen aiomies,
      ja alottaja on rikkonu heidän avioliittonsa,
      noooh laki on laki eikä sitä yksi kateellinen voi muuttaa miksikää,
      miehet y l e n s ä k k i ovat suurempi palkkaisia kuin naiset, ja perhe laki on tehty naisen suojaksi, enenvanhaa ei vaimot edes ollu päivääkää palkkatyössä, mutta nyky naiset ovat itsekki palkkatyössä, mutta naisten palkka on v i el ä k i pienempi kuin miehen palkka,
      joten elätusvelvollisuus on aivan luonnollista vieläki,
      nykyään on kyllä jo koulutettuja naisia joila on suurempi palkka kuin miehillä mutta heitä on hyvin vähän miehiin verrattuna,
      jos hyvätuloinen vaimo kuolee ensi niin elatus velvoite on sama vastaavasti ellei sitten avo-liitto ole esteenä,
      sillä avo-liitossa olevat on eri asemassa kuin avioliitossa olevat pariskunnat,
      avo-liitossa on kyllä mahdollisuus tehdä erillinen testamenti asian tiimoilta joka sitten oikeuttaa vastaavaan kuin avioliitossa olevillaki,
      -
      alottajalle:

      "älä himoitse toisen aviopuolisoa äläkä mitään mikä toisen omaa on "

      tämä on yksi kymmenestä käskystä joka vieläki on totta ja toimii hyvin,,,,

      • omavastuullinen

        Miksi oletat ja arvuuttelet? En nuorenakaan saati sitten nyt ollut kiinnostunut henkilöstä, joka oli varattu edes pikkuisen. Kertomasi faktat ovat minulle selviä. Parisuhteista on kokemusta, ihan virallisistakin. Moneen muuhun verrattuna olen erittäin tyytyväinen elämääni.


    • eikaitaass

      Alkaako taas uusi ketju siitä miten joku on tehnyt "lorenat" eli pettänyt ja sitten kehuskelee miten on vientiä ollut. Sitten tulee raamatun lauseita ja vakuutteluja ettei itse ole varattuihin sekaantunut. Eikö se vääntö jo riittäisi ?

      • ei-kannata-kadehtia-

        eikaitaass ,,, heh
        oletko noin kateellinen parisuhteessa oleville, heh heh heeeee,
        mihin mennään nauramaan,,,


      • omavastuullinen

        Jos minulle sanasi kohdistat, niin enpä tarkoittanut pettämisiä yms. Itse en toisen omista koskaan ole ollut kiinnostunut. Miehelleni sanoin, että pidä huoli siitä, ettei tule korviini, jos sivuvipinää on. Hällä olisi ollut enemmän vientiä kuin minulla, en ole ollut monien unelmien kohde varmaankaan.


    • viisastu.mies

      Flegu parka se jaksaa valittaa vaimon elättämisestä eikä tohi lähteä parempaan seuraan.

      • olet-typerä-kateelinen

        viisastu.mies,,,,

        älä yhtää yritä särkeä toisten onnea jos itte olet tehny tyhmyyksiä,
        ei kaikkien tarvi olla yhtä tyhmiä kuin sinä, tai sitten sinä himoitset toisen aviomiestä ku noin hulluja neuvot,
        tommoseia ne katkerat vanhanpiiat on tai eronneet typerykset,,,


    • ajankuluessa

      Täällä elämässäni oli tasavertaisuus. Yksin jäätyäni olin maksun puolella omasta tahdostani... .

      Erään toisen kerran hän sanoi maksan puolet....ei -minä maksan, (toiset maat) kaikki hyvin.

      Kaikki hyvin, vaan kerran koska aavistin soitin toiseen aikaan ja mies vastasi kuka sinä olet ei hänen kielellä vaan minun joka tavallaan tänään ei ole suomenkieli.

      Heti loppui sekin tosin netissä, siitäkin aikaa....

      Pidän suomenkielestä ja mollista en vihaa ketään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      356
      4277
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      281
      2422
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1713
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1504
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1443
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1297
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1275
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      57
      1180
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1094
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      345
      1040
    Aihe