Kyllä kauheeta terveyskeskuksessa Savossa, kun hoitaja tuli ja sano:
"Outtakkee tässä,
liäkär tulloo kohta ja hakkoo teijät!"
Lähdin karkuun kun vielä voin.
En tykkää! Kyl kauheeta terveyskeskuksessa Savossa
53
2070
Vastaukset
- samoin-paniikki-vaivaa
Teit aivan oikein,
paree juosta lääkäriä karkuun ku vielä voi,
lääkärissä käydessään ihminen tulee entistäki sairaammaksi,
ehdottomasti kannataa kiertää lääkärit kaukaa,- ei-kannata-mennä-lääkäri
niimpä,,, ja kuoleehan ihminen kuitenki,
mitä tuota pittkittämään,
kituminen vanhana on tosi tympeetä,,,,
- ykskolomesta
Kolome kovvoo Savonmuan sannoo: pölökky, toloppa ja mulukku.
- paras-elävälle-ihmiselle
mulukku niistä paras,,,,, vai kuinka,,,
- ohimatkalla.kuultua
Puumanni osti kyläkauppiaalta laskuun. Sitä slkoi jo kertymään...
- Sinun puumanni pitäs jo lyhentee laskuais.
-ei oo rahhoo
- onhan sulla iso sika
- ei silläkään oo rahhoo- rakkoo-tai-rahhoo
kai sillä oli rakkoooo valakialla -
- savonmurre
Oottakee, sanotaan meilläpäin, eikä outtakee. Murreilmaisut voi vaihdella suuresti.
- ootetaan
Samaa juuri ajattelin,sillä meelläkii ootettiin.Karjalaa ehkä paremmin tuo outtakee ja myös uottakee.Olisiko kuitenkin Virtasalmella tuo murresana uottaa?!
- hilijoojakovvoo
Aetoo savvoo on meelläpäen ,eekä meillä.....
- Tuhmawitsi
Miten sanotaan savolaisessa LVI-liikkeessä T-haara?
- Kesäsavolainen
Eix kukaan tiennyt: tiehuora.
- kuuran
Aamun parhaat naurut! Kiitoos!
- piäsky
Tuhma lintukin on olemassa, nimittäin huorapiäsky.
- ei-huora
Kesäsavolainen kirjoitti:
Hatustako vetäsit tuon tiesanan tuohon. T on tee, ja haara on huara, eli teehuara.
- viätäkeeoekeen
Kesäsavolainen kirjoitti:
Tiehuara on savoa.
- Vähänsinnepäin
En ole oikea savolainen, kaikki hienoudet eivät silloin voi onnistua oikein.
- Himmelsauge
Savonmurre ei kovin kaunista. Minun kotiseudulla joskus kauan sitten, oli perhe joka muutti Savosta, todella vahvaa murretta, nuottinkanssa.
Riippuu puhujasta miltä saa sen kuulostamaan, vähemmän vahvana on kauniinpaa. Siitä ei sitten pois voi oppia, aina se pohjalta paistaa. - savonmurre
Murteet ovat kansan rikkaus, mutta esim. ulkomaalaisille, jotka haluavat oppia kielen, murteet vaikeuttavat ymmärrystä ja oppimista.
Puhdasta paikkakunnan murretta puhuu enää harvat ja murteet ovat sekoittuneet keskenään. Savon murre taisi tulla valituksi suomen seksikkäämmäksi murteeksi muutama vuosi sitten. Savon murteesta linkissä:
http://oppimateriaalit.internetix.fi/fi/avoimet/8kieletkirjallisuus/aidinkieli/murteet/savolmur.html - Humorististahupatusta
Savonkielinen murre ei ehkä ole kaunista, mutta huvittavinta kaikista murteista se saattaa olla.
Minun mielestä se murre on mennyt jo huvituksen huonommalle puolelle. Ehkä se on jo liian vanha vitsi, en usko että he itsekään sitä
kovin haluavat viäntää.- savolainen.pulloposki
piäsky kirjoitti:
Tuhma lintukin on olemassa, nimittäin huorapiäsky.
Vikaan meni sekin savonmurteen näyte.
Haarapääsky on huarapiäsky (eikä huorapiäsky).
- hakkookukerkijää
Päevee eekä päivee.Huastellaan oekeen tätä ommoo äetinkieltä.Kyllä siellä sanotaan esim,oota tässä niin joku hakkoo sittä sinut.
- voiko--HAKKOO-sinut
tarkoittaa "hakkaa" sinut??
sitten ymmärrän aloituksen vitsin
jos nii on. - justiisanäen
Tässä tuo on hakemista.
- eonlisä
Liäkäerj ja tuaessiisa ee tuassiisa,kuten kuuloo monen sanovan.Mäen(mennä) ee oo män.
- Eonlisä-tuossa-edellä
puhui täyttä siansaksaa, en ymmärtänyt yhtään mitään.
Turhaan murteita viljellään, ovat vain pelkkä riesa.
- sommooon
Kaanis murre ku kunnolla puhutaan.
- ÄLÄ_PUHU_MURTEELLA
EN pidä murteella puhutusta kielestä,
enkä halua kuulla asiaa jota murteella selostettaan, hyiiii helekutti,
murteella puhuvat tuntuu jotenki tavallista tyhmemmiltä ihmisiltä,
yleiskieli on sivistystä
ja kohteliasta kaikkia kohtaan,- poril.aine
Eihän sun tarttekka murtteis tykät, meit on kato tyhmi sekä viisai. Sää olet vissi tosikko, ku orotat sivistyst näkeväs täsä palstal. Koit kestää.
- herkälläkorvalla
Juuri näin; ei tarvitse kaikkien tykätä murteista. Murteet rikastuttavat äidinkieltämme. En itse osaa murteita, mutta kuuntelen niitä mielelläni.
Niin sanottu "yleiskieli" ei ole mikään sivistyksen eikä kohteliaisuuden mitta.
Ihminen joka osaa ilmaista itsensä, joko "yleiskielellä" tai murteella on paikkansa ansainnut.
Yleensä murteella puhuvat ihmiset eivät ole kireäpipoisia " änkyröitä ".
Eläköön murteet!
- imeläähienoa
Naurettavalle se täydellisen kirjakielen puhuminenkin kuullostaa,JOS SE EI OLE henkilölle LUONNOLLISTA.
- VitunJuntit
On se nyt saatana kun aina on lääkärit väärässä kaikessa:D Älkää uskoko kaikkea mitä media teille suoltaa, jooko;D
- kiännöskukkanen
On se nyt saatana, ku aena on liäkärit viärässä kaekessa. Elekkee uskoo kaekkee mitä metia teelle suoltaa, jooko.
- luetunymmärtäminen
Aika hauskoja viestejä murteella kirjoitettuja lisää vain kiitos.
Kysynkin mikä on yleiskieli ?
Kirjakielen ymmärrän, mutta niin sanottu "yleiskieli"(onko se Etelä-Suomen murretta ?- Kukin-tekee-tavallaan
Kuultuna murre nauruhermot herättää kuten aloittajalla.
Mutta kirjoitettua en edes yritä, hyppään vain yli
- Himmelsauge
Eipä tuolla Kouvolanseudullakaan ihan puhdasta puhuta. Mitä lie en osaa sanoa, meitille ja teitille, miä, siä, isäpappa se hyvin senpuolen sanat taisi. Puhun kirjakieltä mutta Kouvolasta arvelevat minun olevan.
Syntyisin sieltäpäin olen. - venLASTINA
Tavallisesti puhun ns. yleiskieltä, mutta tarpeen vaatiessa käytän kirjakieltä.
Valitettavasti en syntymälahjaksi saanut kotikuntani murretta, sillä äitini oli Espoossa syntynyt hämäläinen ja isäni Espoossa syntynyt suomenruotsalainen.
Ihan pienestä pitäen nautin kuullessani syntyperäisten paikkakuntalaisten puhuvan
ja heidän mentyään höpöttelin salaa miä ja siä, meitin ja teitin, pullalenti, jalakumet...
Vähitellen opin muodostamaan lauseita ja myös käytin kaikkea oppimaani aluksi leikkitovereitteni kanssa sekä myöhemmin joka tilanteessa.
Koulussa sitten karsittiin murretta ja opetettiin kirjakieltä. Opettelin kiltisti muitten mukana, mutta koulupäivän päätyttyä puhuin taas murretta.
Oman opetteluni myötä innostuin kuulemaan muitakin murteita; aluksi tulivat karjalaiset, myöhemmin tutustuin savolaisiin ja jopa stadilaisilta serkuiltani tarttui slangi, vaikka en siitä pitänytkään.
Olen edelleen ihastunut murteisiin. Suosikkini ovat savolaismurteet, ja iloitsen erityisesti siitä, että netin palstalta olen olen löytänyt rouvashenkilön, joka kirjoittaa niin elävästi savoa, että lukiessani hänen tekstiään olen suorastaan kuulevinani sen.
Murteet ovat rikkaus, ja he, jotka muuta väittävät jäävät paljosta paitsi, jos eivät sitä ymmärrä.
Allekirjoittaisin tämän omalla Venlastiina-nikilläni, mutta taisi tulla niin pitkä litania, koska nikkini ei taaskaan kelpaa.Pohjois-Karjalassa puhutaan niin epäselvästi että saa kysyä koko ajan, " mitä". Sisar muutti miehensä kanssa sinne miehen kotiseudulle.
Miehen puheesta ei meinaa saada mitään selvää enää.- Kysyainavain
Epäselvällä ulosannilla ei ole niinkään tekemistä murteiden kanssa. Jotkut ihmiset vain syystä tai toisesta puhuvat huonosti ja epäselvästi, puolella äänellä ja puolikkain sanoin. Onkohan ajatuskin silloin puolikas?
On todella hämmentävää, kun ei ymmärrä mitä suomalainen koettaa toiselle suomalaiselle sanoa ja alinomaa kyseleminen ja uudelleen uteleminen on epäkohteliaan oloista. Vaikka mitä siitä, se on vielä epäkohteliaampaa että ei puhu selvästi, kuuluvasti ja ymmärrettävästi. Jospa riittävä kysely auttaisi möngertäjää hoksaamaan asiain laidan.
- hienoa
Maaseudulla sydän savossa päivittäiden käyttökieli kuultavissa paikallinen murre vielä nykyäänkin.
- perintö-tiedossa
Savolaisessa kirkossa kuultua. Kaksi naishenkilöä keskusteli kovaäänisesti, koska urkumusiikki soi vielä kovempaa.
Miina: "nuapurin ukko on kuulemma kuollu".
Manta: "perkö se leski kaiken ommaisuuven?"
Miina: "per se".
Nyt oli urkumusiikki lakannut, joten kirkkokansa kuuli mielestään ruman sanan kirkossa, vaikka perinnöstä oli puhe. - väärinymmärrykset
murteen varjopuoli
- pulloposki.savolaenen
http://www.hs.fi/hstv/teemat/Hyvveepä päevee - Näin tv-uutiset taipuvat savoksi /v1402975150926
Tästä minä tykkeen ku Rönkä lukkoo uutiset savon murteella. On se mehevätä! - Hauska..aloitus
siksi tämän kirjoitan.
" Suomalaisen metsätyömiehen venäläinen naisystävä soitti miehen kotiin. Vanha äiti vastasi puhelimeen. Venäläinen nainen kysyi, missä Martti oli. Vanha emäntä vastasi:"Metässä!" Nuori nainen selasi sanakirjaa ja löysi sanat "me" ja "tässä". Hän ihmetteli, kun hän ei saanut vanhaa emäntää hakemaan miestä puhelimeen, vaikka emäntä oli antanut ymmärtää, että he molemmat, hän ja hänen poikansa, ovat paikalla. Näin se murre vaikuttaa ymmärtämiseen. "- Viilatenjahöyläten
Niiin. Mutta jos sanotaan metässä tai me tässä niin yhden sanan painotus on erilainen kuin kahden sanan. Tai ainakin omassa (tahti)korvassani. Ehkä kieltä osaamaton ei osaa sitä kuulla.
- moni-on-kuollu-niihin
Terveyskeskukset ja sairaalat ovat hyvä ja tärkeitä yhteiskunnalle,
mutta mä en haluu niihin mennä,
vastustan omia sairastumisiani,
en halua hoitoja, käy kipeetä, en halua kärsiä,
juoksen karkuun ku pitäisi mennä sairaalaan leikattavaksi,
mieluummin kuolen kuin hoidatan itseäni,
-
terveyskeskukset on OK samoin sairaalat on hyviä ja tärkeitä laitoksia,
mutta mä en tahdo niihin, en en en en en ,- Kaikkikuolevatjohonkin
Et taida olla ikinä kuullut, että kotiinsakin on moni kuollut. Tee hyvä ihminen äkkiä hoitotahto että sinuun ei kuluteta turhan takia vähäisiä rahavaroja sitten kun et enää itse saa tahtoasi sanottua kun makaat loppujen lopuksi lasareetin petissä loppuasi odottamassa.
- hoitotahdolla
Ihminen saa valita, pysyykö kotona vai lähteekö sairaalaan kunnon huonontuessa. Ei siinä sen kummempaa ole. Kannattaa tehdä hoitotestamentti, jossa ilmaiset tahtosi,ettet halua mitään hoitoa misään tapauksessa, niin tulee läheisillekin selväksi.
- Eiedeshoitotahrolla
Ei aina, ei läheskään aina.
Koko naisuutta lukien, ketkä ovat sairaita luulen kaikki kirjoittajat hoitoon, yleinen näkemys sama suomalaisessa TV:ssä , kaikki hoitoon--lataamoon järki on pois.
Olen hyvin pettynyt yleensä suomalaisuuteen tänään.- 5haarainenpahka
Helsinkiläisnainen kuunteli ihmessään kun emätä kertoi kuinka isäntä teki pöydän pahkasta joka meni viielle huaralle.
- Anonyymi
eikun hoetaja tulloo ja hakkoo teijät. Sen jälkeen vielä liäkkär tappoo teijät.
- Anonyymi
Kaa ku juna män justiisa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832304
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722040Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441993- 1281680
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia661643Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1961529Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771251Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321144Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni801140- 711103