Ammattikuvataide vastaan harrastajakuvataide

liemikuutio

Nykyisin vallalla on käsitys, että ollakseen taiteilija, tai voidakseen kutsua itseään taiteilijaksi, pitää taustalla olla jonkin taidekoulun suorittaminen.

Aika erikoista sinänsä, koska juuri kukaan näistä koulutetuista ei pysty elämään taideteoksiaan myymällä. He ovat aivan yhtä lailla esimerkiksi siivoojia tai kaupan kassoja, kuin nekin, joilta tuo koulutus puuttuu.
Myöskään teoksista ei pystyisi useimmiten millään tavalla päättelemään, onko tekijällä koulutus, vaiko ei.

Kun "ammattitaiteilija" pitää näyttelyn avajaiset, paikalle saapuu taidekermaa julkisuuden toivossa. Kukaan ei osta tai varaa mitään, taiteilijan kaveri ottaa kuvia blogia tai nettisivuja varten, joku on pyydetty viinipalkalla soittamaan hetken jossain nurkassa taustamusiikkia. Näyttelysankari lähtee avajaisten jälkeen humaltumaan viimeisillä rahoillaan muutaman kaverinsa kanssa ja mesoaa kuppilan pöydässä isoon ääneen taiteestaan, näyttelyvieraistaan ja rakkaudestaan taiteeseen.

Kun kouluttamaton taiteilija pitää näyttelyn avajaiset, hänellä on vieraita kourallinen ja joku velvollisuudentuntoinen kulttuurilautakunnan/sivistystoimen työntekijä tuo kimpun kukkia ja kehuu hiukan ripustusta ja sitten paikallislehden vastahakoinen toimittaja ottaa kuvan sekä jostain taulusta että taulun tekijästä ja juttu julkaistaan lehdessä siinä vaiheessa, kun näyttely on enää viikon auki.

Tämä on ihan todellista elämää. Mutta jos laitettaisiin nimettömänä esille hienoon galleriaan kumman tahansa taiteilijapersoonan työt, ei kukaan osaisi sanoa, miten hieno tausta maalarilla mahtaa olla...

Olisi hauskaa, kun todella toteutettaisiin tällaisia näyttelyitä esimerkiksi taideviikoilla. Otettaisiin mukaan kumpaakin porukkaa. Tauluja ei saisi signeerata etupuolelle. Näyttelyluettelossa olisi vain teosten nimet ja mahdollisesti hinta.

25

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huippulahjakas

      Kuvataiteen maailma on vääristynyt hyvin monella tavalla ja eniten sitä vääristävät niin sanotut viralliset ansiot ja tunnustukset, joita lähinnä jaellaan mitäänsanomattomille taiteilijoille poliittisin perustein. Kun jaksat kumarrella ja nuolla hallitsevaa taide-eliittiä, sekä poliitikkoja ja kuulut siihen oikeaan poliittiseen ryhmään, alkaa apurahoja ja muita tukia tulla roppakaupalla, sekä myöskin ansioita taiteessa. Teoksilla itsellään ei ole niin väliä, itse asiassa mitä surkeampia ne ovat, sitä varmemmin ansiot annetaan, koska kenenkään ei tarvitse olla kateellinen ja silloin vallitseva taide-eliitti keskinkertaisine teoksineen, voi kerrankin loistaa sinua parempana.

      Taidekoulut laittavat oppilaansa käymään näissä virallisia tunnustuksia saaneiden taiteilijoiden näyttelyissä, joilla kasvatetaan näyttelyssä kävijöiden määrää ja lehdistö kutsutaan aina paikalle juuri silloin kuin taidekoulujen oppilaatkin, jotta näyttely näyttäisi ulospäin kiinnostavalta. Peli on härskiä ja taidekoulujen oppilaat vain pelinappuloita virallisessa taiteen kentässä. Jos taidekoulussa et arvosta opettajien teoksia, vaan arvostuksesi ovat muualla, vaikeutuu uran tekeminen huomattavasti. Opettajat käyttävät oppilaitaan tässäkin vain pelinappuloina omia uriaan ajatellen.

      Lehdistössä tiedetään yleisesti että kun heidät on kutsuttu virallisia ansioita saaneiden taiteilijoiden näyttelyihin, sinne on samaan aikaan pakotetttu myös taidekoulujen oppilaat ja siksi lehdistö ei yleisesti ottaen tulekaan tutustumaan näyttelyihin kutsuttuun aikaan, vaan käyvät katsomassa näyttelyt silloin kun taiteilija ei ole paikalla taidekoulujen oppilaiden kanssa.

      Kuvataideala on taiteen aloista eniten politisoitunut ja sitä hallitsevat viher-vasemmistolaiset, kuten yliopistojakin. Siksi systeemi on kieroutunut ja vinoutunut pahemmin kuin muut taidealat. Virallisen taiteen kentän toimijat katsovat ylösppäin sellaisia taiteilijoita kuin esimerkiksi Ai Wei Wei, jota pidetään Kiinalaisen sananvapauden marttyyrina, samaan aikaan kun itse estävät vapaan ja asiallisen keskustelun kaikissa virallisten tahojen ylläpitämissä sosiaalisen median välineissä. Kaksinaismoraali ja kaksoisstandardit ovat arkipäivää ja siksi kuvataiteen arvostus on laskenut kuin lehmän häntä jo vuosikausia. Lastentason taiteiliijat nostetaan viralliseen arvostukseen, samalla kuin huippulahjakkailta tosiosaajilta viedään kaikki mahdollisuudet, koska heidät koetaan lahjakkuuksiensa kanssa uhaksi.

      Kyse on vähän samasta asiasta kuin että 50m keihäänheittäjä saisi itse valita kilpakumppaninsa olympialaisiin. jokainen tietää ettei hän valitsisi yhtäkään yli 50m heittäjää, koska tietää että palkintona on valtava julkisuus ja viralliset tuet. Ja kun tätä vastaavaa on saatu harjoittaa taidealalla vuosikymmeniä, on lopputulos sitten nykyisessä taiteessa. Taso on mennyt jo niin ala-arvoiseksi, ettei ihme että kuvataiteen kiinnostus on laskenut vuosikymmeniä. Virallinen taiteen kenttä koostuu mitättömistä samankaltaisuuksista ja samanmielisyyksistä, ja ne todelliset taiteen nerot tulevat julki sosiaalisen median esille nostamina,, joistakin saatetaan keskustellla useilla vapailla taidepalstoilla vuosikausia lähes päivittäin. He ovat niitä nykyajan huippulahjakkaita taiteilijoita.

      • Hauskakirjoitus

        Käytit siis koko pitkän kirjoituksesi ajan verrokkina itseäsi ja taidettasi "huippulahjakas". Se ilmeni vasta täällä lopussa.
        Olisi kyllä hienoa jos tuollainen "nimetön näyttely" järjestettäisiin niinkuin tuossa ketjun aloituksessasi- eli "aasin sillassasi" itse ehdotit. Se pistäisi sinutkin tosiasioiden äärille kun huomaat että ne sinun naivia virheitä täynnään olevat teoksesi eivät näyttely-yleisön hurraita herättele. Aika uskalias ehdotus sinulta noilla taidoilla!
        Kaikkineensa hauska valinta nimimerkiksi muuten! Toi itsesarkasmisi on ainoa jota sinussa edes jotenkin arvostan.


      • Huippulahjakas

        Erehdyt kateuttasi taas luulemaan luuta lihaksi, huippulahjakkaalla ei ole mitään tekemistä ketjun aloituksen kanssa. Ja huippulahjakasta ei kiinnosta ottaa osaa mihinkään nimettömiin näyttelyihin, eikä yleensäkään yhteisnäyttelyihin. Huippulahjakkaan ei tarvitse.

        Nimimerkin suojasta sinunkin on hyvä puhua teoksissa olevista virheistä. Mutta kun taidoista oikeasti aletaan juttelemaan asianmukaisesti, se täytyy tehdä omalla nimellä ja esitellä taitojen katteeksi omat teoksensa. Ja olen varma että jos sinulla olisi puheidesi katteeksi esitellä jotain suurempaa lahjakkuutta kuin huippulahjakkaan, olisit jo aikaa sitten esitellyt sitä. Varsinkin koska ilmiselvästi tiedät huippulahjakkaan teokset. Mutta koska tätä et ole rohjennut tehdä, voimme varmuudella todeta sinun vain paukuttavan henkseleitäsi nimimerkin suojasta, kuten kaikki raukkikset.


    • GusLiering

      Kyllä varmaan tuollaistakin on, mitä aloituksessa kuvaillaan. En vain itse ole ainakaan suurilta osin nähnyt. Se jäi kiinnostamaan, että mitä julkisuutta se "taidekerma" tulee hakemaan? Kuvaajat sun muut, jos tulevat, tulevat yleensä avajaisia ennen tai sen jälkeen. Poikkeuksena ehkä Salmela, jossa ei käy taidekerma vaan turhat julkkikset.

      • Eise

        ...noin ole Markku! Et ole tainnut edes käydä Salmelassa saati sen näyttelyjen avajaisissa. Kyllä ne hommat toimii siellä juuri niinkuin pitääkin. Kaiken lisäksi Salmelassa todella käy myös taidekauppa, eli toisin kuin näissä keskivertogallerioissa. Sulla käy suu kovin kaukana todellisuudesta niin tässä kuin itse sun kuvataiteilijaprofiilistasi. Mutta ethän sä sitä itse ymmärrä.


      • Gusliering
        Eise kirjoitti:

        ...noin ole Markku! Et ole tainnut edes käydä Salmelassa saati sen näyttelyjen avajaisissa. Kyllä ne hommat toimii siellä juuri niinkuin pitääkin. Kaiken lisäksi Salmelassa todella käy myös taidekauppa, eli toisin kuin näissä keskivertogallerioissa. Sulla käy suu kovin kaukana todellisuudesta niin tässä kuin itse sun kuvataiteilijaprofiilistasi. Mutta ethän sä sitä itse ymmärrä.

        Mistä sinä horiset? Kannattaisi pysyä ihan asiassa jos haluaa jonkunlaista uskottavuutta puheilleen. Millä tavalla taiteen myynti liittyy mihinkään mitä kommentoin?

        Olen ollut Salmelan avajaisissa aika montakin kertaa, ja siksi tiedän täsmälleen minkälaisia avajaisvieraita siellä käy. En tiedä ketä aloittaja tarkoittaa "Taidekermalla", mutta jos se tarkoittaa instituutioiden yms.edustajia, eli todellisia vaikuttajia siinä mitä tulee jäämään Suomen taidehistoriaan, niin sitä porukkaa on Salmelan avajaisissa todella marginaalisesti. Salmelan avajaisissa pörräävät naistenlehtien seurapiiripalstojen toimittajat, joka kertoo jotain avajaisvieraistakin. Jos "taidekerma" tarkoittaa sitä sakkia, joka ostaa taidetta, niin siinä olen samaa mieltä, että sitä Salmelan avajaisista löytyy. Salmela tahkoaa varmasti kovinta tulosta kaikista gallerioista Forsblumia lukuunottamatta.

        En muuten ole "Markku". Etkö sinä todella erota kirjoittajia toisistaan tuon paremmin? Löytyy täältä kyllä näköjään monta muutakin, jotka kuvittelevat että joka toisen postauksen takana on "Markku".


    • SamuelKodon

      Vaikuttaa siltä, että aloittaja "Liemikuutio" ja seuraava kirjoittaja "Huippulahjakas" sotkettiin jotenkin toisiinsa tuossa kommentoinnissa?

      Oma mielipiteeni on, että on paljon koulutettujen ihmisten roskatuotantoa ja huippuhyvää kouluttamattomien kuvataidetta. Tämä on julma totuus. Olen juryttänyt niin paljon näyttelyitä sekä ammattipuolelta että harrastajien töistä, että kokemusta ja näkemystä on riittämiin molemmista. Snobbailu taidealan koulutuksella on turhaa. Tämä on nyt jo nähty. Ikävää, että koulutuksen suomasta manttelista on tullut jotenkin kruunattu mantra.

    • realistisuttaaja

      Hyvä avaus. Lienee paikallaan tunnustaa se tosiasia, että kuvataide on (bisneksenä) elitististä ja turhaa. Terapiamuotona tietty ihan pätevä. Ja tästä (turhuudesta) johtuen kauppa perustuu ihan jollekin muulle kuin taiteen hyvyydelle. Taidekauppa kukoistaa kulttuureissa, joissa ihmillä on liikaa rahaa ja jotain sille pitää tehdä. Kautta historian se on ollut kuninkaiden ja kirkon miesten mesenaattitoiminnan varassa.

      • aitoHuippulahjakas

        Niin kuvataide on tänäpäivänäkin, vain vapaamuurareihin tai kirkollisiin piireihin kuuluvat ja poliittisten piirien mielistelijätaiteilijat saavat ammattinsa kannattamaan, eivätkä aina hekään. Kuvataide on politisoitu ja otettu pelinappulaksi, jossa itse taiteella ei ole mitään sijaa.

        Joku on näköjään mennyt rekisteröimään käyttämäni Huippulahjakas nimimerkin ja siksi kirjoitan tästä lähtien aitoHuippulahjakas nimimerkillä.


      • realistisuttaaja
        aitoHuippulahjakas kirjoitti:

        Niin kuvataide on tänäpäivänäkin, vain vapaamuurareihin tai kirkollisiin piireihin kuuluvat ja poliittisten piirien mielistelijätaiteilijat saavat ammattinsa kannattamaan, eivätkä aina hekään. Kuvataide on politisoitu ja otettu pelinappulaksi, jossa itse taiteella ei ole mitään sijaa.

        Joku on näköjään mennyt rekisteröimään käyttämäni Huippulahjakas nimimerkin ja siksi kirjoitan tästä lähtien aitoHuippulahjakas nimimerkillä.

        No mä en näe, että kyse olisi politikoinnistaa. Vaan siitä, että kuvataide sisustuselementtinä ei ole enää niin suosittu. Tai ainakaan sen ei tarvitse olla ammattilaisen tekemä, vaan usein ihan omin voimin maalattu.


      • liisasiitonenalbino

        itsetehdyissä taiteilijoissa UNIIKKISUUDEN taso on korkeammalla

        tosin mestariteos on aivan muuta kieltä


      • Gusliering
        aitoHuippulahjakas kirjoitti:

        Niin kuvataide on tänäpäivänäkin, vain vapaamuurareihin tai kirkollisiin piireihin kuuluvat ja poliittisten piirien mielistelijätaiteilijat saavat ammattinsa kannattamaan, eivätkä aina hekään. Kuvataide on politisoitu ja otettu pelinappulaksi, jossa itse taiteella ei ole mitään sijaa.

        Joku on näköjään mennyt rekisteröimään käyttämäni Huippulahjakas nimimerkin ja siksi kirjoitan tästä lähtien aitoHuippulahjakas nimimerkillä.

        Haluaisin kysyä, jos nyt olet se todellinen Huippulahjakas, että mistä kilpailusta sinä puhut,kun sanot että kukaan ei uskalla kilpailla esim. täällä tai missään muuallakaan kanssasi? Kun sinulla ei ilmeisesti ole galleriaa, et ilmeisesti saa apurahoja, et kutsuja museoiden näyttelyihin, eikä sinusta kirjoiteta missään vakavassa taidejulkaisussa, niin eikös se kerro siitä että sinä olet jo kilpailut hävinnyt jos sellaisia on ollut?
        Ainoa paikka missä sinusta puhutaan, on tämä internetin viemäri.


    • Huippulahjakas

      Tuli tohon toiseen ketjuunn yksi mielisairaalapotilas joka tuota huippulahjakasta on vainonnut vuosikausia, väittämään että koko tämä ketju on yhden ja saman kirjoittajan tekemä, eli huippulahjakkaan. Tällaista on huippulahjakkaan elämä ollut jo yli vuosikymmenen, virallisen taiteen kentän toimijoiden kateellista mustamaalausta, vääriä ja valheellisia väitteitä ja kaikkea muuta mahdollista kiusaa.

      Kun eivät reppanat kykene teoksillaan kilpailemaan, niin tällälailla sitten. Nyt muuten sattui onnistumaan kirjoittaminen tuolla Huippulahjakkaan nimimerkillä, jota huippulahjakkaalla tulisi olla yksinoikeus käyttää huippulahjakkuutensa vuoksi. Olikin täysin käsittämätöntä ettei nimimerkillä päässyt kirjoittamaan, ehkä joku pikku fiba palstalla hetken ajan?

      Mutta ajatelkaapa että ihan kohta Huippulahjakkaan vainoajat ovat täyttäneet palstan, kohta yhdeksän vuoden ajan hänestä esille otetuilla paskapuheilla. Tällaista julkisuutta tässä maassa tuskin pystyy herättämäänkään kukaan muu kuin Huippulahjakas, täähän on aivan ainutlaatuista ja ennennäkemätöntä!!!

      Kuka muu taiteilija on herättänyt lähellekään näin pitkäaikaista ja intensiivistä keskustelua? Ei kukaan, huippulahjakkaita on vain yksi ja ainoa!!!

      • Kuulehan

        "aitoHuippulahjakas"- vai onko se nyt taas "Huippulahjakas", miltä kuulostaa tämä joka sinusta todellakin täällä näkyy?
        Käyttöjärjestelmäsi Win8.1
        Koneesi resoluutio 1067x600
        Operaattorisi Dna Oy
        Tykkäät käyttää IE 11.0- selainta

        Yritätkö väittää että olisi sattumaa että nämä samat tiedot näkyvät joka ikisen kommentoijan yhteydessä tässä "keskustelussa"? Vai väitätkö peräti että he käyttävät samaa konetta sinun kanssasi?

        Tajuatko, enää sinä et tee noita "temppujasi" ilman että se ei näy. Sinulla on ollut aiemminkin tapana "maalata itsesi nurkkaan", mutta nyt sinulla on käytössäsi maali joka ei edes kuivu. Sinun on mahdotonta poistua nurkastasi niin että jäljet ei näkyisi. ;)

        Riittävätkö nämä paljastukset tällä kertaa vai pistänkö vieläkin kiusallisemmaksi? Kaikki riippuu sinusta?


      • realistisuttaaja
        Kuulehan kirjoitti:

        "aitoHuippulahjakas"- vai onko se nyt taas "Huippulahjakas", miltä kuulostaa tämä joka sinusta todellakin täällä näkyy?
        Käyttöjärjestelmäsi Win8.1
        Koneesi resoluutio 1067x600
        Operaattorisi Dna Oy
        Tykkäät käyttää IE 11.0- selainta

        Yritätkö väittää että olisi sattumaa että nämä samat tiedot näkyvät joka ikisen kommentoijan yhteydessä tässä "keskustelussa"? Vai väitätkö peräti että he käyttävät samaa konetta sinun kanssasi?

        Tajuatko, enää sinä et tee noita "temppujasi" ilman että se ei näy. Sinulla on ollut aiemminkin tapana "maalata itsesi nurkkaan", mutta nyt sinulla on käytössäsi maali joka ei edes kuivu. Sinun on mahdotonta poistua nurkastasi niin että jäljet ei näkyisi. ;)

        Riittävätkö nämä paljastukset tällä kertaa vai pistänkö vieläkin kiusallisemmaksi? Kaikki riippuu sinusta?

        Miksi tällaista provosointia? En tarvitse teknistä osaamista tietääkseni, että olen eri henkilö kuin ketjun aloittaja. Selainkin on Firefox. Väite, että kaikki viestit ovat "Huippulahjakkaan" tekemiä on väärä.


      • Huippulahjakas
        Kuulehan kirjoitti:

        "aitoHuippulahjakas"- vai onko se nyt taas "Huippulahjakas", miltä kuulostaa tämä joka sinusta todellakin täällä näkyy?
        Käyttöjärjestelmäsi Win8.1
        Koneesi resoluutio 1067x600
        Operaattorisi Dna Oy
        Tykkäät käyttää IE 11.0- selainta

        Yritätkö väittää että olisi sattumaa että nämä samat tiedot näkyvät joka ikisen kommentoijan yhteydessä tässä "keskustelussa"? Vai väitätkö peräti että he käyttävät samaa konetta sinun kanssasi?

        Tajuatko, enää sinä et tee noita "temppujasi" ilman että se ei näy. Sinulla on ollut aiemminkin tapana "maalata itsesi nurkkaan", mutta nyt sinulla on käytössäsi maali joka ei edes kuivu. Sinun on mahdotonta poistua nurkastasi niin että jäljet ei näkyisi. ;)

        Riittävätkö nämä paljastukset tällä kertaa vai pistänkö vieläkin kiusallisemmaksi? Kaikki riippuu sinusta?

        Laitappa vielä paremmaksi. Naurattaa noi sinun perättömät väitteesi, joita olet tehnyt vuosikausia. Olet ilmeisesti mielisairas ja ilmiselvästi sinut tulisi toimittaa hoitoon luulosairautesi ja vainoamisesi takia!

        Mutta anna nyt tulla kun kerran uhoat sieltä nimimerkkisi suojasta raukkamaisesti ja esiittelet aivan vääriä tietoja.


    • Hoh-hoijakkaa

      Miksi te kaikki lahjakkaat ja älykkäät taidenerot ette järjestä näyttelyitä ulkomailla, jos kotimaassa on virallisten taidepiirien salaliitto estänyt esille pääsyn vai onko koko maailma teitä vastaan salaliitossa? Sillä välin kun solvaatte toisianne, niin taidetta tekevät ammattilaiset ovat jo siellä gallerioissa, sekä kotimaassa että ulkomailla uraa luomassa. Onko toistenne solvaaminen taiteen tekemisen ydin, siihenkö se aika kannatta vuodesta toiseen käyttää?

      • Gusliering

        Tätä minäkin mietin. Että jos nerous on noin ylivoimaista ja internetnäkyvyyskin jotain ennenkuulumatonta, niin mikä ihme siinä on, kun ei sada kutsuja ympäri maailmaa ja ostajia ole kilometrin jono oven takana. Minun on vähän vaikea uskoa, että Tarja Halosella olisi globaalisti niin paljon valtaa että kykenisi sabotoimaan yhdenkään neron uraa.


    • Huippulahjakas

      Kaikilla ei varmaan ole mahdollisuutta tai resursseja lähteä ulkomaille näyttelyä pitämään. eikä kotimaassakaan esimerkiksi työtön taiteilija saa edes maalata, saatikka pitää taidenäyttelyä, vaikka ei myisikään mitään. Tokihan siellä virallisen taiteen kentällä tiedetään olemassaolevat tosiasiat, siellähän se taiteilijoiden edunvalvonta on ja siksihän systeemi onkin luotu tällaiseksi.

      Toki tiedän niin virallisen kuin ei virallisenkin taiteen kentän toimijoita, joiden näyttelyt järjestää joku sukulainen, jos esimerkiksi työttömänä ei näyttelyä voi virallisesti taiteilija itse järjestää.

      Jos taiteilija työttömänä maalaa teoksia, voidaan hänen katsoa työllistyvän ammatissaan ja häneltä voidaan viedä perusturva. Sama jos työtön taiteilija järjestää taidenäyttelyn. Eli meillä valtio estää taiteilijaa tekemästä työtään perusturvan menettämisen uhalla. Toki tämä on YK:n maailmanlaajuisen ihmisoikeusjulistuksen ja maamme solmimien ihmisoikeussopimusten vastaista, mutta eihän näitä julistuksia ja sopimuksia kenenkään tarvitse noudattaa. eihän virallinen taidekenttäkään näitä noudata ammatillisen järjestäytymisen suhteen.

      Näin ollen kun täällä pyörii niitä oikeita virallisia taidetta tekeviä "ammattilaisia", mitä sana sitten pitääkään sisällään, niin he voisivat antaa parempia neuvoja ja alkaa noudattamaan itse ihmis- ja perusoikeussopimuksia ja hoitamaan sitä taiteilijoiden oikeata edunvalvontaa. Nythän nämä asiat ovat retuperällä täydellisesti kuvataiteen saralla.

      On helppo polkea presidentin suojelemana yhden erilailla ajattelevan taiteilijan oikeuksia ja estää hänen uransa tekemistä, kun on rikollinen systeemi takana. Huolimatta kaikista laeista ja sopimuksista, ei ole olemassa muuta oikeutta kuin vahvemman oikeus polkea heikomman oikeuksia. Se kenellä on valtion väkivaltakoneisto takanaan, sen ei tarvitse noudattaa mitään lakeja ja sopimuksia.

      • Gusliering

        Ensinnäkin, "huippulahjakas", jos joku vakavasti otettava ulkomainen taho haluaa taiteilijalta näyttelyn, kutsuja maksaa suurelta osin kulut joita näyttelyn järjestämisestä koituu. Ulkomailla systeemit ovat erilaiset, galleriat eivät peri tilavuokria,vaan ottavat provision myynnistä. Vaikka teoksia ei menisi kaupaksikaan, taiteilijoille maksetaan näyttelyn pitämisestä. Ulkomailla galleriat kantavat riskin. Tämä "artisti maksaa"-systeemi on toiminnassa oikeastaan vain suomessa. Joten älä lässytä siitä että ei ole varaa lähteä pitämään näyttelyitä ulkomaille.Jos joku taho sinut kutsuu , he maksavat. Mutta kukaan ei näköjään kutsu. Selitäppäs mistä se johtuu, suuri nero,kun sinulla noita selityksiä riittää.

        Taiteilijajärjestöt ovat pyrkineet saamaan aikaan muutoksia, ja ovat siinä välillä onnistuneetkin, kuten saamaan kuvataiteilijat työttömyysturvan piiriin. Tämä tietysti vaatii sen, että taiteilijalla on tutkinto, eli omaa virallisesti jonkin ammatin. Ja se taas on byrokratiaa, josta taiteilijajärjestöt eivät ole missään vastuussa. Kun ilmeisesti olet jotenkin poliittisesti aktiivinen, niin kitise siellä niille puolueesi pampuille että sinun kuuluu saada perusturvaa ammatin perusteella jota sinulla ei viralliseti edes ole. Saavat varmaan makeat naurut.
        Kun ilmeisesti olet niin saamaton ettet ole itsellesi tutkintoa jaksanut hankkia, niin turha sinun on kateellisena huudella niille joilla ON ollut sinnikkyyttä saada sellainen , ja ovat siksi oikeutettuja etuihinsa.

        Taiteilijat eivät ole vastuussa huonoista oloistaan. Poliitikot ovat. Joten mene pieksämään turpaasi sinne missä todelliset syylliset löytyvät.


      • Heinyt
        Gusliering kirjoitti:

        Ensinnäkin, "huippulahjakas", jos joku vakavasti otettava ulkomainen taho haluaa taiteilijalta näyttelyn, kutsuja maksaa suurelta osin kulut joita näyttelyn järjestämisestä koituu. Ulkomailla systeemit ovat erilaiset, galleriat eivät peri tilavuokria,vaan ottavat provision myynnistä. Vaikka teoksia ei menisi kaupaksikaan, taiteilijoille maksetaan näyttelyn pitämisestä. Ulkomailla galleriat kantavat riskin. Tämä "artisti maksaa"-systeemi on toiminnassa oikeastaan vain suomessa. Joten älä lässytä siitä että ei ole varaa lähteä pitämään näyttelyitä ulkomaille.Jos joku taho sinut kutsuu , he maksavat. Mutta kukaan ei näköjään kutsu. Selitäppäs mistä se johtuu, suuri nero,kun sinulla noita selityksiä riittää.

        Taiteilijajärjestöt ovat pyrkineet saamaan aikaan muutoksia, ja ovat siinä välillä onnistuneetkin, kuten saamaan kuvataiteilijat työttömyysturvan piiriin. Tämä tietysti vaatii sen, että taiteilijalla on tutkinto, eli omaa virallisesti jonkin ammatin. Ja se taas on byrokratiaa, josta taiteilijajärjestöt eivät ole missään vastuussa. Kun ilmeisesti olet jotenkin poliittisesti aktiivinen, niin kitise siellä niille puolueesi pampuille että sinun kuuluu saada perusturvaa ammatin perusteella jota sinulla ei viralliseti edes ole. Saavat varmaan makeat naurut.
        Kun ilmeisesti olet niin saamaton ettet ole itsellesi tutkintoa jaksanut hankkia, niin turha sinun on kateellisena huudella niille joilla ON ollut sinnikkyyttä saada sellainen , ja ovat siksi oikeutettuja etuihinsa.

        Taiteilijat eivät ole vastuussa huonoista oloistaan. Poliitikot ovat. Joten mene pieksämään turpaasi sinne missä todelliset syylliset löytyvät.

        ....on "huippulahjakkaan" vuoro, odotellaan jo malttamattomina. ;)


      • Huippulahjakas
        Gusliering kirjoitti:

        Ensinnäkin, "huippulahjakas", jos joku vakavasti otettava ulkomainen taho haluaa taiteilijalta näyttelyn, kutsuja maksaa suurelta osin kulut joita näyttelyn järjestämisestä koituu. Ulkomailla systeemit ovat erilaiset, galleriat eivät peri tilavuokria,vaan ottavat provision myynnistä. Vaikka teoksia ei menisi kaupaksikaan, taiteilijoille maksetaan näyttelyn pitämisestä. Ulkomailla galleriat kantavat riskin. Tämä "artisti maksaa"-systeemi on toiminnassa oikeastaan vain suomessa. Joten älä lässytä siitä että ei ole varaa lähteä pitämään näyttelyitä ulkomaille.Jos joku taho sinut kutsuu , he maksavat. Mutta kukaan ei näköjään kutsu. Selitäppäs mistä se johtuu, suuri nero,kun sinulla noita selityksiä riittää.

        Taiteilijajärjestöt ovat pyrkineet saamaan aikaan muutoksia, ja ovat siinä välillä onnistuneetkin, kuten saamaan kuvataiteilijat työttömyysturvan piiriin. Tämä tietysti vaatii sen, että taiteilijalla on tutkinto, eli omaa virallisesti jonkin ammatin. Ja se taas on byrokratiaa, josta taiteilijajärjestöt eivät ole missään vastuussa. Kun ilmeisesti olet jotenkin poliittisesti aktiivinen, niin kitise siellä niille puolueesi pampuille että sinun kuuluu saada perusturvaa ammatin perusteella jota sinulla ei viralliseti edes ole. Saavat varmaan makeat naurut.
        Kun ilmeisesti olet niin saamaton ettet ole itsellesi tutkintoa jaksanut hankkia, niin turha sinun on kateellisena huudella niille joilla ON ollut sinnikkyyttä saada sellainen , ja ovat siksi oikeutettuja etuihinsa.

        Taiteilijat eivät ole vastuussa huonoista oloistaan. Poliitikot ovat. Joten mene pieksämään turpaasi sinne missä todelliset syylliset löytyvät.

        Esität ihan täyttä huuhaata,väität esimerkiksi ettei huippulahjakkaalla ole virallista tutkintoa taidealalta eikä taidemaalarin ammatti ole hänen virallinen ammattinsa. Jos rohkenisit tehdä väitteesi omalla nimelläsi, niin huippulahjakas kertoisi kaikille miksi esität nimimerkkisi suojasta valheellisia väitteitäsi.

        Ja nuo väitteet noista kutsuista ulkomaille, ovat täytttä huuhaata myös. Tarkoitan siis taidemaailman yksityisellä sektorilla. Toki virallisen taiteen kentällä tällainen toiminta on varmaan voimassa, mutta sekin maksetaan veronmaksajien pussista.

        Nimimerkin suojasta on helppo huudella ja esitellä vääriä ja valheellisia tietoja yhdestä kaikkien tietämästä taiteilijasta. Eikä se osoita mitään muuta kuin kateellisuutta ja katkeruutta kyseistä huippulahjakasta kohtaan. Ilmeisesti huippulahjakas on sinulle jonkinlainen salainen esikuva, kateuden kohteen lisäksi, jonka suoritusten yli pitäisi päästä. Miksi muuten olisit täällä vuodesta toiseen nimimerkkisi suojasta esittelemässä hänestä valheellisia väitteitäsi?


      • Gusliering
        Huippulahjakas kirjoitti:

        Esität ihan täyttä huuhaata,väität esimerkiksi ettei huippulahjakkaalla ole virallista tutkintoa taidealalta eikä taidemaalarin ammatti ole hänen virallinen ammattinsa. Jos rohkenisit tehdä väitteesi omalla nimelläsi, niin huippulahjakas kertoisi kaikille miksi esität nimimerkkisi suojasta valheellisia väitteitäsi.

        Ja nuo väitteet noista kutsuista ulkomaille, ovat täytttä huuhaata myös. Tarkoitan siis taidemaailman yksityisellä sektorilla. Toki virallisen taiteen kentällä tällainen toiminta on varmaan voimassa, mutta sekin maksetaan veronmaksajien pussista.

        Nimimerkin suojasta on helppo huudella ja esitellä vääriä ja valheellisia tietoja yhdestä kaikkien tietämästä taiteilijasta. Eikä se osoita mitään muuta kuin kateellisuutta ja katkeruutta kyseistä huippulahjakasta kohtaan. Ilmeisesti huippulahjakas on sinulle jonkinlainen salainen esikuva, kateuden kohteen lisäksi, jonka suoritusten yli pitäisi päästä. Miksi muuten olisit täällä vuodesta toiseen nimimerkkisi suojasta esittelemässä hänestä valheellisia väitteitäsi?

        Mistä sinulla on virallinen taiteen ammattitutkinto?

        Jos kerran olet niin suuri ja suosittu nero, eikös sinulla pitäisi olla asiakkaita kilometrin jono oven takana? Miksi sinä olet toimeentulotuesta huolissasi, etkös sinä ole ennenkuulumaton lahjakkuus? Sinullahan pitäisi olla rahaa kuin roskaa, kun kerran tuollainen huipputaiteilija olet. Vai onko koko suomen kansakin sinulle niin kateellisia,etteivät osta katkeruuttaan sinulta maalauksiasi? Onko suomen kansa salaliitossa Tarjan kanssa sinua vastaan?

        Vai huuhaata? Ethän sinä näköjään tiedä ollenkaan mistä puhut.Kyllä se nyt on niin, miesparka, että juuri yksityinen sektori ulkomailla, eli galleriat, maksavat kulut jos haluavat tuoda taiteilijan toisesta maasta. On tietysti kaikenlaisia toimijoita, jotka eivät maksa, mutta niihin ei ole mitään järkeä lähteäkkään. Merkittävät ja arvostetut galleriat kuitenkin maksavat viulut. Kysymys kuuluikin, että jos olet ulkomaitakin myöten niin kuuluisa taiteilija, kuten väität, miksi nämä korkean profiilin galleriat eivät ota sinuun yhteyttä? Tarjako se on sielläkin sabotoinut sinun uraasi?

        "Toki virallisen taiteen kentällä tällainen toiminta on varmaan voimassa, mutta sekin maksetaan veronmaksajien pussista."
        Minä en tiedä mistä pussista ulkomaiset instituutiot maksavat tuottamansa näyttelyt, mutta miksi ihmeessä se sinua liikuttaisi, kuka siellä maksaa?


      • Hoh-hoijakkaa

        Kyllähän Suomessa työtön taiteilija saa taiteilla niin paljon kuin haluaa, sillä ei hän taiteilijuudesta ole työtön. Taiteilijalla ei ole työnantajaa tai työpaikkaa jonka voisi menettää ja joutua työttömäksi.
        Näyttelyitä voi työtön (taiteilija) myös järjestää, sillä se on osa taiteilijan ammattitaidon ylläpitämistä ja kehittämistä.
        Ainoa asia mitä taiteilija ei voi vapaasti tehdä ollessaan työtön, on taideteosten myynti. Jos saat rahaa, et voi samaan aikaan vastaanottaa mitä tahansa korvauksia. Tämän ei ole ongelma vaan järjestelykysymys.
        Työkykyiset ihmiset ylipäätään pohtivat paljonkin mitä korvauksia ja etuuksia voisi nostaa jatkuvasti ja kun tämä ei onnistu, on systeemissä vikaa. Halutaan olla jotakin mukavaa, vaikkapa taiteilijaa ja kaikkien pitäisi sitten olla samaa mieltä ja ylläpitää taloudellisesti tätä itse miellettyä olotilaa. Jokainen joka on mielestään taiteilija, mutta ei pääse mihinkään alan järjestöön, koulutukseen, näyttelyihin tai muuhunkaan osalliseksi voisi tunnustaa tosiasiat, että muiden mielestä ei (ainakaan vielä) ole taiteilija. Sillä ei ole muille väliä, mitä omasta mielestään on. Kipin kapin vaan normaaliin työelämään, kyllä se onni sieltäkin löytyy.


      • Gusliering
        Hoh-hoijakkaa kirjoitti:

        Kyllähän Suomessa työtön taiteilija saa taiteilla niin paljon kuin haluaa, sillä ei hän taiteilijuudesta ole työtön. Taiteilijalla ei ole työnantajaa tai työpaikkaa jonka voisi menettää ja joutua työttömäksi.
        Näyttelyitä voi työtön (taiteilija) myös järjestää, sillä se on osa taiteilijan ammattitaidon ylläpitämistä ja kehittämistä.
        Ainoa asia mitä taiteilija ei voi vapaasti tehdä ollessaan työtön, on taideteosten myynti. Jos saat rahaa, et voi samaan aikaan vastaanottaa mitä tahansa korvauksia. Tämän ei ole ongelma vaan järjestelykysymys.
        Työkykyiset ihmiset ylipäätään pohtivat paljonkin mitä korvauksia ja etuuksia voisi nostaa jatkuvasti ja kun tämä ei onnistu, on systeemissä vikaa. Halutaan olla jotakin mukavaa, vaikkapa taiteilijaa ja kaikkien pitäisi sitten olla samaa mieltä ja ylläpitää taloudellisesti tätä itse miellettyä olotilaa. Jokainen joka on mielestään taiteilija, mutta ei pääse mihinkään alan järjestöön, koulutukseen, näyttelyihin tai muuhunkaan osalliseksi voisi tunnustaa tosiasiat, että muiden mielestä ei (ainakaan vielä) ole taiteilija. Sillä ei ole muille väliä, mitä omasta mielestään on. Kipin kapin vaan normaaliin työelämään, kyllä se onni sieltäkin löytyy.

        Hear, hear


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe