Koira tekee tarpeensa sisälle

Huolettaa

Meille tuli eilen 1,5 vuotias narttu koira. Muuten ollut reipas, mutta pissannut ja kakannutkin sisälle vaikka pitäisi olla sisäsiisti. Yön on ollut levoton, pissannut ja kakannut yölläkin sisälle vaikka käytetty tiheään ulkona. Johtuukohan stressistä? Onkohan ohi menevää? Kokemuksia?

13

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8019

      Kokemuksia sun nartusta ei ole.

    • koirankasvattaja

      Koirasi näyttää mieltään sinulle. Koirasi ei pidä sinun asenteesta ja komentotavasta.
      Koirasi yksinkertaisesti kapinoi sinua vastaan.
      Hanki parempi kontaktitaito koiraasi. Kyllä koira oppii oikeista asenteista ja hyvästä ohjauksesta.
      Älä syytä koiraasi, katso itseäsi peilistä. Sinä itse olet syyllinen koska et tajua koiran luonnetta laumaeläimenä.

      Koirasi on stressaantunut elämänsä muutoksesta siksi sillä on käyttäytymishäiriö.

    • ersldfigjk

      No voi elämä millaisia vastauksia heti alkajaisiksi. Tosiaanko täällä vaan älyvapaat mellastavat?
      Kodinvaihto on koiralle stressi, ei se ymmärrä miksi se ei ole enää kotonaan ja on ahdistunut ja levoton. Mutta ei koira myöskään ala heti uudelle ihmiselle mieltään osoittamaan, tuollainen on ihan hölmö väite.
      Luo säännöllinen päivärytmi, jonka koira oppii nopeasti, se rauhoittaa koiraa. Kohtele sitä rauhallisesti ja selkeästi, mutta ei tarvitse mielistellä eikä säälitellä. Lattiat siivoat ilman tunteenpurkauksia.
      Oletko saanut totuudenmukaista tietoa koiran sisäsiisteydestä? Olen nimittäin useitakin kodinvaihtajia/tilapäisiä koiria majoittanut eikä siisteysongelmia ole ollut. Miksi koira vaihtoi kotia?
      Aikuisempaakin koiraa voi opettaa sisäsiistiksi mutta kärsivällisyyttä vaaditaan.

    • 12021

      Jos ei parissä päivässä koiralla olo parane, niin kannattanee käydä eläinlääkärillä. Voihan olla että joku mahapöpö iskenyt juuri muuton alla tai yhteydessä.

      Toisaalta tuon ikäisen koiran pitäisi pystyä jo ilmaisemaan halunsa pihalle kun hätä on melkein tassussa. Joten voihan olla että koirasi on ollut piha- tai häkkikoira, eikä ole oppinut ettei sisällä voi noin vain kusta ja paskoa.

      Millaiset ruokintaneuvot sait? Yhtäkkiä kun vaihtuu kaikki, tuttua ruokaa myöden, niin stressiähän siitä pukkaa. Eli ensisijaisesti stressiä veikkaan minäkin.

    • lllllllllllllll

      Meillä aikuinen kodinvaihtajanarttu kusi ja pasko sisälle about ekan viikon. Eihän se voinut tajuta, että tää on sen uusi koti, eikä tajunnut ettei tänne kuulu kakkia.
      Lisäksi stressi tottakai kova kun uusi paikka ja uudet ihmiset. Meni itsellään ohi, kun vietiin 4-5 krt ulos päivässä. Sisäsiisti oli tääkin siis aina ollut.

      • lllllllllllllll

        Rescuet onkin sit asia erikseen, jos tarhalla asunut aina. Ne harvemmin on sisäsiistejä.


    • Oppimopp

      Kotia vaihtanut on suositeltavaa muutenkin lähiviikkoina tulostaan käyttää ell tarkastuksessa. Kotona pääsee alkuun normaalisti suhtautumalla ja rutiineilla koiraan. Jotkut hankkii D.A.P. tuotteita,kongin ja thundershirtin kotiutuneelle vaan katsoisin nuo koiran mukaan. Jos lähtee kotiutumaan hyvin pärjää ilmankin.
      Yhtä asiaa ei voi korostaa: positiivinen yhteinen tekeminen mm. aivopelit ja tokoilu,dobo on paras siteen vahvistaja!

    • Huolettaa

      Mukava kuulla kokemuksia! Tänään on mennyt jo paremmin. Ei ole enää ollut niin levoton ja pissavahinkoja tapahtui vain yksi. Vinkui perääni hetken, kun menin toiseen huoneeseen ja suljin oven, silloin oli tullut pissakin lattialle. Uskon, että pissailu loppuu, kun on kunnolla kotiutunut ja tuntee olonsa turvalliseksi. En ole noteerannut vahinkoja mitenkään. Tänään olen huomannut, että on sisäsiisti, mutta jännittäessä tulee lirut.
      Kovasti on minun perääni ja täytyy varmasti panostaa siihen, että oppisi olemaan tulevaisuudessa yksinkin muutaman tunnin.

      • hienoaettäalkaasujua

        Hienoa että edistystä on jo tapahtunut.Juuri noin kannattaakin tehdä kun olet tehnyt.Koiraa on hyvä lenkitellä ja leikittää paljon,ja myös kouluttaa talon tavoille, vastapainoksi annat myös olla yksin rauhassa kotona jottei tulisi eroahdistusta.Eroahdistus tulee helposti kodinvaihtajille, omallenikin tuli.Meillä koira pureskeli alkuun ovenpieliä yksinollessaan, mutta lopetti sen kun käytiin perustottelevaisuus koulutuksissa, ja lenkkeiltiin ja leikittiin paljon.
        Onhan se kauhea muutos koiralle, kun sen oma perhe sen hylkää noin vain vieraan käsiin.
        Kyllä siitä hyvä koira tulee, kun luottamus on saavutettu ja koira kotiutunut.Meillä kun tullaan kotiin, ei huomioida koiraa ekaan puoleentuntiin.Ja meidän koira on sellainen ettei ulkona, omalla pihallakaan päästä minua silmistään, lönkyttelee kuin varjo perässä, joten minun ei tarvitse miettiä missä koira kulkee, se itse pitää huolen etten minä katoa.Meidän koira osaa olla työpäivien ajan yksin, eikä tuhoa paikkoja, ja on kyllä mitä ihanin koira.
        Suosittelen muillekkin, ottamaan kodinvaihtajia, varsinkin nuorista, saa kivoja koiria ;)


    • canis_familiaris

      Aikuiselle kodinvaihtajalle, ainakin alistuvan luonteen omaavalle, voi "jäädä päälle" tervehtimispisut. Itselläni aikoinaan juuri hankkimani vuoden vanha narttukoira pissasi heti kun kotiin tullessani edes katsoin siihen päin, tervehtimisestä nyt puhumattakaan. Tapa jäi pois heti kun palatessani jätin koiran täysin huomiotta ja jatkoin suoraan keittiöön. Sieltä palasin edelleen koiraa huomioimatta ja vein sen ulos. Tervehtimisten aika oli vasta sitten kun koira oli tehnyt tarpeensa.

      Myöhemmin hain takaisin edellämainitun nartun pennun josta ei oltu maksettu kuin käsiraha. Koiraa ei ollut kaiketi käytetty ulkona lainkaan. Jo kotiin tuotaessa koira selvästi pidätteli. Siksi kävimme ennen sisäänmenoa pitkällä lenkillä. Ei edelleenkään mitään. Sisälle tullessamme koira tekikin sitten kaikki tarpeensa eteiseen! Oppihan se aikanaan, mutta täyteen sisäsiisteyteen meni kuukausia.

      Onkohan teidänkin tapauksessa kyse koirasta, joka ei yksinkertaisesti ole tottunut asioimaan ulkona?

    • Huolettaa

      On tottunut käymään ulkona ja ymmärtää, että sinne tarpeet kuuluu tehdä. Enää ei pissavahinkoja ole sattunut.
      Yksin oloon totuttelu on toistaiseksi sujunut hyvin, mutta pitkiä aikoja emme ole olleet koiran luota poissa.
      Mutta nyt on ilmaantunut uusi huolen aihe. Meille tuli tänään ensi kerran koiran muuton jälkeen vieraita ja koira räksytti aivan mahdottomasti, oli selvästi epävarma ja peloissaan vaikka on entisessä paikassa hyväksynyt kaikki uudet ihmiset. Mitä minun täytyisi tehdä, jotta koirani suhtautuisi luottavaisesti uusiin ihmisiin? Miten rohkaisen koiraa ja miten käyttäydyn? Onko kokemusta tämän kaltaisesta asiasta?

    • asdasdasddd

      Vastasin juuri aran koiran triidiin, joten jos tästä olis apua tähän tilanteeseen niin lukasepa:

      Koira omaksuu aikalailla ympärillä olevien ihmisten tunteita. Eli jos olette levottomia, jännittyneitä tai muuten ''ei-rentoja'', niin koiraan tarttuu tuo käytös. Koira lukee ihmistä todella taitavasti!

      Relatkaa, älkää ruokkiko sen pelkoa (esim. jos koira räksyttää, niin ei aleta lässyttää, että ''mikäs ääni se oli kultamuru, älä pelkää'' jne. Koira kokee tuollaisen käytöksen rohkasevana. Ennemmin koittaisin olla reagoimatta juuri mitenkään (niin kauan kun käytöksestä ei ole vaaraa/liikaa haittaa).

      Esimerkiksi oma koirani nuorena mörköikäisenä pentuna uhitteli peilikuvalleen televisiossa. Koira haukahti ja meni ''ajamaan pois toista koiraa''. En reagoinut asiaan mitenkään, koska tiesin sen muuten rohkaistuvan tekemään sitä vaan enemmän.
      Koira sai mennä ja tutkia kuvajaista - ja todeta sen näin lopulta vaarattomaksi. Meni parissa viikossa ohitse. Osoitin omilla eleilläni vaan, ettei tässä ole mitään hätää. Lässyttämällä koira olisi palkkaantunut käytöksestä ja varmasti aloittanut tarpeettoman vahtimisen kuvajaisesta ja parhaassa tapauksessa muustakin.

      Miten koiranne sitten reagoi ihmisiin, kun se pelkää? Juoksee pakoon ja räksyttää? Lähestyykö ihmiset sitä tästä huolimatta, jopa silittelee väkisin?

      Ensimmäiseksi opettaisin VIERAILLE, ettei koiraan kosketa, eikä sitä huomioida mitenkään, kun tullaan kylään/nähdään pihalla.
      Kohti katsominen, koskeminen ja sille juttelu olisi kokonaan kielletty (tiedän, vieraat harvemmin oikeasti älyää ja noudattaa tätä), ettei koira ahdistu/innostu turhaan.

      Koiran annetaan _omassa tahdissa_ tulla haistelemaan jos tahtoo. Yleensä uteliaisuus lopulta voittaa ja koira tulee nuuskuttelemaan. Tämä ei silti tarkoita, että vieras automaattisesti kumartuu kohti ja silittää - EI! Koiran annetaan haistella ja kun koira on rento, sille voi ojentaa huomaamattomasti herkun kädestä (ei kurotuta väkisin kohti, vaan laitetaan vaan nanna vähän tarjolle). Sitten vasta kun koira ei oikeasti pelkää ja tekee selväksi, että sitä voi silittää, niin sitten silitellään. Voi viedä tosi aroilta jonkin aikaa, ettei enää ahdistu, mutta teillä tuskin niin arasta kyse, kun kerran ollut ennenkin reipas.

      Ylipäätään vieraille olis hyvä opettaa, ettei koiraa riehuteta sisällä, varsinkaan heti sisälle tullessa. Saatte koirasta sillä vaan riehakkaan päällehyppijän tai arasta koirasta pelkopurijan. Aina ennemmin tyyni sisääntulo ilman ihmeempiä kohinoita ja koiraa tervehditään vasta kun se on nätisti omalla paikallaan, eikä kärky huomiota. Silloinkin maltillisesti.

      Älä koskaan palkkaa räkytyksestä!

      Toivottavasti oli yhtään apua.

      PS. jos koira ihan mahdottomasti räkyttää, niin voisin itse käyttää tiukkaa kieltoa JOS se tehoaa. Oli se sitten tiukka (mutta ei kiukuspäissään tai huutaen) sanallinen tai fyysinen kielto, ilman sen enempiä häsläyksiä.
      Olen joskus koiraani tuuppassut kylkeen sormella ja napsauttanut sen jälkeen sormia (meillä napsautus se on käsky istua/mennä maate/rauhoittua).
      En ole huutanut tai muuten kiihdyttänyt koiraa enempiä. Koskaan ei saa myöskään olla vihainen.
      Ainoastaan keskeytetään se räkytys ja eleillä tuodaan ilmi se, että "haluan, että olet hiljaa". Jos aloittaa räkytyksen uudestaan, niin uusi huomautus jne. Kauaa ei ole mennyt, että tajuaa lopettaa.

      Toinen pennusta ollut koirani ei hauku lainkaan ja toinenkin lopettaa käskyllä (vahtiviettinen, joten pieni ilmoitus ok - ei ole ollut pennusta saakka mulla, joten en ole voinut vaikuttaa alusta asti).

      • Huolettaa

        Kiitos vastauksesta. Pakenee ja haukkuu. Tänään mennään siskoani vastaan ulos, jos vähän hillitsis räksytystä ja oon ohjeistanut siskoa, ettei huomioi koiraa mitenkään.
        Isäni kädestä kävi hakemassa ruokaa, kun tämä ei edes katsonut koiraan.
        Mutta äitini oli kauhistus, kun on niin mahdoton hössöttäjä eikä malta olla lässyttämättä koiralle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      888
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe