Ongelmia oravan kanssa(kaivataan neuvoja)

Herra x

Asun omakotitalossa. Orava kiikkuu tikapuita pitkin katon kautta katto tiilien välistä katon välitilaan. Ja asuu siellä. Repii pois villat ym sellaista vahingollista. Kyselisin miten voisin pyytää sen pois tontilta, jotta se ei tee enempää tuhoa.

28

21996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsästäjä2002

      Ei varmaan auta muu, kuin haulii tai luotii syöttää sille. Jos itse et ole metsästäjä niin pyydä tuttua tai kaveria viilentämään se. Siirtäminen tuskin auttaa jos et sitä siirrä 50 kilometrii kauemmaksi.

      • panostaja

        10kg varastat dynämiittiä ja räjäytät kiinteistösi(varmista että orava on välikatossa mellastamassa samalla hetkellä)


    • qwertyz

      On täällä fiksua sakkia. Kannattaa ammuskella haulikolla omakotialueella...Kas kun kukaan ei ehdottanut liekinheitintä. Heti kun orava menee vintille niin liekinheittimellä perään. Jo loppuu oravan ilkityöt.

      Ja sulle, herra X, ei tullut mieleesi muuta vaihtoehtoa kuin oravan hävittäminen tontilta? Jos vaikka käyttäisit älliäsi ja kokeilisit estää oravan pääsyn vintille? Näin muualla toimitaan. Se ei ole kovin vaivalloista tai sitten sulla on tosi hatara talo.

      • Herra X

        Siellä on niin paljon tilaa katolla mistä se pääsee vintille.... Koko katto pitäisi päällystää, ettei se pääse sisälle, eikä se ole viisasta...


      • Varjo
        Herra X kirjoitti:

        Siellä on niin paljon tilaa katolla mistä se pääsee vintille.... Koko katto pitäisi päällystää, ettei se pääse sisälle, eikä se ole viisasta...

        Käytä minkkiloukkua ja pyydä orava/oravat pois. Loukussa on vielä sekin optio, että jos et tarvitse oravan nahkoja (heh heh) niin voit käydä laskemassa ne Pernajan shellin taakse vapaaksi.

        Syötiksi suosittelen esimerkiksi raakaa kananmunaa mielellään rikottuna. Toimii ainakin itselläni, koska usein puolivahingossa minkinloukkuun on mennyt näädän sijasta oravia - jotka sitten pääsevät joko vapaaksi tai tapetaan vuodenajasta riippuen (oravalla on metsästysaika 1.12-31.1 vuosittain)

        Oravanliha on hyvää, joten jos saat monta, esimerkiksi 10kpl, niin hyvän kastikkeen niistä saa.


      • qwerty
        Herra X kirjoitti:

        Siellä on niin paljon tilaa katolla mistä se pääsee vintille.... Koko katto pitäisi päällystää, ettei se pääse sisälle, eikä se ole viisasta...

        Kummallinen katto, pitääkö se edes vettä?

        Laita katiskaverkkoa, se ei paljon maksa ja toimii. Jos hävität oravan, kohta siellä on uusi orava, tai rotta, hiiri, hilleri, lumikko jne... Ja mikä tahansa ko. elukoista voi jyrsiä johtosi rikki jo yhdessä yössä. Et voi olla koko ajan loukkujesi kanssa valmiudessa. Ja pikkulinnut vie villat pesiinsä, loukutatko nekin?

        Eli ainoaksi toimivaksi ja varmaksi ratkaisuksi jää estää elukoiden pääsy vintille. Onnistuu varmasti eikä ole kallista. Ja vaatii vähemmän vaivaa kuin ikuinen metsästys. Nimimerkillä kokemusta on...


      • erkki eräs
        qwerty kirjoitti:

        Kummallinen katto, pitääkö se edes vettä?

        Laita katiskaverkkoa, se ei paljon maksa ja toimii. Jos hävität oravan, kohta siellä on uusi orava, tai rotta, hiiri, hilleri, lumikko jne... Ja mikä tahansa ko. elukoista voi jyrsiä johtosi rikki jo yhdessä yössä. Et voi olla koko ajan loukkujesi kanssa valmiudessa. Ja pikkulinnut vie villat pesiinsä, loukutatko nekin?

        Eli ainoaksi toimivaksi ja varmaksi ratkaisuksi jää estää elukoiden pääsy vintille. Onnistuu varmasti eikä ole kallista. Ja vaatii vähemmän vaivaa kuin ikuinen metsästys. Nimimerkillä kokemusta on...

        Paitsi että jos pyydystät oravan loukkuun, niin löydät sen sieltä kuolleena... Orava saa jonkun sortin paniikkikohtauksen ja heittää lusikan nurkkaa... Ainakaa minä ja isäukko ei olla yhtää oravaa nähty loukus elossa...


      • oravat pois
        qwerty kirjoitti:

        Kummallinen katto, pitääkö se edes vettä?

        Laita katiskaverkkoa, se ei paljon maksa ja toimii. Jos hävität oravan, kohta siellä on uusi orava, tai rotta, hiiri, hilleri, lumikko jne... Ja mikä tahansa ko. elukoista voi jyrsiä johtosi rikki jo yhdessä yössä. Et voi olla koko ajan loukkujesi kanssa valmiudessa. Ja pikkulinnut vie villat pesiinsä, loukutatko nekin?

        Eli ainoaksi toimivaksi ja varmaksi ratkaisuksi jää estää elukoiden pääsy vintille. Onnistuu varmasti eikä ole kallista. Ja vaatii vähemmän vaivaa kuin ikuinen metsästys. Nimimerkillä kokemusta on...

        Orava ongelma jota yritetään saada kuriin minkkiluokulla ja lisäksi raudoilla. meidän talossa tuntuu oleven aika hankala tukkia oravan kulkureitit kun pystylaudoitettu talo niin jää liikaa rakoja oravalle. Onko neuvoa miten sijoitetaan loukku parhaiten? Syötit? Kananmuna kuulostaa hankalalta eli onko muita varmoja syöttejä? Tarvitseeko loukkua peitellä?


      • been there
        oravat pois kirjoitti:

        Orava ongelma jota yritetään saada kuriin minkkiluokulla ja lisäksi raudoilla. meidän talossa tuntuu oleven aika hankala tukkia oravan kulkureitit kun pystylaudoitettu talo niin jää liikaa rakoja oravalle. Onko neuvoa miten sijoitetaan loukku parhaiten? Syötit? Kananmuna kuulostaa hankalalta eli onko muita varmoja syöttejä? Tarvitseeko loukkua peitellä?

        Kyllä ne oravan mentävät kulkureitit on varmasti mahdollista tukkia vaikka laudoitus olisi miten päin. Varmasti kuluu huomatavasti vähemmän aikaa/rahaa rakojen tukkimiseen kuin loukkujen hankintaan ja varsinaiseen metsästykseen.

        Samalla estät myös muiden jyrsijöiden kuten rottien ja hiirien pääsyn vintille.

        Onhan loukutus tai oravien jahtaaminen esim. ilmakiväärillä tietysti paljon jännempää ja siinä saa suomalainen mies toteuttaa metsästysviettiään...


      • Mies
        erkki eräs kirjoitti:

        Paitsi että jos pyydystät oravan loukkuun, niin löydät sen sieltä kuolleena... Orava saa jonkun sortin paniikkikohtauksen ja heittää lusikan nurkkaa... Ainakaa minä ja isäukko ei olla yhtää oravaa nähty loukus elossa...

        Hei,
        minä olen nähnyt, tuonut välikatosta pois,päästin takaisin pihaan.
        Hetken päästä jäleen välikatossa, vein
        noin 15 km päähän kotoa, tuli 2 kuukauden päästä
        uudeleen.
        Nyt yritän pyytää ovelaa oravaa , vien 100km
        päähän kun onnistun saamaan loukuun.


      • Anonyymi
        Mies kirjoitti:

        Hei,
        minä olen nähnyt, tuonut välikatosta pois,päästin takaisin pihaan.
        Hetken päästä jäleen välikatossa, vein
        noin 15 km päähän kotoa, tuli 2 kuukauden päästä
        uudeleen.
        Nyt yritän pyytää ovelaa oravaa , vien 100km
        päähän kun onnistun saamaan loukuun.

        Ei välttämättä ole sama orava, eli jos viet sen 100 km päähän, tilalle tulee uusi orava. Kuten tuossa joku ehdotti, niin tuki ne raot. Itse laittaisin niittipyssyllä minkkiverkkoa.


      • Anonyymi
        erkki eräs kirjoitti:

        Paitsi että jos pyydystät oravan loukkuun, niin löydät sen sieltä kuolleena... Orava saa jonkun sortin paniikkikohtauksen ja heittää lusikan nurkkaa... Ainakaa minä ja isäukko ei olla yhtää oravaa nähty loukus elossa...

        Viikon aikana 5 oravaa elävänä, kuljetin autolla 10 km päähän metsään, autokyydistä pitovät, olivat ihan hiljaa heti kun auto lähti liikkeelle


      • Anonyymi
        erkki eräs kirjoitti:

        Paitsi että jos pyydystät oravan loukkuun, niin löydät sen sieltä kuolleena... Orava saa jonkun sortin paniikkikohtauksen ja heittää lusikan nurkkaa... Ainakaa minä ja isäukko ei olla yhtää oravaa nähty loukus elossa...

        Tuohan kuulostaa hyvälle.


    • oravat on kivoja

      Joo oli sama ongelma. Orava tunki ittensä aluslautojen ja verhouksen välistä itsensä sisään. Sinänsä oravaa vastaa ei ole mitään ja onhan ne ihan kivan näköisiä. Tiedetään että ilmakivärillä ampuminen elävää kohti on kiellettyä. Ostin uudella jousella varustetun ilkkarin jossa tehoa löytyy, pieni harjoitelu ja metsästykseen. Liiankin helppo nakki, kun päästävät niin lähelle ja luottavat suojaväriinsä. Pää hajosi niin että ei varmaan kärsiny. Niin muuten meitin ympäristössä oravia kyllä riittää. Antaa niiden pomppii ja tehdä pesiään kunhan eivät muuta meille.

    • Ammuta se ilkulla tai piekkarilla,jos taloja lähellä, käytä alisoonista patruunaa.

    • ..ilkulla ammu päähän,5-10 patia vartaloon on tyhmältä tuntuvaa touhua, ellei satu nauttimaan siitä.

    • wepoi

      Oravaongelmia... loukkua tulille.

      • uiopåä

        Ite käytin rotanloukkua ja toimi.


      • Anonyymi
        uiopåä kirjoitti:

        Ite käytin rotanloukkua ja toimi.

        Mitä laitoit syötiksi?


    • rottako lienee

      toinen piste rotanloukulle,,toimii

    • tuleekotakasin

      8 jo siirtänyt takapihalta lintujen ruokinta-automaattien kimpusta minkkiloukulla ja pähkinöillä.

      Tuleeko ne takasin?

      Oon vienyt tohon tien toiselle puolelle isoon metsään.

      Pääseehän sieltä takasin juoksemalla tietä pitkin.

    • Anonyymi

      Ansa/loukku johon jää elävältä ja sitten ajetaan yli 10 km päähän johonkin metsään ja päästetään vapaaksi.

    • Anonyymi

      Orava taitaa pesiä siellä eristeissä. Itse ratkaisin saman ongelman keväällä. Laitoin omaa nukkumista häiritsemättömän radion soimaan siihen viereen oravan hätistäjäksi. Toimi todella hyvin eikä kurrea ole sen jälkeen näkynyt.

    • Anonyymi

      Keinu lauta on hyvä näkki leipää syötiksi , sitten kun orava on loukussa , laitat loukun Auton perä konttiin ja menet johonkin rauhalliseen paikkaan , muista ottaa Haulikko mukaan , löysäät oravan loukusta , se vilahtaa välittömästi lähimpään petajään sitten poksautat oravan pois päiviltä . Oravan ei kuulu pesiä talojen ullakoilla , Orava kuuluu asua puhtaassa metsässä , eikä pyöriä keltasessa lasi villassa talojen ullakolla . Minä kyllä pyydän ne heti pois , Samoin kuin Sudet Jos ne tulee liian lähelle minun ja koirani reviiriä , tai ei ne ole oikeita susia seka rotusia koira susia , senkin takia ne pitää tappaa heti kun ne tulee piha piiriin .

    • Anonyymi

      Olen ratkaissut talomme "oravaongelman" laittamalla vanhan matkaradion päälle oraville mieluisalle kulkureitille. Varsinkin ihmisen puhe radiosta pitää oravat poissa.

      • Anonyymi

        Mariinia nauhalle ja soimaan nonstoppina, niin oravat lähtevät juosten evakkoon.


    • Anonyymi

      Meillä on yritetty pyydystää oravaa ullakolta viime syksystä lähtien. Ei jää mihinkään loukkuun, kokeiltu erilaisia rotanloukkuja ja minkkiansaa. Syöttinä ollut pähkinöitä, leipää, pullaa yms. Tammikuussa hajotettiin sen pesä, ei vaikutusta. Ei näytä tehneen uutta pesää, mutta pyörii katolla edelleen.

      Tuholaistorjuja on varmaan ainoa keino päästä siitä eroon. Mutta sen kanssa täytyy odottaa joulukuulle, kesällä laitetaan verkot, jos ne estäisi pääsyn. Joku kyllä sanoi, että tiilikattoon ei jälkikäteen laitetut verkot auta, katossa ilmeisesti niin paljon aukkoja, joista pääsee sisään.

      • Anonyymi

        Oravaa saa metsästää joulu ja tammikuun. Itse ammun muutamia kymmeniä oravia joka talvi. Lähes kaikki pihapiiristä ja nylkeminen on helppoa. Eivät rapistele vintillä, vaan pääsevät roikkumaan nahkoina, jotka myyn myöhemmin. Ovat helppoja pyydettäviä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1782
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      121
      1226
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1140
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      74
      915
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      240
      891
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      105
      862
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe