Kannattaako Asokotia remontoida?

Time_reveals_everything

Asuttuani vuosia edellisessä kämpässäni, joka on Asokotien asumisoikeusasunto, havahduin vaivihkaa asuntooni ilmaantuneisiin elämisen jälkiin. Näitä kulumisia tulee vääjäämättä, asui miten tahansa. Tämän takia pintaremontit tulevat aikanaan ajankohtaisiksi. Asokotien asukaslehdessä esitellään toisinaan ihanneasukkaita kauniiden pepsodenttihymyjensä ja kotiensa uusittujen pintojen kera. Asukkaita, jotka ovat olleet valmiita upottamaan rahoja merkittävän paljon, joskus jopa yli 20000,00 euroa asuntojensa perinpohjaiseen pintaremonttiin. Tällöin remonttiin on saattanut kulua vastaava summa kuin itse asumisoikeusmaksuun aikanaan, joskus jopa ylikin.

Remonttipohdinnoissa päädyin kahteen lopputulokseen:

1) Kannatti muuttaa kokonaan uuteen aso-asuntoon. Uusi koti keskeneräisessä kaupunginosassa, jonka palvelut tulevat vielä kehittymään, toi haasteensa, mutta sain kokonaan uudet pinnat ja paremman varustelutason. Uuden asumisoikeusasunnon aso-maksu oli korkeampi kuin vanhemman, mutta näiden erotus jäi paljon pienemmäksi kuin mitä remonttikulut olisivat olleet. Ehdottomana plussana näin myös sen, että uusi korkeampikin aso-maksu on tallessa olevaa rahaa, jonka aikanaan pois muuttaessani saan takaisin.

2) Asukasta vedetään höplästä ja jujutetaan kyltymättömällä innolla. Vanhaan asuntoon teetettiin pintaremonttia muutettuani. Asukasta kannustetaan remppaamaan omilla rahoillaan, mutta jos tähän retkuun asukas ei satu menemään, Asokodit sitten teettää pintaremonttia uutta asukasta varten vanhan muutettua pois jaloista. Muun muassa lattiapäällyste vaihdettiin laminaattiin, joka aikoinaan oli kielletty lattiapäällyste. Minulle sitä tuskin oltaisiin teetetty, vaikka olisin vanhassa asunnossani vielä vuosia asustellut, enkä ollut mitenkään tietoinen tällaisista remontointisuunnitelmista. Remontti oli myös niin suuri, ettei vanhan asukkaan asukasbonus 10 vuoden asumisen jälkeen olisi moiseen riittänyt likimainkaan. Näin on ainakin ex-kohteessani toimittu jo pitkään asukkaan vaihtuessa.

Kannattaako siis aso-asuntonsa remonttiin pistää paljon rahaa? Minun ratkaisuni oli jyrkkä ei.

13

5029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiAsolle

EI edes kannata asua aso-kodissa. Samalla rahalla maksaa oman asunnon.

Aso on iso vedätys, jolla ns yleishyödylliset tahot keräävät rahaa oman toimintansa ylläpitämiseen vaikka alunperin oli tarkoitus saada asuntoja omakustannushintaan asukkaille.

• warranttiantti

"""EI edes kannata asua aso-kodissa. Samalla rahalla maksaa oman asunnon.

Aso on iso vedätys"""

Omistusasuminen on iso vedätys, mitä järkeä on laittaa varojaan niin huonotuottoiseen sijoitukseen kuin oma asunto.

Suomessa on ylläpidetty omistusasumisen ihanuuden illuusiota ja voitaneen kysyä, että miksi. Ainakin rakennusfirmat ja sitä kautta myös poliittiset toimijat ovat tästä hyotyneet sen verran paljon tuottoa ovat kyseiset firmat keränneet ja puoluetukia jaelleet.

Älkää hyvät ihmiset ostako mitää 70-luvut romutaloja. Helsingissäkin on jo tapauksia joissa talot mielummin puretaan kuin niitä aletaan korjaamaan. (Hämeentiellä vanhempi talo, Mellunmäessä stadin vuokrataloja sekä yksityisiä omistustaloja, myllypurossa stadin kämppiä). Niin, että siinähän maksat sitä omaa asuntoa ja moneen kertaan. Vähän aikaa sitten uutisoitiin jossain muuttotappiokunnassa sijainneesta talosta jossa pankki ei kelpuuttanut rakennusta edes putkiremonttilainan vakuudeksi.

Myin oman asuntoni 90-luvun lopussa (75000euroina) ja heti seuraavana vuonna tehtiin parvekeremontti lasituksineen (kustannusvaikutus siihen myymääni asuntoon oli 5000 euroissa).
        Viiden vuoden sisällä myynnistä oli remontteihin uponnut 20000euroa (edellämainuttujen lisäksi pihan kunnostus ja uudet pihasähköt, kattoa remontoitu vuodon vuoksi, kaikki lukot, ikkunat ja ulko-ovet)
        Ja tulossa saunan ja pukuhuoneen remontti minimissään 1000e/mun vanhan kämpän osuus jos vain pinnat ja laitteet uusitaan eikä tehdä saunan ja pukuhuoneen siirtoa kylmäkellartiloihin joka tietysti ensin purettaisiin pois ja näin saataisiin isommat saunatilat.

Putki ja sähköremontista ei ole tietoa on tehty jo, mutta lähellä ne ainakin ovat ja mun vanha kämppä saa niistä osakseen yli 20000 euron laskun.

Viime vuonna katsoin olisiko siitä yhtiöstä myynnissä vastaavaa kämppää kuin mulla oli ollut ja yksi löytyikin ja pyyntihinta 110000e. Kyseiseen asuntoon oli tosin keittiö ja kylppäri uusittu jonka hinta silloin -99 kun sitä kysyin oli 7000e peruskalusteilla ja jos halusi vähän laadukkaampaa niin hinta oli 10000e.

Ostin Kesko B:tä kämpän myynnistä saamillani rahoilla ja sain niitä 7000kpl. Kyseisillä osakkeilla olen saanut 145000e osinkoja ja osakkeiden arvo on tällä hetkellä 250000e ja kevääksi on ehdotettu 2,5e osinkoja eli 17500e osinkoja keväällä 2016.

Omistusasunto, aika vitun huono sijoitus, siis taloudellisessa mielessä. Jos taas tarvitsee ja haluaa asunnon jostain tietystä paikasta niin silloin tietysti saattaa olla tilanne jossa omistusasunto on ainoa vaihtoehto.

Aion itsekkin laittaa hakemuksen Atlanninkaaren Hitas-asuntoihin sekä tietysti myös asumisoikeuskämppiin, mutta kun nykyisellä numerolla ei sieltä asuntoa saa niin ainoa mahdollisuus on, että vanhat vuoronumerot mitätöidään ja uudessa arvonnassa käy flaksi.

Miksi muuten muualla eurooppaa ( tanska, saksa...) on vuokra-asuntoja enemmän suhteessa omistusasuntoihin kuin suomessa.

• Muutetaanmyös

Time... Aika samoilla linjoilla ollaan. Meillä tosin asumista tässä samassa kämpässä tulee kohta jo 20 vuotta. Aiemmin ei ole voitu lasten koulujen ja kaverisuhteiden takia muuttaa tältä alueelta eikä tänne ole uusia asumisoikeusasuntoja rakennetukaan. Ja onhan tämä myös ollut meidän kotimme, kaikesta huolimatta. Aikoinaan tämä oli moderni, silloisilla mittapuilla ylellinenkin asunto. Ja lapset ovat viihtyneet. Mutta nyt kun pitäisi teettää yli 20 000 euron remontti, ollaan päädytty ihan samaan ratkaisuun. Muutamme ihka uuteen asumisoikeusasuntoon, uudelle asuinalueelle. Mieluummin tuo "remonttiraha" pidetään tällä tavalla omana pääomanamme. Ja päästään samalla surkeasta Asosta Hason asuntoon, kunhan talo valmistuu.

• Muutetaanmyös

Vielä se, että meille oikeastaan viimeinen tikki Asossa oli se, kun pois muuttaneiden naapureiden asunnot rempataan keittiökalusteita myöten uusille muuttajille, mutta meille alkuperäisille asukkaille näytetään käytännössä keskisormea. Viimeksi saatiin 17 vuoden asumisen jälkeen remonttirahaa jokseenkin tasan 1 000 euroa. Sillä saatiin melkein hankittua uusi komerikko eteiseen. Siis omaan rahaa piti laittaa siihenkin. Vanha komerikko paukkui jo liitoksistaan, mutta ei Aso sitä suostunut uusimaan. Olisivat vain paikkailleet pahimmat kuprut.

• Uutta_putkeen

Muutin kolme vuotta sitten 1993 valmistuneeseen aso-asuntoon, johon vaihdettiin vanhan kuluneen parketin ja muovimaton tilalle uusi parketti ja seinät maalattiin. Tosin, ei tuon pintaremontin laatu ollut mitenkään päätähuimaava: lattialistoja ei oltu kunnolla kiinnitetty ja kylpyhuoneen kynnyksen silikonisaumaus oli niin huonosti tehty, että ihmettelin, miten sellainen jälki on mahdollista ammatti-ihmisen jäljiltä. Muuta ei sitten tehtykään eli keittiö ja kylppäri olivat alkuperäisessä kunnossa. Parin vuoden asumisen jälkeen muuttaa täysin uuteen aso-asuntoon, jonka vastike oli sama kuin vanhan. Mietin vain, että kun korjaussuma alkaa noissa 90-luvun aso-taloissa, niin mikä onkaan kokonaisvaikutus vastikkeisiin varsinkin niissä asumisoikeusyhtiöissä, jotka toimivat koko maassa?

• 1789

Muistaakseni asojen rakentaminen on rahoitettu 20-25 vuoden lainoilla joten vanhimmat asot ovat pian velattomia. Velanhoidosta vapautuvilla tuloilla rahoittaisi kyllä remonttikustannukset. Tapahtuuko näin jää nähtäväksi. Maksimaalisen ahneiltahan nämä “yleishyödylliset“ toimijat vaikuttavat ja ARA:ssa pääfokus on henkilökunnan kahvin juonti.

• ASO2002

Asojen laina-ajat ovat 35-40v (kommentti 1789 selostukseen)
      Ja mitä asuntojen kuntoon tulee niin itse muutin naapurihuoneistoon 2012 ja sain itse luvan laittaa laminaatin asokodit maalasi seinät nyt siisti kämppä ja talvella uusin itse valmislaudepaketilla kiuas saunasta tuli siisti siitäkin. Kohde rakennettu 2005.
      Korjauksiin on ainakin Asokodit varautuneet vuosia vanhentuneen asokannan takia ja valitettavasti kehäkolmosen lähiseutu maksaa muunkin Suomen korjauksia yms että sellaista kulujen tasaus on!

• fghjl

eikös 10 vuodessa remontin arvo putoaa 0 euroon. eli jos maksat kämpääsi tänä vuonna jonkin remontin omasta pussista ja asut 10 v. et saa euroakaan remonttiin upottamistasi euroista takaisin kun muutat pois.

• asokas2002

Niin itse tein laude remontin 250 laudepaketti pikkusen lyhennystä ja avot komee tuli lämpökäsitelty haapa ja laminaatin laitoin itse tarvikkeineen n.900€ (tietty tehty luvalla itse tehtynä sikakallis) Eli ei haittaa jos 10v asun enkä saa mitään takaisin asunnon taso muuttui kivasti kiva asua.

• ghty

Mihin se remonttiraha katoaa, jota kerätään korotetussa vuokrassa? Onko se tarkoitettu vain uusille asukkaille ?

• fvbhy

Näin se menee, uusille asukkaille remontoidaan ja hankitaan uudet keittiökoneet. Vuokraa maksetaan yhtä paljon ja se nousee joka vuosi ainakin kotkan seudulla. Kallista asumista on tänä päivänä, joskus on ollut halvempaa. Muuttoa harkitsen vakavasti.

• TeijoT

Mitä selllaista miettimään. Minä ainakin teen remontin asunossa kuin asunnossa oli se sitten vuokra, aso tai omistusasunto. Oman viihtyvyyden kannalta minä sen teen enkä laske, paljonko siihen menee. Näin olen aina tehnyt ja teen jatkossakin. Oma koti kullan kallis.

• moukkamuna

Paskaks vaan kaikki. Abdul ja Hassan vaativat sitten kyllä firmaa korjaamaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      189
      7886
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      97
      4205
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      68
      2712
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      75
      1722
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      400
      1661
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      64
      1528
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1496
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1151
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1078
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1070
    Aihe