Nuori, innokas kirjailijanalku kaipaa apua

Nuori_kirjailijanalku

Hei!
Olen 12-vuotias koululainen, jolla on tällä hetkellä työstössä oma kirja. En sanoisi itseäni miksikään kirjailijaksi, tai edes -aluksi, mutta sillä nimellä tällä palstalla ilmeisesti meitä ensimmäistä kirjoittavia puhutellaan. Tiedän, että olen todella nuori kaikkeen tähän, mutta rakastan kirjoittamista ja muuta luovaa tuottamista ja olen ajatellut kokeilla onneani. Eli tosiaan tällä hetkellä olen kirjoittanut 115 A5-sivua romaanistani. Aihehan on typerää typerämpi, kaduttaa hyvin paljon kirjoittaa aiheesta, kun en tiedä ja annan siinä itsestäni tavattoman typerän kuvan. Kirjoitan siis rakkausromaania, joka sijoittuu ihan nykyajan Yhdysvaltoihin. En sen enempää juonesta kerro tässä. Tosiaan, minulla olisi pari kysymystä:

1. Jos koskaan uskaltautuisin laittamaan kässäriäni jollekin kustantamolle, mille kannattaisi laittaa? Lukevatko kustantamot lasten kirjoittamia tekstejä ollenkaan? Ja muutenkin, kannattaisiko kertoa ikäni ihan reilusti vai jättää kokonaan kertomatta? Tässä kaikki ovat vähän eri kannalla, niin haluaisin kuulla teidän mielipiteitä.

2. Sitten haluaisin kuulla vielä teidän mielipiteitä kirjastani ja tyylistäni kirjoittaa. Muistakaa, että olen 12, joten en ole täydellinen, enkä edes hyvä kirjoittaja. On minussa onneksi positiivinen puoli, sillä osaan kieliopin melko hyvin. Mutta tosiaan, tässä otteita tekstistäni:

Yhtäkkiä tunsin oloni todella kotoisaksi, siinä syödessäni pojan ja hänen äitinsä kanssa. Ruokailun jälkeen istuimme pehmeällä sohvalla puhumatta mitään. Eikä hiljaisuus muuttunut kiusalliseksi, sillä kuka edes olisi kaivannut sanoja. Tasaisesti tikittävä seinäkello ja takkatulen loimu puhuivat kyllä puolestaan, tunnelma huokui rauhaa. Kuka olisikaan kaivannut kiirettä ja hermoilua, kun sai vain istua ja rauhoittua, katsella hämärtyvän iltataivaan kaunista punoitusta. Katsella sitä, kun taivas käpertyi peittonsa alle ja hiljaisuus peitti maan. Ja ehkä jossain puolella maata, ehkä juuri naapurissa, minun kodissani, riideltiin juuri nyt, haukuttiin ja vihattiin. Mutta tässä talossa oltiin vain hiljaa, rauhoituttiin ja rakastettiin. Ja vaikka olin käynyt täällä kerran, minusta tuntui kuin olisin löytänyt toisen kodin. Tai ehkä tästä tulisi minulle ainoa koti. Unohtaisin ilkeät vanhempani ja muuttaisin tänne, huoneeni tulisi Liamin viereen ja me ystävystyisimme. Leikkisimme pihalla ja kertoisin hänelle kaikki. Olisimme ystävyksiä vielä isonakin ja menisimme samaan ammattiin. Aikuisena kävisimme hoitamassa yhteistä vanhaa äitiämme. Ja ehkä minä kuolisin vanhana, omassa sängyssäni ja ennen kuin nukahtaisin ikuiseen uneen, minulle kerrottaisiin, että minusta välitettiin. Niin, ehkä.


Tästä pitää sanoa sen verran taustaa, että on siis kirjoitettu viisivuotiaan tytön näkökulmasta. Olen aika huono kirjoittamaan lapsen näkökulmasta, tuntuu, että tekstistä tulee liian asiallista ja "runollista". Muutenkin pari virhettä saattoi tulla kopioidessani, en kaikkia varmaan huomannut, mutta älkää niistä välittäkö.


Toinen pätkä:

Liam oli palannut rintamalle. Hänen vierailunsa oli tuntunut vain sekunneilta, vaikka hän olikin viipynyt kokonaisen tunnin. Ja samassa, kun hän oli astunut ovesta ulos, ikävä oli hiipinyt kasvoilleni märkinä kyynelinä. Enkä minä yrittänyt peitellä kyyneliäni, sillä jokainen ihminen siinä aulassa, vahvaa esittävä mies tai nainen murtui nähdessään parhaan ystävänsä, perheenjäsenensä tai sulhonsa lähtevän pois, matkalle, josta saattoi tulla viimeinen. Ja siinä aulassa seisoi kymmeniä itkeviä ihmisiä, jotka yksitellen alkoivat valua huoneisiin sanaakaan sanomatta. Niillä kapeilla käytävillä kuului vain kenkien rauhallista kopsetta. Niiden kenkien, joilla oli juuri tanssittu valssi, josta saattoi tulla viimeinen.


Tässä taas tämmöinen miettiliäs pätkä, koetan seuraavaksi pätkäksi löytää jonkun erilaisen.


-Ariel, kuului ovensuusta Liamin pehmeän miehekäs ääni, joten avasin vaatekaapin oven varovaisesti katsoen maahan.

-Miksi sinä teit sen? hän kysyi ja katsoi minua lempeästi toruen.

-Olen niin pahoillani, huusin ja kapsahdin hänen kaulaansa. -Minä kuolen siinä sodassa, koska en osaa pitää itsestäni huolta, enkä selviä ilman sinua!

Hän hymähti. -Onko siinä sinusta jotakin hauskaa? kysyin silmät kosteina.

-Ei, minusta on vain söpöä, että sinä olet riippuvainen minusta, hän naurahti hymyillen.

-Minä ihan oikeasti olen! En kestänyt sitä paria minuuttia ilman sinua. Ja minun piti olla vahva.

Hän käänsi päätäni ylöspäin, niin että katsoin häntä suoraan silmiin.

-Okei, perun puheeni sen suhteen, olet tosi heikko, mutta olet aina minun oma Arielini. Eikö se riitä?

Huokaisin ja tartuin häntä kädestä. -Riittää, kuiskasin. Olimme hetken hiljaa, hän istui sängyllemme ja minä hänen syliinsä. Yhtäkkiä hän havahtui ja pomppasi pystyyn.

-Äitini on tullut vierailulle tänne. Tuletko mukaani?

Kohautin olkiani. -Hyvä on.

Tässä oli viimeinen pätkä. (Teksti jatkuu nopeasti seuraavassa viestissä, kun tähän ei mahdu, näitäkin tekstejä jouduin lyhentämään).

27

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori_kirjailijanalku

      Eli tosiaan sama tyyppi vielä. Toivottavasti saatte selvää tekstistä, kun meni tuolla tavalla epäselväksi, en tiedä mitä kävi. Mutta siis en viitsinyt niitä kaikkein "romanttisimpia" kohtauksia laittaa, ei niissä ole siis mitään pahaa tai ylimenevää, mutta voisi herättää kummastusta niin näillä nyt mennään. Eli mielipiteitä tulemaan, kiitos niille, jotka ehkä jaksavat vastata!

      • Nuori_kirjailijanalku

        Vielä sama... Eli tosiaan myös kirjoitusvirheistä saa sanoa, kunhan ovat oikeaa asiaa, eikä vain sinun mielipiteitäsi, jotka eivät ole välttämättä totta. En siis suutu, pikemminkin olisi todella ystävällistä.


    • vanmjäs

      Mitä kommentteja tahansa saatkaan muilta palstalaisilta, muista että liian ilkeistä kommenteista ei tarvitse välittää! Minua kun hirvittää se miten nuori olet. Itse olen kaksikymppinen enkä itsekään uskalla vielä kirjoittaa vakavissaan julkaisumielessä ja täällä olevat lukijat antavat valitettavasti vain harvoin asiallista palautetta.

      Mutta joo, itse asiaan.

      Tekstipätkät olivat yllättävän hyviä! Osaat selvästi kirjoittaa jo johdonmukaisesti, pysyi kyllä hyvin perillä että missä mennään. Sanavarastosi on laaja, sitä voi aina laajentaa lukemalla. Osaat vaihdella virkkeiden pituutta niin että tekstissä on jo rytmiä. Se on aina hyvästä.
      Vain kappalejako puuttuu, ja varmaan itsekin huomaat, että kun teksti on pitkissä pötköissä ilman sisennyksiä on vaikea pysyä aina oikealla rivillä ja siten lukeminen voi olla uuvuttavaa. Tuo on toki vain ulkonäköseikka.

      Yksi asia, missä voisit jo kokeilla parannusta, on liian kuvailun karsiminen. Kaikkien vuorosanojen kohdalla ei ehkä kannata kuvailla, miltä henkilö näytti sanoessaan asiat ääneen.

      Jatka ihmeessä harrastusta! Ehkäpä tarinastasi tulee vielä joskus oikea kirja! Tsemppiä!

      • Nuori_kirjailijanalku

        Hei! Kiitos palautteesta. Tiedän, että olen nuori, mutta onneksi tarinani on vasta alkuvaiheessa ja saatan muutenkin kirjoittaa toisen, ennen kuin kerron kustantamoille (jos kerron). Mutta niistä sisennyksiä pitää sanoa. Oikeassa tekstissä on sisennykset, täsä ne alkoivat hyppiä seinille. Mutta en minäkään täydellinen niiden suhteen ole, harmi vain, kun tässä näkyvät huonosti. Kiitos vinkeistä! T. Aloittaja.


      • Nuori_kirjailijanalku

        Vielä pitää lisätä tähän, kun kiireessä tabletilla kirjoittaessa ei oikein onnistunut. Tuli vähän tuosta vastauksestani sellainen fiilis, että olisin jotenkin suuttunut, vaikka asia on päinvastoin! Minulle tuli hyvä mieli kyllä siitä, että tällaisella palstallakin on näin asiallista porukkaa. Kiitos erittäin paljon vinkeistä. Mutta älkää tosiaan välittäkö, jos sisennykset ovat vähän miten sattuu, ne ovat kyllä oikeassa tekstissä. Kiitos vielä!


      • vanmjäs
        Nuori_kirjailijanalku kirjoitti:

        Vielä pitää lisätä tähän, kun kiireessä tabletilla kirjoittaessa ei oikein onnistunut. Tuli vähän tuosta vastauksestani sellainen fiilis, että olisin jotenkin suuttunut, vaikka asia on päinvastoin! Minulle tuli hyvä mieli kyllä siitä, että tällaisella palstallakin on näin asiallista porukkaa. Kiitos erittäin paljon vinkeistä. Mutta älkää tosiaan välittäkö, jos sisennykset ovat vähän miten sattuu, ne ovat kyllä oikeassa tekstissä. Kiitos vielä!

        Ei huolta, en ottanut ensimmäistä viestiä negatiivisena. Kyllä tällä sivulla myös ymmärrystä riittää että ei tarvitse virheitäkään pelätä.

        Olen mielelläni myös jatkossa avuksi mikäli neuvoja kaivataan!


      • Nuori_kirjailijanalku

        Hei! Heti kaipaan apua... Eli haluaisiko joku neuvoa pienessä jutussa? Olen siis aikaisemmin kirjoittanut tällä tavalla, kun johtolause on tullut vuorosanojen keskelle: -Hei, Matilda! Piia tervehti. -Me olemmekin odottaneet sinua kauan. Mutta koulussa opetettiin vastikään, että se täytyy kirjoittaa näin: -Hei Matilda! Piia tervehti, -me olemmekin odottaneet sinua kauan.

        Eli kysymys kuuluu: pitääkö minun nyt korjata kaikki ne kohdat, vai voiko sen sanoa noin? Kiitos vastauksista!


      • Nuori_kirjailijanalku kirjoitti:

        Hei! Heti kaipaan apua... Eli haluaisiko joku neuvoa pienessä jutussa? Olen siis aikaisemmin kirjoittanut tällä tavalla, kun johtolause on tullut vuorosanojen keskelle: -Hei, Matilda! Piia tervehti. -Me olemmekin odottaneet sinua kauan. Mutta koulussa opetettiin vastikään, että se täytyy kirjoittaa näin: -Hei Matilda! Piia tervehti, -me olemmekin odottaneet sinua kauan.

        Eli kysymys kuuluu: pitääkö minun nyt korjata kaikki ne kohdat, vai voiko sen sanoa noin? Kiitos vastauksista!

        Tässä on Kielikeskuksen ohjeet ajatusviivan käyttöön: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/138

        Ohjeesta: "Johtolause saattaa olla myös virkkeen keskellä. Tällöin sitaatti voi jatkua johtolauseen ja uuden vuorosanaviivan jälkeen pienellä alkukirjaimella ja samalla rivillä:
        – Tästähän tulee hyvä mainos, Janne sanoi ja nauroi, – hienoa, Iina!"

        Tässä kannattaa olla tarkkana siitä mikä oikeastaan on virke. Virke on "tekstin jakso, joka alkaa suuraakkosella ja loppuu niin sanotusti isoon välimerkkiin eli pisteeseen, huutomerkkiin tai kysymysmerkkiin" (Wikipedia), eli esittämässäsi esimerkissä "Hei Matilda!" on yksi virke ja "Me olemmekin odottaneet sinua kauan" on toinen. Kun johtolause tulee kahden virkkeen väliin, on oikein käyttää johtolauseen perässä pistettä.

        Sen sijaan jos virke kokonaisuudessaan on "Hei Matilda, me olemmekin odottaneet sinua kauan!", tulee johtolauseessa olla pilkku, eli sillä merkitään johtolauseen sijaitsevan virkkeen keskellä. Toisin sanoen kaikkia kohtia ei tarvitse korjata, vaan ainoastaan sellaiset, missä virke jatkuu johtolauseen jälkeen.

        Onnea kirjoittamiseen!


      • Nuori_kirjailijanalku

        Nyt selventyi, kiitos! Oli kyllä aika huono esimerkki minulla, en oikein osannut ajatella sitä noin. Mutta onneksi täällä on saanut tosi ymmärtäväisiä vastauksia, vaikkei osaisi helppojakaan asioita.

        Kiitos onnitteluista!


    • Onneapeliin

      Aloittajalle: Pidä kiinni unelmastasi. Sinusta tulee vielä oikea kirjailija. Harva 12-vuotias osaa kirjoittaa noin hyvin kuin sinä. Kirjoittamaan oppii lukemalla kirjoja, tutkimalla niiden kieltä, juonia ja rakenteita - ja kirjoittamalla. Mitä ikinä kirjoitatkaan, kirjoita aina hyvin. Oli se sitten kirje kaverille, postikortti tai kouluaine. Kirjoita paljon. Hakeudu kaltaistesi pariin. Pyydä opastusta, ohjausta, neuvoja. Äläkä tosiaan masennu tältä palstalta mahdollisesti saamistasi ilkeistä kommenteista. Niiden tarkoituksena on vain lannistaa ja loukata ja niitä kirjoittavat ihmiset, joiden motiiveja en voi ymmärtää.

      Vanmjäsille: Olet tämän palstan harvoja fiksuja kirjoittajia. Toivon sinulle onnea ja menestystä kirjailijana.

      • Nuori_kirjailijanalku

        Oi, kiitos! On tosi tsemppaavaa ja motivoivaa kuulla positiivista palautetta. Yllätyin, ettei tänne tullut yhtään epäasiallisia viestejä, vaan pelkkiä vinkkejä ja tsemppejä. Otan vinkit käyttöön ja teen tästä lähtien hyvin kaikki, jopa pienet kouluaineet. Olen minä isommat, arvioitavat työt tehnyt aina huolella, mutta jotkut pienemmät saattavat jäädä vähän puolitieheen. Mutta kiitos vielä sinulle!


      • vanmjäs

        Nimim Onneapeliin: Olet ihan oikeassa, aloituksen teksti on ikäisekseen hyvin kehittynyttä.

        Mitä tulee toivotuksiisi, voin vain toivottaa myös Sinulle onnea ja menestystä ja vaatimattomasti ja kainosti punastellen kiittää kehusta. :-D
        ...Tunnustuksen saaminen lämmittää!


    • Ihan aluksi: kirjoille on ihan normaalia, että ensimmäinen versio tarinasta tuntuu hölmöltä ja hankalalta, tai jopa ihan liian nololta näytettäväksi kenellekään. Kirjoittamisessa, niin kuin piirtämisessä puhutaan luonnoksista, eli luonnoksia syntyy tekstistä useita ennen kuin se löytää parhaan mahdollisen muodon. Kirjoita koko tarina ihan pelotta alusta loppuun, anna tekstin levätä vähän aikaa ja palaa sitten tekemään siihen korjauksia. Yritä olla arvostelematta (eli editoimatta) tekstiä liikaa samalla kun kirjoitat sitä, koska muuten alat helposti kyseenalaistamaan hyviäkin ideoita.

      Seuraavaksi kysymykseen: "Jos koskaan uskaltautuisin laittamaan kässäriäni jollekin kustantamolle, mille kannattaisi laittaa? Lukevatko kustantamot lasten kirjoittamia tekstejä ollenkaan? Ja muutenkin, kannattaisiko kertoa ikäni ihan reilusti vai jättää kokonaan kertomatta? Tässä kaikki ovat vähän eri kannalla, niin haluaisin kuulla teidän mielipiteitä."
      Kaikki suurimmat kustantamot, eli WSOY, Otava, Tammi ja niin edelleen ovat varmasti kiinnostuneita. Yleisesti ottaen kustantajan kiinnostusta voi mitata sillä, ovatko he julkaisseet aikaisemmin jotakin samanlaista. Jollei kustantajan verkkokaupassa esimerkiksi näy yhtäkään runokokoelmaa, on epätodennäköistä että heitä kiinnostaisi sellainen.

      Iällä ei ole merkitystä julkaisukynnyksen ylittämisessä, vaan iästä saattaa olla jopa hyötyä. Olet ehkä joskus kuullut Eragonista, tai siis Perillinen-kirjasarjasta. Sarjan kirjoittaja Christopher Paolini aloitti sarjan kirjoittamisen 15-vuotiaana.

      Ja kolmanneksi: on hienoa, että uskallat näyttää tekstiäsi muille ja että haluat saada palautetta. Vanmjäs antoi jo muutamia hyviä vinkkejä, ja tulet tulevaisuudessa huomaamaan löytäväsi silloin tällöin hyviä neuvoja koulusta, kirjoista, ja kanssakirjoittajilta -- hyviä ideoita löytää koko ikänsä. Minun vinkkini kuulostaakin siksi perään heti nurinkuriselta, mutta se on minusta eräs tärkeimmistä asioista, joita kehittyvä kirjailija voi oppia. Vinkki on tämä: kaikki palaute mitä tulet nyt ja tulevaisuudessa saamaan EI tule olemaan sellaista, mikä taatusti sopii juuri sinun tyyliisi ja juuri siihen tarinaan, jota olet kirjoittamassa. Älä siis koskaan ota saamaasi palautetta käskynä, vaan ainoastaan ehdotuksena, mutta ole aina valmis kokeilemaan uutta. Jossakin vaiheessa kirjoittajan elämääsi tulee tulemaan tilanne, jossa toisen henkilön neuvo voi johtaa sinut harhaan ja viedä tarinasi huonompaan suuntaan, ja voit jopa kadottaa kokonaan käsityksen siitä, kuka juuri sinä olet kirjoittajana. Palaute on välttämätöntä kirjoittajan kehitykselle, mutta yhtä välttämätöntä on oppia tunnistamaan niin sanotut "väärät hälytykset". Hyväksi todettu nyrkkisääntö on, että jos yksi lukija antaa sinulle palautetta jostakin, kiitä heitä ja lupaa harkita sitä. Kun kuitenkin kolme tai useampi antaa sinulle samaa palautetta, kiitä heitä ja harkitse asiaa ihan oikeasti.

      Aloitin itse kirjoittamisen kolmetoistavuotiaana ja pyrin tällä hetkellä ammattikirjailijaksi. 12-14 on minusta ideaali-ikä aloittaa, ja toivon sinun nauttivan koko tulevasta matkasta. Äläkä koskaan heitä mitään pois, ei vaikka se kuinka nolottaisi! Joskus myöhemmin tulee vielä aika, jolloin jokaiselle tekstinpätkälle tulee käyttöä. Muista myös aina, AINA ottaa varmuuskopio.

      Noin, olen viisauteni sanonut :D

      • Nuori_kirjailijanalku

        Kiitos vinkeistä erittäin paljon, otan ehdottomasti käyttöön! Kiitos myös, kun jaksoit nähdä vaivaa. Näistä viesteistä sai vähän enemmän itsevarmuutta. Ehkä nyt myös osaan ottaa negatiivisenkin palautteen vähän kepeämmin. Kiitos kaikille vastanneille!


      • Vanmjäs

        Nimim. QotD, sinultapas irtosi hyviä vinkkejä, taidan pistää nuo myös itse korvan taakse! Voi voi, nyt omat pienet neuvoni tuntuvat kovin mitättömiltä. Vitsivitsi.

        Onnea ja menestystä myös sinun kirjoittamiseen!


    • kirjailianalkuminäkin

      Hei,kuullostaapa hienolta! Harva noin nuori osaa kirjoittaa noin. Teksti oli selkeää ja minusta juuri hyvän kuvailevaa. Onnea jatkoille ja kyllä siitä vielä kirja tulee! :)

      • Nuori_kirjailijanalku

        Kiitos tosi paljon kaikille tsemppaavista kommenteista! En olisi uskonut, että saisin näin paljon positiivista palautetta! :)


    • DREFEE

      ET VITUS KIJROATA

    • IsupiI

      Minua hieman pisti silmään, miten monta kertaa olet tämän keskustelun aikana itse vähätellyt itseäsi ja muistuttanut muita siitä, että mitään negatiivista ei sitten tarvitse tulla sanomaan. Tuollainen "älkää, please, tuhlatko ruutia minuun pieneen raukkaan" -asenne suorastaan vetää puoleensa ilkeilijöitä, joten uhriksi heittäytyminen jo ennen kuin mitään on edes tapahtunut ei pidemmän päälle ehkä kannata.

      Paras mahdollinen neuvo, jonka itse olen koskaan saanut, on se, että minkä tahansa luovan työn tekijän on ehdottomasti kyettävä ottamaan negatiivistakin palautetta vastaan reagoimatta siihen, oli se palaute sitten asiallista tai ei. Taiteilijoiden kirous tuppaa olemaan se, että asiatontakin kommentointia on takuuvarmasti aina luvassa eikä siitä yksinkertaisesti pääse mihinkään. Jos sellainen ottaa kovin herkästi itsetunnon päälle ja/tai raastaa hermoja, niin sitten paranee kirjoittaa vain ja ainoastaan omaan pöytälaatikkoon.

      Itse kirjoitustyyliisi on tullut jo hyviä vinkkejä, joten toistelen tässä todennäköisesti vain muita, mutta ehdottaisin, että karsit jonkin verran turhaa kuvailua pois dialogien jäljestä. Vaikka et erikseen kertoisi, kuka minkäkin sanoo ja miten, niin lukija pysyy kyllä kärryillä. Itse tuppaan myös lisäämään liikaa täytettä joka kohtaan, ja liiassa kuvailussa on se ikävä piirre, ettei sitten kuitenkaan tule lisänneeksi tarpeeksi kuvailua. Minua esimerkiksi häiritsee sekä omassa että sinun teksissä se, miten jotain tuntuu välillä jäävän välistä pois. Esimerkki sinun tekstistäsi: "Olimme hetken hiljaa, hän istui sängyllemme ja minä hänen syliinsä. Yhtäkkiä hän havahtui ja pomppasi pystyyn." Miten pompataan pystyyn, jos joku on sylissä? Mitä sille sylissä istuvalle tapahtui? Kun siis aloittaa kuvailemaan, niin sitä pitää jatkaa melko hartaasti, jotta ei jätä kuvailuun aukkoja. Hiuksien halkomistahan tämä on, mutta itse saan harmaita hiuksia huomatessani tuollaisia teksteissä.

      Jos kieliopin kanssa on pieniä ongelmia, niin ei siitä kannata liikaa stressata. Taidot kehittyvät iän ja kokemuksen myötä, ja hyviä ohjeita on aina löydettävissä netistä. Monista julkaistuistakin kirjoista on kustannustoimittaja saanut korjata vaikka minkämoista kielioppivirhettä, joten tarina itsessään on kaikkein ratkaisevin tekijä, vaikka kieliopin hallinnasta ei tietenkään ole koskaan haittaa.

      Sanavarastoa sinulla löytyy runsain mitoin, ja kunhan kehität sitä lisää, niin tekstisikin monipuolistuu. Potentiaalia sinulla on vaikka mihin, joten jos innostusta riittää, niin jatka ehdottomasti harrastusta. Muista kuitenkin kehittää kirjoitustaitojen lisäksi myös tervettä itsetuntoa, sillä koskaan, ikinä, milloinkaan et tule miellyttämään kaikkia, ja jos annat tekstiä muiden luettavaksi, niin saat myöskin tietää siitä, ettet miellytä kaikkia (vaikka sen olisi pitänyt jo olla tiedossa), mutta ei sitä pidä pelätä etukäteen saati harmitella jälkikäteen.

      • Nuori_kirjailijanalku

        Ihan ensimmäiseksi täytyy sanoa, että ainakaan tarkoituksenani ei ollut olla mikään uhri. Pyysin mielipiteitä, mikä tarkoittaa tietenkin sitä, että sekä negatiivistä ja positiivistä saa sanoa. En tiedä, annoinko semmoisen kuvan, että kaipaan huomiota ja jatkuvaa kehumista, mutta minä olin vain vilpittömästi iloinen positiivisudesta. En missään vaiheessa ainakaan suoraan sanonut, että en halua negatiivistä palautetta, mutta tietty saatoin antaa sellaisen kuvan. En koe kuitenkaan tarpeeksi pyydellä anteeksi mitään sanomaani. Haluan vain sanoa, että en halunnut olla pieni tyttönen, joka ei voi ottaa mitään negatiivista vastaan ja jota pitää sääliä. Ehkä ajattelin, että en halua vaikuttaa ylimieliseltä.

        Ja mitä tulee vielä itsensä vähättelyyn, niin tunnustan kyllä sortuvani siihen usein. Tiedän, että se ärsyttää ihmisiä, mutta en uskaltanut julkisesti tunnustaa olevani tyytyväinen tai mitään sellaista. Se johtui siitä, että olin epävarma tekstistäni ja uskoin pystyväni parempaan, tai ainakin halusin uskoa niin. Tiedän, se on tyhmää ja pitäisi vain luottaa itseensä, mutta nuorena ihmisenä minulla ei ole järin mahtava itsetunto.

        Kiitos kuitenkin tsempistä ja ehkä oli hyvä, että herätit minut. Tiedän, miten raaka kirjailijamaailma on, mutta en ole osannut ajatella sitä realistisesti. Siellä ei oikein pärjää ottamalla mitään hennon pikkutytön maskia suojakseen. Minun unelmani ei ole kirjailijan työ, vaan se, että joskus teksteistäni pidettäisiin. Se on minun tavoitteeni, saada lukija itkemään ja nauramaan tekstiäni lukiessa. Ehkä se on kaukana, mutta luotan itseeni ja siihen, että minulla on lahjoja onnistua siinä joku päivä.

        Oli kiva purkaa ajatuksia vähän. Muista, että jos sinulla on negatiivistä kommenttia mielen päällä, anna tulla vaan. Vaikka se loukkaisi tai satuttaisi vähän, en luovuta missään vaiheessa. Kaikki palaute on hyvästä, myös se negatiivinen. Silti negatiivinen palaute kannattaa kirjoittaa asiallisesti, jotta saa selvää, mitä yrität sanoa. Ehkä minäkin olen tässä sitä yrittänyt toitottaa.

        Onnea kaikille kirjoittamiseen!


      • kaikkeahyväätulevaan
        Nuori_kirjailijanalku kirjoitti:

        Ihan ensimmäiseksi täytyy sanoa, että ainakaan tarkoituksenani ei ollut olla mikään uhri. Pyysin mielipiteitä, mikä tarkoittaa tietenkin sitä, että sekä negatiivistä ja positiivistä saa sanoa. En tiedä, annoinko semmoisen kuvan, että kaipaan huomiota ja jatkuvaa kehumista, mutta minä olin vain vilpittömästi iloinen positiivisudesta. En missään vaiheessa ainakaan suoraan sanonut, että en halua negatiivistä palautetta, mutta tietty saatoin antaa sellaisen kuvan. En koe kuitenkaan tarpeeksi pyydellä anteeksi mitään sanomaani. Haluan vain sanoa, että en halunnut olla pieni tyttönen, joka ei voi ottaa mitään negatiivista vastaan ja jota pitää sääliä. Ehkä ajattelin, että en halua vaikuttaa ylimieliseltä.

        Ja mitä tulee vielä itsensä vähättelyyn, niin tunnustan kyllä sortuvani siihen usein. Tiedän, että se ärsyttää ihmisiä, mutta en uskaltanut julkisesti tunnustaa olevani tyytyväinen tai mitään sellaista. Se johtui siitä, että olin epävarma tekstistäni ja uskoin pystyväni parempaan, tai ainakin halusin uskoa niin. Tiedän, se on tyhmää ja pitäisi vain luottaa itseensä, mutta nuorena ihmisenä minulla ei ole järin mahtava itsetunto.

        Kiitos kuitenkin tsempistä ja ehkä oli hyvä, että herätit minut. Tiedän, miten raaka kirjailijamaailma on, mutta en ole osannut ajatella sitä realistisesti. Siellä ei oikein pärjää ottamalla mitään hennon pikkutytön maskia suojakseen. Minun unelmani ei ole kirjailijan työ, vaan se, että joskus teksteistäni pidettäisiin. Se on minun tavoitteeni, saada lukija itkemään ja nauramaan tekstiäni lukiessa. Ehkä se on kaukana, mutta luotan itseeni ja siihen, että minulla on lahjoja onnistua siinä joku päivä.

        Oli kiva purkaa ajatuksia vähän. Muista, että jos sinulla on negatiivistä kommenttia mielen päällä, anna tulla vaan. Vaikka se loukkaisi tai satuttaisi vähän, en luovuta missään vaiheessa. Kaikki palaute on hyvästä, myös se negatiivinen. Silti negatiivinen palaute kannattaa kirjoittaa asiallisesti, jotta saa selvää, mitä yrität sanoa. Ehkä minäkin olen tässä sitä yrittänyt toitottaa.

        Onnea kaikille kirjoittamiseen!

        Olet kyllä aika ihana nuori kirjailijanalku. Huikean virheetöntä tekstiä kirjoitat. Suurin osa aikuisista ei pysty samaan.


      • Nuori_kirjailijanalku

        Sydämelliset kiitokset sinulle vielä erikseen!


    • 325wt4rye54

      Ei pääse kovinkaan helposti isojen kustantamojen kautta kustantamaan mitään, ellei se ole huippuhyvä ja sellainen jota ei vielä ole kirjoitettu. Koska kustantamoja on paljon, joudut myös tekemään asian eteen paljon, eli lähettämällä konkreettisia käsikirjoituksia ihan paperin muodossa. Yleensä kustantamojen palaute on hyvin suppea eikä isojen kustantamojen "kirjailijaksi" ja kustannusohjelmaan pääse helposti. Tässä auttaa tietysti hyvin paljon nepotismi. Toisaalta käsikirjoituksesta voipyytää arvion (oikeastaan arvostelu) esim. nuoren voiman liitolta. Mutta tämäkin maksaa. Kirjailijaksi ei siis pääse sillä että vain lähettää käsikirjoituksen kustantajalle. On olemassa paljon nuorille suunnattuja käsikirjoituskilpailuja joihin kannattaa osallistua ja lähettää omansa. Koska käsikirjoituksia tulee vuosittain tuhansia eri kustantamoille, prosenttiosuus tuosta jotka pääsevät kustannusohjelmaan, on luokkaa 2%. Yksi vaihtoehto on omakustanne mutta siinä on riskinsä, kukaan ei välttämättä osta kirjaasi. Toiseksi tärkeää hyvän käsikirjoituksen kohdalla on tarina itse ja se mitä siinä käsitellään. Ainakin tuo aiheesi ja se että se sijoittuu yhdysvaltoihin on omasta mielestäni luotaantyöntävä. Olisiko aihetta esim. muuttaa tapahtumapaikkaa?

      Jos vain aikaa ja kärsivällisyyttä riittää, täytyy muistaa että lähes kaikki kustantamot hyväksyvät VAIN paperiversion käsikirjoituksesta. Ja kaikista ei edes tule minkäänlaista saatekirjettä, yleensä tuo saatekirje on tyyliin: Valitettavasti emme julkaise käsikirjoitusta tällä hetkellä.

      Tämä tietää paljon kopioimista, paperia, rahaa, (ellei tutulta löydy painoalan yritystä tai hyvää kopiointikonetta) kärsivällisyyttä.

      Kolmanneksi on aina mahdollista julkaista ilmainen E-kirja mutta voi mennä vuosia ennen kuin sen joku huomaa laajasta valikoimasta. Tämäkin on sitten tuurikauppaa paremmasta päästä.

      Eli en tahdo lannistaa mutta realiteetit kannattaa huomioida. Et todennäköisesti koskaan saa julkaistua omaa tekstiä ison kustantamon kautta ellei se erotu erittäin hyvin muusta tuotannosta. Näin se vaan on.

      • papruuu

        Suurin osa kustantamoista kelpuuttaa kässärin sähköisessä muodossa. Teos on niitä harvoja minne kelpaa vain paperi, mutta pitäähän sen peppu jollakin...


    • tätineuvova

      Täällä kuka tahansa voi esittää ketä tahansa, mutta oletetaan, että olet 12-vuotias. Sanon seuraavan siksi, että uskon sinun pystyvän ajattelemaan asian loppuun, en loukatakseni. Siis ehdottaisin, että kuvittelet jonkun amerikkalaisen lapsen kirjoittamaan tarinaa Aino-tytöstä ja Kalle-pojasta Äänekoskella. Ensinnäkin, miksi hän kirjoittaisi jostain muusta kuin omaan kokemuspiiriinsä kuuluvasta asiasta? Omaa ajatteluaan laajentaakseen se toki on hyvää harjoitusta, mutta jaksaako sitä joku muu lukea? Onkohan teillä siellä peruskoulussa ollut nykymaailman standardiaivopesus, joka koettaa saada sinut ajattelemaan, että kaikki ihmiset ovat samanlaisia, ja että kansallisvaltio on oikeastaan ruma sana, ja että toisen kulttuurin voi omaksua helposti? Niin, no, itselläni ei ole paljon mielikuvitusta. En osaisi kirjoittaa muusta kuin omista kokemuksistani. Ehkä sinä osaat, tai ehkä opit. Yrittänyttä ei ainakaan laiteta (mitähän sekin 'laittaminen' nyt tarkoittaakaan).

      • vhhujh

        http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/yrittanytta_ei_laiteta

        Jos et tuon vertaa kykene googlettamaan, niin sitten sinulla ei tosiaan ole rahkeita käsitellä mitään muuta kuin pienen pääsi tämänhetkistä sisältöä. Surullista.

        Aloittajan tarinasta en mene takuuseen, mutta yleisesti ottaen minua ei häiritse tippaakaan se, että tapahtumat sijoittuvat muualle kuin kirjoittajan kotipiiriin. Erittäin isossa osassa hyvissä kirjoissa ollaan, jos ei kokonaan, niin ainakin osittain ympäri maailmaa. Taisin joskus lukea jostain, ettei Dan Brown ole oikeasti edes käynyt kaikissa paikoissa, jotka hänen hiteissä esiintyvät. Ja onpa eräs jenkki kirjoittanut Suomestakin...


    • Nuori_kirjailijanalku

      Kiitos kaikille kommenteista!

      Joo, kyllä on tässä pikkuhiljaa huomannut, miten pienet mahdollisuudet on kirjaa kustantamolle saada, mutta ehkä se ei olekaan niin minun juttuni. Haluan aina päästä kirjoittamaan, se on varmaa, mutta en usko, että haluan toteuttaa sitä sittenkään sillä tavalla. Siihen on monta syytä, mitä olen tässä itsekseni miettinyt. Ja nyt puhun lähinnä tulevaisuudestani.

      Tosin nyt en tiedä, miten saisin tekstejäni kenenkään luettavaksi, kun olen vähän epävarma sen omakustanteen kanssa.

      Vinkkejä saa heitellä vieläkin! T. Aloittaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe