järjestelmä valvoja

miten onnistuu

Moi

Tämä ei ole trolli tai mikä lie. Mutta mä en saa luotua fc3:ssa itsestäni järjestelmän valvojaa, olisin todella kiitollinen, jos joku kokeneempi käyttäjä opastaisi miten saan sen tehtyä.

11

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ryhmä

      Kuten jo monasti varoiteltu, ei root-oikeuksin pidä (koskaan) koneessa huseerata. Jos annat käyttäjätunnuksellesi järjestelmänvalvojan oikeudet, saat ihan samaa tuhoa aikaan kuin varsinaisella root-tunnuksella.

      man groups (/etc/groups) tms. kuitenkin kertoo, kuinka käyttäjiä voi liittää eri ryhmiin ja näin he saavat samoja oikeuksia.

      HUOM! su ja sudo ovat metodit antaa tavalliselle käyttäjälle mahdollisuus käyttää rootin työkaluja jne.

      • miten onnistuu

        Joo mä ymmärrän ton, ja ymmärrän myös sen että ei kerneleitä tai muitakaan pidä mennä peukaloimaan. Ongelma on siinä, että en saa luotua bin tiedostoon uusia kansioita ja vähän on vaikeaa asentaa ohjelmia ilman tätä mahdollisuutta.


      • Ryhmä
        miten onnistuu kirjoitti:

        Joo mä ymmärrän ton, ja ymmärrän myös sen että ei kerneleitä tai muitakaan pidä mennä peukaloimaan. Ongelma on siinä, että en saa luotua bin tiedostoon uusia kansioita ja vähän on vaikeaa asentaa ohjelmia ilman tätä mahdollisuutta.

        "en saa luotua bin tiedostoon uusia kansioita ja vähän on vaikeaa asentaa ohjelmia ilman tätä mahdollisuutta."

        Ei tuollaisia tavallisena käyttäjänä tehdä.
        Nuo hallintahommat hoidellaan roottina. Joko su - tai vaikka kirjautumalla roottina konsolille (CTRL-ALT-FX) ja tehdään välttämätön.

        Sorry, mutta pikkuisen haiskahtaa, ettet ole oikein sisäistänyt Linux-filosofiaa.


      • miten onnistuu

        moi

        sain ihan hyvän vinkin sulta. kiitos siitä.


      • T.K.
        miten onnistuu kirjoitti:

        Joo mä ymmärrän ton, ja ymmärrän myös sen että ei kerneleitä tai muitakaan pidä mennä peukaloimaan. Ongelma on siinä, että en saa luotua bin tiedostoon uusia kansioita ja vähän on vaikeaa asentaa ohjelmia ilman tätä mahdollisuutta.

        bin -kansioihin (ja muihin järjestelmäkansioihin) voi toki kirjoittaa. Avaa terminaali-ikkuna, ja kirjoita:

        su
        root-käyttäjätunnuksesi

        ja käynnistä MC -ohjelma

        mc

        ja siirry bin -kansioon, ja luo haluamasi kansio.

        Ellei MC -ohjelmaa ole asennettuna, kirjoita:

        yum install mc

        ja yritä uudelleen.

        Roottina järjestelmää ei yksinkertaisesti KANNATA käyttää.

        Fedorassa tuntuu olevan eräs bugi, sillä KDE -istunnossa se ei anna käyttäjälle oikeuksia CD -asemaan, ja jos CD -asemassa sattuu olemaan jonkun muun käyttäjän (501, 502, jne.) tallentamia tiedostoja, ei systeemi anna niitä kopioida, tai avata, vaikka käyttäjälle antaisikin tähän oikeuksia. Ratkaisu on työn alla. CD -asemaa ei siis voi käyttää normaalisti, mutta ainahan voi luoda kansion, jossa käyttäjä on se kuningas.


      • miten onnistuu
        Ryhmä kirjoitti:

        "en saa luotua bin tiedostoon uusia kansioita ja vähän on vaikeaa asentaa ohjelmia ilman tätä mahdollisuutta."

        Ei tuollaisia tavallisena käyttäjänä tehdä.
        Nuo hallintahommat hoidellaan roottina. Joko su - tai vaikka kirjautumalla roottina konsolille (CTRL-ALT-FX) ja tehdään välttämätön.

        Sorry, mutta pikkuisen haiskahtaa, ettet ole oikein sisäistänyt Linux-filosofiaa.

        Se nyt ei taida olla sun ongelma, no on totta että mä treenailen vasta.
        Mutta eiköhän tämä tästä.


      • miten onnistuu
        T.K. kirjoitti:

        bin -kansioihin (ja muihin järjestelmäkansioihin) voi toki kirjoittaa. Avaa terminaali-ikkuna, ja kirjoita:

        su
        root-käyttäjätunnuksesi

        ja käynnistä MC -ohjelma

        mc

        ja siirry bin -kansioon, ja luo haluamasi kansio.

        Ellei MC -ohjelmaa ole asennettuna, kirjoita:

        yum install mc

        ja yritä uudelleen.

        Roottina järjestelmää ei yksinkertaisesti KANNATA käyttää.

        Fedorassa tuntuu olevan eräs bugi, sillä KDE -istunnossa se ei anna käyttäjälle oikeuksia CD -asemaan, ja jos CD -asemassa sattuu olemaan jonkun muun käyttäjän (501, 502, jne.) tallentamia tiedostoja, ei systeemi anna niitä kopioida, tai avata, vaikka käyttäjälle antaisikin tähän oikeuksia. Ratkaisu on työn alla. CD -asemaa ei siis voi käyttää normaalisti, mutta ainahan voi luoda kansion, jossa käyttäjä on se kuningas.

        Joo

        Toivottavasti en tunnu töykeältä, sinun neuvoistasi on todella paljon hyötyä.
        Kyse oli siitä, että koitin asentaa kplayeria ja mplayeria mutta ne ei voineet tehdä tarvitsemiaan polkuja mutta eiköhän se nyt onnistu.
        Kiitos sinulle ja hyvää uuttavuotta.


      • miten onnistuu kirjoitti:

        Joo mä ymmärrän ton, ja ymmärrän myös sen että ei kerneleitä tai muitakaan pidä mennä peukaloimaan. Ongelma on siinä, että en saa luotua bin tiedostoon uusia kansioita ja vähän on vaikeaa asentaa ohjelmia ilman tätä mahdollisuutta.

        Hakemistoja siis..

        En ymmärrä miksi ihmeessä haluat luoda hakemistoja juuri /bin:in alle. En ole ikinä nähnyt sille mitään tarvetta.


      • T.K. kirjoitti:

        bin -kansioihin (ja muihin järjestelmäkansioihin) voi toki kirjoittaa. Avaa terminaali-ikkuna, ja kirjoita:

        su
        root-käyttäjätunnuksesi

        ja käynnistä MC -ohjelma

        mc

        ja siirry bin -kansioon, ja luo haluamasi kansio.

        Ellei MC -ohjelmaa ole asennettuna, kirjoita:

        yum install mc

        ja yritä uudelleen.

        Roottina järjestelmää ei yksinkertaisesti KANNATA käyttää.

        Fedorassa tuntuu olevan eräs bugi, sillä KDE -istunnossa se ei anna käyttäjälle oikeuksia CD -asemaan, ja jos CD -asemassa sattuu olemaan jonkun muun käyttäjän (501, 502, jne.) tallentamia tiedostoja, ei systeemi anna niitä kopioida, tai avata, vaikka käyttäjälle antaisikin tähän oikeuksia. Ratkaisu on työn alla. CD -asemaa ei siis voi käyttää normaalisti, mutta ainahan voi luoda kansion, jossa käyttäjä on se kuningas.

        Vaikuttaapa työläältä. mkdir ajaa saman asian kuin tuo mc:llä kikkailu.


      • jepjep
        Mik26 kirjoitti:

        Hakemistoja siis..

        En ymmärrä miksi ihmeessä haluat luoda hakemistoja juuri /bin:in alle. En ole ikinä nähnyt sille mitään tarvetta.

        Ei kaikilta tunnu voivan vaatia, että edes jotenkin paneutuisi linux:n rakenteeseen. Ei sitä tosiaan /bin kansioon tehdä mitään omia virityksiä jos haluaa, että systeemi ylipäänsä toimii ja on vakaa. Linux on hierarkkinen käyttis ja ohjelmien asennuspalikat huolehtivat kaikesta systeemin oikein asennuksesta. Oli hyvä, että ihmettelit. Tämä palsta on välillä niin täynnä kysymyksiä mistä paistaa täysi tietämättömyys ja asiaan paneutumattomuus. Mikä sinällään se on harmi, sitä niin mielellään neuvoisi, mutta tiedon puutteessa nenäily harmittaa.


      • nytpä tietää
        jepjep kirjoitti:

        Ei kaikilta tunnu voivan vaatia, että edes jotenkin paneutuisi linux:n rakenteeseen. Ei sitä tosiaan /bin kansioon tehdä mitään omia virityksiä jos haluaa, että systeemi ylipäänsä toimii ja on vakaa. Linux on hierarkkinen käyttis ja ohjelmien asennuspalikat huolehtivat kaikesta systeemin oikein asennuksesta. Oli hyvä, että ihmettelit. Tämä palsta on välillä niin täynnä kysymyksiä mistä paistaa täysi tietämättömyys ja asiaan paneutumattomuus. Mikä sinällään se on harmi, sitä niin mielellään neuvoisi, mutta tiedon puutteessa nenäily harmittaa.

        Ehkä tämä palsta on sitä varten, että täältä kysellään kaiken näköistä. Eipä siinä ihmettely auta.
        Ja sitä kun kerran töppää kunnolla, niin eipä mene enää uudestään peukaloimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      191
      1980
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      123
      1081
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      785
    5. 58
      776
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      690
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      512
    Aihe