Miettinyt tätä

Mietiskelijää

Mitenhän on, onko vaihdevuosioireet fyysisesti kovinkin sidoksissa henkiseen oireiluun? Eli jos suhtautuu positiivisella mielellä vaihdevuosiin niin fyysisesti on helpompi olla. En ainakaan tippaakaan tule kaipaamaan rättiksiä ja sen tuomia "rajoitteita". :-) Mutta onko monia jotka ns suree vaihdevuosia siksi että kokee sen yhtenä merkkinä vanhuudesta ja ikääntymisestä, ettei olisi enää jollain tavalla Nainen? Miten koette asian?

6

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdghdfhfhdfhdfhdf

      Omasta mielestäni korrelaatio ei mene suoraviivaisesti. Meillä suvussa on paljon psyykkistä herkkyyttä, mutta silti vaihdevuosista on selvitty helpolla. Eli vaikka ihminen on herkkä, masentuva, huono itsetunto jne. Toisaalta taas tiedän tapauksia, joissa vaihdevuodet ovat laukaisseet vakavan psyykkisen sairauden. Ehkä siihenkin osaltaan vaikuttavat täysin väärät valinnat, kuten naimisiinmeno puolison kanssa, jota ei ole koskaan rakastanut. Eli elämänsä uhraaminen, hukkaaminen. Tietyissä skitsofrenioissa taitaa olla ilmaantumispiikki vaihdevuosissa.

      Uskoisin kohtuullisen älyllisen kapasiteetin olevan vahvuus vaihdevuosi-iässäkin, kun pää saattaa takkuilla muutenkin. Helpottaahan se, jos voi älyllistää, mikä johtuu hormoniheittelyistä ja mikä muusta. Ja jos pystyy säätelemään toimintaansa, eikä ole ihan viettien vietävissä (esim. saa pakotettua itsensä lenkille, kun vaihtoehto olisi maata sohvalla, syödä ja lihoa).

      Itseäni harmittaa tässä vaiheessa lähinnä lapsettomuus. Olen liian hauras ja heikoilla saamaan lapsia - ja ikäkin meni jo ohi. Jotenkin varhain ilmestyneet harmaat hiukset ja naaman uurteet ovat entistä masentavia, kun muuttuu mummoksi olematta lainkaan äiti. Toisaalta taas koetan saada itseäni kuntoon ja olen ylpeä hiljalleen löytyvistä lihaksista. Oma äitini on hyvä esimerkki. Hän pääsi uuteen vauhtiin kuusissa kymmenissä, vakavien sairauksien jälkeen. Kuntoutui, laihtui ja piristyi. Ja järki kulkee kadehdittavasti.

    • Masentavaa

      Minusta tuntuu, että kun vaihdevuodet alkoi, vanhuus tuli kerralla, rupsahdin samantie myös ulkoisesti, olin ollut ikäistäni nuoremman näköinen aina.

      • Ryppykääkkä

        Ihan sama juttu! Vasta hetki sitten tuttuni sanoi, että eihän sussa ole ryppyjä. No, ei ollut katsonut minua ilman ehostusta ja kirkkaassa valossa! Nyt on viime kesästä tähän hetkeen suupielet alkaneet roikkua, nahka löystyä, silmäryppyjä kamalasti, silmänaluset tummuneet ym ym, kiitos ohuen ja kuivan ihon! Liikun ja nukun hyvin!


    • enuskoyhteyteen

      Niin päin kyllä, että hormonien vähenemisestä aiheutuu esim. masennusta. Se taas on aika friikki ajatus, että joku aiheuttaisi itselleen vaikkapa limakalvojen kuivumisen haikailemalla nuoruutta.

      Vaihdevuosioireet saa esimerkiksi joistain lapsettomuushoitoon liittyvistä hormonijutuista, ja tuskinpa kukaan tuntee mitään erityistä surua vaikka jarrupiikin pistämisestä.

      Ihmisellä on psykologinen taipumus ottaa kaikesta hyvästä kunnia itselle. Jos itsellä menee jossain asiassa hyvin, niin se selitetään omalla oikealla toiminnalla ja nähdään ansaittuna palkintona.

    • Aboriginaali

      Vaihdevuosissa termostaatti reistailee.
      Mielenkiintoinen linkki.

      http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/vaihdevuosissa_termostaatti_reistailee
      -------------------------------------------------------------------

    • skorppioni55

      Täälläkin kipuillaan vaihdevuosien kanssa . Olen 55 vuotias ja tuntuu että koko elämä pyörii tämän ympärillä. Lieneekö syynä se että kun lapset ovat jo maailmalla on aikaa enemmän kuunnella omia tuntemuksia. Tiedä häntä. Itsellä pahimpina oireina unettomuus ja sydämen muljahdukset. Vaikka syöpä pelottaa 4 päivää Femoston tabletteja syötynä. Vielä ei ole kummempia tuloksia näkyvissä. Valoisampaa kevättä kaikille kanssasisarille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe