Surkea hyvitys

Viimeinen-nissan

Tarjosin 2013 Qashqai 1.6 Agentaa uuteen 1.2 DIG 115 Agenta turboon ja petyin pahasti kun vaihdokin arvoksi jäi vaivaiset 15 tuh. Omallani ajettu alle neljäkymmentä tuhatta. Eli onkohan nyt niin ettei vapareista qassuista saa enää tuon enempää kun muotiin on tulleet nämä moponmoottorit eli pikkuturpot. Varmaan kannattaa myydä oma pois ja ostaa uusi pelkällä rahalla. Ehkä myös merkki vaihtuu, sen verran ketuttaa tarjous Länsiautosta.

63

1428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono_hyvitys

      Näin se on ittelläkin kun meinasin vaihtaa, niin hyvityshinta on ihan pohjamudissa. tääytyy vaan ajaa kivireki loppuun ja vaihtaa sitten.

      • Kassunisti

        Joko on käyntihäiriöt korjaantuneet Kassuista kun kelit lauhtuneet ??. Sisarmerkki tuo uusia mallistoja markkinoille. Joko olette tutustuneet. Jos tarjoaisi vaihdossa niihin.


    • 1.2turbo

      Siinä 1.2 turbossa (mopossa)enemmän hv.kuin 1.6 joka on vapaasti hengittävä, että ota selvää ja aja testi autolla niin asia selviää. Voia

      • vapari-paras

        Monet ostaneet pitävät janoisena näitä pikkuturboja, jopa janoisempia kuin 1.6 vaparit joka on ainakin mun mielestä paras moottori qassuun. Erittäin luotettava ja teho riittävä. Aito Nissan!


      • njnopel

        No huh huh jos 1,6 vapari mielestäsi parasta kokeile kokeile nyt muitakin merkkejä esim oppelin mokka on paljon parempi kaikessa kuin nissani.
        Siinä 1.6 tulee tehon puuten ihan ekana moottoritiellä ei pysty rekkaa ohittamaan sitten se stumppaa vaikka parkkihallien mäessä tai kun ei huoltomieskään saanut sammuttamatta pukille ajettua, tässä taannoin öljyn vaihdossa.
        Dieseli 1.5 oli parasta mutta ei enään kaskaita, miksi pitäisi.


    • Viimeinen-nissan

      Paria merkkiä olen koeajanut mutta valitettavasti Qashqai on edelleen paras ajettava ja muutenkin sopiva. Voi olla että syksyllä hyvittävät paremmin kun autokauppa taas hiljenee. Honda HR V olisi muuten kelvannut mutta oli turhan meluisa ja laiskapuoleinen joten en pyytänyt tarjousta. Mitsusta taas en tykännyt yhtään, todella surkea ohjaus, joutuu koko ajan kääntelemään ratista suoraan ajettaessa. Kumma kun on menny tyyppikatsastuksesta läpi. Hengenvaarallinen!

      • Juizet86

        Vuodenvaihteessa Pohjanmaalla sain ainakin omasta Qashqaista 1.6 360 Style mallista jolla myös alle 40tkm ajettu hyvityksenä vielä reilu 19000e vaihdossa uuteen Qassuun. Ei mielestäni kovin huonosti. Katoin jälkeenpäin kun vanha auto oli laitettu myyntiin niin pyynti oli 20900e.


      • 43uuttaerimerkkiä

        Mikäköhän Mitsu oli kyseessä? ASX kulkee suoraan ja on tosi napakka ajettava, parempi kuin Qashqai. Makuja on tietysti monenlaisia, mutta pitää olaa todella säädöt päin v****a, jotta voi sanoa, että olisi huono.


    • autoviisas

      Ajatelkaa nyt edes vähän. Jso kauppias antaa siitä kässykästä 15 000 vaihdossa, pitää siitä saada myydessä 20 000, että pääsee edes omillee. Kuka hullu maksaisi käytetystä kässykästä niin paljon? Minusta tuo oli jo erittäin reilu tarjous tuollaisesta katiskasta.

      • Viimeinen-nissan

        Omituista matikkaa sulla, viis tonnia myyntivoittoa on sun mielestä omille pääsemistä. Haloo, autokaupassa omille pääsee jo parilla tonnilla mutta Länsiauton myyjä tuli ahneeksi ja menetti sen kahdenkin tonnin myyntivoiton kun ei nostanut tarjoustaan.
        Onneksi kilpailevat merkit arvostaa enemmän qashqaita vaihdokkina.


      • viimeinen-nissan
        Viimeinen-nissan kirjoitti:

        Omituista matikkaa sulla, viis tonnia myyntivoittoa on sun mielestä omille pääsemistä. Haloo, autokaupassa omille pääsee jo parilla tonnilla mutta Länsiauton myyjä tuli ahneeksi ja menetti sen kahdenkin tonnin myyntivoiton kun ei nostanut tarjoustaan.
        Onneksi kilpailevat merkit arvostaa enemmän qashqaita vaihdokkina.

        Saavathan myyjät uudenkin hinnasta myyntivoittoa joten enpä ymmärrä Länsiauton tarjousta.


      • Ensimmäinen-renault
        Viimeinen-nissan kirjoitti:

        Omituista matikkaa sulla, viis tonnia myyntivoittoa on sun mielestä omille pääsemistä. Haloo, autokaupassa omille pääsee jo parilla tonnilla mutta Länsiauton myyjä tuli ahneeksi ja menetti sen kahdenkin tonnin myyntivoiton kun ei nostanut tarjoustaan.
        Onneksi kilpailevat merkit arvostaa enemmän qashqaita vaihdokkina.

        Omituista matikkaa sinulla. Luuletko, että autoliikkeellä ei ole mitään kuluja, jotka on revittävä mistäpä muustakaan, kuin myyntikatteesta, ja voittoakin olisi vielä tarkoitus tuottaa? Kun ei sitä rahaa oikein mistään muualtakaan autoliikkeeseen tule, josta kuluja voitaisi maksella. Että kun liike myy auton 5000€ ostohintaa kalliimmalla, niin se 5000€ on täysimääräisesti pelkkää voittoa, josta ei edes veroja saati mitään muitakaan kuluja oteta pois?


      • viimeinen-nissan
        Ensimmäinen-renault kirjoitti:

        Omituista matikkaa sinulla. Luuletko, että autoliikkeellä ei ole mitään kuluja, jotka on revittävä mistäpä muustakaan, kuin myyntikatteesta, ja voittoakin olisi vielä tarkoitus tuottaa? Kun ei sitä rahaa oikein mistään muualtakaan autoliikkeeseen tule, josta kuluja voitaisi maksella. Että kun liike myy auton 5000€ ostohintaa kalliimmalla, niin se 5000€ on täysimääräisesti pelkkää voittoa, josta ei edes veroja saati mitään muitakaan kuluja oteta pois?

        Näyttää niitä katteita autokaupalle tulevan kun henkilökuntaa on liikkeessä enemmän kun asiakkaita. Melkein merkki kuin merkki. Turha yrittää sumuttaa asiakaita moisilla löpinöillä.
        Itse ratkaisen asian niin että jos en saa tyydyttävää hyvitystä vaihdokista, en tee kauppoja ollenkaan ja ajan tämän nykyisen loppuun ja sen jälkeen siirryn julkisiin.


      • ei-liity
        viimeinen-nissan kirjoitti:

        Näyttää niitä katteita autokaupalle tulevan kun henkilökuntaa on liikkeessä enemmän kun asiakkaita. Melkein merkki kuin merkki. Turha yrittää sumuttaa asiakaita moisilla löpinöillä.
        Itse ratkaisen asian niin että jos en saa tyydyttävää hyvitystä vaihdokista, en tee kauppoja ollenkaan ja ajan tämän nykyisen loppuun ja sen jälkeen siirryn julkisiin.

        Miten katteet liittyy siihen paljonko myyjiä on siellä töissä? Ei liikkeellä kulu siihen yhtään sen enempää rahaa vaikka siellä pyörisi 100 myyjää ympyrää, kun yhdenkään palkka ei juokse ympyrää pyörimällä. Automyyjien palkka perustuu lähes aina pelkkään katteesta maksettavaan myyntiprovisioon.


    • ihanokvaikuttaa

      Jos nettiauton pyynteihin vertaa niin ei tuo 15 tonnia nyt ihan hirveen pahasti pielessä ole, hintapyynnöt näyttäisi pyörivän jossain 18 tonnin korvilla. Lisäksi jos arvonalenemaa miettii niin ei kai tuosta uutenakaan kovin paljon yli 20 tonnia tarvinnut maksaa, eli joka tapauksessa vuotuinen arvonalenema tuolla 15 tonnin hyvitykselläkin on pieni.

      • viimeinen-nissan

        Kun ostin tämänQashqai 1.6 Acenta version, maksoin n. 24.300 ja lohkolämmittimellä, koukulla, metallivärillä ja kaksilla renkailla/kevytmv. n. 26.600 joten arvo on tarjouksen mukaan pudonnut yli 3000 vuodessa. Keskimäärin uusien autojen arvot putoaa 1500-2000 vuodessa. Varusteetkin ovat osa auton arvoa koska ne luetellaan vaihdokin arvoksi.
        Juuri tänään pyysin tarjousta Fiat 500x 1,4 MultiAriin ja saisin qassusta 18.000 mutta Fiatin mukana saa "viat" niin sen takia en sitä valitse. Qashqai on ollut todella vähävikainen ja siksi se kiinnostaa eniten mutta alkaa ruostumaan ja siksi se on aika vaihtaa.


      • amyyjä
        viimeinen-nissan kirjoitti:

        Kun ostin tämänQashqai 1.6 Acenta version, maksoin n. 24.300 ja lohkolämmittimellä, koukulla, metallivärillä ja kaksilla renkailla/kevytmv. n. 26.600 joten arvo on tarjouksen mukaan pudonnut yli 3000 vuodessa. Keskimäärin uusien autojen arvot putoaa 1500-2000 vuodessa. Varusteetkin ovat osa auton arvoa koska ne luetellaan vaihdokin arvoksi.
        Juuri tänään pyysin tarjousta Fiat 500x 1,4 MultiAriin ja saisin qassusta 18.000 mutta Fiatin mukana saa "viat" niin sen takia en sitä valitse. Qashqai on ollut todella vähävikainen ja siksi se kiinnostaa eniten mutta alkaa ruostumaan ja siksi se on aika vaihtaa.

        18000e on niin kova hyvitys, että ota Fiat, myy se eteenpäin jo ennen ostoa, eli jatkokaupat...


      • keskimääräistätasoa
        viimeinen-nissan kirjoitti:

        Kun ostin tämänQashqai 1.6 Acenta version, maksoin n. 24.300 ja lohkolämmittimellä, koukulla, metallivärillä ja kaksilla renkailla/kevytmv. n. 26.600 joten arvo on tarjouksen mukaan pudonnut yli 3000 vuodessa. Keskimäärin uusien autojen arvot putoaa 1500-2000 vuodessa. Varusteetkin ovat osa auton arvoa koska ne luetellaan vaihdokin arvoksi.
        Juuri tänään pyysin tarjousta Fiat 500x 1,4 MultiAriin ja saisin qassusta 18.000 mutta Fiatin mukana saa "viat" niin sen takia en sitä valitse. Qashqai on ollut todella vähävikainen ja siksi se kiinnostaa eniten mutta alkaa ruostumaan ja siksi se on aika vaihtaa.

        Uuden auton hintaluokka tietysti vaikuttaa, mutta tuo 1500-2000 euron vuotuinen arvonalenema on liian optimistinen 25.000 hintaluokan autoista puhuttaessa. Ei kukaan maksa, vaihtohyvityksestä puhumattakaan, 3-vuotiaasta käytetystä 20.500 jos uusi vastaava on sen 25.000. Tässä tapauksessa kun vielä mallikin on vaihtunut uudempaan.

        Karkeana nyrkkisääntönä arvonalenema on 15% vuodessa jäännösarvosta laskettuna. Jos tuosta 26.600 hinnasta laskee arvon tällä kaavalla, jää 3 vuotiaalle arvoa noin 16.300, eli siihen nähden nuo hyvitystarjoukset on ihan linjassa tai jopa keskimääräistä parempia.


      • T-S-I
        keskimääräistätasoa kirjoitti:

        Uuden auton hintaluokka tietysti vaikuttaa, mutta tuo 1500-2000 euron vuotuinen arvonalenema on liian optimistinen 25.000 hintaluokan autoista puhuttaessa. Ei kukaan maksa, vaihtohyvityksestä puhumattakaan, 3-vuotiaasta käytetystä 20.500 jos uusi vastaava on sen 25.000. Tässä tapauksessa kun vielä mallikin on vaihtunut uudempaan.

        Karkeana nyrkkisääntönä arvonalenema on 15% vuodessa jäännösarvosta laskettuna. Jos tuosta 26.600 hinnasta laskee arvon tällä kaavalla, jää 3 vuotiaalle arvoa noin 16.300, eli siihen nähden nuo hyvitystarjoukset on ihan linjassa tai jopa keskimääräistä parempia.

        Mitäpä sanot seyraavasta: Auton hinta uutena 10/2013 16.900e varustein. Vaihtoon 2015 17tkm ajettuna, hyvitys 15700e-samoilla varusteilla kuin oli myyty.


      • T-SI

        8/2015 jäi tuosta pois.


      • ihanhyvinmahdollista
        T-SI kirjoitti:

        8/2015 jäi tuosta pois.

        Mahdollistahan tuo on, mutta ainakin pari asia pitäisi tietää:
        - oliko vastaavan uuden hinta noussut tuosta 10/2013 hintatasosta?
        - 15700 lienee bruttohyvitys, minkä hintaluokan autoon vaihdossa?

        Tämä nyt ihan heittona, mutta jos esim. uudessa autossa on ollut alennusvaraa 2000 eur joka on siirretty vanhan auton hyvitykseen, olisi nettohyvitys vanhasta 13700 eur -> arvonalenema noin 19% 1.5 vuotta vanhassa autossa, eli ei kovin kauas mennä tuosta 15%/vuosi nyrkkisäännöstä.


    • at3

      Kylläpä on nisukasa heikko laatu kun 3 vuotias jo ruostuu,osta se fiiu saat aivan eri auton ja taitaa ne fiiun viat olla sun mielikuvituksen tuotetta?Voithan toki ajella nisukalla vielä sen 3-4vuotta,mutta otatko riskin jos vikoja olkaa ilmaantua ja pohja onkin jo läpipuhki?saat rempata nisua sitte 5tonnilla ja kun vaihat sen pois niin vaihtohyvitys on 5-6 tonnia,eli toimi nyt kun saat siitä sen 18tuhatta ja vaiha fiiatti,

      • noin_se_menee

        Arvonalennus on tuossa hintaluokassa noilla kilometreillä kaikilla merkeillä noin 20 snt/km.


      • logiikka_ohoi

        On joo tosiaan hilpeää, kun itäautojen kuskit kehuu itäautojen laatua ja sanoo, ettei eurooppalaista autoa uskalla ostaa, kun niissä on niin paljon vikoja.

        Kuitenkin seuraavassa lauseessa tunnustetaan, että ollaan laittamassa 40 tkm ajettua autoa kiertoon, koska a) takuu on loppumassa b) siinä on jo alkavaa ruostumista. ;-D

        Uuden auton arvo tippuu pari tonnia heti, kun sen ajaa liikkeen ovesta ulos. Kallista puuhaa vältellä korjauksia siten, että vaihdetaan autoa uuteen heti sisäänajon jälkeen.


    • rellulla

      Käyppä kokeilee Renaut Kadaria! Mielestäni hyvin varusteltu , minulle hyvitys 1500er, enemmän kuin Qashgaihin. Lisäksi takuu 4-vuotta. Oma Qassu Agenta 1.6, v2012.

      • viimeinen-nissan

        Kadjar vähän turhan iso tarpeisiini muuten kiinnostaisi. En viitsi alkaa tallia suurentamaan. Ei qassuni ole merkittävästi ruostunut mutta alustassa merkkejä heikosta suojauksesta. Fiiu kiinostaisi, on hiukan pienempi kuin nykyinen qassu mutta maine olematon. Itselläkin Fiatin vioista kokemusta.

        Tuo 20cen/km ei voi pitää paikkaansa. 50 tuh. ajetuista ei sen mukaan hyvitettäisi kuin kymppitonni ja 50 tuh. ajomäärä on lähempänä normaalia kuin alle 40 tuh. Eihän kukaan järkevä ihminen ostaisi uusia autoja jos arvon alenema olisi tuo.


      • vapari-paras

        Se on kyllä tosiasia että uutta Qasqaita turbo koneella myydään kuin häkää tällä hetkellä eli kauppa käy sujuvasti, ei ehkä köyhtyvässä suomessa niinkään mutta euroopassa etenkin. Nämä pikkuturbot ovat tulleet muotiin ja kaikki niitä haluaa. Edes hybridit eivät ole niin haluttuja kuin pikkuturbot. Se on kuitenkin kummallista sillä pienet turbomoottorit ovat osoittautuneet vikaherkiksi. VW:n TSI hyvin muistissa jakoketjujen takia. Rellun koneet eivät kestä kylmää. Fordin Ekoboosteja hajonnut perusteellisesti. Ja silti pikkuturboja haluaa kaikki. Jokin ei nyt täsmää!


      • viimeinen-nissan
        viimeinen-nissan kirjoitti:

        Kadjar vähän turhan iso tarpeisiini muuten kiinnostaisi. En viitsi alkaa tallia suurentamaan. Ei qassuni ole merkittävästi ruostunut mutta alustassa merkkejä heikosta suojauksesta. Fiiu kiinostaisi, on hiukan pienempi kuin nykyinen qassu mutta maine olematon. Itselläkin Fiatin vioista kokemusta.

        Tuo 20cen/km ei voi pitää paikkaansa. 50 tuh. ajetuista ei sen mukaan hyvitettäisi kuin kymppitonni ja 50 tuh. ajomäärä on lähempänä normaalia kuin alle 40 tuh. Eihän kukaan järkevä ihminen ostaisi uusia autoja jos arvon alenema olisi tuo.

        Laskin tarjouksen uudelleen ja vähensin varusteet loppuhinnasta niin löytyi ainakin yksi syy kohtuuttomuuteen. Maahantuojan sivuilla Qashqai 1.2 DIG Acenta on melkein kaksi tonnia halvempi kuin Länsiauton laskelmassa. Yrittääkö myyjä vetää välistä itselleen paremman bonuksen vai onko laskemaan vain tullut virhe. Täytyypä soittaa maahantuojalle niin ehkä jotain selviää.
        Myös Autokeskuksen hinnat ovat maahantuojan tason alapuolella. Mitä hittoa, miksi auton ostajaa yritetään vetää nenästä. Eipä ihme että automyynti sakkaa.


      • normaalia_tasoa
        viimeinen-nissan kirjoitti:

        Kadjar vähän turhan iso tarpeisiini muuten kiinnostaisi. En viitsi alkaa tallia suurentamaan. Ei qassuni ole merkittävästi ruostunut mutta alustassa merkkejä heikosta suojauksesta. Fiiu kiinostaisi, on hiukan pienempi kuin nykyinen qassu mutta maine olematon. Itselläkin Fiatin vioista kokemusta.

        Tuo 20cen/km ei voi pitää paikkaansa. 50 tuh. ajetuista ei sen mukaan hyvitettäisi kuin kymppitonni ja 50 tuh. ajomäärä on lähempänä normaalia kuin alle 40 tuh. Eihän kukaan järkevä ihminen ostaisi uusia autoja jos arvon alenema olisi tuo.

        > Tuo 20cen/km ei voi pitää paikkaansa

        Itseasiassa se pitää paikkansa ällistyttävän tarkasti, ainakin omien ex autojeni kohdalla!

        Yleensä autonvaihtajat kusettavat itseään vertaamalla auton LISTAHINTAA ja saatua hyvitystä. Myös lähes kaikki netistä löytyvät & autolehtien löpinät arvonalemenista on laskettu näin, VAIKKA, kuten itsekin olet huomannut, toimituskulut, talvirenkaat, lohkolämppärit yms. käytännössä pakolliset tekevät vähintään 2 tonnia listahinnan päälle ja vähänkin kun ottaa lisäherkkuja (vetokoukkua, metalliväriä, tummennuksia laseihin, automaatti-ilmastointia) niin päästään jopa 5 donaa yli listahinnan. Esim. listahinta 23 tonnia, mutta tiskiin on oikeasti lyöty 26 tonnia. 4 vuotta ja 70 tkm myöhemmin vaihtohyvitys 12,5 tonnia. Itseään voi pissittää laskemalla arvonalenemaksi 23-12,5 = 2650 €/vuosi = vajaa 16 c/km, mutta todellisuudessa rahaa on hävinnyt 3375 €/vuosi ja 20 c/km.

        26,6 -> 15 k€ ja 40 tkm tekee kyllä arvonalenemaksi 29 c/km. 18 k€ hyvityksellä 22 c/km. Viimeksi mainittu alkaa jo olla kohdillaan. Kyllähän arvo laskee vaikkei autolla ajaisikaan. Jos kilometrejä tulee keskimääräistä vähemmän, ei arvonalenemaa voi ennustaa *pelkästään* ajokilometrien pohjalta.

        Ns. premium-autoissa lisävaurustelun hinnat ovat ihan omissa sfääreissään. Näissähän voi hinnat-alkaen hinnat voivat olla kohtuullisia, mutta tämä on tehty varusteista tinkimällä. Pahimmillaan ei ole edes peileissä lämmitystä eli varustelu on karumpi kuin tavisautojen karvalakkimallaissa! Sit ku raksitaan parit varustepaketit, niin hinta 5 k€ ja tähän päälle niitä herkkuja, mitä tavisautoon ei edes saa, niin hups, kokonaishinta 40 -> 55 k€ (kuten eräs ex työkaveri demosi). Auto myydään 3 vuotta myöhemmin hintaan 37 tonnia -> arvonalenema 1000 €/vuosi. Kun verrataan hyvitystä listahintaan. Kuten tapana on.

        Toki tämänkin voi selittää itselleen siten, ettei lisävarusteista ikinä hyvitetä senttiäkään => auton arvonalenema on oikeasti ollut vaivaiset 3 tonnia/3 vuotta ja ao. auto siis piti arvonsa erinomaisen hyvin ja oli parempi investointi kuin joku taviskippo, joka olisi menettänyt arvoaan 20 % vuodessa.


      • viimeinen-nissan

        Voin huomauttaa että turhaan näit vaivaa kun tuon sepustuksen laadit sillä myyjä oli tehnyt virheen laskiessaan välirahaa. Ilmoitti itse kun ensin kysyin maahantuojalta hintaeroa jälleenmyyjän hintaan. Väliraha putosi 2000 ja virhehyvitykseksi saan talvirenkaat vanteilla.
        Kyllä autokaupassa on lupa olla asiakkaan tarkkana. Vetävät höplästä taukkeja armotta. Ei vieläkään loistokauppa mutta sinne päin.
        Tappelin aiemmin käytettyjen kanssa mutta kun pitää auton uuden karheena saa huoletta ajella. Kalliita kilometrejä kieltämättä mutta mukavuus maksaa.


      • T-jetB
        viimeinen-nissan kirjoitti:

        Kadjar vähän turhan iso tarpeisiini muuten kiinnostaisi. En viitsi alkaa tallia suurentamaan. Ei qassuni ole merkittävästi ruostunut mutta alustassa merkkejä heikosta suojauksesta. Fiiu kiinostaisi, on hiukan pienempi kuin nykyinen qassu mutta maine olematon. Itselläkin Fiatin vioista kokemusta.

        Tuo 20cen/km ei voi pitää paikkaansa. 50 tuh. ajetuista ei sen mukaan hyvitettäisi kuin kymppitonni ja 50 tuh. ajomäärä on lähempänä normaalia kuin alle 40 tuh. Eihän kukaan järkevä ihminen ostaisi uusia autoja jos arvon alenema olisi tuo.

        En tiedä, miilloin sulla on fiude ollu, mutta mulla Bravo T-Jet 2008 (uudesta) oli todella mainio ja laadukas paketti. Käsitykseni fiatista muuttui täysin.


      • viimeinen-nissanko
        T-jetB kirjoitti:

        En tiedä, miilloin sulla on fiude ollu, mutta mulla Bravo T-Jet 2008 (uudesta) oli todella mainio ja laadukas paketti. Käsitykseni fiatista muuttui täysin.

        Kieltämättä omista Fiat kokemuksista on aikaa melkein parikymmentä vuotta mutta pääasiallinen harmi oli nopea ruostuminen vaikka teetin asianmukaisen massauksen. Auto oli Uno. Auto muuten ihan asiallinen mutta vaihteistoa piti alussa säätää. Unon kantavuuskaan ei ollut häävi eli jouset löi pohjaan suuremmissa heitoissa.

        En ole täysin hylännyt 500x sillä se olisi sopivan kokoinen ja moottoria on ylistetty autolehdissä ja keskusteluissa. Fiatin jälleenmyynti arvo huolettaa eniten ja siksi Qashqai on edelleen ykkösmerkki mutta päätöstä ostosta en ole tehnyt. Sekin arvoitus onko Fiatit lämpöisiä autoja kun nämä pensapihit moottorit ei juuri hukkalämpöä tuota. Kylmäkoeajoa ei pääse enää tänä keväänä ajamaan.


      • T-JetB

        No, itse olen sitä mieltä, että tuossa tulee ottaa huomioon parempi hyvitys Fiatiin, eli saat sen 2500e nyt , jos sitten mitä häviätlkin seuraavissa kaupoissa, niin Fiatin silloiseen hyvitykseen voit lisätä 2500e, jos oikein ymmärsin tätä keskustelujataa.
        Oikeasti uskon, että aika yksiin menee loppupeleissä.

        Kymmeniä uusia autoja omistaneena olen sitä mieltä, että alkaa olla ihan kaiken kaikkiaan aika riskaapeliä ostaa uusi auto, jos pelkää tulevaa hyvitystä, koska kukaan ei tiedä tulevia autoveropäätöksiä.

        Kolmas asia on sitten se, että alempi, tuleva hyvitys ei paina lainkaan niin paljon, jos auto ostetaan velalla, eikä missään vaiheessa makseta loppuun. Toki asia on otettava huomioon ja mietittävä tarkasti, mutta vakavaraiselle ei niin iso asia.

        Keski-Euroopassa tuo Fiat on kova sana, ja oikeasti tyylikäs ja tehokas peli.


      • T-JetB

        Jäi sanomatta, että Bravo oli lämmin talviauto, tuli testattua -32C pakkasessa. Ilman apulämpöjä käyntiin yön yli seisseenä ja lämpimäksi normi ajassa. Tuon 500x fiatin koneet ovat tuon T-jetin perillisiä.


      • viimenen-nissanko
        T-JetB kirjoitti:

        Jäi sanomatta, että Bravo oli lämmin talviauto, tuli testattua -32C pakkasessa. Ilman apulämpöjä käyntiin yön yli seisseenä ja lämpimäksi normi ajassa. Tuon 500x fiatin koneet ovat tuon T-jetin perillisiä.

        Koeajossahan tietysti paljastuisi monia asioita mutta lämpimyyttä ei tänä keväänä ei pysty enää testaamaan jos ei tule vielä kovaa takatalvea.
        Miten tuo 3000 / 2v realisoitui? Vaihdoitko kaksivuotisen auton uuteen?


      • T-JetB

        Joo, kaksi vuotta pidin ja 33tkm. Ko.autolla tuli ajettu aina niin tolkuttoman kovaa (liikkui tosi helposti yli sallittujen), että päätin myydä sen ihan itsesuojeluvaistona, ja toki vaihdokki sattui myös tosi hyvin kohdalleen.


    • Juizet86

      Joo ja kun tuon Fiatin ostat niin sitten saat vasta ihmetelläkkin muutaman vuoden päästä että kuinka paljon auto arvo on pudonnut!! Kai Fiat on niitä jotka pudottaa hintansa nopeimmin koska kysyntää ei juuri ole. Renault on toinen vastaava, mutta uskon että tuo Kadjar ehkä hieman paremmin hintansa pitää. Renaultissa arvo alenee nopeasti suhteessa auton ihan ok tämän päivän laatuun nähden.

      • T-JetB

        Ja tosielämän kokemuksena voin kertoa, että hinta tippui minulla tuossa T-Jet Bravossa 2 vuodessa n. 3000e. Se, onko se paljon vai vähän jääköön jokaisen itsensä mietittäväksi. Minkä Fiatin olet viimeksi vaihtanut ja milloin?


    • 1900

      eikös rellu ja nissan ole sama auto

      • Vapari-paras

        Rellussa ja Nissanissa on 60% samat osat mutta nissan saa silti auton luotettavammaksi eli sähköosat on alkuperältään Japanista. Nissanilla on myös maailman markkinat kun rellua myydään Euroopassa ja eniten Ranskassa.


    • qashqaitäälläkin

      Autoliitto laskee auton hinnan keskimääräiseksi alenemaksi 14% vuodessa. Tällä on hyvä tarkistaa, ollaanko yhtään samalla hehtaarilla. Edellyttää, että osaa laskea prosenttilaskuja. Esimerkiksi pankkien toiminta ja kannattavuus perustuu siihen, että ihmiset yleisesti eivät osaa prosenttilaskua.
      Toki autoliikkeen pitää hyvityshinnassa laskea mukaan myös vaihturin siivous ja vahaus, tarvittavat pikkukorjaukset, joita omistaja ei kerro, mutta jotka pitää laittaa ennen myyntiä, ja vihdoin kaksi uutta rengaskertaa. Sehän se ainakin itsellä antaa sysäyksen autonvaihtoon, kun kaksi sarjaa renkaita on sakkorajalla.

    • Kaskaikai

      Kaskait on kyllä ihan perseestä, en ymmärrä ketkä urpot niillä kehtaa ajela

      • QashAsx

        Ehkä noin, mutta pitävät hintansa yleensä hyvin. Toisille on sama millä ajaa,kun kaikki autot ovat lähellä toisiaan.


      • vapari-paras

        Sellainen joka ei ole koskaan Qashqailla ajanut ei tiedä kuinka hyvä auto se on ajaa. Menee kuin juna kiskoilla uraisillakin teillä ja ainakin tämä 1.6 vapari menee vähällä kulutuksella ja huollot halpoja kun teettää ne muualla kuin merkkiliikkeissä.
        Qashqain huonoin ominaisuus on heikko ruostesuojaus eli jos pitää autoa kauan, kannattaa teettää alustan laadukas massaus, missä muovipanelit poistetaan työn ajaksi. Omaani on tehty eikä ainakaan vielä ole ruostetta alustassa vaikka autolla ikää jo 6 vuotta. Itse en vaihda enää Qashqaihin koska sitä ei saa vaparikoneella. Hondaa ja Hyundaita saa vielä vaparilla, ei juuri muita. Ehkä hypridi Tojo tulee kysymykseen.


    • makunskul

      Kuka nyt viitsii ottaa vaihdossa maailman rumimman auton,samaa mieltä oltiin Top gearissä.Kun ruma on rumaa,se on todellakin rumaa.

      • T-JetB

        Kauneus tai kauheus katsojan silmässä on sanonta, joka pitää paikkansa. Qq-Nissania on kyllä myyty tosi hyvin.


      • Eiehkätarvettakaan

        Aika harva taitaa Qashqailta hakeakaan maasturin tai edes citymaasturin etenemiskykyä - muistelen joskus lukeneeni että 90% Qashqaista on etuvetoja. Nettiauton käytettyjä jos katselee niin suuruusluokka näyttäisi pitävän paikkaansa.


      • vapari-paras

        No, itse hain autoon parempaa maavaraa kuin yleensä suomessa myytävissä autoissa on. Myös korkeampi istuin ratkaisi sen että päädyin ostamaan Qashqain. Hintakin oli tietysti houkutteleva kun sitä vertasi citymaastureihin. Nelivetoa en ole aiemminkaan tarvinnut. Valintani osui siksi oikeaan ettei ylimääräisiä huoltoja ole tarvinnut koko omistusaikanani teettää. Se on suorastaan ihme tai sitten olen saanut poikkeuksellisen paketin.


      • onneksi-huomasin

        Oho! Meinasin juuri ostaa, mutta TopGearin ja yhden suomi24-trollin mielestä se on ruma, joten enpä ostakaan! Onneksi huomasin tämän viestin!


      • qashqai-komistus

        Osta pois, varsinkin 2015 malli, nehän viedään käsistä ettei edes kaikille riitä. Naapurit tulee pirun kateelliseksi kun seisotat pihalla viimesen päälle kiiltävää Qashqaita.


      • viimeinen-nissan

        Nythän selviskin miksi hyvitys vanhasta on alakanttiin. Jos uudessa autossa on joku kamppanja meneillään, esim. talvirenkaat, moot.lämmitin, metalliväri ja näillä varusteille laskettu vaikkapa 2500 euron arvo, sama summa vähennetään joko kokonaan tai osittain vanhan auton hyvityksestä.

        Tämä selvisi kun kävin tarjoomassa qassua stokmanin ford focus tarjoukseen. Myyjä kertoi kysymättä että tarjouksella on alentava vaikutus vaihdokin arvoon, elikkä tarjouksen maksaakin ostaja eikä mikään stokman. Täydellistä sumutusta nykyajan autokauppa.


    • 500X

      Miettikää itse jos menisitte ostamaan 3-vuotiasta vastaavaa Nissania liikkeestä, paljonko maksaisitte. Ja samalla kannattaa jo miettiä paljonko siitä saa vaihdossa muutaman vuoden päästä. Ja täytyyhän liikkeenkin saada jonkunlainen myyntipalkkio välistä. Kyllä 500X varmaan laatupeli on. Itse ajelin Grande Puntolla useamman vuoden ennen vaihtoa vähän uudempaan Bravoon ja molemmat Fiatini toimivat mainiosti. Fiatilla on todella menestyksekäs, pian 117 vuotias autonvalmistushistoria takana ja monissa kohtaa ollut edelläkävijä. Fiatin malleja on tehneet lisenssillä ainakin Lada, Seat ja Kia.

    • 500X

      Grande Punton ostin 2011. Pari kuukautta vanha esittelyauto, ajettu n.400 km, toimitusaika oli n.2 vkoa kaupanteosta (liike ei voinut luovuttaa heti, koska heidän täytyi tilata uusi esittelyauto tilalle). Maksoin tuosta 11600 €, sis. metalliväri, 2 renkaat, aluvanteet. Lohkolämmitintä en hoksannut tinkiä, joten ostin sen myöhemmin sisäpistokkeineen asennettuna alle 400 €. Ensimmäisen huollon teetin ostoliikkeessä, muut edullisesti muualla. Ajoin sillä 106 tkm ja toimi todella huolettomasti, viattomasti. Vaihdoin sen vuosi sitten toiseen Fiatiin. Hyvitys alle 30 tkm ajettuun 2012 mallin Bravoon oli 5000 € ja välirahaa jotain 5700 €. Mielestäni Bravon hinta tuolloin 10700 € oli ihan kohtuullinen (sis.lohkolämmitin, aluvant, 2 renk, vetokoukku) ja myöskin hyvitys GP:sta myös kohtuullinen, jossa oli tuulilasiin tullut halkeama kiveniskusta hieman aikaisemmin. Kysyin lasiliikkeestä uuden tuulilasin hintaa, olisi ollut vain 200 € asennettuna. No, jätin sen vaihtamatta ja vaihdoin auton. Puntolle arvonalennusta tuli 4 vuodessa ja 105 tkm matkalla n.7000 €. Liikkeessä pyynti oli myöhemmin 6700 € ja kaupaksi tuo taisi mennä parissa kuukaudessa. Arvonalennus G. Puntossani oli n.7 senttiä / km. Täytyy ottaa huomioon myös se, että Grande Punto oli jo korimallina melko iäkäs, samoin oli myös Bravo joten ei niistä hirmuisia hintoja kannata maksaa. Samoin vanhemman mallin Qasqai ei enää korimalliltaan ole kovin tuore. Ja uusista autoista pikkuautot pudottaa euromääräisesti kaikkein vähiten hintaa.

    • Romujakaikki

      Täällä oikeesti joku kehuu qashkaita hyväksi ajaa!!hahah. On se varmaan hyvä kun vertailee fiattiin ja johki daciaan. Mutta ette ole kyllä autoilla ajaneet jos qashkaissa on mielestänne yleensäkkään mitään ajo ominaisuuksia. Uusi X-trail on myös halpa ja ajettavuus on aivan kamala. No ymmärtäähän sen kun alle 40 tonnilla ei käytännössä saa mitään kohtuullista uutta autoa jolla ylipäätänsä voisi ajaa. Meluisia,muovisia, mitäänsanomattomia moponmoottoreilla varustettuja romuja valtaosa. Toki jos vain haluaa kulkineen niin noi on just niitä laitteita sitten, autot on ihan erilaisia. Valtaosa näistä qaskain ostajista onkin eläkeläisiä ja ainoat asiat joita ruksataan on joku vetokoukku ja lohkolämmitin mikä lie??minulla on aina perusehto webasto, seuraavaan autoon tulee semmonen mitä voi käyttää myös puhelimen aplikaatiolla kätevästi.

      • nisukki

        Joopa joo, eihän Qashqain ajo-ominaisuuksilla voi kilpailla esim. Fordille tai VW:le mutta itse ajoin Mazda CX3 viime viikolla ja vaikka kyseinen automerkki tunnetaan hyvistä ajo-ominaisuuksista ja voittanut autolehtien vertailuja, niin olihan kamala ajettava tämä Mazdan Skayaktiv. Kaupunki pyörityksessä vielä menetteli mutta kun motarilla nostin nopeuden sallittuun, alkoi keula tehdä outoja temppuja, ei kulkenut suoraan sekunttiakaan vaan haki uutta suuntaa jatkuvasti. Eipä tehnyt mieli kokeilla suurempia nopeuksia vaan auto kaupan pihaan äkkiä ja palaute myyjälle, joka alkoi selittää että Mazdassa oli alla kitkat jne jne.

        Vertailun vuoksi käväisin Qashqaillani tempasemassa saman lenkin niin ikään kitkoilla ja meni kuin juna suoraan motarinopeuksissa. Mutta ei Qashqain ajo-ominaisuuksia silti voi kehua parhaiksi koska sen ohjaus on tunnoton mutta samanlainen vika se on kaikissa ohjauksen sähkötehoistetuissa autoissa. Sitä paitsi Qashqai 1.6 ei tarvitse weberiä, josta ei ole kuin harmia pitemmän päälle.


    • 500X

      Fiatien ajettavuus joissakin malleissa meni 90-luvun lopulla huonompaan suuntaan ainakin testien mukaan. Esimerkiksi kun Tipon tilalle tuli Bravo/Brava ja Tempran seuraaja Marea. Vielä nämä Tipo, Tempra, Uno, Croma olivat aivan huippuja ajettavuudeltaan ja päihitti saksalaiset, ranskalaiset ja varsinkin japanilaiset selvällä erolla. Tuohon aikaan eurooppalaisista usein Fordeissa oli melko huonot ajo-ominaisuudet. Ja myös 60- ja 70-luvuilla Fiatit olivat ominaisuuksiltaan edellä aikaansa, mutta 2000-luvun alussa Fiateja ei kovinkaan kehuttu ajettavuudeltaan enää, saman konsernin Alfoja kylläkin. Tosin jokunen poikkeus Fiatillakin oli, esim. v.2000 tullut Puntoa ilman ohjaustehostinta kehuttiin erittäin tunnokkaaksi talven liukkailla teillä eräässä kestotestissä. Myöhemmin joitakin Fiatien ominaisuuksia on kehuttu ja samassa autossa on jotain alustaan liittyvää moitittu. Tuo jousituksen pintakovuus on nykyfiatien useimmissa malleissa ollut negatiivista mukavuuden kannalta.

      • Autotoimittaja

        Että fiatti päihitti saksalaiset ajettavuudellaan selvällä erolla? Oliko fiat lehdessä?autolehtien jutut ovat maksettuja mainoksia käytännössä aina. Olen itse toimittaja ja testaan autoja. Oikeat kuskit tietävät parhaiten mitkä auton on hyviä, kannattaa rekisteröityä johonkin paöstalle jossa saa aitoja testituloksia käyttäjiltä. Suomi24 varmaan osa on totta mutta paljon myös pelkkää skeidaa jutuista.


    • Tsunamius

      Qashqain hinnat-alkaen versiot on niin nettohinnoiteltuja kuin olla voi joten ei niihin yksinkertaisesti voi hyvittää juuri mitään. Ota parempi malli niin saat hyvitystä enemmän jos sulle se on tärkeintä eikä väliraha.
      Nuo autolehtien testit on ihan täyttä huuhaata. Ajelin uudella Focuksella jossa pitäisi olla niin älyttömän hyvä ohjaustunto ettei maailmassa koskaan parempaa. Todellisuus on se että ko. auto on ihan karsea ajaa. Tuulet heittelee sitä kuin leppäkeihästä, auto soutaa urissa ja alustan melu aivan kauhea. Varustelu puuttuu täydellisesti. 1.0 Ecoboost kuulostaa samalta kuin mopoauto tyhjäkäynnillä, 3 pyttyä, välillä tuntuu että se sammuu.
      Osta Nissan. Qashqai kulkee älyttömän hienosti verrattuna melkein mihin vaan.

      • viimeinen-nissan

        Heitin lenkin samaisella focuksella ja minusta se meni mainiosti. Ohjaus ei ollut takavuosien luokkaa, tarkoitan focuksen ensiesittelyä jolloin siinä oli vielä hydraulinen tehostin mutta kyllä ford osaa tehdä paremmin myös sähkötehostuksen kuin esim. japanilaismerkit. Qashqain ohjaus ei ole huonoimmasta päästä mutta sen kanssa pärjää kaikissa nopeuksissa.

        Vielä tuosta hyvityksestä ettei hankintahinnalla pysty vaihdokin arvoa nostamaan. Tarjoamani Acenta maksoi uutena 2013 varusteiden kanssa aika tasan 26 500 e eli kolmessa vuodessa siitä oli sulanut 11 000 e, mikä on pohjanoteeraus myyjältä sillä tarjosin piruuttaan myös Suzukin S4Grossiin niin väliraha olisi jäänyt 7500 e, vaihdokin hyvitys 17 500 e ja Suzuki on sentään kalliimpi kuin 1.2 Acenta Qashqai. Suzukia en nelivedosta huolimatta kuitenkaan osta, sillä Suzukilla jarruttoman peräkärrin suurin massa vain 400kg. Täysin hyödytön laittaa koukkua moiseen.


      • viimenen-nissan

        Piti lisäämäni että focuksella voi vetää jarruttomalla 675kg vaikka mottina 1.0 turbo 125hv. Suunnilleen saman kokoinen kuin Suzuki.

        Pitääkö muuten paikkansa ne jutut että uusi 1.2 DIG Qashqai on hitaasti lämpenevä? Hitaampi kuin vanha 1.6 litranen vapari.


    • 500X

      Kannattaa vaikka mennä kirjastoon ja lukea vanhoista autolehdistä vertailut. Esimerkiksi v.88 tai 89 oli TM:n suurvertailussa Fiat Tipo, Ford Escort, Renault 19, Peugeot 309, Toyota Corolla, VW Golf. Tipossa oli taksitilat ja ajettavuudeltaan paras! Golfinkin ajettavuutta kehuttiin, mutta ei ollut aivan Tipon veroinen. Corolla oli huonoin ajaa. Uno voitti useita TM:n vertailuja ja kerrankin oli otsikko että jälleen numero Uno! Croma oli v.86 melko samanveroinen ajolleen kuin MB 190 mutta kokonaisuudessa ( varustelu, tilat jne.) Fiat voitti koko vertailun, mersun jäädessä viimeiseksi. "Parhaan ajonautinnon tarjoaa Fiat". Mukana oli myös Volvo 740, Saab 9000, Audi 100 ja Ford Scorpio. Ford oli ajolleen vertailun huonoin, vaikka siinä olikin mukava jousitus. Minulla on tässä melko tuore Klassikot -lehti, nro 08/15, ja siinä on juttua eräästä -89 mallin Unosta jolla ajettu vain 7700 km! "Pienen ajolenkin perusteella Fiat Unon aikanaan keräämät kehut eivät ole keksittyjä. Auto menee isolla tiellä kiltisti suoraan eikä monelle pienelle kiesille ominaista levottomuutta ole.. Koeajon hämmästyttävintä antia on Unon eteneminen ilman merkittäviä nitinöitä ja natinoita, jollaisia pitkälle muovisesta ohjaamosta luulisi kantautuvan sieltä täältä." Ja auton omistaja totesi että "onhan se 80-luvun parhaita pikkuautoja yhdessä 205-pösön kanssa"

      • nisukki

        En kutsuisi autolla ajoa enää nautinnoksi, millään sähkötehostetuilla autolla mutta jollain vikurilla ajo on kyllä jopa vaarallista ja vaatii kuljettajalta valppautta. Uraherkkyys voi myös johtua renkaista mutta liian herkästi palauttava ohjaus on hankala ja kulusta tulee kulmikasta. Juuri sellainen oli Mazda CX3 ohjaus. Auto ei suostunut kulkemaan loivaa kaarretta satasen nopeudessa tasaisesti vaan pyrki ryntäilemään sisäkaarteeseen päin. Sanoisin Mazdan ohjausta hengenvaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa.

        Fiatista ei ole kokemuksia kuin -80 luvulla kun ajelin 127:la. Niitä ensimmäisiä etuvetoisia enkä muista että olisi ollut erityisen hankala ajettava, ei ainakaan ollut pusku ominaisuutta mutta sen muistan että jos talvella jäi johonkin jumiin niin alkoi herkästi sutimaan eli jousitus oli liian löysä, vetävän pyörän pyrkiessä pomppimaan mutta etuvetoisella fiiulla ei jäänyt sellaiseen jumiin mistä ei olisi pakilla päässyt pois. Korkea maavara teki sen mahdolliseksi. Ei onnistu nykyisillä maata nuolevilla pikkuautoilla.


    • Taasiasantaali

      Menis ukko Fiatin tuokkosta omalle palstalle kehumaan

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      327
      3235
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      224
      2010
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1437
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1319
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe