Kuinka pian vv- oireet alkavat

Oikkuko

Kuukautisten loppumisesta? Olen hieman "ymmälläni" kun luen näitä vv-keskusteluja. Kerron hieman itsestäni. Olen 60- vuotias. Viimeiset kuukautiseni olivat lokakuussa, siis noin reilut 4 kuukautta sitten. Sen koommin ei ole peräpää vuotanut! Eikä ole ollut minkäänlaisia kuumotuksia, hikipuuskia, saatikka mitään muutakaan kommervenkkiä. Eikä niitä kyllä ollut ennen kuukautisten loppumistakaan. Siis aivan kummallista, kun vertaan itseäni teihin muihin, joilla on aivan kamalia oireita. Onkohan juuri niin, että pääsen vaihiksista pelkällä säikähdyksellä?
Minun äidilläni ja ainoalla siskollani ei myöskään ole ollut sen kummempia vaivoja. Tottakai olen tosi kiitollinen, jos pääsen näin vähällä! Mutta se tuntuu perin kummalliselta. Toki gyne sanoi, että on olemassa muutama prosentti naisia, joilla ei ole lainkaan oireita.
Onko täällä muita samanlaisia?

17

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen47v

      Jaa-a, luulen että harvassa ovat ja eivät tänne eksy kun ei tarvitse vertaistukea hakea tai kokemuksia (lue kärsimyksiä) jakaa. :-) Olen onnellinen puolestasi. Vähällä pääsit, ei sulle varmaan mitään oireita ole tulossakaan kun olet noin pitkälle jo selvinnyt. Onnea!

    • Oikkuko

      Vielä yksi pointti. Olen ollut aina teen juoja, etenkin vihreän teen. Ja niin on myös äitinikin. Olen kuullut, että idässä esim. Japanissa ja Kiinassa ei tunneta sellaisia kuin naisten vaihdevuodet. Ja siellähän juodaan paljon vihreää teetä! Olisikohan tällä jotain tekemistä asian kanssa. Olen joskus kuullut, että vihreällä teellä on hyviä vaikutuksia vaihdevuosiin.
      Kokeilkaa jättää kahvi pois ja ottakaa tilalle vihreä tee!

      • Nainen47v

        Kiitos vinkistä! Täytyisi kokeilla, harmi vaan kun se kahvi maistuu niin hyvälle! Mutta en lainkaan epäile etteikö ruualla tai juomalla olisi merkitystä. Tästäkin olisi kiva kuulla muiden kokemuksia.


      • Estrog

        Olen juonut vihreää teetä jo 15 vuoden ajan. Kahvia en ole juonut vuosikymmeniin. Minulla on todella rankat vaihdevuosioireet. Oli jo esivaihdevuosien aikana.

        Se, että reagoin vähentyneeseen estrogeeniin jo esivaihdevuosien aikana, niin rajusti, vaikka FSH-arvot olleetkaan vielä kovin muuttuneet, viittaa siihen, että kehoni kaipaa tavallista enemmän estrogeenia.

        Kuumien aaltojen alkamisen jälkeen lääkäri suostui vasta kirjoittamaan estrogeeniä. Annosta piti nostaa pitkään ja oireet alkoivat helpottaa vasta, kun estrogeeniannos oli 5- 6 mg päivässä - sitä olen yrittänyt vähentää, mutta oireet alkavat heti seuraavana päivänä pahentua pienemmällä annoksella.

        Onnittelut kaikille, jotka pääsevät vähemmillä vaivoilla.

        Japanissa ja Kiinassa kai käytetään paljon soijaa - se sisältää myös estrogeeniä, joten voi olla apuna. Ehkä heillä ei vain ole muutenkaan näin hankalaa jo geeniensä vuoksi.

        Ihmiset ovat erilaisia monin tavoin. Esim. joissain kulttuureissa syödään pienestä lapsesta asti tosi tulisesti maustettuja ruokia ja heidän vatsojensa limakalvot voivat ihan hyvin. Oma vatsani ei kestä yhtään mitään tulisempia mausteita - tosi mietoa ruokaa pitää syödä, ettei tule vatsa kipeäksi.


    • Oikkuko

      Ja vielä yksi juttu! Nyt muistankin! Olin muutama vuosi sitten kahvilla erään naisen kanssa. Hän sai ihan hirveän hikipuuskakohtauksen kumottuaan kahvikupillisen kitaansa. Hiki virtasi aivan vuolaana hänen naamastaan, niskassaan, ja hän pyyhki epätoivoisesti itseään lautasliinoihin! Siis ihan totta! Ja hän sanoi, että kahvi on pahasta vaihdevuosille. Olen kuullut tämän muidenkin suusta.
      Nyt kaikki naiset kokeilemaan vihreää teetä! Onhan se varmasti aluksi vaikeaa jättää kahvi pois, jos on aina sitä juonut. Mutta kyllä se onnistuu!
      Ja mitäpä sitä ei tekisi, kunhan vain saisitte helpotusta vaihiksiinne

      • hevosmiestentietotoim

        Mää taas kuulin semmost iha varmaa tiatoo, ett tosi tyhmill ei ol vaihdevuosoireit.

        Kaikennlaist mää ain kuule.


      • RouvaRaatikainen

        Luontaistuotekaupoissa myydään jotakin vihreä tee valmistetta. Vaihdevuosiin. En nyt vaan muista sen nimeä. Voipi olla ihan vaikuttavatkin.


      • voijestasnäitä

        Ihanko tosi. En tule ikinä juomaan teetä, en vihreää enkä mitään muutakaan. Se ei teestä johdu, ettei vaihdevuodet oireile joten turha mainostaa, kaikilla ei tule oireita ja jos tulee osalla kestää muutaman vuoden osalla pidempään. Taidat olla joku luontaistuote myyjä kun niin innokkaasti teetä kehut.

        ps. jotkut ovat kofeiini yliherkkiä, liika kahvi tekee kaikkia jänniä oireita, minulle teki jo parikymppisenä jos liikaa kahvia join.


      • Estroelli
        hevosmiestentietotoim kirjoitti:

        Mää taas kuulin semmost iha varmaa tiatoo, ett tosi tyhmill ei ol vaihdevuosoireit.

        Kaikennlaist mää ain kuule.

        Murteesi on hauska, mutta kommenttisi ei, joten mietippä kahesti ennenkuin tänne kirjoittelet!


    • Toinenoikku

      Olen 55-vuotias. Kuukautiset loppuivat reilu kaksi vuotta sitten. Ei kuumia aaltoja, hikoiluja, mielialan vaihteluita tai muitakaan oireita. Ihan tyytyväinen olen tilanteeseen näin.

    • Uneton_vain

      Olen 53 v, viimeiset kuukautiset muistaakseni 3 v sitten. Sitä ennen muutama vuosi epäsäännöllisyyttä. Siinä vaiheessa oli joskus hikoilupuuskia ja yöunet heikkeni. Nyt ei muuta paitsi unettomuus. Siksi olenkin palstalla, en haluaisi hormooneja vain yhden oireen vuoksi, jotain apua olisi kuitenkin saatava.

      • Progynovafani

        Voit kokeilla Melatoniinia. Mua se ei auttanut.
        Gyne kysyi silloin, kun oireet alkoi, että mikä on pahinta. Jos unenpuute, kokeillaan M:a. Jos jokin muu, lääkitään muuten. Unenpuute se pahinta oli, kun ei yö-3 onnistu nukahtamaan herättyään hikisenä. Kokeilin siis M:a, siihen ei tule riippuvuutta ja sitä käytetään JetSlag-jutuissakin, sanoi gyne. Vaan hikoilin eikä M muutenkaan auttanut, sitten aloin syödä Progynovaa ja se auttoi. Kyllä yöpaita usein lentää pyykkiin, mutta nukun hyvin. Kun lopetan P:n (jos lopetan) olen kai sydäririskiryhmässä?
        Tuon kahvijutun voisin uskoakin, mutta juon kahvia, olen kai addikti.


    • fdghfdhfdhfdh

      Ei niitä kaikilla ole, ei meidänkään suvussa. Vanhenemista ei kuitenkaan voi estää. Todennäköisesti ryppyjä tulee kiihtyvällä vauhdilla, hiukset harmaantuvat ja ehkä limakalvot aristavat (alapää, virtsatiet, silmät).

      Onneksi olkoon, että vältit pahat mielenmyllerrykset! Muistathan mukavan ja rentouttavan liikunnan, sillä saa hyvää mieltä, kuntoa, terveyttä jne...

    • Oikkuko

      Ei rypyn ryppyä!

    • hopotiho

      Minulla menopaussi oli 57-vuotiaana ja alle puolivuotta siitä aloin huomata naiseuden katoamista sekä jätkämäisten piirteiden korostumista, mitkä ilmeni mm. siitä että saatoin olla viikonkin ilman tarvetta masturboimiseen, orgasmiin pääseminen vaikeutui tai en päässyt ollenkaan, limakalvot alkoivat kuivumaan sekä ylä että alapäässä ja etenkin nenän vaistomaisesta kaivelusta tuli suorastaan ongelma, jotkut piilossaolleet perverssiot saattoivat nousta äkillisesti pinnalle, sillä jos oikein muistan jotenkin ajatelleeni viehättyneesti nuorista naisista, mikä minun seksuaalisuudelleni ollut varsin vierasta, kolotuksia alkoi olla kaikissa nivelissä, ja erityisen selvästi suolainen aamiainen houkutti kun ruisleipää alkoi tehdä mieli vaikka en koskaan aiemmin ollut syönyt aamiaisella muuta kuin makeaa, lisäksi suorastaan höppänöitymista, esimerkiksi täysin sattumoisin kohdatut pikkuvauvat ja koirat saattoivat herättää emotionaalisen reaktion ja teki mieli leperrellä, sitten keskivartalon paisuminen oli silmiinpistävää, voi olla että oireet ulottuivat kaikkiaan koko persoonallisuuden mummoutumiseen. Olettaisin varsin tyypillisiksi, mutta minulla vain sen puolen vuoden kokemus, koska sitten siirryin hormonikorvaushoitoon ja em. oireet katosi sillä.

    • vanheneminenon

      Yksi varma merkki on hiekkamainen tuntemus jossakin kehon limakalvolla. Sitä voi itsekukin tulkita eritavalla ja jotkut eivät edes tunnista omaa oireluaan, vaan hakevat syytä ympäristöstä esimerkiksi kuivasta huoneilmasta tai sotkevasta lemmikistä.

    • IhankoTosi

      No nyt on kahvi jätetty pois, ja katsotaan hillitseekö se oireita! Raportoin aikanaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe