Mitä tarkottaa warettaminen??

urpo....

Mitä tarkottaa warettaminen ?!

kiitos niille jotka vastaavat asiallisesti.

7

2390

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xyz

Datan varastamista.

• Rantarosvo

XYZ tapansa mukaan sanoi asian lyhyesti ja ytimekkäästi. Mie laitan pikkasen pitemmän jutun.

P2P on vertaisverkko (peer to peer) Vertaisverkon muodostavat sen käyttäjät omilla koneillaan. Verkkoon liitytään jollain P2P ohjelmalla ja sen tarkoitus on jakaa tiedostoja suoraan käyttäjältä toiselle. Eli käyttäjä jakaa omalta koneelta tiedostoja muille ja saa vastaavasti ladata tiedostoja muiden verkossa olevien koneilta.

Tämä heikentää koneesi tietoturvaa, eikä virusriskiäkään sovi väheksyä. Saat itse päättää mitä tiedostoja jaat.

Verkossa liikkuu laillistakin tavaraa, mutta arvioiden mukaan yli 90% on laitonta. Suomen laki sallii tiedostojen kopioinnin omaan käyttöön, mutta niiden jakaminen on rikos. Tietokone ohjelmien kohdalla kopioiminenkin on laitonta. Laillisia P2P verkossa liikkuvia tietokoneohjelmia ovat freeware ohjelmat joita voi ladata ilmaiseksi myös netistä normaalilla selaimella.

Musiikki ja elokuvat ovat laillisia jos niiden jakaja on tehnyt ne itse. Kenenkään kotivideot tuskin paljon kiinnostaa, ja hollywood tuotantoa ei niiden tekijät verkossa jaa. Pikkubändit jotka haluavat itselleen kuulijoita voivat jakaa musiikkiaan verkossa, ja se on laillista kun he itse suorittavat jakamisen.

Arvioiden mukaan nykyään vertaisverkkoliikenne on jopa 80% koko netin liikenteestä. Se tukkii monien korkeakoulujen verkot, ja haittaa muuta(laillista) liikennettä. Tiedostojen jakaminen on yleistynyt myös työpaikoilla. Koneet jätetään työajan ulkopuolella jakamaan tiedostoja ja näin riskeerataan koko yrityksen tietoturva.

Laittomuutta yleisesti vähätellään warettajien keskuudessa, ja vedotaan lain suomaan oikeuteen kopioida tiedosto omaan käyttöön. Ota kuitenkin itse selvää lakiasioista ettei tule yllätyksiä!!

Tiedostojen laitonta jakamista kutsutaan Warettamiseksi ja se on nykyään merkittävä osa piratismia. Suomessakin on suunnitteilla lähiaikoina tiukentaa tekijänoikeutta koskevaa lakia piratismin kitkemiseksi.

Rosmo

• keltään

sanan waretus historiaa? Software:sta se varmaan vääntyy mutta olisi mielenkiintoista tietää koska alkoi "waretus"?

• ,.-.,-

-.,,

• Rantarosvo
        keltään kirjoitti:

sanan waretus historiaa? Software:sta se varmaan vääntyy mutta olisi mielenkiintoista tietää koska alkoi "waretus"?

Miul ei ainakaan oo mitään tietoo "waretus" sanan historiasta.

Rosmo

• "varastamista"

tietynlaista varastamista. Mahdankohan saada sinulta
      kiitoksia vastauksesta, jos saan, olet jossakin määrin järjissäsi.
      Varettamisella siis välitetään tekijänoikeuslain
      alaisia tuotteita verkossa ilmaiseksi.
      Toki musiikkiCD:t ja elokuvat ovat Suomessa poskettoman kalliita, joten varettamisen voisi
      noin kansalaistottelemattomuuden kannalta olettaa
      olevan laillista. Mutta kun ei ole!
      Käännyppä maamme vastaavan ministeriön puoleen ja kysy miksi täällä niin innolla varetellaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2119
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1557
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1339
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      239
      1224
    5. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1180
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1096
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1016
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      926
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      901
    Aihe