Osa-aikatyö ja soviteltu päiväraha uo:ssa

TyönteonKannattavuusko

Moi. Tämmöinen on homman nimi, että olen ollut 2006 lähtien uo:n asiakas ja alusta lähtien tehnyt osa-aikatyötä jossa on provikkapalkka vaan. Sen lisäksi olen saanut kelan soviteltua työttömyysrahaa. Vuosien ajan tilanne on ollut sama ja uo:ssa ovat jauhaneet samat 20000 euron velat. Tein aikoinaan uo-selvityksessä 60 euron maksusopparin siis tuon olen heille maksanut joka kuu tai ainakin 11 krt/vuosi ilmoittaen ja sopien tuon poikkeusvapaan pitämisestä etukäteen. Kaikki meni vuosia ok, vaikka provikkapalkkani vaihtelee niin että joku kuu yhteensä on rahaa tullut alle suojaosuuden mutta yleisimmin jonkun verran yli ja pari viime vuotta kelan etuuden ehtojen parannuttua n. 800-900e/kk käteen. Sama soppari kelpasi tutulle uo-miehelle vaikka vireilletuloja ja varattomuuksia merkittiin aina muutaman kuukauden välein. Nyt sitten vuoden vaihteessa perkele muuttui vouti toiseen ja annas olla, tämä soitteli minulle ja kyseli tilanteestani. sanoin että ennallaan on ja olen maksanut tuota 60e edelleen. Tämä kuitenkin omaan tyyliinsä laskee kelan sovitellun rahan ja nuo pienet provikat yhteen ja sanoi nyt että että pitää alkaa maksaa enemmän. Ihan kuulemma normityyliin jolloin 60 sijasta lähtisikin yli 200e!
Tämähän tekee koko työnteosta täysin kannattamatonta ja turhaa, kun parhaimmillaankin rahaa on tullut n. 900e/kk käteen.

Nyt neuvoa viisaammilta kysyn, mitä kannattaa tehdä: 1. Lopettaa työt jolloin saan karenssin kun olen itse ottanut loparit. 2. Vähentää työntekoa mahdollisuuksien mukaan jottei mene korkoihin ja kuluihin vaivalla väännetyt provikat. Tällöin voisi asumistuki nousta ja saisin ehkä sossustakin jotain (nyt en saa kun olen halunnut tulla omillani toimeen. 3. Jatkaa töissä jolloin menee niin tiukaksi että saattaa tulla häätö ja ainakin normilaskut jää maksamatta.

Ja vielä: Kela sanoo että uo ei saa viedä mitään työmarkkinatuesta. Entä sitten työnantajalta tuleva palkka? Saan 2 kertaa/kk tiliä noin 200 euroa laaki jolloin sekin jää alle puolen kuun suojaosuuden selvästi. Ei työnantajani tiedä mitään kelan rahastani joka tulee vasta saadun palkan suuruuden perusteella seuraavassa kuussa. Eikö palkasta suoraan pidättäminenkin ole mahdotonta minun tapauksessani koska ei kukaan voi sanoa että saan niin ja niin paljon kelasta seuraavassa kuussa kun sellainen päätös tulee vasta tuon palkan perusteella?

Ei paljon naurata tällainen, miten on voinut liki 10 vuotta "kelvata" aiempi systeemi toiselle voudille mutta tälle uudelle kusipäälle ei?

Mitään vitunkaan apua isommasta pidättämisestä ei ole 20k veloillani ja tarkoitus on ollut se, että saan edes henkistä iloa työkavereista ja johonkin kuulumisesta sekä normilaskujen itse hoitamisesta. Nyt minut sitten halutaan syrjäyttää. Onko parempi yleisesti ottaen tehdä minusta veronmaksajien elätti ja kokonaan työtön?

14

6139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulosoton.alla

Tällaistahan tuo touhu nykyään on, kannattamatonta jos uo: ssa. Mulla sama tilanne ja nyt suosiolla työtön, vaikka töihin mieli tekisi. Sinuna vähentäisin työntekoa, voi kuitenkin työkavereita nähdä ja on muutakin puuhaa kuin kotona olo.

• 3737347

Uo:han laskee nettotuloista sen maksun, voit itsekin tarkistaa sen maksukieltolaskurilla ja juurikin tuo n. 200e sieltä tulee summaksi. Ihan sama tuleeko ne sun tulot 10 eri paikasta tipottelemalla mutta yhteenlaskettu summa merkitsee.

https://asiointi.oikeus.fi/web/asiointi/maksukieltolaskuri

Ikävä tuuri sulla ku uo vaihtui..jos näin voisi sanoa :(

• Aloittaja-uo-uhri

Joo, paska säkä tosiaan. Se on kyllä varma että ei ole motivaatiota paiskia hommia jos uo vie siitä ylimenevästä osasta 2/3. Sama perseily tietenkin on luvassa jos vaikka tulisi ns. alijäämäkuukausi jolloin saisinkin syystä tai toisesta vain esim. 500 euroa joku kuukausi yhteensä. Ei ne ääliöt tietenkään ota tällaista huomioon jos seuraavassa kuussa tulisi taas vaikkapa 800 euroa? Se vaan minua mietityttää että kuinka ne sitten käytännössä pystyy viemään minulta yhtään mitään jos kerran A. Kelan työmarkkinatuesta ei saa pidättää mitään ulosotossa ja B. Palkka jää alle suojaosuuden eikä palkanlaskija (eikä uo-mies enkä edes minä itse) voi tietää miten paljon seuraavassa kuussa palkan ja työaikojen perusteella lohkeaa soviteltua. Palkanlaskijahan ei voi laskea muulla kuin sillä kaavalla jossa noin 22,60 euroa pitää jättää jokaisesta palkkajaksoon sisältyvästä päivästä. Ja jo palkka jakso on esim. 1. - 15.3. on siinä jätettävä 15 x 22,60 mikä on reippaasti yli 300 euroa! Minullehan keskimäärin tulee vain noin 200 euroa palkkaa tällaiseen jaksoon. Miten uo-mies tällöin voi viedä tuon mahdollisen suojaosuuden ylimenevän summan 2/3 kun sitä ei tosiaan pystytä ennustamalla laskemaan mitä kelasta tulee? Jos ei kela eikä työnantaja kumpikaan pysty viemään mitään niin voutiko sitten sen laskelmiensa perusteella vie tililtä? Lisäksi kun tietää että on rahaa sinne tulossa niin ainahan voin käydä automaatilla ennen uo:n työpäivän aloitusta joka on vissiin 8.00? Ei taida olla ihan yksiselitteinen tääkään asia vai onko kokemuksia?

• olkitgigjyhh

4. Valittaa voudille eli uo-miehen esimiehelle virheellisesti tehdystä päätöksestä. Kukaan muu ei tee sitä puolestasi.
        5. Odotella rauhassa vielä viisi vuotta, jolloin kaikki vuoden 2006 velat vanhenevat ja ulosotto päättyy.

• laitontakotaas

Touhu on laitonta ulosotossa eli ulosottomies tahalleen heittäytyy tietämättömäksi ja vetäsee sulta rahoja, mitä ei kuulu ottaa, turvatakseen varmasti oman selustansa työpaikalla (jos heillä on itselläänkin provikkapalkka, tulosvastuu tai ovat korruptoituneita tai sitten se ikävin vaihtoehto, eli kyseessä on joku valeulosottomies vähän samaan tyyliin kuin valelääkärit tms.)

Ulosotto ei saa viedä Kelan rahoja (eikä toimeentulotukia). Lisäksi pitää jäädä tietty summa ihan normielämiseen. Tässä on siis pieni porsaanreikä. Ulosotto saa viedä työstä, joka on määräaikainen tai keikkatyö (joka on määräaikainen) yksi kolmasosan ja suojaosuutta ei tarvitse ottaa huomioon. Siis keikkatyöhän ei välttämättä ole määräaikainen työ (!). Sen sijaan keikkatyö tai provikkatyö, joka on toistaiseksi voimassaoleva eivät saa siitä mitään ottaa (itselläni sama juttu, soitin lakimiehille). Eli jos sun työsopimus on toistaiseksi voimassaoleva, mutta nollatuntisopimuksella (ja te-keskus lukee sen keikkatyöksi) ulosotto ei saa ottaa sun palkasta yhtään mitään. Siinä se provikkapalkka tai nollatuntisoppari ei vaikuta asiaan oikeasti mitään vaan se, millä on vaikutusta on sun työsuhteen laatu, joko toistaiseksi voimassaoleva tai määräaikainen. Ulosotto ei voi myöskään viedä tililtä toimeentulotukia, Kelan rahoja tai loppuosaa palkasta (mistä jo on ulosmitattu, tämähän tarkoittaisi, että ulosotto on 100%) tai siis voi, mutta se on laitonta ja silloin sun kuuluu siitä valittaa ja ulosoton kuuluu palauttaa sulle ne rahat. Näin siis jos sulla on vain yksi työpaikka. Tietysti ulosotossa voivat virheellisesti luulla, että sulla on monta työpaikkaa tms tai sitten jos sulla olisikin monta työtä niin asia on eri.

Kelan työttömyysrahoja ja palkkaa ei saa laskea yhteen. Ne on erillisiä eikä muutenkaan työttömyysrahoista saa ottaa mitään. Sun palkasta tosiaan voidaan viedä JOS se on määräaikainen, jos se on toistaiseksi oleva (keikkatyö tai ei, mutta jos palkka jää alle suojaosuuden) niin ei saisi viedä mitään.
      Jos ulosotto on ilmoittanut, että palkasta viedään 1/3 tai 2/3 niin siitä sitten viedään (vaikka päätös olisi laiton) ja palkanlaskia laskee sen mukaan mitä ulosottomies sanalee (Tässä vaiheessa ulosottomies voi tietty valehdella ja väittää muuta turvatakseen oman selustansa. Voi vaikka valehdella, että palkanlaskija tai työnantaja on tehnyt virheen tms. Se mitä ulosottomies sanoo ei tosiaan aina ole oikein eikä laillista. ) Jos sun työsuhde on toistaiseksi voimassaoleva niin palkanlaskijan pitäisi ottaa huomioon sun suojaosuus. Sillä ei myöskään ole mitään väliä minä päivänä se palkka maksetaan.

Eli mitä voit tehdä: a) valita ulosottomiehen esimiehelle (huomauta ensin asiasta ulosottomiehelle) b) lopetat työn, koska se ei ole kannattavaa (huom. ulosottomiehet voivat olla sen verran korrptoituneita ja veemäisiä, että jos olet koeajalla voivat esim. soitella tai palkata soittamaan sinne jonkun ja savustavat ulos, varsinkin jos olet koeajalla, mutta myös muuten, näin muuten itsellä (!) c) hyväksyt, että ulosottomies vie sulta laittomasti rahaa palkasta (velka siis lyhenee, mutta tietty lyhenee aika vähän). Jos olet toimeentuloasiakas, sossu ottaa huomioon vain nettotulot eli ulosotto ei sillä tavoin vaikuta sun yhteenlaskettuihin tuloihin.

• laitontakotaas_

Lisään vielä tähän, että maallikko tai vaikka ulosottomies saattaa luulla automaattisesti, että keikkatyö tarkoittaa määräaikaista työtä. Näinhän ei välttämättä ole esim. jos joku on vaikka vuokrafirmassa töissä, soppari on tehty toistaiseksi voimassaolevaksi, mutta työtunteja on ripotellen ja vähän tms.) Tietty tähän asiaan jos sotkeutuu vielä korruptoituneesti te-keskus niin sitten voivat tahalleen sulle tarjota vaikkapa vuokrafirmasta määräaikaisuuksia, koska sitten ulosotto pääsee käsiksi sun palkkaan. Ulosotto voi myös virheellisesti luulla, että teet useammalle työnantajalle töitä, mutta et ilmoita sitä heille tai heillä ei ole tarvittavia tietoja mahdollisista oletetuista työnantajista, vaikka tekisitkin vain yhdelle työnantajalle töitä.

• alkup.uo-uhri

No nyt tuli arvokasta tietoa! Olenkin ihmetellyt koko kuviota pitkään mutta jos tämä näin on kuin kerroit, niin en takuulla ala osaani tyytymään! Kiitos joka tapauksessa, alan tätä selvittää mahd. nopeasti! Tämä nykyinen vouti saa muuten pian perustella minulle myös sen, että miksi hänelle ei käy se mikä kävi aiemmille 2 uo-miehelle.
      Onko nuo 2 muuta muka toimineet väärin, sitä ihmettelen myöskin.

• . Lopettaa työt jolloin saan karenssin kun olen itse ottanut loparit.

Miksi tuosta karenssia tulisi? Miksi sun pitäisi ilmottaa että lopetit työt, yhtäkkiä ei vaan enää ole tuloja...

Itsekin YTK:n asiakkaana ollut 4 vuotta ja monesta paikasta lähtenyt tässä välin ilman ilmoituksia mihinkään

• hiljaaaskelsin

Kyseessä taitaa olla tulopohja. Se sana ainakin minulle voudilta tuli- eli kaikki lain mukaan ulosmittauskelpoiset kk tulot yhteen, miinus suojaosa- muu vietiin. Mutta... velkani on maksettu.
      Eikun jatkoja ja maksakaahan, kellä on mahiksia.

• 2fast4y

Mielenkiintoista.....
      Olen osa-aika työssä ja siitä onnellinen että edes jotain työtä olen saannut.
      Saan myöskin peruspäivärahaa Kelalta mistä he ulosottossa saivat AHAAA-ilmiön.
      Osa-aika työstä suoja osuus on minkä palkan laskija on ottanut huomioon, eli palkastani ei ulosmitata. MUTTA : ulosotosta pyydettiin työnantajaltani että minä ilmoittaisin joka kk mitä saan Kelalta työnantajalleni. Yksityissuojaa on loukattu. Miten UO saa/voi ilmoittaa työnantajalle että minä saan tukea Kelalta!??? Tämä on yksityiselämää loukkaavaa. Kehtaanko mennä töihin tämän jälkeen ja ei työnantajani tarvitse/saa tietää taloudellisen tilanteeni.
      Uskomatonta mutta totta!

• Huikamala

Nohöpöhöpö, sun mittää tarvi työnantajalle ilmoittaa ! Kela maksaa mitä maksaa, se on sun asia. Ulosotto ottakoon palkasta, JOS SAA otta lain mukaisen summan !

• withoutname

Papereista kun luopuu, niin on paperiton.

• Anonyymi

Hävität kaikki henkilöpaperit ja kortit. Mene asumaan yhdeksi kesäksi metsään älä siistiydy ja käytä samoja vaatteita. Matkusta Viroon jos päästävät enää sen näköisenä laivaan ja ano sieltä turvapaikkaa.

• husseinmogadishusa

Kannataisi harkita turvapaikkaa esim Saksa .aat katon ja ruokaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5183
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      550
      2633
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2352
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2220
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2007
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1535
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      127
      1241
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      899
    Aihe