Turhaa kitinää noin pienestä leikkauksesta. Lainaa saa olemattomalla korolla ja vielä 30% hyvityksen, kun opiskelee, eikä laiskottele. Mikä lainan otossa on niin vaikeaa? Pitääkö valtion vielä maksaa osan opiskelustakin. Jos on niin onneton, ettei pysty maksamaan opiskeluvelkojaan, niin turhaa on edes opiskella. Mielestäni opiskelijat jotka asuvat kotona, eivät tarvitse opintotukea lainkaan.
Kun minä opiskelin kotoa käsin kolme vuotta, sain kotoa rahat maitolitraan ja raskanleipään ja kuukausimatkalipun junaan Järvenpäästä Helsinkin ja siinä kaikki. Koulussa ei saanut ruokaa lainkaan. Vasta kun opiskelija asuu muualla kotona ja joutuu maksamaan vuokraa tuki voi olla tarpeen.
Turhaa kitinää
5
182
Vastaukset
- Dkdkdk
Olet siis opiskellut aikana, jolloin sairaanhoitaja koulutus kesti pari vuotta, ja jolloin kyseiset opiskelijat asuivat ilmaisessa asuntolassa. Mitenhän käy tänä päivänä, jos lukiolaisille mainostetaan, että opiskelkaa sairaanhoitajiksi, ottakaa opintolainaa, mutta älkää vaan unelmoiko lasten hankkimisesta tai oman kodin ostamisesta, koska opintolainojen takaisin maksu tulee viemään kaikki varasi.
Entäs luokanopettajiksi haluavat? Tarve ala, mutta loppuun palamisten luvattu maa. Kuka uskaltaa opiskella tuollaista alaa niin suurilla riskeillä?
On se eri asia opiskella vaikkapa lääkäriksi ( stressittömiäkin työalueita löytyy) tai ekonomiksi. Palkkataso on ihan toista.
Jos opintoki muuttuu lainapainotteiseksi, koko koulutusjärjestelmää tai palkkajärjestelmää pitää muuttaa. - ettämitäh
Koulutusmääriä pitää pienentää niin, että kaikille valmistuville löytyy alan työ. Kelpaa sitten maksella opintolainoja. Ainakin ennen pystyttiin opintolainat maksamaan asuntolainojen kyljessä ihan hyvin, vaikka oli paljon köyhempää. Mikä nykyihmisiä oikein vaivaa?
- Ou_jee
Mihin ne ihmiset joutuvat, jotka eivät saa koulutuspaikkoja. Kynnysmattojako heistä tehdään??
- Amiksenäiti
Vai ei kotona asuvalle opintotukea tai -lainaa? Ei olisi minulla varaa kokonaan elättää ammattikoulua käyvää poikaani. Nuori mies syö aivan tajuttoman määrän ruokaa, eikä isänsä enää maksa elatusapuakaan, kun nuori täytti 18. Yhteiskunnan apu on kullan arvoinen.
- Opiskeluhalpaa
Täysin samaa mieltä. Minusta on naurettavaa että koko ajan pitää itkeä leikkauksista. Jokaisen on mielestäni osallistua talkoisiin, jotta vältettäisiin lisäleikkaaminen. Niin ja kyllä opiskelen Amk:ssa tällä hetkellä ja koko tuki menee vuokraan. Mutta elelen juuri ja juuri, töitä välillä tehden.
Varmaan tulevaisuudessa on lukukausi maksut käytössä suomessa. Valmiina ollaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?881960Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.991212Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,181196Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol811014- 94904
Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot154889Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt53824Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs56799Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv60769- 53704