Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Panttilainaamosta?

Bette

Eipä tullutkaan mieleeni ennenkuin mieheni sitä ehdotti! Hän ehdotti, että kävisimme katsomassa panttilainaamosta vihkisormusta. Sillä perusteella, että panttilainaamossa peritään esim. kullasta gramman mukaan hinta eikä työnhintaa kuten kultasepänliikkeissä.

Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

33

11557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aaahh!!!

      Käske sen miehen käydä hakemassa samalla pitopöytätarjoilut turkulaisen kiinalaisravintolan tapaan biojäteastiasta. Tulee halvemmaksi!!

      Onnea vaan koko loppuelämän kestävälle säästelylle!

    • entä jos

      ...hiukan häiritsee:

      Uskokoon ken tahtoo, mutta mielestäni varsinkin henk.koht.koruihin jää "jälki" edellisestä/edellisistä käyttäjästä, eli jos ei edellisen omistajan elämä ole onnea ollut (vihkisormus panttilainaamossa), niin voi sama karma seurata sormuksen uuttakin omistajaa...

      Tämän vuoksi olisi varsinkin vihkisormuksen hyvä olla "puhdas", ikään kuin tabula rasa.

      Nämä "jäljet" seuraavat mukana myöskin jo kertaalleen muista koruista sulatetussa metallissa, eli ei taida olla sekään ihan varman päälle ottamista, jos sulatetaan mummojen ja kummien vanhat korut ja valetaan niistä itselle uusi sormus.

      • Tane_k

        Ainoat jäljet, jotka sormukseen jäävät, ovat korkeintaan sormenjäljet. Muista puhuminen on silkkaa huuhaata, joten tuollaiset jälkipuheet kannattaa heti unohtaa. Esineillä ei ole muistia - paitsi ns. muistimetalleillta :)


      • Meidän mummo on ihmeellinen...

        Meidän mummo uskoo tuommosiin henkimaailman juttuihin niin kylläpä tuli heti mummeli mieleen tuosta kirjoituksesta! :-D En kyllä ikinä ole kysynyt, että onkos mummo ostanut aikoinaan sormuksensa jostain vai mistä se sen on kaivanut :-)


      • jalat maassa

        Joopa joo. Jälki ja jälki. Itselläni on 18 karaatin kultasormun vihkisormuksena joka löytyi ostamamme talon kankkulattian alle kätkettynä. Hieno ja näyttävä sormus. Ei oo jälkiä näkynyt eikä tuntunut. Että silleen.


      • noita tohtori

        Entä kun kaikki kulta kierrätetään. Jääkö siitäkin "jälki" Mieti nyt sinunkin rinkulasi saattaa olla ties mitä natsikultaa tai jonkun hammaskultaa...tai vielä kamalampaa hammasnatsikultaa tai louhittu jollain orjatyövoimalla. Vaatteissakin on varmaan sama homma, viis siitä että joku tekee ne orjatyönä...mutta se on kaameeta kun karma tulee vasta vaatteen käyttäjästä :) Joo eli en usko koko taikauskoiseen mambojamboosi.


    • mies vaihtoon

      Joo, yhdyn edellisiin puhujiin.
      Jos minun mies edes vihjaisi jotain tuohon
      suuntaan niin lähtö tulisi.
      Säästää saa, mutta jos tällaisessa paikassa
      säästää se kyllä kuvastaa persoonaa syvemmältäkin... ja ei ainakaan pelitä minun kanssa--- Mutta ehkä sinulle se on toinen juttu.

      • huh hah

        kyllä se sun miehes lähtee joka tapauksessa,jossain vaiheessa.


    • heisku84

      Minä en itse kyllä huolisi jonkun vanhaa sormusta. Minusta sormuksen pitää olla uusi ja siihen pitää panostaa..ei tuollaisessa asiassa mielestäni kannata säästää. Minä sain halvalla mieleiseni sormuksen ihan kunnon kulta liikkestä.

      • morsianko?

        Minulle on oikeastaan sama, vaikka saisin tuohisormuksen, jos se tuntuu oikealta sormessa. Olkoon kultaliike, panttilainaamo, antiikkiliike, mummolan koivikko, kun se oikea löytyy, sen tuntee. Minulla on ääretön kiinnostus tavaroita kohtaan, joilla on jo historia ja joissa näkyy eletty elämä, joten sellainen on vain ekstraa. Tosin tässä tapauksessa minä en valitse sormusta, vaan mieheni. Ja tiedän hänen panevan paljon harkintaa ja aikaa sellaisen sormuksen löytämiseen, jota haluaa minun kantavan. Ja ylpeydellä aion sitä kantaa. :)


      • oikeassa olet!
        morsianko? kirjoitti:

        Minulle on oikeastaan sama, vaikka saisin tuohisormuksen, jos se tuntuu oikealta sormessa. Olkoon kultaliike, panttilainaamo, antiikkiliike, mummolan koivikko, kun se oikea löytyy, sen tuntee. Minulla on ääretön kiinnostus tavaroita kohtaan, joilla on jo historia ja joissa näkyy eletty elämä, joten sellainen on vain ekstraa. Tosin tässä tapauksessa minä en valitse sormusta, vaan mieheni. Ja tiedän hänen panevan paljon harkintaa ja aikaa sellaisen sormuksen löytämiseen, jota haluaa minun kantavan. Ja ylpeydellä aion sitä kantaa. :)

        Ja vielä tuohon sen verran, että jalometallien louhinta lienee aika epäterveellistä luonnolle, jos olen käsittänyt oikein. Elikkä säästät luonnonvaroja aikalailla, jos valitset sen sormuksen sieltä panttilainaamosta.

        Eihän yksi sormus ja sen metallit vielä missään tunnu, mutta jos useampi muukin tekisi niin..

        Tuohisormus olisikin aika jännä :)


    • ---------------------------...

      Siis ihan kelpo idea, olen minäkin pari korua ostanut kanista ja ihan ovat samanlaisia kuin kaupassa. Kiillottavat ja korjaavat siellä ne korut, poistavat kaikki kaiverrukset jne. Ole tarkkana kuitenkin että ostat mitä luulet ostavasi.Korujen hinnoista ym lue lisää timanttifoorumi.com tai timantit.net.-

    • Tinya

      Korujen suhteen on olemassa vanha uskomus että korun huono onni jatkuu seuraavalle omistajalle....

      Eipäs ole kummoisen onninen ollut edellinen omistaja jos panttilainaamoon on korunsa kiikuttanut...

      • Ihmettelijä__

        Just.

        Minä ainakin voisin kuvitella vieväni sellaisia koruja panttiin, joita en tarvitse/halua säilyttää. Mitä noita nurkissa pyörittelemään turhan takia, varsinkin jos tietää ettei niitä itse tarvitse eikä sukulaisillekaan tule tungettua.

        Kukin tavallaan. Mutta voiko se huono onni seurata, jos ei tiedä sellaista olleen aiemmalla omistajalla.. Se voi tuo mielikuvitus tehdä tepposet joskus. Varsinkin, jos saa perintönä sen bussin alle jääneen tädin vaaliman kallisarvoisen korun..


      • Bette
        Ihmettelijä__ kirjoitti:

        Just.

        Minä ainakin voisin kuvitella vieväni sellaisia koruja panttiin, joita en tarvitse/halua säilyttää. Mitä noita nurkissa pyörittelemään turhan takia, varsinkin jos tietää ettei niitä itse tarvitse eikä sukulaisillekaan tule tungettua.

        Kukin tavallaan. Mutta voiko se huono onni seurata, jos ei tiedä sellaista olleen aiemmalla omistajalla.. Se voi tuo mielikuvitus tehdä tepposet joskus. Varsinkin, jos saa perintönä sen bussin alle jääneen tädin vaaliman kallisarvoisen korun..

        Kävimme pari viikkoa sitten ostamassa ihka uuden sormuksen eikä panttilainaamosta enää keskusteltukaan, sillä itse vastustin ajatusta viimeiseen saakka toisen vanhasta. Rakkaani ymmärsi asian ja sain aivan ihanan sormuksen viidellä dimangilla.


      • sormus.
        Bette kirjoitti:

        Kävimme pari viikkoa sitten ostamassa ihka uuden sormuksen eikä panttilainaamosta enää keskusteltukaan, sillä itse vastustin ajatusta viimeiseen saakka toisen vanhasta. Rakkaani ymmärsi asian ja sain aivan ihanan sormuksen viidellä dimangilla.

        missä panttilainaamossa myydään koruja? esim...miesten kihla sormus? ja mitä hinta luokkaa?


      • tiia

        Kuinka voitte kaikki olla niin varmoja mistä omat miehenne teille sormukset ja muut korut hommaa? Ties vaikka entisiltä naisystäviltään jääneitä...

        Meillä on suvussa kulkeva sormus ja me teetimme mieheni kanssa siitä halvalla uusi sormus minulle. Ei näytä teille merkkaavan avioliitossa muu kuin sormus... Eli jos ei tule hienoa ja kallista sormusta niin mies joutaa pellolle. Olette todella pinnallisia ja sydämettömiä!


      • fiksu
        tiia kirjoitti:

        Kuinka voitte kaikki olla niin varmoja mistä omat miehenne teille sormukset ja muut korut hommaa? Ties vaikka entisiltä naisystäviltään jääneitä...

        Meillä on suvussa kulkeva sormus ja me teetimme mieheni kanssa siitä halvalla uusi sormus minulle. Ei näytä teille merkkaavan avioliitossa muu kuin sormus... Eli jos ei tule hienoa ja kallista sormusta niin mies joutaa pellolle. Olette todella pinnallisia ja sydämettömiä!

        No itsehän siinä olet pinnallinen. Eihän sinullekaan kelpaisi miehesi entisiltä naisystäviltä jäänys sormus. Vaikuttaa kyllä tuo sormusasia olevan ihan yhtä tärkeä sinulle, joten älä tule tänne haukkumaan pinnallisiksi ja sydämmettömiksi. Todella tekopyhäää...


      • tiia
        fiksu kirjoitti:

        No itsehän siinä olet pinnallinen. Eihän sinullekaan kelpaisi miehesi entisiltä naisystäviltä jäänys sormus. Vaikuttaa kyllä tuo sormusasia olevan ihan yhtä tärkeä sinulle, joten älä tule tänne haukkumaan pinnallisiksi ja sydämmettömiksi. Todella tekopyhäää...

        Ei mun o ollutkaan tarvis saada mieheni entisten naisystävien koruja, koska olemme olleet yhdessä 15-vuotiaista lähtien! Että silleen =) Älä ny ole tosikko, mut mä rakastan todellakin enemmän miestäni kuin sormusta sormessani. Tosin, kyllä loukkaisi joku suklaamunasormus. Ollaan oltu 1½-v. onnellisesti naimisissa =) Mukavaa päivän jatkoa kaikille, mä lähden töihin!!


      • fiksu
        tiia kirjoitti:

        Ei mun o ollutkaan tarvis saada mieheni entisten naisystävien koruja, koska olemme olleet yhdessä 15-vuotiaista lähtien! Että silleen =) Älä ny ole tosikko, mut mä rakastan todellakin enemmän miestäni kuin sormusta sormessani. Tosin, kyllä loukkaisi joku suklaamunasormus. Ollaan oltu 1½-v. onnellisesti naimisissa =) Mukavaa päivän jatkoa kaikille, mä lähden töihin!!

        Osuit asian ytimeen. Mutta älä siis hauku muita kun itse ajattelet asioista ihan samalla lailla.


      • tiia
        fiksu kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen. Mutta älä siis hauku muita kun itse ajattelet asioista ihan samalla lailla.

        Näin on näreet=)


      • keino

        Uskomukset on uskomuksia. Sillä korun edellisellä omistajalla ei ole mitään merkitystä uuden omistajan suhteen. Se koru ei ole ajatteleva olento, joka "tietää ja päättää" että nytpä tuleekin oikein huono onni. Esimerkiksi kulta on vain jalometallia. Mitenkä tämä uskomus selittää uuden koruliikkeestä ostetun sormuksen omistajan ns. huonon onnen? Mistä se sitten tulee?


    • Minna

      Ex miehen sormus riippuu koruna kaulassa. Olisin nykyisen kanssa ottanut käyttöön vanhan sormuksen, mutta se ei miehelleni kelvannut, vaan uudet pitää ostaa. Turhaa tuhlausta, kun vanhakin ois ihan ok.
      Onni tai epäonni ei tule korujen mukana, jokainen on oman onnensa seppä. Niin myös kultaseppä.
      Onnea kaikille sormuksia tavalla tai toisella vaihtaneille.:)

    • "daddys girl"

      Ihastuin ja halusin kalevalakorun ikikulta-sormuksen vihkisormukseksi mut eihän meillä opiskelijoilla ollut varaa ostaa tonnin sormusta.
      Noh, isäni sai tietää haaveistani ja kysyi olisko mitenkään mahdollista jos teettäisimme hänen kihlasormuksestaan minulle vikisormuksen (hän ei käytä sormuksia) ja IHASTUIN ajatukseen. Niinpä teetimme Ikikulta-henkisen sormuksen VS Wesselton 0,18 timantilla ja isäni on aina "mukanani"..

    • Juu

      Mun mielestä sillä ei nyt oo mitään väliä ostaako sen sormuksen käytettynä vai uutena, jos uskoo että siihen jää jotai pahoja henkiä jotka johtaa avioeroon tms niin aika naurettavaa puhetta on. Muutenkin ihan sama tollanen sormus, koska se on vaan tavara. Itse en ainakaan sormuksesta mitään haloa nostaisi, mutta ihmiset ovat erilaisia...

    • muuten

      valita sormukset, jossa on kaiverruksetkin kohdallaan jo valmiiksi

    • 6 v sitten

      Minä sain kultaisen rannerenkaan huomenlahjaksi. Mieheni oli ostanut sen panttilainaamosta tai sellaisen huutokaupasta. Se on sileä ontto soikion muotoinen, päässä saranat. Vanhat kaiverrukset oli hiottu pois kultasepällä ja kaiverrettu uudet. Rannerengas on vanhan ajan paksua tavaraa, kunnon työtä. Kyllä sellaista voi käyttää miettimättä hassuja juttuja entisistä omistajista.

    • <3

      että kyllä käytettyjä vaatteitakin aika monet ostavat, säästää niin luontoa kuin kukkaroakin.kirppiksiltä ja UFFltä löytyy kaikkea ahh niin ihanaa(tosin yleensä yhdessä koossa). mitä pahaa siinä on jos joku muu on tuotetta aikaisemmin käyttänyt jos se on vielä hyvä kuntoinen ja oman maun mukainen? vanhoista koruistakin voi löytyä oikeita helmiä.

    • Uusi onni

      Ostin oman kihlasormukseni panttilainaamosta. Sain timantillisen sormuksen tavallisen kihlasormuksen hinnalla. Vihkisormuksen ajattelin teettää äitini tädin sormuksesta. Minusta on kivempi panostaa rahat mukaviin häihin ja häämatkaan, kuin sormukseen, joka on vain kultaa ja jokuinen kivi siihen yhdistettynä.

      Eikö se ole ihan oikein sitä sormustakin kohtaan, että se saa kokea myös onnellisen liiton ja toimia vaikka joku päivä lastenlapseni onnen sinetöijänä?

    • siittä vaan!

      Mun mielestä oikein hyvä ja ekologinen idea. Ihmiset on olevinaan niin fiksuja nykyään ja sitten kuitenkin yllättävän moni uskoo moiseen huuhaahan, että "koruun jää muistijälki edellisestä käyttäjästä". Paskan marjat. Tätä uskomustahan varmaan mielellään pidetään yllä, että kuluttujat kuluttaisivat ja ostaisivat uutta ja kultakauppojen omistajat hierovat käsiään. Kyllä sitä nykyaikaiset morsiamet kauhistelevat sademetsien kaatamista ja elävät mukamas niin ekologisesti, mutta sitten kun on kullasta ja timanteista kyse niin luonto ei enää kiinnostakaan...

    • sormukseton naitu

      Tunnetusti noin puolet avioliitoista hajoaa, aika suuri osa vain muutaman vuoden päästä.

      Mihin olette ajatelleet tillanderit ja muut timanttiuniikkisormukset panna eron sattuessa?

      Joku jo edellä kertoi, että eksän sormus riippuu kaulassa ja nyksän on sormessa. Muita ideoita?

      • Tri Rinkula

        Ne sulatetaan ja kierrätetään. Ehkä exäsi sormus on sinun tietokoneesi piirilevyssä kiinni tai mistä sen tietää ehkä lapsesi sormuksessa on pari atomia taata vainaasi rinkulasta.


    • Kierrätyksen ystävä

      Fiksu mies. Ystävättäreni osti toissa kesänä suosituksestani kanikonttorista upean valkokultaisen timanttisormuksen (4 x 0,38 ct) 1.500 eurolla (ovh 10.000 e). Pappi siunasi sekä parin että sormukset ja hyvin menee!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1400
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1307
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe