Omassa autossaan salaa kuvaaminen on sallittua...

miksin

9

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hassujapa kyselet!

Oliko poliisi muka kyselijän autossa?!

Kyllä kotoakin saa kadulle vapaasti kuvata!

Sitä paitsi:
      a) Henkilöauto ei ole kotirauhan piirissä, asuntoauto on.
      b) Kotirauhan piirissäkin virkatehtävää hoitavaa poliisimiestä saa kuvata.

• "Oliko poliisi muka kyselijän autossa?! "

Po: Oliko poliisi muka kuvaajan autossa?!!

• miksin

Varmaankin puoli ruumista oli eli miten silloin lasketaan?
        Kerran näin kun ulkomaan romani hakkasi autoilijaa, kun tämä oli pysähtynyt auttamaan 'apua tarvitsevaa'. Romanin jalat olivat ulkona ja yläosa ruumiista auton sisällä.

• miksin

Ja miten Vesa Keskisen kuvaamiset 2007 eroavat tästä Axelista? Siis kameroita on varmaan kaikkien julkkisten kotona.

• Eivät varmaankaan mitenkään. Keskinenkin syyllistyi salakatseluun ja sai siitä ehkä päiväsakkoja maksettavakseen. Axl tuskin sakoilla selviää, kun tapauksia on kymmenittäin. Mutta jos joku olisi perusteettomasti häntä raiskauksesta syyttänyt, Axl olisi Keskisen tavoin esittänyt videon ja välttynyt raiskaustuomiosta.

• sepelkyyhkyt
        nix_nax kirjoitti:

Eivät varmaankaan mitenkään. Keskinenkin syyllistyi salakatseluun ja sai siitä ehkä päiväsakkoja maksettavakseen. Axl tuskin sakoilla selviää, kun tapauksia on kymmenittäin. Mutta jos joku olisi perusteettomasti häntä raiskauksesta syyttänyt, Axl olisi Keskisen tavoin esittänyt videon ja välttynyt raiskaustuomiosta.

Mutta onhan monilla kamera pihallaan talon katon liepeillä ilman tiedotetta kuvvaamisesta, onko se luvatonta? Luvallista jos lappu että kuvaus pihaassa videolle jatkuvana kuvana.
        Siis itse en saakuvata pihallanini eikä joku muu saa kuvata pihallani, eikä muissakaan kotirauhan suojaamissa alueilla? En minä eikä kukaan toinenkaan?

• poliisinapuri
        sepelkyyhkyt kirjoitti:

Mutta onhan monilla kamera pihallaan talon katon liepeillä ilman tiedotetta kuvvaamisesta, onko se luvatonta? Luvallista jos lappu että kuvaus pihaassa videolle jatkuvana kuvana.
        Siis itse en saakuvata pihallanini eikä joku muu saa kuvata pihallani, eikä muissakaan kotirauhan suojaamissa alueilla? En minä eikä kukaan toinenkaan?

Yksityisen kodin (omakotitalo) pihamaalla oleva kameravalvonta tuskin loukkaa kenenkään pihalla olevan yksityisyyttä. Siksi se on sallittua. Myös asunnossaan saa kuvata siten, että yksityisyyttä ei loukata, eli kuvaamisolosuhteiden on oltava sellaisia, että kuvattavan henkilön kannalta hän voi olettaa joutuvansa kuvatuksi. Kylpyhuoneessa tai makuuhuoneessa ei yleensä kukaan oleta joutuvansa kuvatuksi, joten kuvaaminen siellä loukkaa yksityisyyttä eikä ole sallittua ilman kuvattavan suostumusta.

Ilmoitus kameravalvonasta on hyödyllinen sen varmistamiseksi, että kuvattava osaa varautua tulevansa kuvatuksi. Tällöin voidaan olettaa kuvatun henkilön suostumuksen olevan kuvaamiselle (poislukien käymälä tms. tila).

• pikku_mökin_akka
        sepelkyyhkyt kirjoitti:

Tuo salaakuvaamiskielto on näköjään väännetty siihen muotoon, että en saa kuvata rosvoja pihallani enkä ryöstäjiä talossani. Vaan on outoa, että rosvot nauttivat kotirauhasta minun pihallani. Eikö se laki salaakuvaamisesta tarkoita, että kukaan ulkopuolinen ei saa salaa kuvata minua esim. pihallani? Rosvoille kuuluu kotirauha ryöstöretkellä???

• ht6r5bfg
        pikku_mökin_akka kirjoitti:

Tuo salaakuvaamiskielto on näköjään väännetty siihen muotoon, että en saa kuvata rosvoja pihallani enkä ryöstäjiä talossani. Vaan on outoa, että rosvot nauttivat kotirauhasta minun pihallani. Eikö se laki salaakuvaamisesta tarkoita, että kukaan ulkopuolinen ei saa salaa kuvata minua esim. pihallani? Rosvoille kuuluu kotirauha ryöstöretkellä???

Huokaus.
        Ei, ei ole.
        On vain osattava vähän tehdä oikeudellista tiedonhakua.

Hallituksen esitys HE 184/1999:

"Oikeudetonta ei olisi myöskään lainkohdan suojaamassa paikassa oikeudettomasti oleskelevan tarkkailu. Vastaava periaate on voimassa myös salakuuntelussa. Tunkeutuja ei voi oikeudettoman oleskelunsa aikana saada samaa suojaa salakatselua vastaan kuin hyväksyttävästä syystä paikalle tulleet. Tunkeutujan on syytä varautua mahdolliseen tarkkailuun, eikä hänen tarkkailemisensa olisi oikeudetonta. Siten salaisenkin valvontakameran käyttö olisi mahdollista esimerkiksi omakotitalon tai suljetun viraston sisäänkäynnin valvomiseksi."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      36
      2194
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      49
      1777
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      124
      1634
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1336
    5. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      54
      1060
    6. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      76
      1018
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      59
      925
    8. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      54
      837
    9. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      102
      811
    10. Nähdäänkö me ensi

Viikolla jossain?
      Ikävä
      61
      793
    Aihe