Puun määrän laskeminen?

KlapiaPesään

Joo eli sellainen asia, että kun ite ei ole paljon tullut puita hommattua. (eka kerta)
Myyjä väittää kiven kovaa, että on 15 pinomottia toimittanut.

Pinojen mitat 285cm korkeus, leveys 440cm ja paksuus 1m. Itse saan tästä 12.54 pinokuutiota. Olenko ihan väärässä siis?

Ja eikös 1 heittomotti ole noin 0.6 pinomottia? Siinä myyjä väittää, että se on 0.745.

6

1667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsienmiekkonen

      Olet aivan oikeassa ja puuta kun toimitetaan, niin se on vähintäänkin toimitettava se määrä mitä on sovittu. Monet ihmiset ei ole ollenkaan hajulla asiasta, niin joutuvat toimittajien kusetettavaksi. Pysy tiukkana asian suhteen ja aina voi miettiä jatkotoimenpiteitä jos asiasta on epäselvyyttä.

    • näin.meillä

      Näin on. Tiedoksi että pinolla ei ole paksuutta kuten laudalla tai pöllillä. Siis pino metrisiä halkoja on ... pitkä ja ... korkea.

    • klapejaostanut

      Tuo on vähän kinkkinen juttu kun saamasi laskennallinen määrä ei heitä paljoa luvatusta. Yllättävän paljon voi klapeja tiivistää pinoon laitettuna koska klapit monimotoisia. Itse usein tiivistänyt puut varastostani ja saanut siten lisätilaa. Voi olla että myyjä pinonnut ne hieman väljemmin. Heittokuutio vaihtelee suuresti. Heikoimmillaan 0,4 m3 ja parhaimmillaan 0,6 m3 . Tuo 0,745 ei kuulosta heitto motilta koska se voi yhtä hyvin olla huonosti kasattu pinomotti. Vähän sama kuin ostaa herneitä tai perunoita torilta kapallisen verran.. määrä vaihtelee...

      • KlapiaPesään

        Joo mutta kokonaismäärä mitä pitää toimittaa on 20 pinomottia ja sovittiin siihen malliin, että katsotaan kasaamastani pinosta se todellinen määrä lopuksi.


    • oikeessaoot

      Ei tuommoista eroa saa aikaan klapeja kääntelemällä. Tai huijauksen makua, jos saisikin. Ilmankierron ja kuivatuksen takia voi joskus olla syytä pinota harvemmin, mutta ei siinä nyt mottikaupalla eroa tule. Itselläni on aina ollut käytäntö se, että ostaessa mitataan kärrystä tai kasasta kuutiot ja sen mukaan maksetaan. Sekä myyjä että ostaja paikalla. Nykysellään tosin on tullut tehtyä polttopuut omista puista joten tuo kaupanteon hupi on jäänyt vähemmälle.

    • oikeessaoot2

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe