Eipä ollu vahtijoita

Tänään seurailin kun eräs äiti varotteli tuolla ulkona poikaansa yhdestä sun toisesta asiasta.Mietin taas niinkuin joskus ennenkin,että on se kyllä ihme että esim.meikäläinenkin on vielä hengissä.Minä kun olin lapsi,niin sitä mentiin ja tultiin ilman että koskaan kukaan varotteli mistään.

Muistan että alle neljävuotiaana kävelin yksi kotiin uimarannalta,kun en jaksanut vanhempien sisarusten kanssa olla siellä ja ihan autotietä kävelin yksikseni.Tuo asia on jostain syystä jäänyt mieleen,vaikka pieni olinkin.On kyllä onnenkauppaa ollut,että niin monista asioista on selvinnyt ilman seurauksia.

Aikoinaan oli aika tyypillistä ja varmaan vieläkin jonkin verran,että vanhemmat sisarukset katsoivat pienempien perään.Aika kova vastuu sitä tuli kyllä sisaruksille,kun itsekki olivat kuitenkin lapsia.

15

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennen-oli-hyvääkin

Nyky maailma on julmempi luottaa.

• No tuo on kyllä totta.Toisaalta taas,niin kai ennenkin olisi voinut sattua mitä vaan.

• nuormieli

Nykyisin elämä on niin paljon täynnä erilaisia vaaroja joista ennen ei osattu pahimmissa painajaisissakaan unta nähdä, muistan kun lapsena katselin kotini ikkunasta kadun toisellapuolella olevan maitokaupan edessä oli lastenvaunuja ja vauvat vaunuissa nukkumassa, nykyisin ei tulisi mieleenkään jättää lasta vaunuihin yksin kadulle, lapsia ei varoiteltu lähtemästä vieraan henkilön matkaan ynm. ynm. ei edes kaupungeissa, maaseudulla varoiteltiin korkeintaan "mustalaisista" jotka ennen vanhaan kierteli hevoskyydeillä maaseuduilla, muistan kun olin maalla mummolassa ja vaari sanoi jos et tottele laitan sinut "mustalaisten " matkaan siis ihan leikillään hän tuon sanoi, (minähän olin aina kiltti). Nykyisin ei edes koiraa voi jättää turvallisin mielin kaupan ulkopuolelle ei ainakaan kaupungissa mis kaikenlaiset "hörhöt" voivat voivat hetken mielijohteesta tehdä mitä vain.

• Tuo on totta, mitä kirjoitit.
        En vaan ymmärrä, mistä johtuu, sivistyksen pitäisi ollakorkeammalla tasolla.
        Tuntuu, että tämä viihteen, ja varsinkin väkivaltaviihteen ylitarjonta huonontaa käytöstapoja.
        Ja missä ne hörhöt ennen oli..
        Onko nykyhörhöt hullumpia kun ennen.

• ennen-ei-ollu-hörhöit

sekaisempia ovat.
        eri aineet lisääntyneet ja koventuneet, kemiallisesti.
        ennen oli vain viina ja pilvi ja heroiini ja tinneri, ja rauhoittavat eli lamauttajat.
        nyt jengi on kuin ducarell kenguruita ja totaalisesti pihalla. mutta sekoja.

• Muistan nuo mustalaiset lapsuudestani. Se oli pelottavaa, kun kauhealla vauhdilla menivät hevosrattaineen pitkin kylän tietä.
        Itse asun nyt pienessä kaupungissa ja kyllä ihmiset uskaltavat jättää koiransa kaupan eteen. Ehkä sekin muuttuisi, jos tulisi ensimmäinen tapaus koiran häviämisestä.
        Hulluksi on menny tämä maailmanmeno.

• k-kotton kirjoitti:

Tuo on totta, mitä kirjoitit.
        Tuntuu, että tämä viihteen, ja varsinkin väkivaltaviihteen ylitarjonta huonontaa käytöstapoja.

Minä en oikein jaksa uskoa, että väkivaltaviide..esim. nuo elokuvat lisäisivät väkivaltaa..ei ainakaan enemmistöllä. Enempi voisi olla syynä alkoholi/huumeongelmat.

• mii-su kirjoitti:

Minä en oikein jaksa uskoa, että väkivaltaviide..esim. nuo elokuvat lisäisivät väkivaltaa..ei ainakaan enemmistöllä. Enempi voisi olla syynä alkoholi/huumeongelmat.

On siinä iso muutos yhteiskunnassa tullut.
        Kouluaikaan alkoholistit oli vanhoja ahavoituneita rähjäisiä miehiä.
        Nyt siinä puistojengissä nuorimmat lienee parikymppisiä. Ei niistä mitään tiedä, mitä ne tekee.
        En minä ainakaan pysty myöhäisohjelmia katsomaan, Ne on niin väkivaltaisia, ja väkivalta on niin raakaa ja sairasta, en ymmärrä kuka niitä katsoo.

• Mitäkä.mies
        k-kotton kirjoitti:

Tuo on totta, mitä kirjoitit.

Eikös ne hörhöt olleet hippejä ennen..Olivat omissa piireissään silloinkin ja ainoat "hörhöt" oli juopot kun ei niin paljon kaikesta muusta tiedetty,millä pään saa sekaisin.
        Puistojengiin joudutaan ala-aste ikäisenä jo nykyään,sitä ei vain vanhemmat huomaa heti ja kun huomaavat,on peli menetetty.
        On tämä maailma paljon paskempi kun ennen jos ajattelee mitä kaikkea esim.lapsille tarjotaan kujilla..
        Ja! lähes kaikki on internetin ansiota..

• k-kotton kirjoitti:

On siinä iso muutos yhteiskunnassa tullut.
        Kouluaikaan alkoholistit oli vanhoja ahavoituneita rähjäisiä miehiä.
        Nyt siinä puistojengissä nuorimmat lienee parikymppisiä. Ei niistä mitään tiedä, mitä ne tekee.
        En minä ainakaan pysty myöhäisohjelmia katsomaan, Ne on niin väkivaltaisia, ja väkivalta on niin raakaa ja sairasta, en ymmärrä kuka niitä katsoo.

Se on totta, että tuollaset parikymppiset viina/huumehuurussa olevat voivat tehdä ihan mitä vaan.
        Noista telkkariohjelmista, niin kyllä minä katson juuri sellaisia toimintaleffoja missä tapahtuu aika karmeita. Sitä kun kuitenkin normi-ihmiset tajuaa, että on vaan näyteltyä juttua. :)

• Mitäkä.mies kirjoitti:

Eikös ne hörhöt olleet hippejä ennen..Olivat omissa piireissään silloinkin ja ainoat "hörhöt" oli juopot kun ei niin paljon kaikesta muusta tiedetty,millä pään saa sekaisin.
        Puistojengiin joudutaan ala-aste ikäisenä jo nykyään,sitä ei vain vanhemmat huomaa heti ja kun huomaavat,on peli menetetty.
        On tämä maailma paljon paskempi kun ennen jos ajattelee mitä kaikkea esim.lapsille tarjotaan kujilla..
        Ja! lähes kaikki on internetin ansiota..

En tiedä, mikä siinä pistojenginssä niin noria kiehtoo.
        Llisi enemmän olevan varoittava esimerkki.
        Kyllä ne huumeet on tulleet joka paikkaan. ja netti on varmaan oiva keino niitä saada.

• Kyllä ennenkin sattui lapsille kaikenlaista. Ihan kuolemaankin johtaneita tapaturmia, loukkaantumisista nyt puhumattakaan. Tiedän todella kauheitakin tapauksia lapsuudesta. Niitä aikoinaan kauhisteltiin ja samalla opittiin itse varovaisemaksi.
      Ja vaikka oltiinkin varovaisia, niin silti pienempiä kohuja saatiin. Oli vain onnesta kiinni, ettei itsellekään koskaan pahemmin sattunut.

• Itselleni sattui vähän isompiakin kolhuja.Välillä ihan niin, että nykyaikana olisi kyllä jo viety sairaalaan. Henki kuitenkin onneksi säilyi.

• Mitäkä.mies

Todellisuudessa lasten tapaturmat ja kuolemat olivat ennen huomattavasti suurempi lukuisia.
      Tapaturmia sattuu lapsille vähemmän vaikka aktiviteetteja on enemmän ja liikenteessä vammautuu tai kuolee vähemmän lapsia vaikka liikeenne on lisääntynyt ratkaisevasti niistä ajoista.
      Itse kasvoin myös aika vapaasti ja tei tietysti kaikkea hullua.Laskin jäälautalla tulvavedessä tai tukin päällä koskessa kuin tukkijätkät konsasnaan.
      Mäenlasku paikaksi kelpasi vain siltojen penkat.Vähintään 45 asteen viettävä mäki antoi kunnon vauhdin ja mielellään vielä omatekoinen hyppyri lopussa antoi sellaisen ilmalennon että sauvat katkeili maanhan tullessa..Silloin ei tietty telemark alastulosta mitään vaan mätkähdettiin tasajalkaa tai naamalleen,vaihtoehtoisesti selälleenkin..
      Pieniä vahinkoja tuli joskus,kättä jalkaa saattoi murtua tai vähän tulla verta käkättimestä :)
      Mopollakin tuli ajeltua yhdeksän vuotiaasta asti,ei kypärää eikä valoja tai jarruja..Olihan tennarit millä pysäyttää tunturi ja jos se ei riittänyt niin ainahan saattoi väistää lepikkoon tai lumihankeen.
      Harmi kun ei silloin ollut helikopteria kenelläkään eikä osattu edes rakentaa..Sen sijaan riippuliidin osattiin tehdä rimoista ja muovista.Kokeiluvaiheen jälkiseuraukset voinette arvata kun eihän sitä hökötystä voinut ohjata,eikä kyllä kiinnostanut rakennusvaiheessa koko ohjauksen suunnittelukaan vaan kovaa ja korkealle piti päästä.Alaskin pääsee tietysti mutta lasku ei ollut pehmoinen ;)

Niinpä niin,ihmettelen myös että olen yhtenä kappaleena ja elossa :)

• Mut se on jännä, ettei ennen hirveesti kuitenkaan varoteltu. Nykyaikana lapset elää melkein pumpulissa vanhempiensa kanssa. Sanoihan sitä jo yhdessä ohjelmassa joku lapsipsykologi, että lasten pitää antaa kiivetä puissa ym.

Ku luki tuota sun juttuas, niin ihme todellakin että oot hengissä. Kiva ku oot senkin takia, ku viihdytät meitä täällä noilla kirjoituksillasi. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      77
      8852
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      66
      2845
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      2098
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      157
      2021
    5. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      21
      1973
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1881
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      30
      1740
    8. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      46
      1566
    9. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      103
      1502
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1256
    Aihe