Kokemuksia Opelin dieseleistä??!

ukkeli

Lukisin mielelläni kommenttejanne Opelin dieseleistä. Koneiden koot lienevät 1,7 ja 2,0.
Onko näillä eroa kestävyyksissä,kulutuksissa ja muissa ominaisuuksissa?

Kumpaa uskaltaisi "suositella" mieluummin?

Lieneekö lastentauteja/ tyypillisiä "vikoja"?

Kestääkö turbot?

Asiallisista vastauksista kiittäen,

Ukkeli

13

2145

    Vastaukset

    • -99 mallinen ASTRA 2.0 DTL ja ajettu tuo 220 tkm. Joillakin ollut öljyn syöntiongelmia, mutta tässä yksilössä on ollut sellainen vakiosyönti 1 l/15000 koko ajan. Ei siis ole lisääntynytkään. Kulutus noin 5.5 l/100 km. Matkaajossa pääsee viiden pintaan. !.7 litrainen on kylläkin huomattavasti pienempi ruokainen. Kaksi litraisessa on hyvää jakopään "ikuinen" ketju, kun 1.7 on hihnalla. !.7 en pysty paljon kertomaan, mutta kaksi litrainen opeli on ainakin hiljainen moottorimelultaan. Ongelmana kaksilitraisessa on laturin hihnan kiristäjä, joka ei kestä suomen kovia pakkasia. Joutuu vaihtamaan melkein joka talvi. Kiristäjässä on kyllä kahden vuoden varaosatakuu, joten ei tule maksettavaksi kovinkaan usein. Muuten on takuuvarma moottori. Turbo-ongelmista ei tarvitse puhua. Turbot kyllä kestää.

    • Tehon puolesta pienempi kone riittää ainakin normaaliin ajoon (Astralla) ja ainakin tankille ajaessa hymyilyttää.

    • konepellin alla on isuzun moottori niin se toimii ja sitten kun sielä on ooppelin diesel niin se on kuin FORD TRANSIT

      • Näin se totuus tuli Toyota "teini-thyyning" pojun suusta.


    • Joop,

      aika luja moottori tuntuu olevan. Nyt ajettu 230tkm ja ylimääräisenä remonttina on vaihdettu ilmamassamittari ja polttonesteen paluuputket.

      Shellin Helix ultraa ei syö, nesteen vastaava kelpasi. Tuo pelkkä DI ei tehoissa pärjää volkkarin DTI -koneille, mutta ihan mukava ajella.

      Turkasen kallita jakoremmin vaihtoja ei tarvii tehdä.

    • Itselläni -99 2.0DT. Aj. 260000km. Takajarrut vaihdettu takuuseen, polttoaineen paluuletkut kerran, laturi kerran, laturin hihna kiristin useita kertoja.
      "Pikku" sähkövikoja sillointällöin.
      Hyvä ajaa, kulutus 5,2l-6,5l/100km. Neste Pro 5W-40:tä menee n.0,5l/10000km.

      Hinta-laatusuhteeltaan käytettynä hyvä ostos.

      Tyyppivikoja ovat ainakin nuo laturin hihnan kiristinrullat, takajarrut, ilmamassamittari, polttoaineen paluuletkujen hapertuminen ja valokatkaisija/-rele.

      • Näyttää kaikilla olevan samat viat. Ei kuitenkaan mitään hirmu suuria. Ykkösen paluuputki hapertuu aina ensimmäisenä, laturin hihnan kiristäjä on ollut koko ajan heikko lenkki ja valorele on mennyt kerran. Jos kyseessä on se rele, että valot on automaattisesti päällä aina, niin sen voi korjata itse. Näin neuvoivat Opelin liikkeessä ja niin myös tein. Korjauskustannukset melko pienet, kun mittarissa on 193 tkm.


    • Ajelin tuolla Espanjan mailla tällaista B-segmentin vapaastihengittävää Corsaa; 1.5 litrainen 49 heppainen dieselhän siellä jylläsi. Oli aika karmea kokemus kokonaisuudessaan. Niin tehottomalla autolla en ole koskaan ajanut, enkä varmaan tule ajamaankaan... teholukemakin kertoo jo paljon.

      Maantiellä koneella ei tehnyt hevon vittua. Alamäessä ohi rekan vielä pääsi, mutta jos mäkeä oli asteenkin verran (ilman liioittelua) ohittaminen oli täyttä tuskaa. Kiihdytysmatkoista on turha puhua ja ohitusmatka saattoi mäen vielä vähän jyrkentyessä pidentyä useisiin kilometreihin - jos edes onnistui ollenkaan.

      Kovalla vaihteistotyöllä saattoi normaalissa (jyrkähkössä) mäessä säilyttää nopeuden kahdeksassakympissä; tietysti jos piti kaasua jatkuvasti pohjassa.

      Taloudellinen tuo peli kyllä teoriassa oli - kulutus vain 3.9 litraa maantiellä - mutta koska Espanjan maasto on mäkistä, tehonpuutteen takia joutui lähes aina ajamaan kaasu pohjassa ja vielä pienellä vaihteella. Käytännön kulutus oli noin 8 litraa satkulla.

      Joo kyllä se sellanen tosiasia on että jos haluaa ajaa dieselillä, niin pitää siinä ehdottomasti turbo jyllätä - tai sitten vaparinkin pitää olla vaan huomattavasti jytkympi. (Vekkulin dieselit ovat varmasti eri maata, vaikken sellaisella oli nakutellutkaan)

      Mutta joo - ja jos joku Corsaa dieselinä haluaa, niin tarjolla on onneksi 1.7TDI - valitkaa se -> ellette halua mieleenpainuvaa elämystä neljästäkymmenestä yhdeksästä SAATANAN laiskasta kaakista.

      (uskomaton paska)

    • Tuo lukema on nyt mittarissa, kävin juuri vaihdattamassa magneettiventtiilin turboon (osa 135 eur)antaa taas potkua koneeseen, näitä on mennyt 2 kpl 3,5 vuoden aikana, 2 kpl ilmamäärämittareita, n.200 eur/kpl jälkimmäinen vaihdettiin takuuseen,muita vikoja ei ole ollut.
      Iskarit vaihdatin 200 tkm paikkeilla ja koiranluut sekä alapallot.Ilmamäärämittari on samanlainen kuin VW dieseleissä ja uudessa 1,9 CDTI dieselissä, 1,7 koneissa ilmam.mittarit kuulemma kestää. 2.0 litraisessa parempi vääntö, 2.0 Di:n koeajo TM 12/98.

    • Kiitokset asiallisista kommenteista ja kokemuksista! Aika mukavasti tuntuvat Opelin dieselillä immeiset rallattelevan....Kiitos kaunis vielä kerran! Pannaan mietintämyssy päähän : )

      Ukkeli

    • Et maininnut mitään Opel mallia. Löytyyhän noita dieseleitä ainankin 2.2 (Vectra, Omega), 2.5 (Omega, BMW:n tekemä moottori) ja sitten 3.0V6 (Vectra, Signun).

    • 202000 km mittarissa vm.2000.
      Uudesta asti minulla.
      Varusteet tehtaalta/Opelilta:
      -vakionopeussäädin
      -ilmastointi
      -sähköikkunat ed./tak.
      -sumuvalot
      -lisäpitkät
      -koiraverkko
      -irroitettava vetokoukku

      Vikoja:
      -ilmamassamittari 150 tkm
      -paluuletkut 160 tkm
      -hehkutulppa 160 tkm ja 200tkm
      -ilmastoinnin lauhdutin ja kuivain 165 tkm
      -akku 198 tkm
      -takaäänenvaimennin 200tkm
      -takajarrut bosch:t korjattu 2krt, seuraavaksi vaihdan uudemman malliset lucakset
      -valon viiverele

      Tuosta laturin hihnan kiristimestä en ole kuullutkaan, ei ilmeisesti koske dti-malleja

      D-kulutus n. 5-6 ltr
      Ö-kulutus n. 1 ltr/7500 km, vähentymään päin kun alkaa olla sisäänajettu nytten.

      Erikoisrengas Ekegreniltä kannattaa sitten ostaa osat, ovat samoja kuin Opelilla.

      Vielä aion ajaa ainakin samanverran.

    • OpelFrontera 2.2 TDI X moottori (ketjuvetoinen jakopää) Toyotan dieselin jälkeen ehkä yksi parhaista. Ajettu 900 000km vaihdettu ainoastaan paluuletkut ja korjattu yksi polttoaineen imuvuoto.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut