Vuotojen rämppääminen

Moniriesake

Ikää 47, ja jo vuosia sitten hikoamiset alkaneet. Myös vuodot olleet vuosia jo oudot- Hyvä kun lpoppuu, niin uudelleen alkaa- korkeintaan viikon selkeä välikkö.
Pari krt vuoteen on sitten kuukaudenkin tauko- viimeksi liki kaksi kk syksyllä. Luulin jo päässeeni kivuista ja rättisulkeisista, mutta... toisin kävi.

Minulla on ikävä sivuvaiva, aina vuotojen tullessa tulee aknepaiseita, ja vanhatkin patit villiintyvät, eli tilanne on... inhottava. Ultrattu on jotain isompikystajuttuja toisesta munasarjasta.
Mitä hittoa on... vai vaihtariasiaa? Eikö vuotojen pitäisi harveta ja vähetä? Ja eikai aknekystat kuulu kkuvaan?
Auttaako ehdotettu hormonikierukka akneen? Itse epäilen että tuskin. Ja miten sepelvaltimotauti ja hormonit toimii yhdessä?

6

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rouva47v

      Samaten. Vuodot harventuneet mutta runsastuneet. Viimeksi vuotoa 3 vkoa, ensin hyvin pientä pari vkoa ja sitten ns normaalit rättikset. Kaikenlaisia näppyjä myös nykyisin ilmestyy ennen rättiksiä. Eiköhän ne tästä vähitellen lopu. Toisilla vain loppuu kertalaakista, toisilla pitkiä aikoja vuotamatta ja sitten taas vuotaa. Täytyy sanoa etten kyllä niitä jää kaipaamaan!

    • tuule_tus
    • Alkupää

      No, pitää ilmeisesti taas päästä gynelle, se vain ei ole yksinkertaisimmasta päästä- onneksi on jo se hormonikierukkasuositus keskussairaalagyneltä. Mutta? Onko tkssa jo kierukoita, vai pitääkö se itse hankkia? Apteekista?
      Entä akne? Osaako tk gyne sille mitään? (koko selän mitalta niskasta lukien, syviäkin kystia, myös naamaan puskee, rintojen alle ja kylkiinkin, reisien yläosiin.) Etenkin juuri vuotojen alkaessa uutta tulppiintunutta tulehtuu ihan kuin tyhjästä! eli joka vuodon alussa tavallaan aknealueet laajenee. Nuorempana en ole kärsinyt aknesta. Tämä tuli jotain 5-6 v. sitten- (who wants to remember, when.) Aknen patit kutiavat ihan sairaasti. Vain tyhjennys helpottaa kutkan. Koitan jotenkin hoitaa ihoa, mutta on lähes ylivoimaista. Ihoni on pintakuiva, se tekee tulpista sitkeitä, kovia. Älkääkä neuvoko aknevoiteita joita myydään käsikasuppana, laitoin niihin jo rahaa ihan riittävästi. tulos: täysin sama tilanne kuin aiemminkin, ellei jopa pahempi. Älkää puhuko ruokavaliosta. Pyrin syömään terveellisesti, mutta maitotuotteet kuuluvat yhtenä osana minun ravintooni. Ja sinkin saan kyllä- syön viime kesän mustikkasatoa yhä.

      Joku vuosi sitten oli Terolut kuuri. Mutta sen riesa oli aknen häijyyntyminen, jopa polvien sivuillekkin puski pattia. Liekö ollut kokonaisuutena väärä lääkitys- vuodot asettui sillä kuurilla kyllä ja kivut, väliaikaisesti.
      Entä suklaakystat munasarjoissa? Entä myoomat, muutama niitäkin- eivät vielä hälyttävän kookkaita. Pieneneekö ne myoomat millään hormonihoidolla. joskus tulee väistämättä mieleen, että kun saisi sen vuotopesä kohdun poistatettua, niin elämänlaatu paranisi.
      jos jollakulla on samaa yhtälöä, minä toivoisin että kirjoittelisi, millä asiat on rullaanneet parempaan päin. onhan tämä ihokin jo riesa, saati elämänlaadun huononeminen... ihan käy parisuhteen päälle vuotamisetkin.

      • Neuvoisin

        Tuo kyllä kuulostaa siltä että itse varaisin ajan kyllä ihotautilääkäriltä. On tuon alan asiantuntija. Voi olla että määrää sulle kuurin (sisäisen) millä saa tilanteen rauhoittumaan. Mulla kun on pariin otteeseen ruusufinni vaivannut ja liittynyt selkeästi hormonaalisiin "juttuihin". Ihotautilääkäriltä olen asianmukaisen avun saanut.


    • en enää muista minkämerkkistä lääkettä söin ongelmiini, mutta kuukautiset ja vuodot lakkasivat totaalisesti jo 40-kymppisenä, siis jokin aika sitten. olisiko lääkkeestä ollut sinulle apua, en osaa sanoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe