SOL hymyilee

ei_järkeä

Facebookissa. Nuoria naamoja järjestään kaikki, sen mitä selasin yksi pesulatyöntekijä vanhemmalla naamalla kuvissa.

SOL mol.fi-sivuilla:
"Meillä paiskitaan hommia yhdessä, mikä on muovannut meistä tiiviin yhteisön. Emme tee töitä toistemme puolesta, mutta autamme ja tuemme aina tarvittaessa toisiamme. Koemme ylpeyttä yhteisistä saavutuksistamme ja menestyksestämme. Iloisen työyhteisön lisäksi tarjoamme Sinulle monipuolisen työpaikan ja tärkeän roolin kehittyvässä ja kasvavassa palvelualan perheyrityksessä, sekä kattavan perehdytyksen ja mahdollisuuden työllistyä meille myöhemmin vakituiseksi."

Olin firmassa palkattomana työntekijänä, syy palkattomuuteen sivuseikka.
Kun tein sopimuksen, luvattiin, että kohteen vastaava siivooja tapaisi minut ennen työn alkua, sopisimme ekan aamun tulemiset jne. No, kun menin tapaamiseen, vastaavaa henkilöä ei näkynyt eikä kuulunut, myöhemmin kuulin että sairas, mutta kukaan ei minulle ilmoittanut. Ei siis ilmoittanut edes se esimies, jonka kanssa olin sopimuksen tehnyt. Sitten esimies itse lupasi tulla käymään töiden alettua, ei käynyt kertaakaan. T-paita työvaatteeksi annettiin.
Sitten kohteessa oli vastaavan lisäksi yksi osa-aikainen, jolla omat alueensa. No, tässä oli kesä pukkaamassa päälle, joten mukaan sotkettiin vielä pari lukiolaista. Kummallakin lukiolaisella se oikea asenne siivoustyöhön, eli tehdään mahdollisimman vähän sen muutaman euron tuntipalkan edestä!
Ja sori nyt vaan, vastaava siivooja, se kokopäiväinen, oli ainakin kerran viinapullon kanssa liikkeellä, vai mikä lie haiskahti vahvasti niin kuin tenttumaiselle, ja tyyppi itsekin yhdessä vaiheessa häipyi siivottavaan vessaan lukkojen taa aika pitkäksi aikaa.
No, sitten tuli se hetki kun kesälomaa pukkas tälle vastaavalle. Eli jäin yhden lukiolaisen ja sen osa-aikaisen kanssa duuniin, jota mun osalta ei sopimuksenkaan mukaan olisi jatkunut enää pitkään. No, lukiolaisen asenne tuli jo ilmi, ja sitten vielä se, kun minä olin palkaton ja vanha ämmä, niin eihän se lukiolaiselle sopinut, että minä olisin hiukan niin kuin duunia tehnyt ja osallistunut jopa työnteon suunnitteluun. Ei, ei. Niin siinä ehti nimittäin käydä jopa, että kun oli roskasäkkien vieminen ruokkista ennen edessä, niin lukiolainen häipyi ns. pesukonetta tyhjentelemään, eikä siinä mennessään tehnyt minkään moista aloitetta että ottais edes yhden säkin mukaansa, kun kerran siihen roskispihan suuntaan oli menossa. Häipyi siis kun ei ollut halua kannella säkkejä. Veteli jonkinlaisia baletti- tai olisko ihan jäätanssiliikkeitä aulassa... piruetteja kansalle... liekö edes harrastus... jo silloin kun se lomitettavansa oli vielä duunissa, katteli sivusta. No, sitten toisena päivän kun tuo oli lomalla vai olisko ollut kuitenkin kolmas, hällä väli, tämä osa-aikainen tuli duuniin ja ryntäsi sinne missä me olimme duunissa ja lähti sen lukiolaisen kanssa rappuun palaveria pitämään, ei edes sanottu minulle minne menevät. Duunailin sitten yksikseni, ja sitten tuli mulle se aika, että kotiin olis lähtö, sama aika kuin vakituisen kanssa, kumpaakaan ei näkynyt, ja kun ei kerrottu mihin menivät, niin en etsinyt, joten lähdin kun kerran niin oli ollut samaan aikaan tapana sen vakinaisen kanssakin. Vaan mites sitten kävi! Olin ehtinyt himaan, niin tämä esimies soittelee mulle ja rupeaa tivalemaan selityksiä yhteen jos toiseen suuntaan, ja teemana oli se, että "jaksatko sinä?". Ja kun minä arvasin mistä on kyse, eli lukiolaisesta ja siitä osa-aikaisesta, jonka jutut aikaisemmilta taukotuokioilta olivat kyllä jo tiettyyn suuntaan viitanneet, niin helppo arvata, vaan kun kysyin suoraan, että nämä kaksiko tässä nyt ovat asialla, nämä kaksi jotka häipyivät mitään sanomatta jonnekin, niin eipä esimies pystynyt suoraan sanomaan, jatkoi vain, että jaksatko sinä! Olis ennemmin sanonut, että kuule, kun tämä lukiolainen ei nyt taida jaksaa samalla tavalla kuin sinä! Kaiken lisäksi, kun olin se palkaton, niin tämä lukiolainen sen kaverinsa kanssa kuvitteli, että jos jätän työn, niin saan sanktioita... No, erehtyivät, joten taisi ottaa lukiolaisella sydämen pari loikkaa kun sitten jätin sen paikan, ja olis kiva tietää, että kuinkas se sitten jaksoi siellä,,, ehkä osa-aikaisen kanssa sumplivat juttua keskenään... No, ihan sama! Mutta siis, tässä oli se hieno juttu, että katsokaas, kun minä en ole mikään lukiolainen, vaan oli valmis tekemään jatkossa siivoustöitä rahaa vastaan, siis palkkaa vastaan, niin heheh SOL tykkää että yks lukiolainen, joka kaiken lisäksi laistaa duunista!, ei koe sitä duunia arvokkaaksi, niin tota se on tärkeämpi, saati joku osa-aikainen, jonka jutut kertoivat jo aika paljon siitäkin tyypistä. No!!!

Jep! No, onhan se niinkin, että työvoimasta niillä ei täällä ole pulaa, väki vaihtuu varmaan tiuhaan tahtiin, mutta aina löytyy uusia ja sitten tuollaisen osa-aikaisen kaltaiset tyypit vielä vetävät sitä omaa peliään kaiken maailman lukiolaisten kanssa. Jaksatko sinä - olis nyt vaan sanonut, että kuule se Tiia tai Piia ei taida jaksaa...

5

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sol-myöskin

      Taas joku vanha apinan tasolle jäänyt amis-siivooja tilittää kurjuuttaan. Onhan se kurjaa kun on vanha ja tyhmä ja siivooja ilman tietoa paremmasta tulevaisuudesta. Sori mut sua ei arvosta kukaan.

      • gogemus

        Tuskin niinkään, olen kokenut samaa. Sinä kaiketi olet esimies tai esimiesten suosiossa koska sol:palveluista ei kuule/koe koskaan mitään hyvää edes tulevaisuudessa. Voimia tekijöille.


      • apina_vastaa

        Terve, tässä tämä apina. Niin, että SOLissa sitten hyväksytään se, että siivooja ryyppää työaikana. Kuten sanottu tenttu haisi ja sen jälkeen kun se tuli sieltä vessasta lopulta ulos, niin käyttäytyi jotensakin omituisesti. Jaloillansa kyllä vielä pysyi.
        Sitten tämä abiturientti ja se toinen lukiolainen. No, jos asiakasyritys on tyytyväinen että paikalla on siivoojan ominaisuudessa joku joka siis on paikalla, mutta ei oikeasti tee mitään, niin jep. Mistäs he sitten maksavat, läsnäolosta vai? Toivottavasti se abiturientti osa-aikaisensa kanssa (jonka tehtävä oli siivota raput ja ruokala) niin tota toivottavasti aiheutti valituksen tynkää.
        Mitäs tässä apinan ominaisuudessa (jäiks sulta muuten huomaamatta, että apina oli palkaton työntekijä... häh, mikäs ihmeen amis se silloin olis, vanha amis vieläpä!) olis tehnyt muuta kuin sanonut, että joo kiitti vaan, mutta ei, kun tämä abiturientti mm. tekee sellaista työsuunnittelua, että kun monen toimistokerroksen siivouskohteessa siivotaan joka päivä kaikki vessat, vaikka sitten toimistokerrokset muuten tehtäisiin pari/päivä, niin tota tämä abiturientti keksis sellasta että menepä sinä vanha apina ensin ja täytä kaikki paperit ja pyyhkeet niissä vessoissa, otat tosta kärryn ja menet, minä itse menen sitten niin kuin myöhemmin ja teen sen varsinaisen siivouksen. Jep. Tuskinpa se balettitanssija menis mitään siivoamaan, kun se jo näytti ja tuli yllätetyksikin sen vessasiivouksensa kanssa, tyyppi nimittäin huljutteli selkä suorassa vessaharjaa vähän pytyn reunassa silloin kun vakinaisen kanssa tehtiin parittain hommia ja hän oli siinä mukana, juu, toiset siivos sitte niin kuin kunnolla. Ja tossahan se tuli muutenkin jo ilmi, että parityöskentelyssä ei edes roskasäkkejä ollut halukas kantelemaan, eli ei ollut ainakaan töitä tekemään tullut. Ja sitten vielä se, että se kuvitteli kokoaikaisessa siivouksessa olevan sama juttu kuin jossain parin tunnin iltasiivouksessa, jota se oli yksin tehnyt jossain päin tätä lomitustansa edeltävästi, että joo, kun oot hätäsesti paikat sutinut (sen verran että näkee että oot käynyt eli roskikset ehkä tyhjentänyt) niin sitten saa lähteä kotiin - eli tässä lomituspaikassakin kerran tauolla ennen puoltapäivää rupesi kyselemään, että no, mehän ollaan hommat tehty että eiks voitas lähtee... ja asiakasyritys maksaa siis 8 tunnin työstä hintaa... Hah!
        Mutta siis, SOL ei ainakaan sitten ole innosta puhkuen ottamassa töihin ketään sellaista, joka olis niin kuin halukas tekemään työtä. Että kiitti vaan SOL abiturientteines ja ryyppäävine ja muuten kummallisine tyyppeines. "Että jaksatko sinä?" Siksi toisekseen tuossa palkattomuudessa yksi ehto oli se, että työ tehdään kokeneen ja pätevän siivoojan kanssa - sopii kyllä epäillä onko joku 17-vuotias abiturientti joka on jonkin verran iltasiivousta jossain ollut tekevinään kovinkaan kokenut. Taisi olla niin, että tällä apinalla oli enemmän kokemusta ja näkemystä kuin sillä tyypillä!
        Ja nyt tämä SOL tunkee ittensä joka ainoaan palvelutehtävään, kotiavusta ja postinjaosta lähtien. Hah! Kyllä taitaa palveluntaso olla jotain muuta kuin ammatillista ja hyvää.


      • apina_vastaa

        Niin, että ei ollut vanha apina höynäytettävissä... Että mene sinä kärryines täyttämään, minä menen sitten myöhemmin jossain vaiheessa ja siivoan ne vessat. Katos, sitten olis niin kuin asiakasyrityksen väki nähnyt että apina kiertää kärryn kanssa, mutta siivous jää tekemättä, niin mitäs se abiturientti olis valehdellut (kun se kerran oli jo muutenkin sen osa-aikaisen kanssa mennyt valehtelemaan esimiehelle, juu, sillain taisi kostaa esim. siitä että ei tullut lupaa lähteä himaan puoliltapäivin.... apina nimittäin taisi siihen keskusteluun osallstua) kun ja jos tästä olisi joku jotain sanonut.... Hah!

        Siinä siivoustyöntekijöitä ja toisaalta esimiehiä!


      • dilletyöhauskailta

        Ei tarvitsekaan minuakaan arvostaa- tunnustan, olen liki viiskymppinen. Kohteeni hoidin tänäänkin, mutten tiedä miten pärjätään kun muutama vaki jää eläkkeelle- laskuoppini kertoo, että yritykseen jossa olen duunissa, ei iso yksityinen toimija, jää tasan yksi siivooja. Loput ovat keittiöihmisiä, jne.
        En tällä hetkellä tiedä miten tulen selviämään töistä ensi vuoden puolella, mutta pyrin edelleen osa-aikaisuuteen, koska minulla on tuki-, ja liikuntaelinongelmia, jotka eivät ole tulleet laiskottelussa.
        Hyvä puoli on, saan palkkaa. Jotenkin koen ettei ammattina siivousta olisi järkevää aliarvostaa julkisilla keskustelufoorumeilla. Kun me pam alojen väki kyllästymme, monta päivää menee kun suomi kokee olevansa ilman ruokaa, ja hukkuvansa paskaan, ja osaako kansa itse maksaa ostoksensakaan ettei varasta kaupoista?
        Työni on kivaa sinänsä- mutta raskasta, jatkuvine rappuineen, toistoliikkeineen, hetkessä uuden oppimisineen, teollisuuspaikoissa turvallisuusriskeineen, ja ennenkaikkea kun stressi ajastuksista, ja tiedonkulun kummallisuuksistakin syö naista. Tyyliin. Huhu. Pomo ei soita. Työkaveri kertoo, vieläkään ei pomo tiedota. Tuplapäivä, jos et etsi itselles tuuraajaa, pahimpia skenaarioita kiireaikoina. Syömättä, ajastuksen vuoksi. Hörpit vettä vessoja pestessä jostain hanasta. Täysin mahdollista, ja toteutuessaan on yhtä väsymystä viimeiset 4 tuntia, ihan sumussa. Aamulla tavallinen lähtö, ei armotunteja.
        Aloittajan kertoma lusmuilijoiden taivas ei voi olla totuudellinen kuva tästä ammatista, jos sitä tosissaan tehdään. Vaikka ois vakiosa-aikatyöstäkin, niin jälki pitää olla erotettavissa siivoamattomasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe